Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 080 751
  • 6 306

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kirjoituskieltoahan tulee, jos otteluketjussa harrastaa liveseurantaa. Tuo sinun esimerkkiviestisi ei liittynyt mitenkään pelitapahtumiin, joten siinä ei ollut mitään väärää.
Periaatteessa se oli rangaistava teko!

Aikoinaan kaikki kirjoittaminen otteluiden aikana otteluketjuihin oli pelikiellon uhalla kiellettyä. Tästähän Leon käytännössä tuolla edellä kysyikin. Mä olen tosin aina silloin tällöin "kokeillut kepillä jäätä" ja kirjoittanut juuri tuollaisia yleisiä viestejä otteluketjuihin ottelun ollessa käynnissä. Kuten edellä totesin: kertaakaan mulle ei ole noista mitään sanktioita tullut.

Se sitten taas on toinen asia, jos nämä uusavuttomuuden helmet eivät ymmärrä liveseurannan ja yleisen, asiallisen kommentoinnin välistä eroa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Liveseuranta (= "JEEE!!!!! PLÖSÖ ISKI 2-0!!!!1!") on mielestäni ihan perustellusti kiellettyä siinä varsinaisessa otteluketjussa.
Miksi? Kirjoittaja oli onnellinen, kun suosikkijoukkueensa pelaaja teki maalin. Ja siksi hänen pitää huilata viikko tältä palstalta? Sinulta ei mene edes sekuntia tuollaisen viestin lukemiseen/ohittamiseen. Mutta sinä oletkin juuri niitä pedantteja nillittäjiä, joiden mielestä kaikki sinua ärsyttävä toiminta pitää sanktioida säännöillä. Minua tuollainen viesti saattaisi jopa inspiroida kysymään kirjoittajalta, että mitenkähän maali mahtoi syntyä, kun Plösö harvemmin noita maaleja tekee. Mutta voi kauhistus, sehän olisi keskustelua jääkiekosta toisen kirjoittajan kanssa.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Onkos ylläpidolla sisäpiirin tietoa Pelicansin, Sportin ja Tapparan uusista logoista? Kuva kertokoon, mistä on kyse.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    411,5 KB · kertaa luettu: 392

Ylläpito

Administrator
Onkos ylläpidolla sisäpiirin tietoa Pelicansin, Sportin ja Tapparan uusista logoista? Kuva kertokoon, mistä on kyse.

Joukkuelogot määräytyvät ID-numeroiden perusteella eikä pitäisi olla mitään kauhean funkyä CSS käytössä. En saanut täällä päässä toistettua omalla tabletilla saati työpöytäselaimella. Saatko kopioitua esim. Tappara- ja Sport-foorumien (paina pitkään "Tappara" nimeä logon vieressä ja valitse "kopioi linkin osoite" tai vastaavaa) URLit?
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Joukkuelogot määräytyvät ID-numeroiden perusteella eikä pitäisi olla mitään kauhean funkyä CSS käytössä. En saanut täällä päässä toistettua omalla tabletilla saati työpöytäselaimella. Saatko kopioitua esim. Tappara- ja Sport-foorumien (paina pitkään "Tappara" nimeä logon vieressä ja valitse "kopioi linkin osoite" tai vastaavaa) URLit?
Enpä pysty enää, sillä asia näemmä korjaantui jo. Esiintyi siis iPadini Safari-selaimella ainakin puolen tunnin ajan viestin kirjoittamisen jälkeen, minä aikana latasin liigaosion uudelleen useita kertoja. En kylläkään ole tästä tablettiselaimesta niin perillä, että osaisin sanoa voisiko ongelman toistumisen olla aiheuttanut joku eväste tai sen sellainen. Jos ongelma toistuu niin laitan nuo tiedot eetteriin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Saatan olla mielipiteeni kanssa yksin, mutta ehdotan silti, että linkkien kuvauksiin puututtaisiin tarkemmin sisällön osalta. Minusta on ikävää lukea esim. alla mainitunlaisia viestejä, joissa ei ole muuta kuin linkki ja kommentti, josta ei kerrota yhtään mitään, mitä linkissä on. Kaipaisin edes jutun otsikkoa, jotta me klikkihuorausta välttävät pystymme silti tiedostomaan edes jotenkin, mistä ketjuissa milloinkin keskustellaan. Otsikko on siis hyvä alku, mutta ingressi vielä parempi.


Poistin lainauksesta ko. viestin lähettäjän, koska halusin käyttää tätä esimerkkinä kymmenistä tai sadoista samankaltaisista viesteistä. Pirteämpänä olisin tietysti tehnyt oman esimerkikin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä taidan olla mielipiteeni kanssa yksin, kun toivon pakollisia hymiöitä pilke silmäkulmassa kirjoitettuihin viesteihin. Ikinä ei voi tietää, onko joku täysin dille, vai laskeeko vain leikkiä. Tämä hankaloittaa suuresti palstan seuraamista. Vastauksetkin olisi helpompi suhteuttaa sen mukaan, onko kyseessä leikinlasku vai vakava asia. Eli viikko pelikieltoa puuttuvista hymiöistä.

Vai mitä minä horisen? Eihän täällä enää lasketa leikkiä. Unohtakaa koko juttu.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Voisivatko arvon moderaattorit muuttaa tuon ketjun "Leijonakiekko palaa kotiin eli YLEn kaville" vaikka muotoon Leijonakiekko palaa YLE:lle? Häiritsee tuo muoto kaville. Ei sillä, että itse mikään äidinkielenopettaja olisin, mutta siitä huolimatta.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Voisivatko arvon moderaattorit muuttaa Bluesin osiossa tuon ketjun "Bluesin juniorimyllyn tuoreimmat timantit: Seppälä, Tiivola, Nyberg, Rutanen & Elo" vaikka muotoon: "Bluesin juniorimyllyn tuoreimmat timantit". Ketjussa kun keskustellaan nykyään myös muista Bluesin juniorimyllyn tuoreimmista timanteista kuin pelkästään noista viidestä pelaajasta.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Voisikohan tuon aikanaan avaamani ketjun:Islam kiellettävä? - Keskustelua perusvapauksista nimen muuttaa muotoon "Islamin innoittamaa keskustelua perusvapauksista"? Moni tuntuu nyt hirttäytyvän tuohon heittoon islamin kieltämisestä, vaikka oikeasti ajatuksena oli keskustella perusvapauksista ja erityisesti tilanteissa joissa eri vapaudet ovat ristiriidassa (kuten sananvapaus ja uskonvapaus).
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Mistä näen helposti nimimerkkien id-numerot, jos merkitsen jonkin?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ovatko moderaattorit todellakin sitä mieltä, että on OK, että palstalla linkitetetään henkilön FB-profiili ja yhdistetään se mutu-fiiliksellä henkirikoksesta epäillyksi?

Kannattaa ehkä arvon moderaattoreiden hetkeksi pysähtyä miettimään sitäkin mahdollisuutta, että mutu-fiilis on väärä ja syyttömän henkilön nimi ja kasvot yhdistetään vakavimpaan mahdolliseen rikokseen?

En tiedä voiko Jatkoaika.com -sivustoon kohdistua oileudellisia seuraamuksia, jos mutu-fiilis onkin väärä, mutta moraalinen vastuu teillä ainakin on.

Ps. Linkkiä ko. ei ole kuvailtu!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kannattaisiko mieluummin raportoida se viesti eikä vinkua täällä joutavia? En usko, että modetkaan käyvät lukemassa ihan jokaista viestiä tai viestiketjua erikseen. Jos osaat perustella hyvin, mikä siinä viestissä on pielessä, se varmaan editoidaan tarvittaessa, tai poistetaan kokonaan. Maalaisjärkeä, ystävä hyvä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kannattaisiko mieluummin raportoida se viesti eikä vinkua täällä joutavia? En usko, että modetkaan käyvät lukemassa ihan jokaista viestiä tai viestiketjua erikseen. Jos osaat perustella hyvin, mikä siinä viestissä on pielessä, se varmaan editoidaan tarvittaessa, tai poistetaan kokonaan. Maalaisjärkeä, ystävä hyvä.

Sikäli kuin asia sinulle mitenkään kuuluu, niin olen raportoinut asiasta eilen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sikäli kuin asia sinulle mitenkään kuuluu, niin olen raportoinut asiasta eilen.
No toit asian kuitenkin julkiseksi. Sait huomiota. Lienet tyytyväinen. Pinnat raportoinnista. Asia lienee kuitenkin vähintään harmaalla alueella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ps. Linkkiä ko. ei ole kuvailtu!
Mitä tämä tarkoittaa?

Ja voisin kuvitella että jossain murha.infossa se nimi oli tiedossa jo paljon aiemmin, niin en mä tosta penalttia antaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
No toit asian kuitenkin julkiseksi. Sait huomiota. Lienet tyytyväinen. Pinnat raportoinnista. Asia lienee kuitenkin vähintään harmaalla alueella.

Pakkohan asia on julkiseksi tuoda, kun mitään ei tunnu tapahtuvan. Jos tuollainen on hyväksytyävää, niin kai joku moderaattori voisi asiaa kommentoida, että asianlaita on selvä kirjoittajille.

Ja kyllä olen tyytyväinen, jos asia sai julkisuutta.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mitä tämä tarkoittaa?

Ja voisin kuvitella että jossain murha.infossa se nimi oli tiedossa jo paljon aiemmin, niin en mä tosta penalttia antaisi.

Sanajärjestysvirhe. Lyhenne ko. tarkoittaa kyseessä olevaa.

Kauanpa sinullakin kesti saada letkauksesi kirjoitettua.

Murha.infossa varmaan onkin revitty auki kaikki. Tarkoittaako se, että täällä sen pitäisi olla myös hyväksyttävää? Kyse ei ole penaltin saamisesta kenellekkään, vaan ihan periaatteesta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanajärjestysvirhe. Lyhenne ko. tarkoittaa kyseessä olevaa.

Kauanpa sinullakin kesti saada letkauksesi kirjoitettua.
Joo mine olla vähä hidas. Halusin vain varmistaa mitä tarkoitit, sillä minusta Jyyd oli kuvaillut omassa viestissään linkin ihan hyvin eli ketään harhauttamatta, ja ilman vajakkilisäystä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pakkohan asia on julkiseksi tuoda, kun mitään ei tunnu tapahtuvan. Jos tuollainen on hyväksytyävää, niin kai joku moderaattori voisi asiaa kommentoida, että asianlaita on selvä kirjoittajille.

Ja kyllä olen tyytyväinen, jos asia sai julkisuutta.

Älä Leonista välitä, hän on oman elämänsä moderaattori. Nimimerkki on kirjoittanut tähän ketjuun sata viestiä, seuraavaksi eniten kirjoittanut nimimerkki on kirjoittanut puolet tuosta. Moderaattorit ovat johdossa 139 viestillä.
 

Nick Neim

Jäsen
Pakkohan asia on julkiseksi tuoda, kun mitään ei tunnu tapahtuvan. Jos tuollainen on hyväksytyävää, niin kai joku moderaattori voisi asiaa kommentoida, että asianlaita on selvä kirjoittajille.
No ei kai voi olettaa moderaattoreidenkaan päivystävän täällä 24/7, ja tuollaiseen linjanvetoon tuskin yhden tai kahdenkaan moderaattorin mielipide riittää. Siinä mielessä aika ihmeellistä hätäilyä.

Sitä mä tosin ihmettelen, miksi @Radiopää tuosta hieman ylempänä olevasta viestistään ei saanut viikon huilia. Esimerkeissä saa rikkoa sääntöjä? Enkä mä hänelle vaadi pelikieltoa, joten tarkoituksena ei ole itsemoderoida. Kummastuttaa vaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakkohan asia on julkiseksi tuoda, kun mitään ei tunnu tapahtuvan.

Itse rikkeeseen en ota kantaa, mutta ajattelin kertoa, että raportoinnin ja mahdollisen pelikiellon välillä saattaa olla useita päiviä. Ei siellä yksikään moderaattori päivystä sormi hiirellä, että koska joku raportoi jotain. Tämä on mielestäni ihan ymmärrettävää.

Oletan, että jos raportoinnin jälkeen on langetettu ja julkaistu pelikieltoja, eikä raportoimasi viestin kirjoittaja ole listalla, niin viestissä ei ole moderaattorien mielestä ollut mitään sääntöjen vastaista. Voi myös olla, että viestin seurauksena on sen kirjoittajalle huomautus tms. Nämä käsittääkseni hoidetaan yksityisviestillä, joten niistä ei muille kirjoittajille ole tietoa saatavissa normipelikieltojen tavoin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Itse rikkeeseen en ota kantaa, mutta ajattelin kertoa, että raportoinnin ja mahdollisen pelikiellon välillä saattaa olla useita päiviä. Ei siellä yksikään moderaattori päivystä sormi hiirellä, että koska joku raportoi jotain. Tämä on mielestäni ihan ymmärrettävää.

Oletan, että jos raportoinnin jälkeen on langetettu ja julkaistu pelikieltoja, eikä raportoimasi viestin kirjoittaja ole listalla, niin viestissä ei ole moderaattorien mielestä ollut mitään sääntöjen vastaista. Voi myös olla, että viestin seurauksena on sen kirjoittajalle huomautus tms. Nämä käsittääkseni hoidetaan yksityisviestillä, joten niistä ei muille kirjoittajille ole tietoa saatavissa normipelikieltojen tavoin.

Kuten minä jo sanoin; minulle on herttisen sama tuleeko siitä viestistä pelikieltoa vai ei. Nyt se linkki on otettu pois ja viestissä ei näy muokkausaikaa, joten joku ylläpidon edustaja lienee ollut asialla.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuten minä jo sanoin; minulle on herttisen sama tuleeko siitä viestistä pelikieltoa vai ei.
Ja mulle on aika se ja sama miten suhtaudut raportoimaasi viestiin. Kunhan ajattelin valottaa moderaattorien toimintatapoja, kun nähdäkseni ihmettelit heidän reagoimattomuuttaan raportointiisi. Lepo vaan.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tuosta yksityishenkilöiden yksityisyydestä, josta Beable Boy tuossa nyt on vauhkonnut(?), niin ymmärrän kyllä Beagle Boyn näkemyksen. Arvailut arvailuna jne. Mutta kyllähän keskustelupalstoilla ja vapaassa mediassa pitää pystyä keskustelemaan asioista vaikka ne olisivatkin vielä spekulaatiota. Jokainen valitsee omat lähteensä ja intiutionsa ja miettivät milloin asian postaaminen on oikeasti tärkeää ja milloin ei.

Jokaisen pitäisi myös olla valmis kantamaan vastuunsa siitä, kun omat lotot ei osunut kohdalleen, oli se nyt Kari Kivi Tapparaan tai Sami Saatana uhrimurharsi Sari Siveän Tuupovaarassa. Tällaisia väitteitä kun esitetään, on hyvä tuoda lähteet esille. Myöskin hyvin tärkeää on tuoda esille se onko kyseessä ns. fakta vai olettamus. Foorumin ylläpitäjällä on jonkinlainen vastuu foorumilla julkaisuista asioista, muttei kuitenkaan rikosoikeudellista vastuutta.

Foorumin ylläpitäjä voi poistaa asioita oman harkintansa mukaan (ns. foorumi sääntöjen perusteella, tai oman harkintansa mukaan) tai jos viranomainen näin vaati (ja tässäkin tuomioistuimnen vahvistamalal perusteella).

Tästä päästääkin siihen, mikä on ns. hyvä journalistinen tapa. Saako epäillyn, ei julkisen henkilön rikosepäilyä täällä spekuloida nimellä? Saako ns. julkkiksen rikosepäilyä täällä spekuloida nimellä?

Tällakin foorumilla on paljon puitu asioita, jossa jokin pelaaja rikkoo sopimusta ja haluaa siirtyä vaikka toiseen seuraan. Nämä asiat ovat olleet ihan yleisesti keskustelujen aiheina, eikä niitä ole sensuroitu tai toivonmukaan raportoitu ylläpidolle. Tällaisessa tapauksessa rikotaan kyllä lakia, muttei rikoslakia. Onko ok sanoa että "Simo Siili ei suostu pelaamaan kuulemma sopimustaan loppuun Savonlinnan Saipassa".

Tälläiset asiat ovat sopimusoikeudellisia asioita, eivätkä rikosoikeudellisia. Toki kun rikotaan sopimusta, niin myös lakia rikotaan. Onko siis kyse siitä, että rikosoikeudellisista asioista saa tuoda henkilön henkilöllisyyden julki.

Tai onko jokin asia yhteiskunnallisesti niin merkittävä, että asiasta pitää voida keskusella henkilön oikealla nimellä, vaikkei tuomiota ole vielä tullut (jokainenhan on syytön ennen kuin tuomitaan)? Esimerkkeinä tällaisista tapauksista voisin viskoa vaikka Nils Gustafsson (ei tuomittu. koki varmasti vitusti haittaa asian tiimoilta). ja Alpo Rusi (ei kai tuomittu koskaan, koki vitusti haittaa asiasta).

Eli bottom line siis mielestäni on, että asioista pitää voida keskustella vaikkei (kaikkia virallisia) faktoja ole tiskiin lyöty. Toki, jokaisen ns. yksityishenkilön inffoja postaavan pitää tiedostaa, että nyt voidaan mennä vikaan ja mielellään tuoda esiin se, ettei tämä ole kirkossa/moskeijassa vielä kuulutettu.

edit: tuhat ja yksi kirjoitusvirhettä tuonne on eksynyt. korjailen niitä tässä ajan kanssa!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös