cottonmouth
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KooKoo & Philadelphia Flyers
Kaksi kertaa on arkkua tullut kannettua, mummo ja pappa saatettu haudan lepoon.
Itsekin olen kantanut vaarin arkkua kohti hautaa, mutta en minä oikeastaan osannut surra tätä tilannetta kovin paljon. Enemmän harmitti vaarin kuoltua, etten ehtinyt jutella sotajutuista enempää hänen kanssaan (oli 39-45 talvi-, jatko- ja lapinsodissa ja tämän jälkeen keskenjääneen asevelvollisuusajan ,joksi kuuden vuoden rintamapalvelusta ei laskettu, loppuun). Kai tämä tulee kotikasvatuksesta, jossa painotettiin, että hautajaisissakin pitää ennemmin muistella vainajaa ja myönteisiä asioita häneen liittyen. Varsinkin jos kyseessä on vanha ihminen, niin mieluummin on onnellinen, että hän eli niinkin pitkän ja tapahtumarikkaan elämän kuin eli ja muistella sitä. Kuolema on kuitenkin vain yksi osa elämää eikä se mitätöi aiempia tapahtumia. Tämä on jotenkin tuonut itselleni luonnollisemman suhteen kuolemaan ja olen kyllä 100% sitä mieltä, että miksi hautajaisten pitäisi olla surujuhla, jossa kaikki synkistelevät ja saavat lähinnä pahanmielen itselleen, eikä muistojuhla jossa kerrataan vainajan elämää ja ollaan iloisia siitä, että hän oli keskuudessamme niinkin pitkään. Tämä varsinkin vanhojen ihmisten kohdalla.
Niin hassulta kuin se voikin kuulostaa, niin minusta varsinkin lapsien ja nuorten kohdalla lemmikit voivat auttaa oppimaan kuoleman käsittelemistä. Jos kissa/koira/rotta/marsu heittää henkensä on se todennäköisesti hyvin rakas perheenjäsen ja antaa vanhemmallekin mahdollisuuden puhua ja kertoa lapselle kuolemasta.
En tiedä onko sitä tässä ketjussa käsitelty millaista itse kuoleminen on, mutta itse uskon sen olevan samanlaista kuin esim. polvileikkauksessa kokemani nukutus eli kaikki vain musteni yht'äkkiä. Sen jälkeen ei ollut mitään. Tavallaan todella helpottavaa.