Mutta mikäli tällaiseen toimintaan ryhtyisimme, tällaisen toteutus kannattanee hoitaa automatiikan kautta sen sijaan, että kasvattaisimme modetiimin tai toimituksen jo nyt suurta työkuormaa.
Mä nyt en aivan täysin osta tätä selitystä!
Mun käsittääkseni jokaiseen matsiin menee joku Jatkoajan edustaja - useimmiten jopa kaksikin - toimittaja sekä valokuvaaja. Jossain vaiheessa - todennäköisesti jo matsia edeltävänä päivänä - varsinkin toimittaja alkaa valmistautua varsinaiseen matsipäivään. Valmistautumiseen mun nähdäkseni kuuluu tutustumista joukkueiden kokoonpanoihin, edellisiin otteluihin, edellisiin keskinäisiin otteluihin, loukkaantumistilanteeseen jne. Otteluketjun avaaminen lisäisi työmäärää minuutilla tai kahdella. Käsittääkseni suurimmalla osalla toimittajia on henkilökohtaiset tunnukset keskustelupalstalle sekä mahdollisuus käyttää Toimitus-nimimerkkiä.
Jos mä olisin Jatkoajan toimittaja sekä tietäisin kirjoittavani matsiennakon ja -raportin huomisesta kärkikamppailusta TPS-Kärpät, niin kyllä mä alkaisin valmistautua matsiin jo tänä iltana. Jossain vaiheessa mun käsittääkseni on myös lähetettävä akkreditointi-pyyntö kotijoukkueen mediavastaavalle vai onko Jatkoajan (mahdollisesti useinkin vaihtuvilla?) toimittajilla joku kausiakkreditointi?
SML - SM-liigan mediakäytäntö
"
Jokaiseen Liiga-otteluun on akkreditoiduttava aiempien kausien tapaan Liigan verkkosivujen kautta kirjautuen tai anomalla ottelukohtainen akkreditointi vapaamuotoisella anomuksella sähköpostitse suoraan järjestävältä seuralta (mediaosoitteet alla). Akkreditointi on tehtävä viimeistään ottelupäivänä klo 14. Viikonlopun otteluihin akkreditointi päättyy perjantaina klo 14. Akkreditointipyyntö ohjautuu automaattisesti kotijoukkueen mediaosoitteeseen."
Tämähän on joka tapauksessa tehtävä ennen toimittajan matsiin menoa. Miksi sitten samalla istumalla ei voisi käyttää sitä paria minuuttia, joka kuluu otteluketjun avaamiseen? Jos otteluketjun avaajana olisi Toimitus, niin eihän avausviestissä tarvitsisi välttämättä olla edes mitään sisältöä. Tärkeintä olisi se, että otteluketju avattaisiin! Kuinka kauan oikeasti menee aikaa otsikon ja parin sanan naputteluun?
<AVAA UUSI KETJU> *click*
<OTSIKKORIVILLE> To 20.12.2018 TPS - Kärpät *naputi-nap* *click*
<VIESTIKENTTÄÄN>Olkaa hyvät! *naputi-nap* *click*
<LUO UUSI VIESTIKETJU> *click*
Käytettävästä kaksi-/kymmensormijärjestelmästä riippuen aikaa taitaa mennä huikeat 10-15sec. Useimmiten kyseessä lienee joku oikeasta toimittajan ammatista haaveileva henkilö, joten kymmensormijärjestelmän luulisi olevan itsestäänselvyys. Mikäli toimittaja avaa viestiketjun siinä vaiheessa, kun matsiennakko on jo naputeltuna/julkaistuna, niin viestikenttään kannattaa luonnollisesti laittaa linkki kyseiseen ennakkoon. Toimituksen jo nyt suuren työmäärän kasvattaminen on täyttä hevonpaskaa! Kyse on vain ja ainoastaan kiinnostuksesta tai paremminkin sen puutteesta.
Automatiikkaan mä en luottaisi pätkääkään!
Esimerkki: mikä automatiikka hoitaa Jatkoajan sivuilla olevat SM-liigapelaajien pistepörssit? Johtaako Ilari Filppula pistepörssiä vai ei?