Anteeks mitä? Miten näitä voi verrata keskenään kun Pihlman vetää selvän blind side hitin päähän siinä missä Carsonin tapauksessa on kyseessä normaali maalilleajo missä käy vain ja ainoastaan huonoa tuuria, mistään taklauksesta ei ole kyse. Taklaajalla on aina vastuu ja tämän takia Pihlmanin pelikielto oli oikein, mutta Carsonin tapauksessa ei mitään taklausta tapahdu vaan yhteentörmäys.
Olen aiemmin tässä ketjussa väittänyt että Pihlmanin tarkoitus ei ollut taklata vaan luikahtaa irtokiekkoon. Paljon hihittelyä asiasta tuli kun huomautin että olkapään asennot ovat normaalia Pihlmanin luistelutapaa koska olen kaverin pelaamista nähnyt arviolta sellaiset 400 peliä tässä vuoden 1999 jälkeen. Sama asia kuin koiranomistaja osaa lukea 15-vuotiaan koiransa bodylanguagesta mitä se meinaa vaikka koiria vihaavalla ja niihin perehtymättömällä on asiasta tietysti parempi mielide. Tietysti maaliahne Pihlman unohtaisi irtikiekon ja vapaan väylän maalille, kun tuossa on mojova taklauspaikka. Sellaisia ne maaliruiskut on.
Minusta Liusjärven "shit-happens" linjaus on kyllä ongelmallinen koska hän nyt vaan määritteli että Pihlman taklasi joten vastuussa ja Carlsson ei koska ei taklannut. Minä en Pihlmania puolustellessani vaatinut että Pihlmanin ei tulisi saada pelikieltoa vaan että hänet tuomittaisiin pykälän 124 sijasta pykälän 122 mukaan. Minusta pelaaja on vastuussa rynnätessään raajat pystyssä asenteella että "ehkä ehdin". Pihlmanin tapauksessa osuma tuli olkapäähän, Carslonin tapauksessa kyynärpäähän.
Eli jos Liusjärvi olisi katsonut minun laillani että Pihlman ei koettanut taklata, vaan ainoastaan vaarantaa kanssapelaajansa terveyden tulemalla vastakarvaan hänen päätään hipoen ja osuma päähän sattui niin tuossa ei olisi mitään pelikiellon arvoista.
Olen tuosta erimieltä. Minusta tuollaisessa tilanteessa pelaaja tulisi tuomita Ryntäyksestä sen iv-pykälän mukaan
"iv. Pelaajalle, joka vahingoittaa tai piittaamattomasti vaarantaa vastustajaa ryntäyksen seurauksena, tuomitaan joko iso rangaistus ja automaattinen pelirangaistus tai ottelurangaistus."
Pelikieltoa niin Pihlmanille kuin Carlssonillekin tuon pykälän perusteella.
Tuntuu että Liusjärvi linjaa että maalinedustalla päähän kohdistuneet iskut eivät ole tuomittavia. Tässä on nyt kaksi tapausta (Vaakanainen/Kangasniemi) jossa pelaaja on saanut vakavan aivotärähdyksen kun maalille ajetaan mailat ja/tai kädet korkealla ja sen seurauksena kaksi aivotärähdystä.
Tiedän että maalin edessä on sanonnanmukaan vain makuupaikkoja tarjolla, mutta tulisiko tuo päivittää että maalin edessä on vain aivotärähdyksiä tarjolla?