Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Länsimetro

  • 60 331
  • 355
. Kyllä metroissa ja julkisissa saa elämänsä aikana istua ihan tarpeeksi ilman, että sinne lähtee viettämään vapaa-aikaansa muuten vaan.

Ei täällä maaseudulla pääse paljon julkisissa istumaan. Me mennään täällä omilla autoilla, sillä julkisten vuorovälit ovat pitkät ja teillä riittää hyvin tilaa henkilöautoille. Metrolla matkustaminen tuntuu aina vähän juhlavalta, sillä siihen liittyy myös (usein alkoholin huuruinen) lomafiilis.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saako sillä 5€ kertalipulla matkustaa edestakaisin koko metrolinjan esim. Vuosaari-Matinkylä ja Matinkylä-Vuosaari? 80 minuutissa kai ehtisi matkustaa sen. Berliinissä oli niin, että kertalipulla ei saanut matkustaa edestakaisin muistaakseni. Eri asia sitten, että miten sitä valvotaan. Mutta 80€ sakot eivät huvittaisi.

Lipun ei tarvitse olla voimassa koko matkaa vaan aina kyytiin noustessa, eli hyvin ehtii vedellä samalla lipulla päästä päähän ja takaisin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Siis jengi oikeasti menee metroon istumaan ihan huvikseen? Tai meneehän ne, näin se mediassa tuli esiin. Mikä ihmisiä vaivaa? Metroa arkisempaa asiaa ei ole edes olemassa. Kyllä metroissa ja julkisissa saa elämänsä aikana istua ihan tarpeeksi ilman, että sinne lähtee viettämään vapaa-aikaansa muuten vaan. Ei pysty ymmärtämään. Menee täysin samaan sarjaan ämpärijonojen kanssa.

Kävimme myös me perheen kanssa eilen Iso Omenassa muilla asioilla, mutta pakkohan se oli käydä samalla vilkaisemassa siellä terminaalitasolla, jotta oppii suunnistamaan sun muuta. Jono metroon oli varmaan 200 metriä, kyllä ihmiset ovat todellakin hulluja. Nähtävästi yksikään espoolainen ei näemmä ole koskaan matkustanut metrolla, siltä se lähinnä näytti :D
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
En kylläkään usko, että esim. tiistaina aamuyöstä klo 02:00 olisi montakaan matkustajaa metrossa, mutta ikävä kyllä suomalaiseen joukkoliikennekulttuuriin ei myöskään kuulu käsite pelisilmä: jos vaikka U2 vetäisi remontoidulla Olympiastadionilla keikan vuonn 2020, niin viimeinen metrovuoro lähtee edelleen klo 23:00. Onko siinäkään nyt mitään järkeä?

Kyllähän metrovuoroja on pidennetty aiemminkin tiettyjen tapahtumien takia, niin kai myös tulevaisuudessa....
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Sopulit ovat porukalla päättäneet dumata länsimetroa niin paljon kuin vaan pystyvät. Stadin metrokin on ilmeisesti nyt länsimetro kun kaikki mahdolliset epäkohdat liitetään siihen. Jopa uusien metrojunien liian pienet peilit ovat osa huonoa länsimetron suunnittelua. Keitä nämä länsimetrokuskit oikein ovat? Vaihtuuko kuski kaupungin rajalla vai miten homma menee? Uutisesta saa myös sellaisen käsityksen kuin metrokuskit eivät pääsisi vessaan moneen tuntiin. Mikä estää käymästä siellä toisessa päässä kusella jos vuoroväli on tuo 2,5 min?
Lehti: Vessat puuttuvat, ilmastointia ei ole, vaarallisen pienet sivupeilit... Osa länsimetron kuljettajista on jo ottanut lopputilin
 

Jeffrey

Jäsen
Jotenkin tuntuu erikoiselta, että vasemmalla nököttävät henkilöt vaativat joukkoliikenteen parantamista ja yksityisautoilun vähentämistä. Sitten kun meille valmistuu helvetin hieno, helvetisti PK-seudun co2 päästöjä alentava ratkaisu niin kaikesta valitetaan. Siis aivan kaikesta, tuolla ne samat naamat kiertää metron ekosysteemiä Sherlockeina ja valittaa aivan kaikesta. Ja saavat kaiketi vaan mielihyvää tästä. Voi joillain olla kyllä psyykkeessä jotain hämärää.

Ei rakenneta enää yhtään lisää joukkoliikennettä saataana, kun kaikille tulee siitä vaan paha mieli, saatana.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei rakenneta enää yhtään lisää joukkoliikennettä saataana, kun kaikille tulee siitä vaan paha mieli, saatana.

Eihän se nyt herran jestas noin mene. Vaan oltaisiin tehty kerralla kunnolla. Jos olisin ollut itse hyväksymässä tuolla jotain, niin eipä olisi mennyt läpi. Joku sanoo sitten tietenkin siihen no hyvä, että et ollut.

Voi olla niinkin, mutta sitten lopputulos on tämä. Lähtee aivan käsistä sekin, että edes selkeistä epäkohdista ei vain saa huomauttaa, koska se on jotain vihervassarikiukuttelua.

Nyt on käynyt selväksi kuinka tuo sitten kuitenkin rakennettiin päin helvettiä, mutta miksi noin pääsi käymään. Varmaan samalla lailla kuin IT-projekteissa, että kyllä sitä itse kukin illalla kotona tietää kuinka tämä ei nyt mene ihan oikein, mutta minkäs teet.
 

Jeffrey

Jäsen
Eihän se nyt herran jestas noin mene. Vaan oltaisiin tehty kerralla kunnolla.

Mitä tuolla nyt sitten ihan oikeasti on jätetty tekemättä?

Ilmeisesti nyt yhdeltä kääntöraiteelta puuttuu vessa. Eikö jokaisella työpaikalla vessat ole tietyissä paikoissa, ja aikuisen pitää osata itsestään ottaa vastuu sillein, että nämä löytyvät.

Uusissa metrojunissa on ilmeisesti muutama joitain ihmisiä häiritsevä tekijä. Huono ilmastointi ja pienet peilit. Millä tavalla tämä menee Länsimetron piikkiin sitaatilla "rakennettiin päin helvettiä".

Ja mitä muuta täällä nyt siis tosiaan vielä on "rakennettiin päin helvettiä"?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ilmeisesti nyt yhdeltä kääntöraiteelta puuttuu vessa. Eikö jokaisella työpaikalla vessat ole tietyissä paikoissa, ja aikuisen pitää osata itsestään ottaa vastuu sillein, että nämä löytyvät.

Kuinkahan monta kääntöraidetta siellä mahtaa olla, en tiedä. Voi silti olla, että juurikin niiltä kaikilta raiteilta sellainen pieni sivuseikka puuttuu. Jonkun mielestä saniteettitilojen järjestäminen on omalla vastuulla ja jonkun mielestä työnantajan.

Se ei ole sen kummempi asia.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Eiköhän se isoin ongelma ole siinä, että alunperin metro suunniteltiin automaattiseksi. Kun suunnitelmat muuttuivat, ei ihan kaikkea otettu huomioon. Kuten wc-tilat, metron ajokopin ergonomia+ilmastoinnin puute yms pienet jutut. Kuten nuo peilit, mikä on oikeasti jo turvallisuustekijäkin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..
Ja mitä muuta täällä nyt siis tosiaan vielä on "rakennettiin päin helvettiä"?

Suurin päin helvettiä mennyt asia on suunnittelu. Miksi helvetissä metro kulkee maan alla lähiössä? Varmasti maailman ainoa metro mikä menee tunnellissa jossain helvetin pellolla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eiköhän se isoin ongelma ole siinä, että alunperin metro suunniteltiin automaattiseksi.

Tämä on se syy, mutta miksi asialle ei tehty mitään. En muista päivämääriä, mutta ihan todella pitkään tiedettiin ja peruttiin koko automatisointi. Tietenkin tiedettiin jo paljon ennen kuin kehdattiin edes julkisuuteen kertoa. Silti ilmeisesti mentiin sitten niillä vanhoilla suunnitelmilla, koska sehän oli vain pieni muutos kokonaisuuteen.

IT-puljut pukkaavat tietoisesti bugista paskaa markkinoille, koska saavat asiakkaista ilmaista testausvoimaa. Se on pientä niille ottaa siitä vähän paskaa niskaan verrattuna, jos tehtäisiin oikeasti hyvä tuote mikä sitten myöhästyisi.

Nämä ottivat reilun vuoden lisäajan ja silti jäi tärkeitä asioita tekemättä. Ei voi olla niin, että se on hyväksyttävää, vaikka joku Jatkoajan jäsen pääseekin oman 8 minuutin matkansa ongelmitta.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Vaan oltaisiin tehty kerralla kunnolla. Jos olisin ollut itse hyväksymässä tuolla jotain, niin eipä olisi mennyt läpi. Joku sanoo sitten tietenkin siihen no hyvä, että et ollut.
Tai että olet liian kallis. Kun urakka toteutetaan tarjouskilpailun perusteella ei paras koskaan voita vaan halvin. Ehkä sen hävinneen tarjoukseen kuului vessat, kuka tietää. Nyt jaetaan duunareille dogibagit tai rakennetaan ne lisäkustiksella jälkeenpäin.
Kokonaisuutena länsimetro ei ole kallis, jos verrataan moneen muuhun länsieurooppalaiseen metroon. Sitä paitsi rakentaahan hallitukseen valitut juntit 1000:n asukkaan kaverikuntiin miljoonilla länsiväylän levyisiä teitäkin. Ja hyvin harva kyseenalaistaa sen.
 

scholl

Jäsen
Minusta sekoitetaan kaksi asiaa toisiinsa. 30 vuoden päästä kukaan ei muista lastentauteja. Itse en ainakaan muista, mikä tuossa alkuperäisessä metrossa oli vikana joskus vuonna 1982. Se on nyt vain kaikkien kannalta olennaista, että saadaan tulevaisuutta varten raideliikennekapasiteetti, mitä metro, pisararata, kehärata, jokeri ja mitä nämä muut hankkeet ovat. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö siinä voisi olla tällä hetkellä suuriakin puutteita yksityiskohdissa, joille pitäisi tehdä jotakin. Hanke on ollut osittain farssi sekä aikataulunsa että kustannustensa suhteen, mutta pääasia, että se on nyt valmis Matinkylään asti ja ne puutteet, mitä on, täytyy ratkaista jollain tavalla.

Mikä tuo mobiilisovellus on? Siis voiko lipun maksaa puhelinlaskulla sen sijaan, että maksaisi kolikoilla tai matkakortilla?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@scholl Mobiilisovelluksella voit tosiaan maksaa puhelinlaskulla.

Ja muutenkin puhut asiaa. Ei sitäkään enää kukaan oikeastaan muista että metro avautui 1982 5 vuotta myöhässä ja pahasti keskeneräisenä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Minusta sekoitetaan kaksi asiaa toisiinsa. 30 vuoden päästä kukaan ei muista lastentauteja. Itse en ainakaan muista, mikä tuossa alkuperäisessä metrossa oli vikana joskus vuonna 1982. Se on nyt vain kaikkien kannalta olennaista, että saadaan tulevaisuutta varten raideliikennekapasiteetti, mitä metro, pisararata, kehärata, jokeri ja mitä nämä muut hankkeet ovat. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö siinä voisi olla tällä hetkellä suuriakin puutteita yksityiskohdissa, joille pitäisi tehdä jotakin. Hanke on ollut osittain farssi sekä aikataulunsa että kustannustensa suhteen, mutta pääasia, että se on nyt valmis Matinkylään asti ja ne puutteet, mitä on, täytyy ratkaista jollain tavalla.

Viikon postaus. Hyvä @scholl
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä tuo mobiilisovellus on? Siis voiko lipun maksaa puhelinlaskulla sen sijaan, että maksaisi kolikoilla tai matkakortilla?
Ihanan 1990-lukulainen ajattelutapa tuo että "voiko lipun maksaa puhelinlaskulla". Muttta joo, voi sillä, samalla tavalla se veloitus toimii kuin silloin kun ostit sen soittoäänen sun 3110 nokialaiseen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihanan 1990-lukulainen ajattelutapa tuo että "voiko lipun maksaa puhelinlaskulla". Muttta joo, voi sillä, samalla tavalla se veloitus toimii kuin silloin kun ostit sen soittoäänen sun 3110 nokialaiseen.

Enemmän ihmetyttää vieläkö sen voi noin maksaa. Vierailen Espoossa joulun tienoilla, mikähän olisi paras tapa hankkia lippu. Onko appsi jo valmis mitä voisi sitten näyttää virkahenkilölle.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@pernaveikko On valmis ja toimii. Testattu on. Maksu tulee joko kortille tai puhelinlaskulle valintasi mukaan.
 

Undrafted

Jäsen
Länsimetro saattaa olla erinomainen markkinointikeino Isolle Omenalle ja Sellolle sekä mahdollisesti uudistuvalle Tapiolalle. Näihin voi ajaa maksuttomaan parkkiin helpolla, kun taas Helsingin keskustaan matka monella espoolaisella hidastuu ja hankaloituu. Miksi siis mennä keskustaan shoppailemaan, syömään tai elokuviin? Teatteri- ja museotarjonnassa keskusta on selvästi parempi kuin mitä Espoossa tarjolla ja toistaiseksi isot konsertit järjestetään Helsingissä. Työmatkaliikettä ei voi itse valita, joten hidastuva, hankaloituva ja kallistuva matka iskee tietysti näihin ihmisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös