Mainos

KymiRing – Suomen ensimmäinen F1-mitat täyttävä moottorirata

  • 69 385
  • 355

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mulle tämä haiskahtaa siltä että rahahanat meni kiinni koska korona ja peruuntuneet kisat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulle tämä haiskahtaa siltä että rahahanat meni kiinni koska korona ja peruuntuneet kisat.

Mä käsittänyt että se talous on ollut aika retuperällä jo ennen koronaa, mutta tietenkin jos motogp kisaan oli myyty 37 000 lippua ja odotettu jopa 100 000 kävijää niin kyllähän noilla rahoilla varmaan 2kk aikana olisi osa rakennustöistä jatkunut ennen tuota kisaa ja sen jälkeen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

En oikein ymmärrä valittajia, se on liian helppoa Suomessa, ja niitähän löytyy. Ja sitten hommat seisoo.

Toisaalta,en ymmärrä sitäkään että valitetaan valittajasta, jos omassakin tontissa on vielä korjattavaa.

Tulkitsinko oikein että radalla on vielä ympäristöluvan vaatimat meluesteet tekemättä? Eikös helpoin tapa jatkaa toimintaa olisi tehdä rata valmiiksi tuolta osin. Vai kuvittelivatko radan puuhamiehet tosiaan että tehdään kun keretään ja annetaan moottorien jylistä... ja kaikki sen tuolla nielevät.

Nykypäivänä saa 100% valituksia jos toimii myönnetyn ympäristöluvan vastaisesti. Se on 100% varma.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Selityksiä löytyy monenlaisia, kun rahat ovat tiukassa. Jos siitä ei olisi pulaa, niin ei tarvitsisi kikkailla rakentamisen kanssa ja alkaa priorisoimaan eri rakennusvaiheita.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Selityksiä löytyy monenlaisia, kun rahat ovat tiukassa. Jos siitä ei olisi pulaa, niin ei tarvitsisi kikkailla rakentamisen kanssa ja alkaa priorisoimaan eri rakennusvaiheita.

Lieneekö koko kesän aikana mikään rakennusvaihe oikeasti edistynyt suuresti, mutta varmasti on helpompi pistää muutama työmies rassamaan jotain sisätiloja valmiiksi kun alkaa jotain maansiirto operaatioon johon tarvitaan kalliita koneita ja johon ei varmaan yritykset niin helpolla ilman maksua lähde tekemään. Käytännössä tuossa varmaan jouduttu tyytymään vaan kaikkeen muuhun kun operaatioon ei ole rahoja ollut. Ikävää itse radan kannalta sillä varmasti jotain rahaa tuosta SM-kisan järjestämisestäkin olisi tullut ja peruntuuko vielä jotain muutakin.

Ihan mielenkiinolla kyllä saa nähdä että miten ensivuosi rahoitetaan radalla. Tuossa on vielä se että Motogp johon myytiin 37 000 lippua niin ne liput siirtyy ensivuodelle ja nuo rahat on jo todennäköisesti ajat sitten tuhlattu. Vaikka myyntiä tulee jatkossakin niin ei niillä radan rakentamista ja toimintaa pahemmin rahoiteta jos ei muita isoja tapahtumia ensikesälle tule. Sitä ennen taas pitäisi varmaan rata saada valmiimaksi. Yhteiskunnalta on vaikea aina saada tukea ellei koronan takia jotain pysty saamaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jos pinkka olisi ollut kunnossa alunperin, niin rata olisi ollut valmis jo ennen koronavirusta, ainakin niiltä osin jotka vaikuttavat radan käyttöön. Koronan taakse on tässä asiassa ihan turha piiloutua. Eikä se ole mikään ihme, että tällaisia projekteja toteutetaan suurin piirtein kolehtimeiningillä. Suomessa moottoriradan ylläpito ei voi olla mikään kultakaivos.
 

Carlos

Jäsen
Jos pinkka olisi ollut kunnossa alunperin, niin rata olisi ollut valmis jo ennen koronavirusta, ainakin niiltä osin jotka vaikuttavat radan käyttöön. Koronan taakse on tässä asiassa ihan turha piiloutua. Eikä se ole mikään ihme, että tällaisia projekteja toteutetaan suurin piirtein kolehtimeiningillä. Suomessa moottoriradan ylläpito ei voi olla mikään kultakaivos.

Mun mielestä on ihailtavaa että jollain on halua toteuttaa tämmöinen hanke ilman isoja rahamasseja, todellakin kolehtimeiningillä. Vaatii valtavan määrän sitkeyttä, energiaa, ja puhdasta tahdonvoimaa että moisen projektin saa vietiyä näinkin pitkälle. Turhaa vittuilla mistään rahanpuutteesta, sitä on aina liian vähän. Juuri tämän asenteen takia Suomessa tapahtuu niin vähän yhtään mitään, selkäänpuukottajia, kampittajia, ja vittuilijoita riittää alusta loppuun saakka. Kannustajia ei niinkään.

Itse nostan puuhatiimille hatun tosi korkealle, ihan vitun kovia tyyppejä kaikki, monta kiveä, kantoa, ja kiviseinää ovat saaneet työntää sivuun sen verran että pääsevät ohi. Wow.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mun mielestä on ihailtavaa että jollain on halua toteuttaa tämmöinen hanke ilman isoja rahamasseja, todellakin kolehtimeiningillä. Vaatii valtavan määrän sitkeyttä, energiaa, ja puhdasta tahdonvoimaa että moisen projektin saa vietiyä näinkin pitkälle. Turhaa vittuilla mistään rahanpuutteesta, sitä on aina liian vähän. Juuri tämän asenteen takia Suomessa tapahtuu niin vähän yhtään mitään, selkäänpuukottajia, kampittajia, ja vittuilijoita riittää alusta loppuun saakka. Kannustajia ei niinkään.

Itse nostan puuhatiimille hatun tosi korkealle, ihan vitun kovia tyyppejä kaikki, monta kiveä, kantoa, ja kiviseinää ovat saaneet työntää sivuun sen verran että pääsevät ohi. Wow.

Nythän oli puhe siitä, miksi projekti ei ole vielä valmis. En minä kritisoi heitä, jotka ovat tässä puuhamiehinä. He ovat ottaneet ison riskin tässä ja mun mielestä on myös hienoa, että ovat sen uskaltaneet realisoida. Suomessa moottoriurheiluradan ylläpitäminen, saatikka sen rakentaminen on ison hatunnoston arvoinen juttu.

Minua vaan se hiukan hirvittää/säälittää, jos tämä projekti katuu taloudellisiin asioihin. Kunta (persaukinen) tai valtio tuskin tulisi tätä pelastamaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tuli oltua viikonloppu KymiRingillä, kun siellä jaettiin SM-pisteitä Superbikeille.

Rakentaminenhan loppui koronan takia ja fasiliteetit ovat edelleen hyvin kesken. Saavat kuulemma kaiken valmiiksi ensi kesäksi. 11.7. muistaakseni oli tarkoitus ajaa MotoGP, jos korona on selätetty.

Rataprofiili on mielestäni mahtava. Olisi kyllä hienoa joku päivä käydä ajelemassa ko radalla. Korkeuseroja on hyvinkin paljon. Huima 1,2 pitkä suora on myös mahtava puhtaasta vauhdista rakastaville katsojille. Ainoa miinus tulee siitä, että oikeastaan mistään et voi nähdä koko rataa.

Rata oli todella liukas, sillä siellä ei oltu vielä juurikaan ajettu eikä täten kumia ollut ehtinyt tarttua rataan. Sunnuntaina oli vielä märkä rata, mutta suuremmilta vahingoilta vältyttiin. Lauantaina oli yksi hurjempi ulosajo.

Kunhan saavat fasiliteetit kuntoon niin hieno paikka tuosta tulee. Maisemointia olisi myös suotava tehdä ennen suuria kisoja. Nyt siellä on epämääräisiä kasoja soraa ja hiekkaa siellä täällä joka ei omaa silmääni sovi. No kaikki aikanaan.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Ainoa miinus tulee siitä, että oikeastaan mistään et voi nähdä koko rataa.
Missä olit katsomassa? Onko paljon muuttunut vuodessa?
Testiajoissa kun aikanaan oltiin, tykkäsin kovasti kun näki niin paljon yhdestä paikasta, takasuoran alkupäästä. Ehkä mulla ei vaan ole vertailukohtia riittävästi..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainoa miinus tulee siitä, että oikeastaan mistään et voi nähdä koko rataa.
Tämä olisi toki mahtavaa mutta aika vähän näitä ratoja on, MotoGP:tä en ole kiertänyt katsomassa mutta mitä F1-kisoja olen paikan päällä katsonut ja tv:ssä niin onkohan edes kisoja missä katsomosta näkee koko radan? Jos nyt ei lasketa jotain Singaporen tornirakenusta radan vieressä.
Yleensä kun F1-liputkin hankkii niin funtsitaan sitä kyseistä mutkaa, korkeintaan kahta mitä siinä katsotaan ja loput kisasta tulee isolta videotaululta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tämä olisi toki mahtavaa mutta aika vähän näitä ratoja on, MotoGP:tä en ole kiertänyt katsomassa mutta mitä F1-kisoja olen paikan päällä katsonut ja tv:ssä niin onkohan edes kisoja missä katsomosta näkee koko radan? Jos nyt ei lasketa jotain Singaporen tornirakenusta radan vieressä.
Yleensä kun F1-liputkin hankkii niin funtsitaan sitä kyseistä mutkaa, korkeintaan kahta mitä siinä katsotaan ja loput kisasta tulee isolta videotaululta.
Kyllä vain. Rata on kuitenkin tältä osin huonosti suunniteltu, että paikanpäälle tulevat katsojat eivät millään pääse kuin muutamaan hyvään kohtaan katsomaan tapahtumia. Itse olin ratatuomarina todella hyvällä paikalla ja siinä olisi mahdollisuus nähdä todella hyvin rataa monesta kohtaa. Tämä osuus on vain sellaisessa paikassa, mihin ei rataa ylittämättä pääse, joten sinne ei yksinkertaisesti voi yleisöä laskea. Kuulin myös, että alueelle ei rakenneta kiinteitä istuimia, vaan ne vuokrataan jokaiseen tapahtumaan erikseen. Tämä tekee pienille toimijoille tapahtuman järjestämisen hyvin hankalaksi, kun yleisöä ei saada hyville paikoille. No katsotaan ja kuulustellaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe
Suosikkijoukkue
KK
Nyt on varmistunut KymiRingillä ajettavan MotoGP kisan päivämäärä sikäli mikäli korona ei sotke kuvioita pahasti vielä tuolloin. 9.-11.7. siis tuo tapahtuma, toivottavasti. Allekirjoittaneen pitäisi olla tuolla hommissa silloin, mutta katsotaas sitä sitten lähempänä ajankohtaa.

 
Suosikkijoukkue
KK
Nyt on varmistunut ensi kauden MM Motocrossin järjestäminen KyniRingillä. Hyvä juttu että ajattelivat yrittää ensi vuonna uudestaan kun tänä vuonna korona pilasi senkin.

 
Suosikkijoukkue
KK
Ensi kesälle on suunniteltu järjestettävän ainakin seuraavat kilpailut:

Ratamoottoripyöräilyn SM osakilpailu on tarkoitus ajaa KymiRingillä 22.-23.5.2021.

MotoGP:n kauden 2021 Suomen osakilpailu Kymiringillä on suunniteltu ajettavaksi 9.-11.7.2021.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
MotoGP:n kauden 2021 Suomen osakilpailu Kymiringillä on suunniteltu ajettavaksi 9.-11.7.2021.

Ei tuĺlut kisaa tänä(kään) vuonna, koronan piikkiin meni.

Alla olevassa linkissä hieman uutta tietoa radan tilanteesta. Hieman kriittisestikin kirjoitettuna. Toisaalta, ehkä siihen on aihettakin. Omaan silmään tuossa osuu mm. toimarin kommentit siitä ettei edes tiedä milloin niiden käynnissä olevien vesijohtohommien pitäisi olla valmiina. Tai tarkastukset. Katsomotkin kokonaan tekemättä.

Rata on varmasti upea ajaa, mutta paljon muutakin vaatii että se saadaan kannattavaksi. Muuten pidemmän päälle loppuu ne ajamisetkin. Toivotaan silti onnea tuollekin (ikuisuus)projektille.

 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Rata kasvaa 10 vuoden kuluttua horsmaa, siinä onkin ihmettelemistä. Yksi kansainvälinen kilpailu ei tee toiminnasta kannatavaa, kun kansalliset kilpailut eivät tuota latin latia. Ja tämä ei ole mitään lällättelyä vaan realismia. Ajokausi pohjolassa on niin kapea, ettei tänne oikein voi saada enempää kansainvälisiä kilpailuja ja hiukan lisää haasteita aiheuttaa se, ettei rataa ole saatu edes valmiiksi. Se tässä kaivertaa eniten, että tällaisiin projekteihin tungetaan verovaroja, vaikka tällaiset pitäisi toteuttaa pelkästään yksityisellä rahoituksella.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Tuli ajeltua tuosta radan ohi juuri ja kaikki näytti, ainakin tietä katsottuna, aivan samalta kuin testi ajoissa silloin toissa kesänä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Igora Drive Circuitilta Kymi Ringille on 262km, vähän sellainen kutina että jos jossain ne isot kisat tässä lähellä järjestetään, niin se on tuolla rajan toisella puolen. Ehkä vähän epäreilukin asema kilpailla. Joku 20-30 miljoonaa kun tuolla Venäjällä isot pojat laittaa "firman virkistysrahoista". Ja Pietarin kapasiteetti kaikkeen on hieman eri kuin Helsingin, joka on suhteessa kauempanakin.

no saa nähdä mitä tapahtuu v.2022, jos koronat helpottaa. Kyllä ainakin jossain päin maailmaa availlaan. Eikös Silverstonessakin tänään ole yli 100000 katsojaa. Oliko jopa 140000 odotettavissa?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Omaan silmään tuossa osuu mm. toimarin kommentit siitä ettei edes tiedä milloin niiden käynnissä olevien vesijohtohommien pitäisi olla valmiina. Tai tarkastukset.

Riku Rönnholm on ollut toimitusjohtajana vain reilun kuukauden ajan, eli kaikki yksityiskohdat eivät varmaan voi olla hänellä vielä selvillä. Toisaalta, oli kyllä yhtiön hallituksessa jo ennen nykyistä pestiään, eli isoissa asioissa hänen pitäisi olla melko hyvin kartalla.

Kouvolalaisena olen kyllä varsin tyytyväinen siihen, että Kouvolan kaupunki ei saanut laitettua rahoja tähän hankkeeseen. Kaikki uutisointi KymiRingin osalta on ollut enemmän tai vähemmän epäilyttävää. Esimerkiksi kun ovat saaneet jostain rahaa, niin nämä sijoittajat on haluttu pitää salassa.
 
Suosikkijoukkue
KK
No jokohan ensi kaudella pääsee KymiRingille katsomaan kisoja? Tästä voisi lyödä jo vetoa, että ehtivätkö he saada infran kuntoon ja haittaako korona vielä tulevana suvena?

 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
No jokohan ensi kaudella pääsee KymiRingille katsomaan kisoja? Tästä voisi lyödä jo vetoa, että ehtivätkö he saada infran kuntoon ja haittaako korona vielä tulevana suvena?

Olisi pitänyt ajaa kyllä jo tällä kaudella. Kohta KymiRingille käy kuin Vietnamin F1 radalle, jos eivät laita kisoja käyntiin.
KymiRingin olisi muutenkin pitänyt tarjoutua pitämään F1 kisa viime kaudella kun poikkeusratoja otettiin mukaan, mutta kun ei maistu niin ei maistu.
Sitten Qatarit ja muut tekevät suoraan 10 vuoden sopimuksia niin turha haaveilla kyllä mistään F1 kisasta Suomeen.
 
Suosikkijoukkue
KK
Olisi pitänyt ajaa kyllä jo tällä kaudella. Kohta KymiRingille käy kuin Vietnamin F1 radalle, jos eivät laita kisoja käyntiin.
KymiRingin olisi muutenkin pitänyt tarjoutua pitämään F1 kisa viime kaudella kun poikkeusratoja otettiin mukaan, mutta kun ei maistu niin ei maistu.
Sitten Qatarit ja muut tekevät suoraan 10 vuoden sopimuksia niin turha haaveilla kyllä mistään F1 kisasta Suomeen.
Ei kai ne voi siellä mitään kisoja pitää, kun kerran infra ei vielä ollut eikä vieläkään ole kunnossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös