Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 081 033
  • 6 306

Ylläpito

Administrator
Onko @Moderaattorit oikea taho jolta tätä kysellä? Vai @Ylläpito ? @Toimitus se varmaan ei ainakaan ole? Viesti, jossa uhkaus kirjoitusoikeuksieni poistosta seuraavasta 'huono maku' -virheestä oli, tuli Moderaattoreilta, eli kai tämä on sitten teille osoitettu kysymys?

Toimitus (päätoimittaja) vastaa verkkolehdestä. Ylläpito vastaa verkkolehden ja keskustelupalstan teknisestä ylläpidosta. Moderaattorit vastaavat keskustelupalstan moderoinnista - eli valvovat, että kirjoittajat pelaavat sääntöjen mukaan.
 
@FASlapsi

Ei huonolle maulle luonnollisestikaan ole mitään selkää määritelmää. Sisäisten varoituskellojen kilkutusta kannattaa kyllä kuunnella, jos viestin kirjoittajalla itselläänkin herää ennen lähetä-painikkeen painamista mielessä epäilys syytä, että mahtaakohan tämä teksti nyt olla asiallista.

Ihmisillä on erilaisia makuja ja huumorintajuja. Moni varmaan tykkää viesteistäsi, kun taas joidenkin toisten mielestä ne ovat mauttomia. Me moderaattorit yritämme sitten seuloa mielipiteiden ja makujen kirjosta sen linjan, mikä mahdollistaisi palstan mukavan, mutta myös riittävän asiallisen käytön kaikille.

Kannattaa muistaa, että keskustelupalstalla on hurja määrä lukijoita, joista vain osa on rekisteröityjä käyttäjiä. Palstan aktiivikäyttäjät ovat ehkä tottuneet eri nimimerkkien persoonallisiin kirjoituksiin ja osaavat suhtautua niihin huumorilla, mutta satunnaiselle lukijalle erikoiset viestit voivat aiheuttaa hämmennystä.

Vaikka periaatteessa säännöt ovatkin samat koko palstalla, niin käytännössä silläkin on merkitystä, mihin osioon minkäkinlaisia viestejä kirjoittaa. Joku vitsi voi olla hyvinkin hauska kavereiden saunaillassa kerrottuna, mutta samaa vitsiä ei ehkä kannata kertoa hautajaisvieraille mummun maahanpanijaisissa.

Vähän sama idea on tälläkin palstalla: kierrätyskeskuksen ketjuissa on tarjolla enemmän siimaa kuin kiekko-osioissa. Satunnainenkin lukija ymmärtää ehkä olettaa roisia menoa, jos ketjun otsikko on 'Vitsiä pukkaa' tai 'Kalsarikänniketju'. Sen sijaan jääkiekkokeskustelun sekaan huumorihassutteluna heitetty päänleikkaus-fantasia saattaa tulla ikävänä yllätyksenä vaikkapa jonkun pelaajan äidille, vaimolle tai lapselle, joten näissä ketjuissa meillä on tarkoitus pitää keskustelu asiallisena.

Luonnollisesti vapaan keskustelun puolellakin tulee pitää järki mukana. Puutumme ylilyönteihin ja asiattomuuksiin myös siellä. Lopullisia pelikieltoja on jaettu myös pelkkään vapaan keskusteluun kirjoitettujen viestien johdosta.

Jos hyvän ja huonon maun erottaminen on hankalaa, niin yhtenä testinä voisi vaikkapa miettiä onko viesti sellainen, jonka voisi hyvillä mielin kertoa isovanhemmille, työkavereille tai kirjoittaa omalla nimellä sanomalehden yleisönosastoon.

Sillä kuinka moni tykkää viestistä ei ole merkitystä moderaattorien toimintaan. Emme myöskään käsittele tykkäämisiä tai tykkäämättä jättämisiä.


Moderaattorit
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaikki isovanhempani ovat jo kuolleet, en minä voi heille mitään kertoa, nyt pahoitin mieleni. Antakaa itsellenne penaltia!

Ei vaan, kiitos hyvästä vastauksesta. Hirveä hommahan teillä on tätä tauhkaa aisoissa pitää, oon ite ajatellut että kun mokaan ja tulee penaltia ni yleensä niitä ihan aiheesta on tuomittu, no ehkä pari kertaa tullu köykäisestikin mutta se on ymmärrettävää. Varmaan useammin olen päässyt rikoksistani kuin koira veräjästä. Mutta nyt kun tuli ultimaattumi että seuraavasta stiplusta tulee ikibanaania niin täytynee yrittää olla aiheuttamatta niin paljon päänvaivaa.

Ja ainakin sitten pysyä edelleen pois kiekko-osioista, kun kuitenkin sinne joku huonomakuinen teksti livahtaisi vaikka kuinka tsemppaisin. Jääköön Laineen erektio-ongelmat ja Puljun asperger-diagnoosit sun muut asialliset kiekkokeskustelut sinne hyvänmakuisempaa tekstiä kirjoittavien kynien suollettavaksi! Minä sitten vain tykkäilen parhaista paloista.
 

redpecka

Jäsen
Ymmärrän tavallaan Fasua. Taino, mitä voi ymmärtää alle sadan AI:llä. Hän heittää sinne tänne sanoja kuten lesta ja lestax2 niin voin hyvin kuvitella kun puolsuomea laittaa vihaista viestiä Toimitukseen ja uhkaavat oikeustoimilla ja Toimitus taas kurmottaa Modeja... Modet ovat ehkä tässä Karjalan puun ja vapaan maailman litistyksessä...

Siinä kun Original-jannu sai bannia vapaalle, voitaisiko Fasulle räätälöidä joku vastaava ettei saisi kirjoittaa vaikka Liiga-osioihin? (Siis ennen ikibännejä!)

Br. Toivottavasti fasandeeros kasvaa kohti tietoisuutta, jossa ei ole vaikeuksia ymmärtää, että joku on porista tai muuten vain vammainen ja hyväksyy jonkun olevan lesta eikä siitä tarttis joka päivä muistutella.

Itselleni tämä palsta olla ainoa mihin kirjoitella. Ja tykkään natsista moderoinnista näin tämmöisenä vanhempana somemaailmasta tietämättömänä käyttäjänä. Jatkakaa hyvää duunia siellä!
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sen verran vielä, että minä olen oikeastaan pitänyt tätä paikkaa vähän semmosena kanavana mihin voi kertoa just niitä juttuja joita ei omille isovanhemmille tai työkavereille oikein kehtaa kertoa. Anonymiteetin suojassa kun täällä saa olla niin kehtaa "vähän" ronskimpaakin kieltä käyttää, eritoten harrastamissani kärjistyksissä ja totaali överiksi vedetyissä jutuissa, joku niitä olkiukoiksikin on joskus sanonut, kai ne semmosia siis on. Tuolta kun vähän noita vanhoja ketjuja lueskelin, niin voi hyvänen aika, kyllä nykylinjalla olisi puoli jatkoaikaa pelikiellossa eikä vain siksi että joku mode vahingossa paljasti oman nimimerkkinsä ja sitä sitten vimmalla täällä jaettiin, kuten silloin kerran kävi.

Mutta niinhän se olisi vaikkapa jääkiekon puolellakin, jotain vanhoja Jokerit-TPS finaalisarjoja tai 90-luvun NHL:ää kun katsoo niin puistattaa oikein mimmosia päähän kohdistuvia hyppytaklauksia siellä jaellaan vailla minkäänlaista rangaistusta. Ja tappeluita on niin perkeleesti, ei ole enää. Kehitys kehittyy, kai se sitä on, ja me donaldbrashearit sitten joudutaan vaan tästä vähin äänin vetäytymään kahviloihin tarjoilijoiksi. Jotkut sanoo jääkiekostakin että nynnympään on menty ja aina vaan mennään enemmän pumpulissapelaamisen suuntaan, kai se on joku isompi trendi maailmassa että mennään tämmösessä nettielämisessäkin enemmän inhimillisempään - joskis nynnympään - suuntaan.

Koskakohan vaikkapa pettter alkaa saada pelikieltoa alkoholin käyttöä ihannoivista viesteistään? Ei siihen varmaan kauaa mene. Kalsarikänniketju on lukittu, ja ihan tarpeeton paikka se onkin koska vain pösilöt hehkuttaa itsensä myrkyttämistä, ja joku banaanien syönti on uusi siististi cool juttu!
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kuinka monta rikepistettä mulla tällä hetkellä on? Miksei tämä näy esmes omista tiedoista yksityisesti? Kuinka monesta pisteestä heilahtaa rankku?
 
K

Kiekkokatsoja

Toivon että moderaattori puolella "jyrähdetään" entistä enemmän, jos jutut on menossa viistoon.
Ei odoteta pelkästään, että witux män, ja sitten kakkua.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Toivon että moderaattori puolella "jyrähdetään" entistä enemmän, jos jutut on menossa viistoon.
Ei odoteta pelkästään, että witux män, ja sitten kakkua.
Mä olen ihan samaa mieltä. Tosin meikäläinen osaa myös antaa esimerkin.
 

Liitteet

  • 801B70D7-AFC4-45FD-928C-1307AC486CC9.jpeg
    801B70D7-AFC4-45FD-928C-1307AC486CC9.jpeg
    94,4 KB · kertaa luettu: 526

Kallejii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Liverpool
Nopea kysymys palstaveljiltä ja veljittäriltä. Itse olen ollut täällä vasta joitakin viikkoja, kommentoinut asioihin vain oman tietämykseni, mielipiteitteni ja mutujeni mukaan. Tänään sain ekan privaviestini. Siinä käskettiin, erään täällä ilmeisen voimakkasti kantaa ottavan nimimerkin toimesta minun poistavan kirjoitukseni ja lopettavan kirjoittamisen tai (jotenkin epämääräisesti uhkaillen) mulle käy jotain. Vastasin viestiin. Pelle. Mutta onko tää yleistä tässä foorumissa? Nimimerkki tietää itse, kenestä on kysymys.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
No jopahan jotakin! Uskomatonta. Enpä ole tullut koskaan ajatelleeksi tuollaista, saati itse saanut vastaavia viestejä.

Pari juttua:

1. Täällä on modet keskustelun tason ylläpitämiseksi.
2. Kyllähän nyt jumankauta varsinkin nettikeskustelussa omaperäisyys ja vahva kirjoitustyyli on sallittu. Tämän palstan suola! Miettikääpä nyt esim. veli Auris; herättää keskustelua ja penkoo ns. pintaa syvemmältä. Ei tarvitse olla kuten Tepsin nönnönnöö- johto joka ei ota juuri mihinkään kantaa.
 

Jarppis

Jäsen
Jos yksityisviestissä on jotain uhkailua tms. niin välittäisin viestin moderaattoreille, niin saatais semmoiset henkilöt poistettua lopullisesti palstalta. Ei tosiaankaan kannata jättää asiaa viemästä eteenpäin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Moderaattoreille vaan eteenpäin. Tällekin palstalle valitettavasti eksyy kaikenlaista porukkaa, joten ihan hyvä, jos moderaattorit saavat asiasta tiedon ja pääsevät siistimään palstaa.
 

teppana

Jäsen
Nopea kysymys palstaveljiltä ja veljittäriltä. Itse olen ollut täällä vasta joitakin viikkoja, kommentoinut asioihin vain oman tietämykseni, mielipiteitteni ja mutujeni mukaan. Tänään sain ekan privaviestini. Siinä käskettiin, erään täällä ilmeisen voimakkasti kantaa ottavan nimimerkin toimesta minun poistavan kirjoitukseni ja lopettavan kirjoittamisen tai (jotenkin epämääräisesti uhkaillen) mulle käy jotain. Vastasin viestiin. Pelle. Mutta onko tää yleistä tässä foorumissa? Nimimerkki tietää itse, kenestä on kysymys.

Mitä ihmettä? Ei muuta kuin viesti moderaattoreille. Ei todellakaan ole normaalia.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä mahtoi olla se viimeinen viesti, mikä katkaisi kamelin selän ja antoi teille aihetta @kausi - nimmarin totaalibanniin? @kausi on/oli rohkea kirjoittaja, joka uskalsi sanoa välillä vähän kärkkäällä tavalla totuuksia ja laitto fanipojille luun kurkkuun. Tietoa kirjoittamistaan asioista hänellä on melko paljon ja tällaisia todellisia, vähän syvemmältä asioita tietäviä, täällä on aivan liian vähän näiden turhuuksien huutelijoden sijasta. Toki välillä herralla vähän kuohui, mutta silti asiakirjoittaja. Suuri tappio Palloseuran osiolle.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Mikä mahtoi olla se viimeinen viesti, mikä katkaisi kamelin selän ja antoi teille aihetta @kausi - nimmarin totaalibanniin? @kausi on/oli rohkea kirjoittaja, joka uskalsi sanoa välillä vähän kärkkäällä tavalla totuuksia ja laitto fanipojille luun kurkkuun.
Tuossa yläpuolella juuri asiaa puidaan. @Kallejii paljasti kaikille asian nimimerkin kausi yksityiselämästä ja itsekin tajusin vasta tässä vaiheessa kuka nimimerkin takana kirjoittaa.
Väärä nimimerkki sai kenkää.

Paljastus tapahtui TPS-osiossa.
 

Kallejii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Liverpool
Jaa. @Herkku. Ei siinä mun tietääkseni ollut mitään sellaista, jota nimimerkki ei olisi itse tuonut kirjoituksissaan esiin. Ja aika seppä olet, jos tuosta sait nimimerkin henkilöllisyyden selville. Itse en sitä ainakaan tiedä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Mielestäni keskustelupalstan yleinen kirjoitustaso tuntuu laskeneen. Yhä useampi viesti puhekielistä ajatusvirtaa.

Muistelenko vain väärin, vai onko täällä aiemmin ollut korkampi vaatimustaso käytetyn kirjoitusasun ja sisällön suhteen?
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa yläpuolella juuri asiaa puidaan. @Kallejii paljasti kaikille asian nimimerkin kausi yksityiselämästä ja itsekin tajusin vasta tässä vaiheessa kuka nimimerkin takana kirjoittaa.
Väärä nimimerkki sai kenkää.

Paljastus tapahtui TPS-osiossa.
No jos viittaat tohon mainitaan oikiksesta, niin eihän se mikään "paljastus" varmaan kenellekään palstan TPS-osiota vähänkään seuraavalle ollut. Siellähän on kauden lisäksi toinenkin aktiivikirjoittelija, joka on itse kertonut ammattinsa. Ja eihän @kausi tossa asiassa mitenkään ryssiny, vai mikä on toi kryptinen viittaus nimimerkin takana kirjoittelijasta?
 
Suosikkijoukkue
KK
Onko uusien käyttäjien hölmöilyihin tullut muutos, koska tuntuu, että uudet kirjoittajat saavat "hölmöillä" enemmän, kuin aikaisemmin? Nyt laitetaan pelikieltoa, kun aikaisemmin tuli bänniä muutamasta offlinerista tai trollaus/flametus-viesteistä. Voi olla, että ystäväni on hieman katkera ja pyysi kysyä asiasta. Hän sai bännit 4kk jälkeen vaikka oli sitä ennen ollut hyvinkin asiallinen, mutta yksi väärä viesti sai teidät poistamaan käyttäjän. Im just assking
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Onko uusien käyttäjien hölmöilyihin tullut muutos, koska tuntuu, että uudet kirjoittajat saavat "hölmöillä" enemmän, kuin aikaisemmin? Nyt laitetaan pelikieltoa, kun aikaisemmin tuli bänniä muutamasta offlinerista tai trollaus/flametus-viesteistä. Voi olla, että ystäväni on hieman katkera ja pyysi kysyä asiasta. Hän sai bännit 4kk jälkeen vaikka oli sitä ennen ollut hyvinkin asiallinen, mutta yksi väärä viesti sai teidät poistamaan käyttäjän. Im just assking

4kk on aika hyvä koeaika monessakin paikkaa. Oma rikehistoria sisältää muutamat viikon bannit jotka yleensä tullu aiheesta. Mutta kyllä ne pysyvät bannit saa yhdestäkin viestistä jos tietty raja ylittyy. Mainostaminen taitaa olla helpoin tapa pysyvään kakkuun.
 
Suosikkijoukkue
KK
Viesti johtanut rikepisteeseen sääntöjen § 10.1 perusteella
4kk on aika hyvä koeaika monessakin paikkaa. Oma rikehistoria sisältää muutamat viikon bannit jotka yleensä tullu aiheesta. Mutta kyllä ne pysyvät bannit saa yhdestäkin viestistä jos tietty raja ylittyy. Mainostaminen taitaa olla helpoin tapa pysyvään kakkuun.
Kiitos @Moderaattorit vastauksesta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös