Näyttääpä olevan visainen ongelma. Pelaajahan saa pitää sääntöjen mukaan mailaa kädessään vaikka väärinpäin tai vaikka ottaa melontaotteen jos niin haluaa. Sitä ei ole erikseen kielletty.
En myöskään tykkää jenkkimäisestä sääntöjen luvusta, että jos jotain ei yksiselitteisesti löydy säännöistä, niin sitä ei voi tuomita. Vähän samasta syystä kahvikupeissa lukee se, että kuumana voi polttaa.
Itse olen edelleen sitä mieltä, että sääntöjen henki on se, että jokainen on vastuussa omasta mailastaan. Piste. Ruumiinosille on sitten määritelty omat sääntönsä.
Uusissa säännöissä on määritelty poikkeustilanteet, joissa korkeat mailat voidaan tulkita vahingoksi. Mikään niistä ei täyttynyt käsitykseni mukaan eilen.
Se, että maila ei jostain teknisestä tulkinnasta johtuen ole korkea maila ei tee automaattisesti siitä ei-rangaistavaa. Kun osut selvällä omalla huitaisuliikkeellä toista päähän mailan päällä, niin yllä mainituista joku rangaistus siitä kuuluisi mielestäni.
Vaihtoehdot taitavat olla:
Mailan päällä lyöminen, sillä otteen valitsi Jypin pelaaja itse ja suoritti käden heilautuksen. Toki tahallisuudesta voi aina keskustella.
Korkea maila, jossa maila osuu vastustajaa päähän huitaisuliikkeen ansiosta.
Huitominen, jossa tulkitaan mailan tupella osuminen lavan lisäksi rangaistavaksi jos omalla liikkeellä osuu toista - tässä tapauksessa luonnottomalla otteella pidetyllä mailalla.
Tarkennetaan ns. SM-liigan omat gladiaattorisäännöt eli aloitustasurissa älköön kukaan menkö tilanteeseen tai tulla mailan tupella päin näköä ja se tulkitaan aina omaksi vahingoksi.
Mitä laitetaan?