No eivät tietystikään ole. Kyse on periaatteesta mitä saa sanoa ja mitä ei. Minä kun sanon Greenwoodia raiskaajaksi, se on viikko bannia ja selitys että ei ole tuomittu ja että älä provosoi. Kaksikymmentä muuta fania huutavat saudeja ja murhaajia ympäri palstaa (muun urheilun puolella), niin se on keskustelua. Olisi vaan kiva saada selvyys miksi tämä ei ole provosointia ja rasismia?
Nämä kaksi tapausta eivät nyt ole millään tavalla vertailukelpoisia. Toisessa tapauksessa puhutaan yhdestä yksilöstä, jota ei ole lain edessä tuomittu rikolliseksi. Toisessa tapauksessa puhutaan kokonaisesta valtiosta (ja sen johdosta), jonka tekemistä hirmuteoista ei ole mitään epäselvyyttä.
Jos haluat lähteä hakemaan jotain vertauksia, niin Saudi-Arabian ja sen johdon kritisointia voit verrata vaikka Venäjän ja sen johdon kritisoimiseen. Kuten on nähty, niin tällä palstalla saa käyttää todella kovaa kieltä valtion ja sen johdon suorittamasta rikollisuudesta. Jos haluat lähteä hakemaan vertausta tuohon sinun pelikieltoosi, niin käy lukemassa vaikka
tämä pelikieltoon johtanut viesti, jossa ihan samalla tavalla syytettiin rikolliseksi yksittäisiä henkilöitä, joita ei ole lain edessä tuomittu. Tuomio oli sama viikon pelikielto kuin sinulle.
Muistan lukeneeni sinulta monia fiksuja kirjoituksia liittyen muun muassa Jokereiden KHL-taipaleeseen ja minulle on jäänyt kuva sinusta hyvin fiksuna kirjoittajana, joka todennäköisesti olisi monen muun tavoin kritisoimassa melko kovastikin saudiomistajia, jos he olisivat Newcastlen sijaan ostaneet vaikka Evertonin. Nuo rasismi- tai Twitterissä pyörivät ksenofobiakortit ovat surkeita yrityksiä kääntää keskustelu pois ongelmista. Tuskin kenelläkään on ongelma saudien kansalaisuus, vaan ongelma on se, että he kohtelevat miljoonia kansalaisiaan väärin ja syrjivästi. Vaikka yksilöiden suorittamat rikokset (tai tässä tapauksessa mahdolliset rikokset) ovat erittäin tuomittavia, niin eivät ne ole millään tasolla vertailukelposia valtionjohdon tekemiin rikoksiin.
Jos haluaa lähteä hakemaan toista vertailukohtaa, niin otetaan esimerkiksi Anneli Auer. Minä olen hyvin vakuuttunut siitä, että hän on jollain tavalla sekaantunut ex-miehensä kuolemaan, mutta jos lähtisin ympäri kaupunkeja huutelemaan hänen olevan murhaaja, niin lopputuloksena siitä olisi lähes varmuudella syyte kunnianloukkauksesta. Minulla (ja sinulla) saa olla tietyistä asioista vahvojakin mielipiteitä, mutta kun puhutaan yksilöiden syyttämisestä rikolliseksi, niin sen osalta kannattaa olla aika varovainen mitä sanoo ääneen, jos kyseistä henkilöä ei ole rikolliseksi tuomittu.
Veikkaan, että nuo sinun pelikieltoon johtaneet viestit olisi jääneet kirjoittamatta, jos Greenwood olisi Getafessa lainalla Unitedin sijaan vaikka Arsenalissa, joten Moderaattorien pelikieltoviestin toinen argumentti
"käyttäjä jälleen kerran tietoisesti yrittää provosoida" osui todennäköisesti myös melko hyvin kohdalleen. Olet pelikieltojesi jälkeen jo useamman kerran syyttänyt moderaattoreiden
"Manu-fania", vaikka ainakin minun käsittääkseni moderaattorit tekevät pelikieltopäätöksen kollektiivisella päätöksellä, johon todennäköisesti osallistuvat muutkin kuin
"Manu-fanit". Veikkaan, että se todennäköisin syy myös tähän pelikieltoon löytyy peilistä.
Olet oikeasti fiksu kaveri, joten älä anna tuon United-vihan hämärtää noin pahasti ajatteluasi. Samoin muiden palstalle kirjoittamiesi viestien perusteella nuo Saudi-Arabian johdon maassaan tekemät teot ovat myös sinun moraalikäsityksiesi ulkopuolella, joten noiden rasistikorttien sijaan voit ihan hyvin myös tuomiota seuran johdon ja samalla kannattaa kentällä pelaavaa joukkuetta. Muussa tapauksessa sportswashing voittaa, kun fiksutkin ihmiset lähtevät puolustamaan henkilöitä, joita he eivät puolustaisi ilman näiden henkilöiden suhdetta omaan suosikkiseuraan.
Samoin kannattaa oppia hyväksymään se, että Newcastle on omistajiensa takia nyt ja tulevaisuudessa yksi maailman vihatuimmista joukkueista. Tuohon on United-kannattajana tottunut, kun yhden tappion jälkeen on Twitterin ja muiden somejen jalkapallosisältö pelkästään oman suosikkijoukkueen haukkumista ja meemejä siitä. Ajan kanssa siitä kritiikistä ja naureskelusta osaa poimia ne oikeasti hyvät pointit ja antaa niiden muiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.