Taidettiin taklata, mutta ei Jan Scotkan toimesta vaan Braden Christofferin.
Se oli muuten aivan huumorijäähy. Se oli puhdas ja kova taklaus joka osui täysin vartaloon. Siitä en saa pyhällä hengellekään päähän kohdistunutta. Löytyyköhän se jostain?
Taidettiin taklata, mutta ei Jan Scotkan toimesta vaan Braden Christofferin.
Vanhoina hyvinä aikoina kentän lyhin pelaaja taklasi polvella päähän ~puoli metriä pidempää vastustajaa. Tämmöseksi tämä on mennyt kun ei Tuukka Mäntylä enää pelaa.Ei myöskään taklattu.
Se oli muuten aivan huumorijäähy. Se oli puhdas ja kova taklaus joka osui täysin vartaloon. Siitä en saa pyhällä hengellekään päähän kohdistunutta. Löytyyköhän se jostain?
Tästä erimieltä: Tuolla voimalla rintakehään tuleva niitti pudottaa ihan varmasti, jos et ole siihen yhtään valmistaunut.Ilman pääosumaa, Pärssinen olisi jatkanut normaalisti peliä, nyt oli tajuton ennen osumistaan jäähän.
Joe Finley?
Pistetään myös oma lusikka tuohon eiliseen taklaussoppaan. Mun mielestä tuo oli koko kauden yksi hienoimmista taklauksista (näkyi pari muutakin komeaa pommia eilisessä pelissä).
Taklaus suoritettiin käytännössä ilman vauhtia, kädet alhaalla, ilman pumppausliikettä vastustajaa kunnioittaen mutta satuttaen.
Oliko taklaus myöhässä? Ehkä joidenkin mielestä saattoi olla, mutta nyt puhutaan oikeasti niistä tuhannesosista. Jos KQ olisi tullut tilanteeseen niin kovalla vauhdilla että olisi ajanut Sahan yli, olisi tilanteesta voinut antaa isonkin penaltin, mutta nyt KQ käytännössä pysäytti Sahan etenemisen, ei ajanut yli. Näitä lisää kiitos.
Tämmöseksi tämä on mennyt kun ei Tuukka Mäntylä enää pelaa.
Puhdas avojään taklaus. Hyökkääjällä pitäisi olla aina mielessä se että kun hyökkäysalueelle tullaan niin sieltä joku voi tulla taklaamaan. Pärä tulee pää alhaalla ja sen jälkeen nähdään tähtiä. Joku täällä kirjoitteli että kun pää on alhaalla niin ei taklata. Elikkä hyökkääjä saisi määrittää sen milloin häntä taklataan ja milloin ei? Nykypäivän jääkiekossa harva osaa nykyään ottaa taklauksia vastaan. Laidan lähellä käännettään aina selkä. Avojäällä luistellaan pää alhaalla. Scotkalla kädet alhaalla, joten ei voi taklata päähän. Omasta mielestä se näyttää pää osumalta sen takia koska taklauksen voima on niin kova että pää retkahtaa. Puhdas taklaus=0 peliä pelikieltoa.
Ai vittu, mulla tuli ATK-pöydän ääressä istuessa tuota katsellessa kaksi aivotärähdystä. Kliininen viimeistely vielä kruunas tuon mestauksen.Tuukan tyylinäyte
Ja kaikista käsittämättömintä ikinä että miten tämä vajakki pelasi maajoukkueessa?Ai vittu, mulla tuli ATK-pöydän ääressä istuessa tuota katsellessa kaksi aivotärähdystä. Kliininen viimeistely vielä kruunas tuon mestauksen.
Ihan hyvin kun mm. kuudet MM-kisat pelasi.Ja kaikista käsittämättömintä ikinä että miten tämä vajakki pelasi maajoukkueessa?
Kaikki riippuu painopisteestä. Alempaa tullut kärsii aina vähemmän vahinkoa. Sen verran tullut kolisteltua jefua linjassa että tietää miten pääkontaktien tullessa niskat retkahtavat.Kovin voimakas pää-pää -osuma ei ole kyseessä, koska Scotkan pää ei liikahda lainkaan taakse päin.
Jussin veli Juho Jokinen tuossa oli taklattavana.Muistaako kukaan kuka jäi jyrän alle ja kävikö pahasti?
Mä oon nähnyt vuosien varrella koko HIFK:n pelaavan aina välillä noita listaamiasi ohjeita noudattaen. Valitettavasti.Kyllä pitäisi ammattikiekkoilijoiden jo muistaa nämä keskustelupalstan vinkit turvalliseen jääkiekkoiluun:
- luistele aina selkä suorana pää ylhäällä
- pidä katse aina suoraan eteenpäin
- ole aina varovainen jäällä ollessasi, milloin vain voi tulla taklaus
Kohti turvallisempaa huomista ja rauhallisempaa jääkiekkoa.
Jos olet joskus käynyt jäällä luistimet ja maila kädessä niin ymmärrät, että se pää ei ole koko peliä pystyssä. Tuolla logiikalla olisi sama hankkia pelaajien vakiovarusteiksi niskatuet että se pään laskeminen vaan ei olisi fyysisesti mahdollista. Pärssinenhän on pelaajana tuosta tunnettu, että se pää pysyy pystyssä ja näkee peliä hyvin.Minusta taklaukset kuuluvat lajiin, pelaajan pitää olla pää ylhäällä ja aina valmiina kontaktiin. Lajii muuttuu paljon, jos voit luistella katse kiekossa ilman pelkoa kontaktista.
Missasin livenä itse taklauksen ja katselin pitkään järkyttyneenä, kun peli oli poikki ja Pärssistä hoidettiin kentällä. Tulin tähän ketjuun sillä ajatuksella, että todennäköisesti taklaus oli törkeä ja tuomitsen sen ihan täysin.
Mutta sitten katsoin tilanteen uusintana moneen kertaan. Todella ikävä lopputulos, mutta Scotka ei tee tuossa mitään väärin. Taklaa puhtaasti ja ilman vauhtia. Hidastuskuvasta voi näyttää, että olihan siinä aikaa reagoida Pärssisen huonoon asentoon, mutta todellisuudessa ei ollut. Scotka teki tuossa sen mitä pakin kuuluukin tehdä.
Täällä on ollut puhetta "pumppausliikkeestä". Scotkan on pakko valmistautua törmäykseen pienellä liikkeellä eteenpäin, koska hän on paikoillaan ja Pärssinen tulee vauhdilla päin. Pärssisellä olisi vauhdin vuoksi iso etu törmäyshetkellä, mikäli paikoillaan oleva Scotka ei valmistautuisi törmäykseen ja taklaukseen kunnolla. Tuo liike on käytännössä pakollinen, kun taklaaja on paikoillaan ja taklattavalla on vauhtia.
Valitettavasti ei yllätä, että tässä kävi huonosti nuorelle pelaajalle. Näitä on nähty liian usein nuorilta pelaajilta. Ei olla valmiita taklaukseen, kuten jääkiekossa pitäisi olla. Näitä asioita täytyy saada paremmin valmennettua junnuissa, että voimme välttyä tällaisilta ikäviltä tapauksilta.
Periaattessa näin. Mutta kyllä tuossa Scotka yllättyy vähän itsekin, että eikö tuo nyt näe mua? Jos ei Scotka menisi alemmas, jäisi itse kolatuksi suorin jaloin. Ja noustessa otetaan se taklaus vastaan. Ainakin noin mulle on taklauksen vastaanotto ( muual ku laidas) opetettu. Jefun linjurit tietää parhaiten. Jos menet vaan tielle, lennät itse melko kauas.Jännä juttu miten tämä pumppausliike jakaa mielipiteitä. Jussi Ahokaskin otti tähän kantaa miten Scotka ”alakautta” taklaa Pärssistä. Tietysti värilasit on Ahokkaalla päässään, mutta hän on sentään ammattilainen lätkän parissa. Itse en tykkää yhtään tuosta pumppausliikkeestä. Aina kun kohdistetaan iskua ylemmäs, niin pääosumien todennäköisyys kasvaa valtavasti. Ei kaverin pysäyttämiseen tarvitse tehdä pumppausliikettä jos ajaa runkoon kiinni painopiste matalalla. Jos ei ole ihan teinipojan fysiikka niin siihen jää kyllä mies ja kiekko.