KymiRing – Suomen ensimmäinen F1-mitat täyttävä moottorirata

  • 66 244
  • 354

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ei kai ne voi siellä mitään kisoja pitää, kun kerran infra ei vielä ollut eikä vieläkään ole kunnossa.
Se on sitten toinen juttu, että miten voi olla ettei ole vielä kunnossa. Kaikki kyllä saadaan kuntoon jos halutaan. Saudi Arabian ratakin on vielä ihan vaiheessa ja siellä kuitenkin kisataan 2 kuukauden kuluttua. Suomessa tuon Jeddahin radan saamisessa kisakuntoon menisi 3 tai 4 vuotta.
Eihän sille mitään voi, mutta isossa maailmassa ei tällaisella toiminnalla pötkitä pitkälle.

Erona toki että Saudeissa rataa valmistetaan 24/7 ja Suomessa arkipäivinä kello 8-15, höystettynä 4 kahvitauolla ja pulla suussa ihmetellään että josko se siitä joskus valmistuisi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on sitten toinen juttu, että miten voi olla ettei ole vielä kunnossa. Kaikki kyllä saadaan kuntoon jos halutaan. Saudi Arabian ratakin on vielä ihan vaiheessa ja siellä kuitenkin kisataan 2 kuukauden kuluttua. Suomessa tuon Jeddahin radan saamisessa kisakuntoon menisi 3 tai 4 vuotta.
Eihän sille mitään voi, mutta isossa maailmassa ei tällaisella toiminnalla pötkitä pitkälle.

Erona toki että Saudeissa rataa valmistetaan 24/7 ja Suomessa arkipäivinä kello 8-15, höystettynä 4 kahvitauolla ja pulla suussa ihmetellään että josko se siitä joskus valmistuisi.

Isoin ero tuossa taitaa olla siinä että Saudeissa on rahaa ja Suomessa taas ei ole rahaa pistää sitä infraa kuntoon. Aikaahan tuossa on ollut jo monta vuotta.
 

BaronFIN

Jäsen
Kyllähän KymiRing kuntoon saadaan. Jokainen veronmaksaja sitoutuu maksamaan ylimääräisen satasen seuraavana mätkypäivänä, niin siitä tulee sellainen pari sataa miljoonaa, niin

A) fasiliteetit kuntoon
B) muutamaan formulakisaan voitelumaksut

Rata on kyllä komea kuin mikä erilaisine korkeuseroineen ja sokeine mutkan lakipisteineen. Olisi kyllä kuskien suosikkiratoja
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Kyllähän KymiRing kuntoon saadaan. Jokainen veronmaksaja sitoutuu maksamaan ylimääräisen satasen seuraavana mätkypäivänä, niin siitä tulee sellainen pari sataa miljoonaa, niin

A) fasiliteetit kuntoon
B) muutamaan formulakisaan voitelumaksut

Rata on kyllä komea kuin mikä erilaisine korkeuseroineen ja sokeine mutkan lakipisteineen. Olisi kyllä kuskien suosikkiratoja
Rata kieltämättä näytti ohiajaessa hienolta. Aion varmasti mennä katsomaan jos tuonne kaksi- tai nelipyöräisten kuninkuusluokka saadaan. Nelipyöräisiä varten joutuu varmaan jatkamaan muutaman tunnin itään mutta kelpaa sekin siihen tarkoitukseen.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Erona toki että Saudeissa rataa valmistetaan 24/7 ja Suomessa arkipäivinä kello 8-15, höystettynä 4 kahvitauolla ja pulla suussa ihmetellään että josko se siitä joskus valmistuisi.

Eihän tuota pitäisi Suomessa rakentaa edes kahdeksasta kolmeen. Aivan vitun turha projekti mihin ei pitäisi käyttää yhtä ainutta veroeuroa. Jos joku yksityinen haluaa sen rakentaa, niin rakentakoon ja maksakoon kustannukset että saa sen haluamaan ajankohtaan valmiina. Suomen ja Saudien vertaaminen muutenkin typerää, kun toisessa hommat rakennetaan melkolailla orjatyövoimalla.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Erona toki että Saudeissa rataa valmistetaan 24/7 ja Suomessa arkipäivinä kello 8-15, höystettynä 4 kahvitauolla ja pulla suussa ihmetellään että josko se siitä joskus valmistuisi.
Qatarissakin rakentuu stadionit sopivasti mömömkisoihin, mitä nyt muutama tuhat rakentajaa on kuollut.
 
Suosikkijoukkue
KK
Eihän tuota pitäisi Suomessa rakentaa edes kahdeksasta kolmeen. Aivan vitun turha projekti mihin ei pitäisi käyttää yhtä ainutta veroeuroa. Jos joku yksityinen haluaa sen rakentaa, niin rakentakoon ja maksakoon kustannukset että saa sen haluamaan ajankohtaan valmiina. Suomen ja Saudien vertaaminen muutenkin typerää, kun toisessa hommat rakennetaan melkolailla orjatyövoimalla.
Valtion osuus taisi mennä tiestön infraan ja hyvä niin, koska tie oli paskassa kunnossa muutenkin. Edelleen ne siellä turaa sitä tietä. Osa varmaan myös liittymään, mutta muistaakseni veronmaksajien rahoja ei itse rataan mennyt. En jaksa kaivaa faktoja ja nostan kyllä käden pystyyn jos muistissani on virhe.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valtion osuus taisi mennä tiestön infraan ja hyvä niin, koska tie oli paskassa kunnossa muutenkin. Edelleen ne siellä turaa sitä tietä. Osa varmaan myös liittymään, mutta muistaakseni veronmaksajien rahoja ei itse rataan mennyt. En jaksa kaivaa faktoja ja nostan kyllä käden pystyyn jos muistissani on virhe.

Äkkiseltään en löytänyt muutakuin että opetus ja kulttuuriministeriö myöntänyt 6,5 miljoona rakentamiseen joista 3 miljoonaa veikkausvaroja ja sitten Iitin kunta sijoitti reilun 500 000e, Lahden ja Kouvolan kumpunkien sijoittamiset taidettiin kaataa. Veikkausvarojakin kun miettii niin on siellä joukossa varmaan paljon turhempiakin projekteja osunut, lieneekö jopa ihan järkevimmistä kohteista. Jos ihmisillä ei olisi niin kova vastustus kuten esim. näissä Lahden ja Kouvolan kaupunkien yrityksissä sijoittaa ja haalia osakeomistusta niin varmaan enemmänkin voisi julkista rahaa pistää, onhan näillä myös valtava taloudellinen ja työllistävä vaikutus alueelle. Lopulta siis aika vähän sijoitettu ainakin toistaiseksi julkista rahaa ,tietenkin jossain kohti vaatii kunnostustöitä kunhan rata edes ensin saa valmiiksi.
 

Fordél

Jäsen
Äkkiseltään en löytänyt muutakuin että opetus ja kulttuuriministeriö myöntänyt 6,5 miljoona rakentamiseen joista 3 miljoonaa veikkausvaroja ja sitten Iitin kunta sijoitti reilun 500 000e, Lahden ja Kouvolan kumpunkien sijoittamiset taidettiin kaataa. Veikkausvarojakin kun miettii niin on siellä joukossa varmaan paljon turhempiakin projekteja osunut, lieneekö jopa ihan järkevimmistä kohteista.

Niin, kauneus taitaa olla ihan katsojan silmissä. 6,5 miljoonaa valtion liikuntarahaa on paljon yksittäiseen kohteeseen. Väestön liikunnan edistämisen kannalta nämä rahat tuskin tulevat olemaan vaikuttavimmin käytettyjä euroja toisin kuin jos rahat olisi laitettu vaikka suositumpiin liikuntapaikkoihin, kuten uimahalleihin (samalla rahalla olisi voitu avustaa 6-8 uimahallihanketta). Moottoriurheilun edistämisen kannalta varmasti ihan toivottu hanke.
 
Suosikkijoukkue
KK
Äkkiseltään en löytänyt muutakuin että opetus ja kulttuuriministeriö myöntänyt 6,5 miljoona rakentamiseen joista 3 miljoonaa veikkausvaroja ja sitten Iitin kunta sijoitti reilun 500 000e, Lahden ja Kouvolan kumpunkien sijoittamiset taidettiin kaataa. Veikkausvarojakin kun miettii niin on siellä joukossa varmaan paljon turhempiakin projekteja osunut, lieneekö jopa ihan järkevimmistä kohteista. Jos ihmisillä ei olisi niin kova vastustus kuten esim. näissä Lahden ja Kouvolan kaupunkien yrityksissä sijoittaa ja haalia osakeomistusta niin varmaan enemmänkin voisi julkista rahaa pistää, onhan näillä myös valtava taloudellinen ja työllistävä vaikutus alueelle. Lopulta siis aika vähän sijoitettu ainakin toistaiseksi julkista rahaa ,tietenkin jossain kohti vaatii kunnostustöitä kunhan rata edes ensin saa valmiiksi.
Ei tuo rata nyt kovin paljoa työllistä, kun kisat menevät pitkälti talkoo voimin ja kisaviikonloppuina tarvitsee ehkä muutaman ravintolan ja niiden parin hotellin hankkia extra henkilökuntaa. Rakentamisen ajan työllisyyttä on mielestäni turha miettiä.

Niin, kauneus taitaa olla ihan katsojan silmissä. 6,5 miljoonaa valtion liikuntarahaa on paljon yksittäiseen kohteeseen. Väestön liikunnan edistämisen kannalta nämä rahat tuskin tulevat olemaan vaikuttavimmin käytettyjä euroja toisin kuin jos rahat olisi laitettu vaikka suositumpiin liikuntapaikkoihin, kuten uimahalleihin (samalla rahalla olisi voitu avustaa 6-8 uimahallihanketta). Moottoriurheilun edistämisen kannalta varmasti ihan toivottu hanke.
Mielestäni 6,5 milj on pieni raha, jos tuolla oikeasti ajetaan tulevaisuudessa kansainvälisiä isoja tapahtumia, kuten nyt siltä näyttää. Pitihän sinne jo tänä vuonna vai oliko edellisenäkin tulla motocrossin MM-kisat. Vielä jos formulat joskus tuonne saataisiin niin rahat eivät ole menneet hukkaan. Tätä kyllä tuskin tulee tapahtumaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei tuo rata nyt kovin paljoa työllistä, kun kisat menevät pitkälti talkoo voimin ja kisaviikonloppuina tarvitsee ehkä muutaman ravintolan ja niiden parin hotellin hankkia extra henkilökuntaa. Rakentamisen ajan työllisyyttä on mielestäni turha miettiä.
Riippuu ihan miten paljon ja minkä tason tapahtumia sinne saadaan. Jos isoja tapahtumia saadaan paljon, niin se vetää alueelle paljon ihmisiä. Ei puhuta mistään muutamasta kymmenestä ihmisestä, vaan tuhansista ihmisistä, kun oikeasti isoista tapahtumista puhutaan. Vähän pienemmätkin vetävät monta sataa henkeä alueelle.

Kyllä siinä esimerkiksi ravintola- ja hotellitoiminnan kautta voidaan saada aikaiseksi monia työpaikkoja. Puhumattakaan kokonaisvaltaisesta vaikutuksesta, kun alue elävöityy.

Mahdollisuudet ovat suuria, mutta toki ne täytyy osata myös hyödyntää.
 

Fordél

Jäsen
Mielestäni 6,5 milj on pieni raha, jos tuolla oikeasti ajetaan tulevaisuudessa kansainvälisiä isoja tapahtumia, kuten nyt siltä näyttää. Pitihän sinne jo tänä vuonna vai oliko edellisenäkin tulla motocrossin MM-kisat. Vielä jos formulat joskus tuonne saataisiin niin rahat eivät ole menneet hukkaan. Tätä kyllä tuskin tulee tapahtumaan.

Edelleen, kyse on ihan mistä näkökulmasta asiaa katsotaan. Liikuntarahojen näkökulmasta jopa poikkeuksellisen iso resurssi yhteen kohteeseen. Jos katsotaan jostain muusta näkökulmasta, resurssi voi vaikuttaa jopa pieneltä. Kun kyseessä on liikunnan ja urheilun edistämiseen annettua rahaa, pidän tätä kyllä isona avustuksena.

Mitä tulee isoihin kv. tapahtumiin Kymi-ringille niin todennäköisesti niihin haetaan vielä erillistä avustusta. Nyt on vasta avustettu infraa.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toivottavasti tuo motogp-projekti onnistuu ja nähdään kilvanajoa tällä ensi kesänä.
Myönnän että olin itsekin skeptinen tämän suhteen, mutta toisaalta yrittämättä ei näissä hommissa edetä.
Tällainen tapahtuma tuo myös aika isolle, ehkä säteeltään noin 150km alueelle, heijastusvaikutuksia majoitus- ja ravintolatoimintaan.
En vertaa tässä Kymiringiä katsojamäärältään muihin tapahtumiin, mutta olin muutama kesä sitten Itävallassa (matkalla Brnoon) Red Bull ringin motogp:n aikaan. Paikallislehdissä kirjoitettiin että kk aiemmin pidettyihin F1-kisoihin oli viikonlopun aikana myyty 85000 pääsylippua, motogp:hen 215000. Kyllä tällainen väkimäärä jo näkyy hotellien ja ravintoloiden toiminnassa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Edelleen, kyse on ihan mistä näkökulmasta asiaa katsotaan. Liikuntarahojen näkökulmasta jopa poikkeuksellisen iso resurssi yhteen kohteeseen. Jos katsotaan jostain muusta näkökulmasta, resurssi voi vaikuttaa jopa pieneltä. Kun kyseessä on liikunnan ja urheilun edistämiseen annettua rahaa, pidän tätä kyllä isona avustuksena.

Mitä tulee isoihin kv. tapahtumiin Kymi-ringille niin todennäköisesti niihin haetaan vielä erillistä avustusta. Nyt on vasta avustettu infraa.
Sulla ei vissiin ole käryäkään valtion antamista avustuksista esim Hartwall Areenaan ja sen jälkeen vuokra-avustuksiin, ei tietoa paljon enemmän esim Tampereen kansiareena sai tukea. Toki nämä työllistävät enemmän, mutta itse puhuit yksittäisistä tuista. Nuo kolossit ovat saaneet hieman enemmän avustuksia. No se siitä. Eri ketjun kamaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Sulla ei vissiin ole käryäkään valtion antamista avustuksista esim Hartwall Areenaan ja sen jälkeen vuokra-avustuksiin, ei tietoa paljon enemmän esim Tampereen kansiareena sai tukea. Toki nämä työllistävät enemmän, mutta itse puhuit yksittäisistä tuista. Nuo kolossit ovat saaneet hieman enemmän avustuksia. No se siitä. Eri ketjun kamaa.
Aikoinaan rakentamiseen sai tukea 21m.
Sittemmin kaupunki tuki vuosittain alle 250t (Nordis 690t), kunnes venäläiset osti. Sen jälkeen tukea ei vissiin ole tullut.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Afganistaniin meni melkein miljardi, josta suurin osa suoraan tai välillisesti meni Talibaneille. Hurraa. Siihen verrattuna vaikka kyseisen rahan poltto uunissa olisi kannustettavaa, joten todellakin riippuu aina siitä mihin vertaa.

Mutta kyllähän tuo ainakin kuvien pohjalta näyttää siltä, että väkisin on palasista hiljalleen nyhdetty eteenpäin. Varikkorakennus näyttää kuin Alastarosta olisi vuodelta 1990 kopioitu piirrustukset. Radan lisäksi puitteet pitäisi olla kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Sulla ei vissiin ole käryäkään valtion antamista avustuksista esim Hartwall Areenaan ja sen jälkeen vuokra-avustuksiin, ei tietoa paljon enemmän esim Tampereen kansiareena sai tukea. Toki nämä työllistävät enemmän, mutta itse puhuit yksittäisistä tuista. Nuo kolossit ovat saaneet hieman enemmän avustuksia. No se siitä. Eri ketjun kamaa.

Uskallan väittää, että mulla hyvin tietoa noistakin avustuksista. Ja kyllä, nekin ovat hyvin poikkeuksellisen isoja avustuksia liikuntarahoista, jopa isompia kuin KymiRingin avustuspotti. Silti ne eivät poista sitä faktaa, että myös KymiRingin avustuspotti on ihan poikkeuksellisen suuri yksittäinen avustuskohde. Ihan samalla tavalla myös niidenkin valtionavustamisen järkevyydestä on hyvä keskustella, koska ne rahat ovat lähtökohtaisesti pois mm. koko väestön liikkumisen kannalta vielä vaikuttavammasta liikuntapaikkarakentamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Uskallan väittää, että mulla hyvin tietoa noistakin avustuksista. Ja kyllä, nekin ovat hyvin poikkeuksellisen isoja avustuksia liikuntarahoista, jopa isompia kuin KymiRingin avustuspotti. Silti ne eivät poista sitä faktaa, että myös KymiRingin avustuspotti on ihan poikkeuksellisen suuri yksittäinen avustuskohde. Ihan samalla tavalla myös niidenkin valtionavustamisen järkevyydestä on hyvä keskustella, koska ne rahat ovat lähtökohtaisesti pois mm. koko väestön liikkumisen kannalta vielä vaikuttavammasta liikuntapaikkarakentamisesta.
Sano jokin kohde tälleen äkkiseltään mikä hyödyttää liikuttamaan koko kansaa? Ei kaikki harrasta esim jääkiekkoa (Kansiareenan tuki) joka palvelee lähinnä tamperelalaista jääkiekon katsojaa. Koska viimeksi moottoriurheiluhanketta on tuettu näin? Jäähalleja on tuettu mielestäni aika paljon ja mielestäni tätä hanketta nyt on hyvä tukea, sikäli mikäli kisoja siellä tulla järjestämään. Mielestäni tuon radan tukeminen ei ole mitenkään poikkeuksellisen suuri vrt vaikka nyt Kansiareenaa. Onhan se tavalliselle tallaajalle kovin suuri luku, mutta jos katsot mihin valtio on tunkenut rahaa ja kuinka paljon ei voida puhua mistään poikkeuksellisen suuresta yksittäisestä avustuksesta.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
21 miljoonaa markkaa?
Markkaa. Koko halli maksoi noin 300. Nykyrahassa tietenkin ihan jotain muuta.
Vuoden 1997 rahamäärää 21 000 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2020 oli 4 925 978,12 euroa.

Kyllä tuon perusteeella voi ihan hyvin antaa Kymiringille sen 6m€. Kunhan saavat sinne motoGP:n ja muita tapahtumia. Yhdessä tapahtumassa kun saattaa olla ennemmän porukkaa kuin rys... venäjänpöntössä vuodessa.

Ottaen vielä huomioon että suurin osa porukasta lienee muualta kuin lähikunnista. Ja, mä saan mökin vuokrasta tuolloin hyvät rahat (matkaa kymiin alle 40min).
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Sano jokin kohde tälleen äkkiseltään mikä hyödyttää liikuttamaan koko kansaa? Ei kaikki harrasta esim jääkiekkoa (Kansiareenan tuki) joka palvelee lähinnä tamperelalaista jääkiekon katsojaa. Koska viimeksi moottoriurheiluhanketta on tuettu näin? Jäähalleja on tuettu mielestäni aika paljon ja mielestäni tätä hanketta nyt on hyvä tukea, sikäli mikäli kisoja siellä tulla järjestämään.

Sellaista kohdetta ei olekaan, joka hyödyttää liikuttamaan koko väestöä. Lähimmäksi pääsevät kävely- ja pyörätiet. Mutta jos liikuntapaikoista katsotaan niin esim. uimahalleissa lienee paras vaikuttavuus. Etenkin kun ne "liikuttavat" paljon niitä, jotka hyötyvät liikkeen lisäämisestä eniten, kuten ikääntyneet ja erityisryhmät.

Suosittelen, että ei edes lähdetä tähän keskusteluun tämän enempää, koska KymiRing häviää tällä mittarilla katsottuna lähes kaikille muille liikunta- ja urheilupaikoillle. Toki sen rakentamista ei ole varmastikaan koskaan edes perusteltu väestön liikunnan merkittävällä lisäämisellä. Mutta kun mietitään liikunnan vähien vaktion rahojen suuntaamista, kysymys on hyvin relevantti.

Mielestäni tuon radan tukeminen ei ole mitenkään poikkeuksellisen suuri vrt vaikka nyt Kansiareenaa. Onhan se tavalliselle tallaajalle kovin suuri luku, mutta jos katsot mihin valtio on tunkenut rahaa ja kuinka paljon ei voida puhua mistään poikkeuksellisen suuresta yksittäisestä avustuksesta.

Puhumme nyt aidoista ja niiden seipäistä. Mutta kääntelet asiaa miten päin vain, kyse on valtion liikunnan rahoituksen kannalta katsottuna edelleen poikkeuksellisen suuresta yksittäisestä avustuskohteesta. Kyllä, löytyy muutama suurempikin, mutta tämä on yksi suurimpia viime vuonna. Stadikkahanke vetää toki ihan omissa sfääreissään. Ja vertaaminen johonkin Afganistanin toiminnan rahoitukseen on sen luokan populismia ja provoa, että niihin ei kannata edes tarttua.
 
Suosikkijoukkue
KK
Sellaista kohdetta ei olekaan, joka hyödyttää liikuttamaan koko väestöä. Lähimmäksi pääsevät kävely- ja pyörätiet. Mutta jos liikuntapaikoista katsotaan niin esim. uimahalleissa lienee paras vaikuttavuus. Etenkin kun ne "liikuttavat" paljon niitä, jotka hyötyvät liikkeen lisäämisestä eniten, kuten ikääntyneet ja erityisryhmät.

Suosittelen, että ei edes lähdetä tähän keskusteluun tämän enempää, koska KymiRing häviää tällä mittarilla katsottuna lähes kaikille muille liikunta- ja urheilupaikoillle. Toki sen rakentamista ei ole varmastikaan koskaan edes perusteltu väestön liikunnan merkittävällä lisäämisellä. Mutta kun mietitään liikunnan vähien vaktion rahojen suuntaamista, kysymys on hyvin relevantti.

Puhumme nyt aidoista ja niiden seipäistä. Mutta kääntelet asiaa miten päin vain, kyse on valtion liikunnan rahoituksen kannalta katsottuna edelleen poikkeuksellisen suuresta yksittäisestä avustuskohteesta. Kyllä, löytyy muutama suurempikin, mutta tämä on yksi suurimpia viime vuonna. Stadikkahanke vetää toki ihan omissa sfääreissään. Ja vertaaminen johonkin Afganistanin toiminnan rahoitukseen on sen luokan populismia ja provoa, että niihin ei kannata edes tarttua.
Niin puhut nyt uimahallista vaikka niitä pitäisi katsoa kokonaisuutena eli paljon valtio on tuennut kaikkia uimahalleja yhteensä. Ja olen kanssasi samaa mieltä, ettei tätä asiaa kannata kammeta enää yhtään enempää. Tietysti uimahalleissa käy enemmän liikkujia, kuin Kymiringillä tulee koskaan olemaan.

KymiRingillä tuskin edes tuetaan pelkästään urheilun kannalta minkä olet ehkä unohtanut. Mielestäni tämä hanke on myös (urheilu)kulttuurin tukemista. Lisäksi jos ja kun tuonne tulee noita kansainvälisiä kisoja (mm MotoGp, Motocross MM ym) niin niitä varmasti myös televisioidaan mikä tuo älyttömästi näkyvyyttä Suomelle. Tuonnehan on myös kaavailtu jo ties millaista tapahtumaa, vaikka Lahti events vai mikä olikaan taisi häipyä yhteistyöstä. Siellä on myös ollut pyöräily- ja juoksutapahtumia johon kuka vain olisi voinut osallistua. Mutta joo. Jätän itse keskutelun tästä aiheesta tähän.
 

Fordél

Jäsen
Niin puhut nyt uimahallista vaikka niitä pitäisi katsoa kokonaisuutena eli paljon valtio on tuennut kaikkia uimahalleja yhteensä.

Sen verran vielä, että ei pidä katsoa. Kukin kunta määrittelee itse ne tärkeimmät kulloisetkin investointikohteet ja siellä voi olla vaikka kuinka paljon uimahalleja. Sitten on vielä erikseen isot valtakunnaliset hankkeet, kuten tämä KymiRing.

Se on totta, että moottoriurheiluhankkeita rahoitetaan vähän (syystä etteivät kunnat hae niihin rahaa) ja isoa valtakunnallista moottorirheiluhanketta ei ole rahoitettu kaiketi piiiiitkään aikaan.

No, mutta tämä tästä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Sen verran vielä, että ei pidä katsoa. Kukin kunta määrittelee itse ne tärkeimmät kulloisetkin investointikohteet ja siellä voi olla vaikka kuinka paljon uimahalleja. Sitten on vielä erikseen isot valtakunnaliset hankkeet, kuten tämä KymiRing.

Se on totta, että moottoriurheiluhankkeita rahoitetaan vähän (syystä etteivät kunnat hae niihin rahaa) ja isoa valtakunnallista moottorirheiluhanketta ei ole rahoitettu kaiketi piiiiitkään aikaan.

No, mutta tämä tästä.
Aivan. En lähdekään tässä vänkäämään vaan totean, ettei uimahalleja ja ratahankkeita pidä missään nimessä verrata keskenään ja toisaalta sulla on jonkinlainen pointti. KymiRing on eurooppalaisittain täysin uniikki rata jo pelkän profiilin takia ja tuoneekin uuden lisä mausteen MotoGP kalenteriin. Siksi alunperinkin olin sitä mieltä, että tähän kasaan ei kannattaisi tunkea yhtään uutta tikkua ristiin, mutta sitten muistinkin, että tämä on keskustelupalsta ja keskusteluhan on mukavaa. Yksi syy miksi kunnat eivät hae moottoriurheiluun tai -hankkeisiin rahaa on se, ettei kunnilla ole moottoriurheilutoimintaa ainakaan tuollaisessa mittakaavassa. Itse en myöskään lähtisi vertaamaan kustannuksia ja otinkin vain kantaa siihen, että tuo valtion osuus on yksi kärpäsen paska Itämeressä, kun alkaa miettimään mihin kaikkeen vielä turhempaan valtio on rahojaan hassannut.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Yksi syy miksi kunnat eivät hae moottoriurheiluun tai -hankkeisiin rahaa on se, ettei kunnilla ole moottoriurheilutoimintaa ainakaan tuollaisessa mittakaavassa. Itse en myöskään lähtisi vertaamaan kustannuksia ja otinkin vain kantaa siihen, että tuo valtion osuus on yksi kärpäsen paska Itämeressä, kun alkaa miettimään mihin kaikkeen vielä turhempaan valtio on rahojaan hassannut.

Itseasiassa kyllä kunnat hakevat ja olen ollut itsekin mukana tilaisuudessa jossa yritettiin kunnan toimesta voidella erästä jääkiekkopiireissä tunnettua kansanedustajaa moottoriurheiluprojektin taakse ja auttamaan valtionavustusten saannissa. Ja tämä kunta ei ole yksin tässä touhussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös