Kuuntelussa juuri nyt

• 1 998 940
  • 22 777
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Mitä eroa on Eveliinalla ja Ellinooralla?
Muistaakseni ainakin kyseessä on kaksi eri artistia. En sitten tiedä jos jossain rinnakkaisuniversumissa jokainen laulaja on toisensa klooni mutta mulle ainakin Evelina on Evelina, Ellinoora on Ellinoora ja Vilma Alina on Vilma Alina. Vähän samalla tavalla kuin Michael Jackson oli Michael Jackson tai minä olen minä. Jos ei huomaa selkeitä äänisävyllisiä ja -alallissa eroja kahden selkeästi erikuuloisen artistin musiikissa niin kannattanee tarkastuttaa kuulo.

Jos sen sijaan meinasit että kaikki nykyajan naisartistit ovat samaa paskaa niin en kyllä siltikään ymmärrä miksi koit tarpeelliseksi avautua siitä noinkin pitkän vuodatuksen voimin kun oisit voinut vain sanoa ettet tykkää tällaisesta musasta. Tapansa kaikilla.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jos sen sijaan meinasit että kaikki nykyajan naisartistit ovat samaa paskaa niin en kyllä siltikään ymmärrä miksi koit tarpeelliseksi avautua siitä noinkin pitkän vuodatuksen voimin kun oisit voinut vain sanoa ettet tykkää tällaisesta musasta. Tapansa kaikilla.
Ovathan ne samaa paskaa. Mietin vain että miksi? Haluaako ne tehdä sitä samaa paskaa ja olla erottumatta muista artisteista, vai vaaditaanko niiltä sitä? Kai noilla tyttösilläkin joku persoonallisuus on. Kitkeekö ne itse sen vai kitkeekö paha levyfirman askokallonen?

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on @Evil -sedällä kuulossa vikkaa jos nuo esimerkit samalta kuulostaa. Mullakin on, mutta erotan silti, nuo, ja jonkun muunkin suomalaisartistin. En kyllä itsekään juuri noista perusta, mutta erotan silti.

Ellinoora on ristiriitanen tytsy. Tunnustan, mielestäni hänellä on jotain ihan hyviä biisejä, mutta sitten semmosia joita ei jaksa hetkeäkään. Eveliinan tuotanto on ihan turhan tasapaksua puuroa, kaikki samanlaista, eikä niistä mikään kyllä hetkauta. Sanni oli sillon joskus ensimmäisillä biiseillään ihan säväyttävä, mutta sittemmin on jotenkin taantunut. Vilma Alina on kai ihan jees, ainakin kun on joku muu siinä biisissä mukana. Onkohan se edes yksin tehnyt mitään biisiä? Onhan niitä vino pino muitakin, mutta... no, olkoon he siellä vinossa pinossa.

Mutta niin, asiaan. Mulla soi tuossa äsken GnR:n Estranged. Se on hieno yhdeksänminuuttinen se. Ehkä senkin takia, että se sopii omaan menneisyyteen aika hyvin, mutta muutenkin. Kehittyy jotenkin upeasti kappaleen edetessä. No kai se yhdeksään minuuttiin pitää vähän kehittyäkin.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mutta niin, asiaan. Mulla soi tuossa äsken GnR:n Estranged. Se on hieno yhdeksänminuuttinen se. Ehkä senkin takia, että se sopii omaan menneisyyteen aika hyvin, mutta muutenkin. Kehittyy jotenkin upeasti kappaleen edetessä. No kai se yhdeksään minuuttiin pitää vähän kehittyäkin.
Siinä on helvetin hyvät 20 sekuntia, kun se nimimerkki Slashin kitaramelodia tulee ensimmäisen kerran. Se oikeasti nostaa selkäpiihin hyyn. Muutoin noista Illusioneista olisi saanut tiivistämällä ehkä yhden hyvän älppärin. Tai eepeen. Hyviä biisejä näissä on Dust’n’Bones, 14 Years, Locomotiven jälkimmäinen puolisko ja... No, ehkä näistä olisi saanut hyvän singlen.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nyt meni albumit tai nimet sekaisin. Pahoitteluni, juuri tuota levyä mä tarkoitinkin. Siinä on myös päheä kansikuva. Nyt menee kuunteluun Van Halenin ihana, meikäläisen pään ja koivet sekoittava "Runaround". Kuuntelinkohan mä juuri tämän biisin kävellessäni keskustan kautta kotiin... jos en, niin virhe. Juuri tää olisi pistänyt tanssimaan ja olisin laskeutunut Porinsiltaa alas kuin Jokeri tässä uudessa elokuvassa Gothamin katujen portaita. Kokeilemisen arvoinen biisi myös rummuille, nyt kun miettii.

Here weeeee GO!!!!
Saatana miten hienoa, että ihmiset vielä reagoi musiikkiin näin. Että se herättää tunteita. Viis siitä mitä se musiikki on ja tykkäänkö minä siitä, ei mitään merkitystä. Jos joku vielä nykyisin fiilistelee musiikilla, se on hienoa. Olkoon vaikka Kari Vepsää sitten tai Elton Johnia.

Suosikkijoukkue
Ex-koulukiusattuna nykyisin jo jossain määrin paikkansa yhteiskunnassa löytäneenä individuaalina tän biisin kuunteleminen on mulle nykysin vaan niin uskomattoman voimaannuttava kokemus. Uskon että tosi moni samankaltaisen nuoruuden läpikäynyt saattaa voida samaistua näiden lyriikoiden kanssa. Yksi tän bändin vähemmälle huomiolle jääneitä oikeesti hyviä biisejä imo.

I've run out of all that I was
(All, I, was)
I've searched for the meaning and ended up lost
But I see the light at the end of the road
And it's guiding me
(And it's guiding me)
Guiding me home
(Guiding me home)

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit

Pälkähti jostain halu kuunnella yhtä nuoreen vaikuttanutta levyä, jumanskekka tämä levy kuulosti kloppina ekoista omista stereoista hemmetin hyvältä eivätkä biisitkään olleet lainkaan huonoja. On pitänyt sittemmin Ry Cooderia kerätä lähes koko sarja.
Pitäisi saada lp-levarin huoltokorjauskasaaminen valmiiksi, vehje on osina vieläkin mutta toimivat palikat kerättynä.

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Evilillä on ihan hyviä pointteja tuossa ylempänä. Levy-yhtiöt pakottavat naisartistit huoraamaan aika kovaa nykyään, mikä tekee sen että kaikki kuulostavat samalta. On todella vaikea erottaa mikä kimittävä tyttö siellä milloinkin laulaa. Joillakin heistä olisi varmasti persoonallisuutta, mutta sitä ei päästetä esiin, koska raha ratkaisee kaiken eikä mitään riskejä voi ottaa. Sitten on myös esim. Maarit "jäätelökesä" Hurmerinnan tytär joka kuulostaa ihan Antti Tuiskulta. Hänen äänessään käytetään levyllä jotain tietokone-efektiä, eikä siinä ole mitään järkeä, koska hän on muistaakseni livenä aivan hyvä nainen.

Tämä on tapahtunut myös vanhemmille laulajille. Esim Laura Voutilainen on julkaissut jo pitkään samantyyppistä "aikuisten naisten bileroskaa" millä Kaija Koo nousi takaisin suosioon hiljaiselon jälkeen (vanha Kaija Koo on ihan perus ok). Tuo ei varmasti ollut Voutilaisen idea, vaan levysopimuksen jatkon ehtona on ollut huoraamisen aloittaminen. Samoin voimme miettiä Vesalan tai Erinin suosiota. Varsinkin ensimmäinen pystyisi tekemään vaikka mitä, mut nyt mennään sieltä missä aita on matalin. Kaikki naiset eivät ole tähän suostuneet, mutta heistä ei sitten kyllä kuulla isoilla radioasemilla. Olematon kilpailu aiheuttaa ikävän tilanteen markkinaan.

-----------------------

Tässä Montrealin peliä odotellessa yritän nostaa taistelufiilistä rock n rollilla. Musiikki joka soi vielä aikanaan myös jäähalleissa ja teki minusta fanin. Myöskään 90-luvun lopussa näitä kappaleita ei enää hirveästi ollut radioissa, joten onneksi oli hallit ja kavereiden isoveljiä yms. Ikävää ettei King Henrik pelaa tänään, joten Kill the Kingiä ei tarvitse kuunnella..

Tiesin Rainbow'lta pitkään vain popahtavat radiohitit ja muutaman Dion ison biisin. Kun tutustuin bändiin paremmin aikuisena, niin sieltähän löytyi vaikka mitä. Ovat toki erilaisia aina laulajan mukaan, mutta hyviä juttuja löytyy paljon. Diolla toki läpikotaisin kovia levyjä. Ihme että isot pojat puhuivat aikanaan paljon Purplesta ja Dion sooloistakin, mutta Rainbow jäi taka-alalle.

Tässä tai jossain muussa Vapaan puolen ketjussa oli puhetta rumpujen soitosta. Jos mietin keikkoja joissa olen käynyt, niin yksi biisi joka elää rumpujen voimalla on ainakin Billion Dollar Babies. Oli hieno fiilis kun kuuli ensimmäistä kertaa kyseisten rumpujen lähtevän livenä IFKn hallissa! Kyseessä on Alice Cooperin mahdollisesti parhaan albumin nimikkoraita. Minua enemmän kitaransoitosta ymmärtävät tahot ovat myös kuolanneet vuosikaudet tämän aikakauden (71-76) Alicen kitaroinnin perään. Olen ehkä itse keskittynyt liikaa sanoituksiin ja hyviin kielikuviin, mutta onhan tuo viimeisen minuutin aikana etualalle iskevä kitara toki aika tiukka! Aina ei tarvitse soittaa mahdollisimman nopeasti, kovaa ja täysillä.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Duran Duran. Keikka. Ihan jär-kyt-tä-vän kova veto. Punamusta, varaudu vaihtamaan suosikkibändiäsi. Tämän jälkeen Mötley Crue ei ole enää mitään, kuten se ei olekaan. Vain lauma heroiineissaan heiluvia meikattuja amerikanpellejä. Duran Duran sen sijaan... Tässä on tyyltä.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiesin Rainbow'lta pitkään vain popahtavat radiohitit ja muutaman Dion ison biisin. Kun tutustuin bändiin paremmin aikuisena, niin sieltähän löytyi vaikka mitä. Ovat toki erilaisia aina laulajan mukaan, mutta hyviä juttuja löytyy paljon.
Siellähän on tosiaan vaikka mitä. Esimerkiksi laulaja, joka karkasi ikkunasta parturiin. Mutta saatana mitkä keuhkot jätkällä. Graham Bonnet, Lost in Hollywood.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joo, meikäläinen puhuu rummuista aina silloin tällöin. Olen pari vuotta sitten kiinnostunut kannuista ja nykyisin osaan jo ihan kohtalaisesti. Rakastan rumpuja sekä rokkia ja muutakin musiikkia. Vaikutteita on monia ja itse pyrin olemaan tarkempi sekä kokonaisvaltaisesti parempi soittaja. Pääsin pari viikkoa sitten soittamaan yhden bändin kitaristin, joka on myös meikän kaveri koulussa, kanssa heidän tekemiään biisejä. Oli eka kerta kun pääsin soittamaan tuollaiseen paikkaan. Meni ihan hienosti, mutta rentoutta kuulemma puuttuu. No, mä tiedän. Harmin paikka... oisinpa rennompi jätkä pallin päällä.

Kuuntelin muuten linkkaamasi biisit. Rainbow on ilmestynyt valikoimaani syksyn aikana albumin Ritchie Blackmore's Rainbow myötä. Tykkään. Itse biisikin oli ihan kiva. Samat sanat Alice Cooperin kappaleesta. Enpä ihmettele, että rumpuintro on saanut sydämesi jättämään pari lyöntiä välistä. On meinaa siisti aloitus biisille. Olis ihan kokeilemisen arvoinen kipale rummuilla. Meikä osaa lyödä nopeita ja monipuolisia komppeja, sillä erolla että ne saattavat monesti kuulostaa aika puurolta. Jos osaisin yhdistää tän taidon ehjäksi kokonaisuudeksi, vain taivas voisi olla rajana.

Jatkan Whitesnaken parissa, tällä kertaa biisillä "Love Ain't No Stranger". Kun kuuntelin tän ekaa kertaa, pysähdyin. Rummut saivat kiinnostumaan ja kuka näitä nyt paukutteleekaan tässä, on taitava. Haluisin oppia tän. Ja ehkä mä opinkin.

Mä olen uus rumpali tähän maailmaan. Olen Nicko McBrainin pieni alkujuuri, Jeff Porcaron mestarityöskentelyn kohoava siemen, Tommy Leen räiskyvä uudelleensyntyminen. Olen täynnä Rick Allenin tahtoa ja voimaa, olen uusi liekkien ja savun keskeltä nouseva pitkätukkainen hujoppi, jonka käteen istuu kapula kuin kapula. Ja basso on polkimineen mun salamanisku ilmakehään. Annan tuomioni tomien tamputuksella ja säestän ilosanomaa kilkahtelevilla symbaaleilla.

Haluun olla uus mestari.
Aina välillä kun luen kirjoituksiasi, mieleen hiipii epäilys että nyt meitä vedätetään. Tietyt sanavalinnat ja kielikuvat eivät voi olla 18-vuotiaan jäbän aivoista lähtöisin. Olinko eka joka huomasi?

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Jos täällä kuunnellaan Whitesnakea, niin David Coverdale on kyllä kova äijä! En ole koskaan nähnyt häntä livenä, ja vaikka mies ei enää ole nuoruutensa vedossa, niin kyllä se harmitti kun jäi Kuopion keikka väliin pari vuotta sitten. Toisaalta siellä festareilla olisi voinut olla aika epäuskoinen fiilis, kun olisi parin kaljan jälkeen kuullut, että Whitesnake lämppää Antti Tuiskua!!

Tuossa erätauon aikana tulikin kuunneltua Coverdalea. Hänhän veti kovia juttuja jo Deep Purplessa, mikä saattaa unohtua meiltä nuoremmilta kuulijoilta kun "kaikki" heidän isot hitit on Ian Gillanin laulamia. Coverdalellakin on kuitenkin tiukkoja hittejä kuten Burn tai rauhallisemmat Soldier of Fortune tai Mistreated. Tauolla soivat Coverdalen tulkinnat:

Siellähän on tosiaan vaikka mitä. Esimerkiksi laulaja, joka karkasi ikkunasta parturiin. Mutta saatana mitkä keuhkot jätkällä. Graham Bonnet

Kyllä. Kaveri kävi armeijan aikoihin Bonnetin keikalla Kuopiossa, eikä kertonut siitä minulle. Hän ei tiennyt että kuuntelen Raibow'ta koska en huudellut asiasta. Siitä ei ollut mukava kuulla jälkikäteen, koska oli kuulema Kova keikka siihen nähden ettei paikka ollut Helsinki/Tampere!

Juuri nuo Bonnetin ja Lee Turnerin biisit yllättivät minut Rainbow'n osalta. Dion maagisuuden tiesin jo valmiiksi. Blackmore taisi olla vaikea jätkä, mutta hän ei kuitenkaan valinnut paskoja laulajia itselleen, mikä piti materiaalin hyvänä läpi kaikkien muutosten. Välillä menee myös sekaisin Purplen kanssa, koska heidän pari levyä kuulostaa ihan Rainbow'lta. Street of Dreams on Rainbow'n biisi, mutta King of Dreams taitaa olla taas Purplea..

Näin tämän musiikkivideon ensimmäistä kertaa äsken, kun Rangersin nousu alkoi vituttamaan ja oli pakko kuunnella musaa. Purplella on todella vähän videoita, joten jännä nähdä että Blackmore on lähtenyt näihin niin kovaa. Mies taisi haluta rahaa ja todistaa toisaalta että pärjää paremmin kuin "se toinen bändi". Alice Cooper Welcome to My Nightmare toi silinterit kitaristien (mm Steve Hunter) päähän ja Richie on näemmä käyttänyt niitä myös noihin aikoihin!

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuunnelkaa koko se keikka,, Duran Duran, parasta ikinä.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Duran Duran on jäänyt mieleen kullista tykkäävien musiikkina. En tiedä miksi ja eihän siinä mitään vikaa ole. Nyt kuunnellaan Surmacorea eli tarkemmin Rytmihäiriötä. Sehän se on viihdyttävä orkesteri.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otto Grundströmin viimeisin bändi Nykyaika ei ole oikeastaan ollenkaan hullumpi. Eräänlainen superbändi tuokin, Oton lisäksi mukana on mm. Tuomas Alatalo (Cats of Transnistria) ja Oton kanssa jo God Given Assissa soittanut ex-Patsy Walker Reeta Pankka. Ensimmäisenä tulee mieleen, no tutusta äänestä johtuen ainakin, Tehosekoitin. Pääsääntöisesti aika suoraviivaista punkrokkia, mutta Lomakeskus Helvetti albumin päätösraita Suuri musta on vähän kunnianhimoisempi tapaus.

Hyvä oli livenäkin eilen.

Rock'n'Roll juna

Suuri musta

Jaded

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Puhvelit ja KPL
Tämä biisi on itselleni se ykkönen. Viikonloppuna näin Apocalyptican livenä jälleen ja olihan se taas mahtavuutta. Lost Societyy en oo aiemmin liiemmin kuunnellut,mutta tää osuu kuin tuhat volttii. Ai,että.

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Frank Zappa/Captain Beefheart: Bongo Fury

Syntymävuoteni sulosointuja.
Vinyyliltä tietysti! Olenhan lihaa syövä hetero setämies.

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Atomic Swing kävi eilen Tavastialla.

Itselläni oli edelliskerrasta 13 vuotta taukoa, mutta bändin taika ei ollut kadonnut mihinkään. Yleisö huusi Niclas Friskin, Micke Lohsen ja kumppanit lavalle "en gång till!".

Jotain niin hienoa näissä länsinaapurin hörhöissä retrorokkareissa on. Ehkä on se rentous ja tietynlainen pilke silmäkulmassa. Retroiluhan on yleensä tosi vakavaa puuhaa. Nämä kaverit vetävät taitavasti, mutta rennosti. Näyttää, että niillä on hauskaa.

Tähän väliin haluan taas myös muistuttaa, että meillä on länsinaapurissa todella kova rockmaa. Ruotsi tunnetaan parhaiten popista, mutta sieltä on tullut 90-luvulta lähtien myös helvetin kovia rockbändejä. Atomic Swing on yksi niistä.

Suosikkijoukkue
Nostalgiatripillä aikoihin jolloin mulla oli oikeasti vaikeuksia tulla toimeen jopa itseni kanssa, eli Capture (entinen Capture The Crown) ja albumi Reign of Terror. Helppo ymmärtää jälkikäteen miksi samaistuin näihin lyriikoihin niin vahvasti nelisen vuotta sitten. Tais olla itse biisit kirjoittaneella artistillakin eli Jeffrey Wellfare melko tuskaiset ajat näiden lyriikoiden taustalla.

Ja onhan tää ihan hiton hyvin tuotettu ja miksattu kokonaisuus jos vertaa tuohon Capturen tänä vuonna ilmestyneeseen albumiin. Korvat suorastaan nauttii tästä rummun jytinästä ja hyvin ajoitetuista breakdowneista unohtomatta tietenkään että introsta tulee tietynlaiset Slipknot-fibat.

Kaiken kruununa on kaunis mutta surullinen balladi "Janina" joka on täysin kitaroiden rytmittämä akustinen biisi ja kertoo mitä ilmeisimmin mielenterveysongelmien takia itsemurhaan päätyneestä ystävästä. Rankkaa kamaa. Niin ja kuulin tämän Janinan muuten kerran stadissa ollessani baarissa. Pidin lähes uskomattomana että baarimikko oli poiminut mulle läheiseltä bändiltä ehkä sen kauneimman biisin soimaan, samalla kun ystäväni yritti siinä tutustuttaa mua paremmin shakin saloihin. Suosittelen antamaan tälle albumille sauman vaikka koko bändi ei sanoisi mitään!

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy