Markkinointia vai perinteitä? Itse pidän Tapparalaisena jääkiekkokuluttajana Ässien tämäniltaiseen otteluun liittyviä erityspiirteitä ensisijaisesti omien perinteiden kunnioittamisena.
Sekä että - markkinointia ja perinteiden kunnioittamista. Mä arvostan todella paljon tätä tämän iltaista Porin Ässien (markkinointiosaston) tempausta. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Isomäen kaukalossa kurvailevat tänään Porin Ässät ja Tampereen Ilves. Isäntäjoukkue ei ole Porin Karhut, ei Rosenlewin Urheilijat -38 eikä edes Rauman Lukko. Illan isäntäjoukkueena on Porin Ässät.
Kyse on muotoseikoista, joita tällä palstalla pyritään hallitsemaan naurettavuuksiin asti sillä verukkeella, että ei jouduttaisi käyttämään maalaisjärkeä edes yksinkertaisissa asioissa. Maalaisjärjen käytön pitäisi olla sallittua, vaikka sen käyttämättä jättämistä onkin helppo perustella jollain tasapuolisuudella sääntöjen edessä. Säännöt ovat tietysti välttämättömiä, mutta tämä vallalla oleva tulkinnan toinen ääripää ei myöskään palvele tarkoitustaan.
Kyllä, kyse on muotoseikoista!
Pelipäivä, päivämäärä, joukkueet - ei mitään muuta. Miksi noinkin yksinkertainen asia voi olla tietyille ihmistyypeille niin vaikeata ymmärtää? Palstan "isäntä" - siis tässä tapauksessa Moderaattorit - haluavat, että otteluketjut otsikoidaan heidän haluamallaan tavalla. Miksi tällaista näinkin yksinkertaista asiaa vastaan pitää kapinoida? Se on isännän (tässä tapauksessa: Moderaattorit) puheet, kuinka hän haluaa vieraidensa (tässä tapauksessa: kirjoittajat) käyttäytyvän.
Porin Karhut otsikossa ei ollut hassuttelua, tiedät sen varmasti ihan hyvin. Se olisi hassuttelua, jos avattaisiin otteluketju "Ti 10.3.2015 Kusiviikset - Paskavasara". Tämmöisiä ei tosin ole paljoa nähty, mutta niihin puuttumisen ymmärtäisin hyvin.
Ei ollut hassuttelua ei, mutta kuten jo aiemmin sanoin: kentällä kurvaa isäntäjoukkueena Porin Ässät. Porin Ässät pelaa tänä iltana perinteitään kunnioittaen Porin Karhujen peliasussa. Toistan: PORIN ÄSSÄT pelaa tänä iltana perinteitään kunnioittaen Porin Karhujen peliasussa.
Liigan nettisivuilla Ässien logo on vaihdettu pelin yhteydessä tämän illan kunniaksi Karhujen logoksi ja Ässät pelaa koko pelin poikkeavassa paidassa. Liigastandardista on muotoseikoissa poikettu ja Liiga kunnioittaa illan erityispiirrettä. Keskustelupalsta pitää sitten oman linjansa ja Ässät-kannattajan persoonallista avausta (otsikkoa) muokattiin, eli puututtiin muotoseikkoihin. Liigalla ja keskustelupalstalla on hieman eriävät linjaukset, eikä siinä mitään. Näistä yksittäisistä tapauksista vaan nousee mieleen se, että maalaisjärjen käyttö moderoinnissa pienimmissäkin asioissa on kielletty. Ja kyllä, itselläni on moderointikokemusta toiselta kiekkopalstalta, en puhu lämpimikseni.
SM-liigalla ja Jatkoajan keskustelupalstalla ei ole (tässä tapauksessa) mitään eriävää linjausta.
Logoa voidaan vaihtaa aivan kuten pelipaitojakin - käytännössä markkinointimielessä (tai perinteiden kunnioittamiseksi). Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kaikissa virallisissa yhteyksissä Porin Isomäen jäällä isäntäjoukkueena toimii Porin Ässät. Tämä joukkueen nimi löytyy niin Jatkoajan verkkolehden otteluennakosta, Jatkoajan tulospalvelusta, SM-liigan tulospalvelusta, kaikista medioista (TV, radio, lehdistö) jne. jne. Vaikka SM-liiga onkin vaihtanut joukkueen logon kotisivuilleen, virallisessa tietokannassa kotijoukkueena toimii Porin Ässät.
Miksi Jatkoajan keskustelupalstan otteluketjun otsikko olisi pitänyt olla ainoa paikka, jossa kotijoukkueesta oltaisiin käytetty jotain muuta nimeä kuin sitä virallista?
Maalaisjärkinen vaihtoehto otteluketjujen hakuun: etsi päivämäärällä, joka onkin hyvä olla standardin mukainen juuri hakutarkoitusta varten olivat vastassa ketkä tahansa. Tai kuluta muutama ylimääräinen sekunti maalaisjärjen nimissä etsimällä ketju käsin. Jos parin vuoden takaisia tietoja haluat tutkia, varmasti kuluttaisit siihen muutenkin aikaa hakemisen lisäksi.
Kyllä mulle nämä erilaiset hakutoiminnot yms. ovat tuttuja ja osittain jopa helppojakin. Mä pidän itseäni kohtuullisen hyvänä tiedonhankkijana sekä tutkijana. Itse asiassa mä jopa nautin siitä, kun joskus vietän vaikkapa tuntikausia jossain yliopiston kirjaston lehtiarkistoissa tonkimassa jotain pientä tiedonjyvästä jostain vuosien tai jopa vuosikymmenien takaa.
Kaikille tuollainen tiedonmetsästys ei ole yhtä helppoa tai hauskaa kuin mulle. Suurin osa ihmisistä ei edes halua tonkia mitään historiankirjoja. Tämä hakutoiminto on kuitenkin Moderaattorien perustelu miksi otsikoiden tulee olla vakiintuneen tavan mukaisia. Mun mielestäni tuollainen sääntö tai ohjeistus on niin paljon helpompaa hyväksyä, kun edes yrittää ymmärtää perustelut sääntöjen tai ohjeistusten takana. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta silloinkin asian voi hyväksyä hiljaa. Vinkumisella ei kuitenkaan mitään voita!
Enkä mä nyt edes ymmärrä, miksi mulle räksytetään tästä (-kin) asiasta:
- mä en ole Moderaattori
- mä en ole keksinyt näitä sääntöjä
- mä en valvo niiden noudattamista tai noudattamatta jättämistä
- mä en rankaise ketään sääntöjen rikkomisesta
Se, mitä mä teen, on:
- mä hyväksyn säännöt sellaisina kuin ne ovat
- mä yritän ymmärtää perustelut erilaisten sääntöjen ja ohjeistusten takana
- mä haluan jakaa nämä ajatukseni muillekin