Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

KymiRing – Suomen ensimmäinen F1-mitat täyttävä moottorirata

  • 69 419
  • 355

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riippuu ihan miten paljon ja minkä tason tapahtumia sinne saadaan. Jos isoja tapahtumia saadaan paljon, niin se vetää alueelle paljon ihmisiä. Ei puhuta mistään muutamasta kymmenestä ihmisestä, vaan tuhansista ihmisistä, kun oikeasti isoista tapahtumista puhutaan. Vähän pienemmätkin vetävät monta sataa henkeä alueelle.

Kyllä siinä esimerkiksi ravintola- ja hotellitoiminnan kautta voidaan saada aikaiseksi monia työpaikkoja. Puhumattakaan kokonaisvaltaisesta vaikutuksesta, kun alue elävöityy.

Mahdollisuudet ovat suuria, mutta toki ne täytyy osata myös hyödyntää.

Joo ja jos rata toimisi optimaalisesti pitäisi siellä olla suurin osa kesän viikonlopuista täynnä eri tapahtumille, pienempikin tapahtuma voi yllättävän paljon tuoda alueelle ihmisiä jotka ei normaalisti kuluttaisi siellä. Tietenkin juuri nyt isoin ongelma tainnut olla siinä että radalla on vähän varauksia ollut, osittain koronan takia mutta myös hinta ollut korkea ja varsinkin korkea radan infraan nähden. Menestyksekkäästä MM-rallista merkittävät talousvaikutukset Jyväskylälle – Rallit.fi tuossa on uutista taloudellisista vaikutuksista MM-rallista, jos Suomessa ajettaisiin MotoGP ja mahdollisesti jotain muitakin isompia luokkia + pienemmät kisat niin kyllähän ne jotain alueelle kuitenkin jättää ja kyllä tuommoiset miljoonat jossain esim. työlllisyydessä näkyy.

Itse ratahankkeelle olen itsekkin jonkin verran "naureskellut", lähinnä varmaan sen takia kun hommat ei ole edistynyt, mutta tuo tosiaan pisti silmään että ainakin omasta mielestä yllättävän vähän julkista rahaa on hankkeeseen ainakin toistaiseksi pistetty siihen nähden mitä olisi voinut tämän kokoluokan hankkeeseen olla mennyt. Moottoriurheiluhulluna kuitenkin toivoisi että hanke edistyisi loppuun asti.
 

Fordél

Jäsen
Mielenkiintoista, kerro toki lisää.

Ovathan kunnatkin omistaneet moottoriratoja (esim. Kemora/Vetelin kunta), jolloin ovat voineet hakea ja saadakin niihin valtionavustuksia. Yleistä tämä toki ei ole, mikä on ymmärrettävää, koska moottorirata ei ole kuntien ydinliikuntapaikkoja.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Vähän turhan kevyt aihe kriisin keskellä, mutta: ehtisikö Kymiring laittamaan paikat F1-kuntoon ja korvaamaan Sotshin?
Onhan tässä tarjottu KymiRingille paikkaa jo kolmatta kautta putkeen, mutta ei ole maistunut. Toki Sochin kisa on loppysyksystä, joten pitäisi kalenteria muokata jonkin verran, niin että KymiRingin kisa olisi viimeistään elokuussa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Suomen MotoGP kilpailu yllätys yllätys peruttu tältäkin vuodelta. Ei jumalauta mitä luusereita. Ei tarvitse haaveilla F1 kisasta. Mummorallinkin järjestäminen tekisi todennäköisesti järjestäjille tiukkaa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Suomen MotoGP kilpailu yllätys yllätys peruttu tältäkin vuodelta.

Eipä ollut iso yllätys, se suorakuoppa on ihan vaiheessa, eivät kansainväliset katsojat tule sinne missä ei ole mitään palveluita valmiina vaikka rata itsessään olisikin kuinka hyvä. Paljon pitää vielä panostaa fasiliteetteihin tulevina vuosina.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Rata kasvaa 10 vuoden kuluttua horsmaa, siinä onkin ihmettelemistä. Yksi kansainvälinen kilpailu ei tee toiminnasta kannatavaa, kun kansalliset kilpailut eivät tuota latin latia. Ja tämä ei ole mitään lällättelyä vaan realismia. Ajokausi pohjolassa on niin kapea, ettei tänne oikein voi saada enempää kansainvälisiä kilpailuja ja hiukan lisää haasteita aiheuttaa se, ettei rataa ole saatu edes valmiiksi. Se tässä kaivertaa eniten, että tällaisiin projekteihin tungetaan verovaroja, vaikka tällaiset pitäisi toteuttaa pelkästään yksityisellä rahoituksella.

Tämä skenaario alkaa näyttämään koko ajan todennäköisemmältä. Aikamoinen farssi, mutta ei mitenkään yllättävä, kun rakentamisessa on ollut jatkuvasti pulaa rahasta. Nyt sitä ei ole tulossa sitäkään vähää.

Tuo koko ympäristö pitäisi rakentaa palvelemaan kisayleisöä ja sellaista ei Suomessa tulla toteuttamaan, kun kansallisissa kilpailuissa sille ei olisi mitään käyttöä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eipä ollut iso yllätys, se suorakuoppa on ihan vaiheessa, eivät kansainväliset katsojat tule sinne missä ei ole mitään palveluita valmiina vaikka rata itsessään olisikin kuinka hyvä. Paljon pitää vielä panostaa fasiliteetteihin tulevina vuosina.

Ja näin, kyllähän tuo valitettavasti vaikuttaa näin hiukan asiaa pintaa syvemmältä tuntevana siltä että tuota ei vain saada kasaan. Vuosi sitten motocrossin MXGP:n kanssa oltiin kusessa jo sen vuoksi ettei rataa tekemään palkattu maansiirtoyhtiö suostunut tekemään ratayhtiölle/tapahtumajärjestäjälle laskulla töitä johtuen siitä etteivät nuo tahot oikein meinanneet maksaa kunnialla kaikkia muitakaan laskuja. Lisäksi sähkö/vesiliittymät puuttuivat täysin, Koronan varjolla tuolloin pystyttiin tilanne pelastamaan ulospäin. Myös muita outoja juttuja ratayhtiön raha-asioissa on, rahaa jota olisi pitänyt ilmaantua ratayhtiölle tietyistä sopimuksista ei ole näkynyt missään.
 

Outsider

Jäsen
Olihan tuolla Motogp:n taholta näköjään mainittu perumisen syynä myös maailmanpoliittinen tilanne, mutta vituiksi tämä taitaa mennä muutenkin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Hyvin voideltiin ja täytettiin tarkastajat mutta se ei sitten riittänytkään sen pidemmälle...
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
"Poliisi on aloittanut Lahden kaupungin mahdollisesta Kymiring-rahoituksesta esitutkinnan.

– Esitutkinta on alkanut, mutta se on aivan alkuvaiheessa, tutkinnanjohtaja Jari Uotila Hämeen poliisista kertoo.

Hänen mukaansa tapauksessa tutkitaan, onko joku syyllistynyt virkavelvollisuuden rikkomiseen. Uotila ei kerro, keitä virkamiehiä tutkinta koskee.

– Aikataulustakaan en pysty kertomaan mitään.

Tapauksen tutkinta siirtyi poliisille oikeuskanslerilta.

Entisen lahtelaisvaltuutetun Seppo Korhosen oikeuskanslerille tekemän kantelun mukaan kaupungin viranhaltija myönsi marraskuussa 2019 Lahti Eventsille 2,8 miljoonan euron pitkäaikaislainan Kymiringin rahoittamiseen.

Kantelussa katsotaan, että kyse on ollut Kymiring-yhtiön rahoittamisesta.

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen ei ollut kuullut esitutkinnasta. Hän toteaa, ettei kaupunki ole koskaan antanut lainaa Kymiringille vaan radalla tapahtumajärjestämisestä vastaavalle Lahti Eventsille.

– Lahti Eventsin ja Kymiringin välillä on sopimuksia. Niistä vastaa yhtiö eli Lahti Events, sanoo Timonen.

Timonen myös sanoo, ettei Lahti Eventsin luottolimiitin muutoksessa marraskuussa 2019 ollut kyse pitkäaikaislainan antamisesta Kymiringille.

– Minulla ei ole mitään tietoa, että Lahti Events olisi lainoittanut Kymiringiä. Se on maksanut varausmaksuja alan käytännön mukaisesti. Se on eri asia kuin laina, kertoo Timonen."
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Iltalehti vieraili Kymiringillä – katso kuvat ja video: tältä keskeneräisellä radalla näyttää

Iltalehdessä olevien kuvien perusteella onhan tuo varsin keskeneräisen näköinen ainakin. Että ei se ihme ole, jos alkoi vähän epäilyttämään, että näinköhän muka olisi parin kuukauden päästä kelvollinen.
Itse ratahan on kaiketi pääosin rengasvalleja vailla valmis, mutta muuten ei kyllä alue lähelläkään.

Ja nuo kuvat voisi hyvin olla parin vuoden takaa, kun tuntuu että eipä pahemmin ole infrastruktuuri edennyt siellä.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikella rakkaudella itse kutakin kohtaan, mutta tuleehan tässä hiukan "Sunny Car Center" -fiilikset, kun näitä selityksiä lukee. Lainataan Iltalehteä, jolle Rönnholm on tilannetta selitellyt.

– Meillä on ollut erilaisten toimitusten kanssa haasteita ja viivästyksiä. Tavaroiden saatavuus ei ole vain meidän ongelmamme. Toimitusajat venyneet todella pitkiksi. Jos toimitusaika annetaan, se ei välttämättä toteudukaan.

Tai lainataan Ylen jutusta:
– Rengasvallien rakentaminen on tosi hidasta hommaa. Rakentamiseen tarvitaan aikamoinen kasa pultteja ja muttereita. Toimitusketju oli katkennut monessa kohtaa. Oli riski, ettemme olisi saaneet valleja valmiiksi, eikä Dorna halunnut ottaa sitä riskiä, Rönnholm sanoi keskiviikkona.

Vuosi on 2022. Edellä olevat selitykset eivät kuulosta oikein sopivalta tähän projektiin. Puhutaan kuitenkin radasta, jolla kaavailtiin ajettavan jo vuosia sitten. 2019 taisi olla se vuosi, kun valmista piti olla. 2020 ainakin ajaa piti. Koronan varjolla voidaan perustella parin vuoden kisojen peruutus. Mutta ihan oikeastiko 2022 vedotetaan siihen, että pultteja ja muttereita ei maailmantilanteesta johtuen saadakaan? Ei tämä nyt varsinaisesti hyvältä kuulosta...

Mutta noh. Toivottavasti joskus saavat radan kuntoon ja kisat Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä tässä on nyt todella vahvaa selittelyn makua. Ei homma todellakaan ole ollut kiinni mistään pulteista ja muttereista. 2020 taisi olla se vuosi, kun ensimmäinen kisa piti ajaa. No korona tuli väliin ja vielä seuraavanakin vuonna, muta kyllähän tämä projekti olisi maaliin pitänyt vetää tämän parin ekstravuoden aikana. Vaan ei. Todella puuhastelulta vaikuttaa. Sääliksi käy, kun kerrankin Suomeen olisi tulossa mitat täyttävä rata, niin toteutus on sitten aivan paskaa.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Suosikkijoukkue
Chelsea FC

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vittu mitä paskaa taas ton radan suhteen. Totaalinen puuhastelukerho ollut vuosia vauhdissa. Ei voi vaan käsittää. Ei vaan voi.
Rehellisesti käsi / kädet ylös ja tunnustakaa, että tästä ei tule yhtään mitään. "Koronan" piikkiin saatiin parit peruuntumiset, mutta kaikki muut peruutukset ovat häpeälliset.
Aikaa rahoituksen saamiseen on kyllä ollut, I assume.
Kuka sijoittaja enään lähtee tälläiseen paskaan mukaan, kun rahojaan ei tule ikinä saamaan takaisin.
Uskallan väittää että tällä radalla ei tulla ikinä ajamaan yhtäkään Moto Gp kisaa. Sopimus on ensi kaudesta vielä, mutta Dorna tuskin tekee uutta diiliä.

Tää rataprosessi on yhtä farssi kuin Pirkanmaan pohjoisosiin suunniteltu, n. 250 miljoonan lentokenttä/mökki projekti jossa olisit voinut rullata omalla lentokoneella mökkisi pihaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös