Palaan tähän vielä sen verran, että vaikka Andersson mielestäni perustelee maakuntaveron hyvin (kannustaa maakuntia kustannustehokkuuteen, kun rahat pitää kerätä itse sen sijaan, että valtio antaa niin paljon kuin tarvitaan), vaatii sekin osaavaa hankintapolitiikkaa.
Jos sitten todellisuuteen palataan, Andersson ei tunnetusti ymmärrä veroista, yhtiöistä tai taloudesta mitään. Monissa asioissa ihan pätevä vassariksi, mutta suurin heikkous on talouden ja verotuksen hallinta. Koskee toki muitakin Vihreissä ja Vassareissa. No niin, ongelma on siinä, että alueilla, joissa asukaskohtaiset sote-kustannukset ovat suuremmat, on myös heikompi veropohja. Maakuntavero lisäisi verorasitusta kaikkialla, mutta erityisesti näillä alueilla. Jos vastaus on, että hei, otetaan sitten lisää velkaa maakunnille tai valtiolle, niin ei. Se ei ole vastaus.
Maakuntauudistus on kallis jo hallinnon ja pysyvien rakenteiden osalta. Tässäkään mielessä uudistukseen ei tulisi esitetyllä mallilla mennä, sillä kaavailtu malli lisää asiantuntijoiden mukaan pysyviä kuluja. Tämä tarkoittaa ansioperusteisen verotuksen kasvua.
Ja Orpolta pitäisi kysyä suoraan, millä hallituspohjalla hänen mielestään saisi parhaan mahdollisen siten. Kun kokoomus ei tule koskaan saamaan omaa malliaan läpi ja keskustaoikeiston malli törmäsi perustuslakiin, onko laskettavissa, että Orpolle kelpaisi Kokoomuksen ja SDP:n muodostama hallitus ja sote. Minusta on rehellistä myöntää, että hallituksen sisällä on erimielisyyttä, mutta epärehellistä esittää, että oppositiopuolueen kritiikki olisi vastaus niihin.
Jospa tehtäisiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa? 5-7 maakuntaa, alle 100 kuntaa, ja sillä linjalla. Kyllä tämä kelpaisi SDP:lle, kunhan pääsevät äärivasemmalla olevasta johtajastaan eroon. Kokoomuksessa tämä on jo hyväksytty siinä mielessä, että tunnustetaan Sipilän halituksen virhe. Nyt Kokoomukselle kelpaa vaikka asiantuntijoiden näkemyksetkin.
Myös kunnat ovat sanoneet sanansa. Kuntia ja kaupunkeja edustava Kuntaliitto hyväksyi yksimielisesti 21.3. hallitusohjelmatavoitteensa, joissa todetaan kuntapohjan olevan hyvä etenemissuunta soten uudistamiselle. Tampereen pormestari Lauri Lyly, demari jos joku ei tiedä, on kannattanut kuntapohjaista etenemistapa ilman ”valtiojohtoisia megareformeja”.