Kuuntelussa juuri nyt

  • 1 895 787
  • 21 694

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK




Karin Dreijerin musiikkiin tuli tutustuttua vasta sen jälkeen, kun olin jo muutaman vuoden ajan kuunnellut Röyksoppin The Understanding -albumia sekä erityisesti kappaletta What else is there?, jossa Dreijerin persoonallinen ääni pääsi oikeuksiinsa. Ostin siis Fever Rayn debyyttialbumin pelkästään yhden biisin perusteella ja vaikka ensimmäisellä kuuntelukerralla levy vaikutti hivenen erikoiselta, on siitä hiljalleen tullut eräs rakkaimmista levyistäni juuri sen persoonallisuuden vuoksi.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo




Teenage Fanclub. Byrds-vaikutteisen powerpopin parhautta. Monesti nähty, ja henkilökohtainen saavutus humalainen ristipissa Gerard Loven kanssa keikan jälkeen Ruisrockissa bäkkärillä joskus 2005 tai jotain. Molempia nauratti.

Ja unohtakaa se ristipissa ja kaikki muukin. Aivan ihanaa musiikkia.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo




Teenage Fanclub: Sparky's Dream.

Yhden kaverin kanssa oli opiskeluvuosina kova vääntö, kumpi on kovempi, The Byrds vai Teenage Fanclub. Siinä kulutettiin monta viinipulloa ja paljon tupakkaa. Minä olin sitä mieltä, että Byrds on heittämällä kovempi, koska Byrdsillä on paremmat biisit ja Teenage Fanclubilla ei ole David Crosbyä. Kaveri oli taas sitä mieltä, että Teenage Fanclub jalosti Byrdsin joksikin hienommaksi. Tämä päättyi ratkaisemattomaan eli kauniisti sanottuna minun voittooni. Sori, Jussi.

Vaikka Byrds on tällaisessä helisevien kitaroiden popissa yhä ylittämätön, eikä Teenage Fanclubilla ole edelleenkään David Crosbyä, niin myönnetään, perhanan lähelle nämä pääsevät parilla biisillä. Kukaan toinen ei pääse niin lähelle. Hetkittäin Teenage Fanclub on kyllä yhtä hyvä kuin The Byrds.

Silti se voittaa, jolla on David Crosby.
 

MegaForce

Jäsen




Teenage Fanclub: Sparky's Dream.

Yhden kaverin kanssa oli opiskeluvuosina kova vääntö, kumpi on kovempi, The Byrds vai Teenage Fanclub. Siinä kulutettiin monta viinipulloa ja paljon tupakkaa. Minä olin sitä mieltä, että Byrds on heittämällä kovempi, koska Byrdsillä on paremmat biisit ja Teenage Fanclubilla ei ole David Crosbyä. Kaveri oli taas sitä mieltä, että Teenage Fanclub jalosti Byrdsin joksikin hienommaksi. Tämä päättyi ratkaisemattomaan eli kauniisti sanottuna minun voittooni. Sori, Jussi.

Vaikka Byrds on tällaisessä helisevien kitaroiden popissa yhä ylittämätön, eikä Teenage Fanclubilla ole edelleenkään David Crosbyä, niin myönnetään, perhanan lähelle nämä pääsevät parilla biisillä. Kukaan toinen ei pääse niin lähelle. Hetkittäin Teenage Fanclub on kyllä yhtä hyvä kuin The Byrds.

Silti se voittaa, jolla on David Crosby.

Sattunoisin itselläni oli juuri tämä soimassa, jolloin taisto päättyy The Byrdsille.



 
Nyt löytyi aivan jäätävä biisi jolla on aivan mahtava tarina. Jos tämä on ollut täällä jo niin ihan sama, kerron kuitenkin.

Parikymppinen Dancehall DJ nainen tekee yhden levyn musaa Jamaicalla vuonna 1982. Ei kummoista menestystä ja vaipuminen unohduksiin. Levyä tai lauluja ei kuultu koskaan radiossa jne.

15 vuotta myöhemmin nainen on muuttanut vastikään USA:han ja työskentelee New Jerseyssä pankkivirkailijana. Eräänä iltana kesken elokuvaillan hän tajuaa: "mun biisi soi tässä leffassa". Hän alkoi selvittää asioita ja ilmeni että kiero tuottaja/levy-yhtiökyrpä tms. on vetänyt rahat omaan taskuun. Tuottaja oli tiennyt koko ajan että tämä biisi on suosittu eri tavoin ja massia oli tullut. Paha tuottaja oli myös pitänyt huolen ettei mitkään radioasemat Jamaicalla soittaneet tätä biisiä ettei artisti tai kukaan mukaan saisi tietää että biisi on soinut miljoonien ihmisten sieluun.

Amerikkalaistunut pankkivirkailijamme ei jaksanut käydä mihinkään oikeustaistoihin ja olisiko niiltä nilkeiltä kuitenkaan mitään saatavissa. Elettiin tässä vaiheessa 90-luvun loppupuolta.

Hän antoi asian vain olla kunnes vuonna 2014 hän kuuli biisinsä soivan Reebokin mainoksessa.
"Tämä oli viimeinen pisara ja nyt loppui rahastaminen meikäläisellä". Hän taisteli oikeuksiensa puolesta ja tuloksena hän sai 10:lta vuodelta royjaltit takautuvasti (oikea aika olisi ollut 32 vuotta) ja 50% omistusosuuden ja 50% royalteista forever.

ENSIMMÄISET ROYALTIT BIISISTÄ NAPSAHTI ARTISTIN TILILLE 32 VUOTTA SEN JULKAISUSTA.

Varmaan aika harvassa ovat New Jerseyn eläköityneiden pankkivirkailijoiden bridge-illoissa nämä mimmit jolle royaltit juoksee legendaarisesta reggae/dance-biisistä.

Internet-tutkimukseni mukaan tämän biisin kuuntelun aiheuttamia seurauksia ja oireita ovat mm.

a) tulet kuin huomaamatta hyvälle tuulelle

b) tämä biisi jää soimaan päähän pitkäksi aikaa ja muistat kuulleesi sen koko loppuelämäsi

c) kehosi tai sen osat alkavat oudolla tavalla hytkyä

Mikäli biisi ei aiheuta mitään ylläolevista oireista, on sinussa ihmisenä jotain vialla. Ja pahasti.

Mikä parasta, videon kommenteissa on kymmeniä ja satoja käyttäjiä jotka avautuvat tyyliin
"vittu mä kuulin tän kerran lapsena ja oon ettinyt tätä siitä asti"
"mä en koskaan tiennyt mikä tän nimi on mutta se on soinut mulla päässä nyt 30 vuotta"
"mun mutsi soitti tätä mulle lapsena ja oon kuunnellu siitä saakka joka ikinen päivä"


Parasta tässä koko itse tarinassa on luonnollisesti se ettei mimmi tiennyt ollenkaan olevansa "hittiartisti" maailmalla ja orastava legenda. Oli jo mielestä heittänyt haaveet kuuluisuudesta mutta kuinkas kävikään. Ymmärtääkseni Jay-Z ja tän tason hemmot jeesaa että "legenda" saa korvaukset mitkä ansaitsee. Elelee leppoisia eläkepäiviä ja heittää keikkaa joskus kun huvittaa. Tämä on vähän tämmöinen searching for the sugarman-tyyppinen tositarina.

Biisi on eri lähteiden mukaan samplatyin reggae/dancehall biisi koskaan, sitä ovat käyttäneet Jay-Z, Rihanna. Kanye West, Lauren Hill jne. Biisiä on lainattu vähintään 130:lle eri julkaisuille. Se on soinut kymmenissä elokuvissa (mm. 007 No time to die) ja TV-sarjoissa, videopeleissä ja mainoksissa.

VAROITUS! Nyt voit vielä kääntyä takaisin. Jo kahden tai kolmen kuuntelukerran jälkeen vaivut hypnoottiseen ekstaasiin kunnes ymmärrät ettet mitään muuta biisiä halua enää koskaan kuullakaan. Sadan kuuntelukerran jälkeen ajattelet että pitäis kai jotain muutakin kuunnella mutta vain parin biisin ajaksi, tai ehkä vaan yhden. joku lyhyt.

Vaikka et olisi koskaan kuullut tätä biisiä niin se on soinut sinussa kauan jo ennenkuin synnyit.

En olisi koskaan uskonut että minut lumoaa orgastisesti biisi jonka kertosäkeessä on 27 sanaa ja niistä sanoista joku 18 on "bam"

Volat kaakkoon, bassot täysille ja sit mennään - huom. jo kaksi peräkkäistä kuuntelukertaa voi riittää vakavaan koukuttumiseen.

Lähde hyvälle tripille!

 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK




Kahdesta 2000-luvun taitteessa uransa aloittaneesta entisestä Mickey Mouse Clubin jäsenestä eli Britney Spearsista ja Christina Aguilerasta vain toinen jatkaa nykyään lähes yhtä suosittuna ja keikkailevana artistina kuin uransa huippuvuosina eikä liene mikään yllätys, että tuo henkilö on Aguilera. Myönnän kuunnelleeni jonkin verran kumpaakin sekä ysärin loppuvuosina että myös aivan vuosituhannen alussa, mutta makuni Britneyyn meni Bowling for Columbine -dokumentin myötä ja kun tämän äänikin alkoi nopeasti raastaa korviani, olen pyrkinyt välttämään tämän tuotantoa vuodesta 2003 lähtien.

Aguileran tuotantoa minulta löytyy tasan yhden albumin - tai oikeastaan kokoelman - verran (Keeps gettin' better), mutta hänen musiikkinsa kestää aikaa, koska hän osaa oikeasti laulaa ja hänen lauluillaan on syvempi sanoma. Tämä kappale, jonka nyt tähän valitsin, on yksi lukuisista voimabiiseistäni, joita tulee kuunneltua säännöllisen epäsäännöllisesti eli juuri silloin, kun eniten vituttaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
^ Amy MacDonaldissa on edelleen sitä samaa karismaa, joka hurmasi minut jo vuonna 2007, kun hän ilmaantui eettereihin juuri tuolla This is the life -biisillään. Huumorintajuinen, maanläheinen, naapurintyttömäinen ja vieläpä skotti eli monta syytä tykätä hänestä. Hän on myös yllättävän kova autofani, mikä ainakin minun silmissäni kohottaa hänet monen ikäluokkansa huomattavasti suositumman naisartistin yläpuolelle. Hieno valintoja, @Skruf .
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
^ Amy MacDonaldissa on edelleen sitä samaa karismaa, joka hurmasi minut jo vuonna 2007, kun hän ilmaantui eettereihin juuri tuolla This is the life -biisillään. Huumorintajuinen, maanläheinen, naapurintyttömäinen ja vieläpä skotti eli monta syytä tykätä hänestä. Hän on myös yllättävän kova autofani, mikä ainakin minun silmissäni kohottaa hänet monen ikäluokkansa huomattavasti suositumman naisartistin yläpuolelle. Hieno valintoja, @Skruf .
Ja voi jumalauta mikä ääni naisella on!
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
^ Amy MacDonaldissa on edelleen sitä samaa karismaa, joka hurmasi minut jo vuonna 2007, kun hän ilmaantui eettereihin juuri tuolla This is the life -biisillään. Huumorintajuinen, maanläheinen, naapurintyttömäinen ja vieläpä skotti eli monta syytä tykätä hänestä. Hän on myös yllättävän kova autofani, mikä ainakin minun silmissäni kohottaa hänet monen ikäluokkansa huomattavasti suositumman naisartistin yläpuolelle. Hieno valintoja, @Skruf .
Olin katsomassa Amyn esiintymistä Vantaan Korsossa kaikkien aikojen viimeisessä Ankkarockissa vuonna 2010. Häneltä oli siinä vaiheessa ilmestynyt kaksi ekaa levyä eli This Is The Life ja A Curious Thing, joista varsinkin jälkimmäinen on erittäin hyvä minusta. Keikka oli todella hyvä, vaikka Amy ei siinä vaiheessa ollut vielä mikään kovin kokenut esiintyjä. Oli hieman ujo jalat maassa -tyyppi, mutta siitä huolimatta varsin karismaattinen esiintyjä jo silloin. Ja olihan hänen skottiaksenttinsa hurmaavaa kuunneltavaa.

Enpä ole pitkiin aikoihin häntä kuunnellut jo noiden kahden ekan levyn jälkeinen tuotanto on jäänyt vähän tuntemattomaksi itselle. Pitääkin ottaa kuunteluun.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli keskiviikkona bongattua Likaiset Pikkarit On the Rocksin kolmen bändin illassa. Have You Ever Seen the Jane Fonda Aerobic VHS?:n vuoksi siellä lähinnä olin, mutta iski kyllä tämäkin bändi erittäin hyvin. Jotain glam rockin ja punkin sekoitusta kai?

Esiintyvät itse asiassa perjantaina Myyrmäen Myyr York Parkissa ilmaiskonsertissa ennen Lähiöbotoxia.





Onkohan eräs espoolainen jalkapalloseura käyttänyt tätä koskaan matseissaan?








Keskiviikkona ensimmäisenä esiintynyt turkulainen vasta yhden biisin virallisesti julkaissut Daze Dolls ei myöskään ollut yhtään hullumpi tapaus.


 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös