Karkeat arvioni perustuvat omaan näkemykseeni siitä, että riskin otosta on palkittava. Jos hyvinä aikoina "riskittömät" sijoitukset (kiinteistöt yms) tuottavat 6-7%, niin kyllä osakkeiden on muutaman prosentin riskipreemio tuotettava. Huonoina aikoina riskittömien sijoitusten tuotto (esim Suomen valtion obligaatiot, hymiö) tuottavat sen pari prosenttia, niin taas sama riskipreemio on saatava.Niin se on mitenkä sen ottaa. Tuota nyt yt-neuvottelut aloittaneen Keskon tulosta pidettiin yleisesti ihan hyvänä ja siksi niin suuri vähennystarve tuntuu liioittelulta. Pääomatulojen osuus suhteessa palkkatuloihin on kasvanut Suomessa. Mihin lukusi perustuvat?
Ei kukaan ole niin hölmö pitkässä juoksussa että ottaisi vapaaehtoisesti riskiä ilman kannustinta (raha ja hölmö eroavat toisistaan yleensä vain kerran)
En edelleenkään.Väitätkö toisin sanoen muuten, että pörssiyhtiöillä olisi ylipäätänsä jokin moraalinen pidäke siihen, että voittoa ei haeta yhä vain enemmän kaikilla laillisilla keinoilla?
En ymmärrä mistä olet keksinyt tuon "kasvattaa voittoja". Kuten sinulle linkkasin, kaikkien voitot ovat viime vuosina supistuneet, eivät kasvaneet.Nyt kun aletaan perkaamaan, mitä tässä on oikein väitetty, niin minun peruspointtini on se, että suomalainen suomalaisessa omistuksessa olevan pienyrityksen ei samalla tavalla tarvitse kasvattaa voittoaan kuin esimerkiksi pörssissä olevan paperiyhtiön.
Pörssiyhtiöiden tai yksityisten yhtiöiden omistamisessa tai tuottovaatimuksissa ei ole sinänsä periaatteessa mitään eroa, tosin pienyritysten johtajissa voi ammattitaidottomia omistaja-johtajia olla enemmän. Olen kuullut firmoissa joissa tehdään koko suvun voimin ilmaiseksi talkoo-hommia ettei firma vain kaadu. Tämä ei kuulu terveeseen markkinatalouteen.
Metson yhteenlaskettu viime vuoden osinko oli päässä laskettuna rahassa mitattuna 255 miljoonaa euroa (150 miljoonaa osaketta ja osinko 1,7). YT:llä tavoiteltiin 30 miljoonan säästöjä vuodessa. Aika isoista asioista puhutaan yrityksen kannattavuuden kannalta. Aika isosta läskistä kuljetettavaksi turhana painolastina joka vuosi.Väitän myös, ettei monia pörssifirmojen irtisanomisia olisi täytynyt tehdä puhtaasta yrityksen kannattavuusnäkökohdasta, mikä ohjaa perustaltaan pienyritysten toimintaa.
Niin minustakin. Parasta tukea olisi että kouluissa opetettaisiin markkinatalouden ja sijoittamisen perusteita ja luotaisiin positiivinen ilmapiiri, eikä vain luotaisi ilmapiiriä että yritykset ovat pahoja ja niitä vastaan pitää taistella.minusta yhteiskunta voisi esimerkiksi tukea voimakkaammin nimenomaan ensi yrityksen perustamista - ja toisaalta suomalaisten pienyritysten työllistämistä.
ehdottomasti b.Väitätkö a) että sijoittajien toiminta on joskus vastuutonta ja sitä periaatteessa olisi tarpeen korjata, mutta keinoja ei ole nykyisellään vai b) sijoittajien toimintaa ei edes voi kutsua moraalittomaksi/moraaliseksi, koska pörssitoimintaa ohjaa luonnonlaki. Minä itse tunnustan, että vaihtoehto a) on lähellä nykytilannetta.
Sijoittajat sijoittavat omia rahojaan ja heillä (kuten kaikilla muillakin läntisissä demokratioissa elävillä ihmisillä) on täysin rajoittamaton ja moraalinen oikeus päättää itse omista rahoistaan eikä siihen ole kenellekään mitään nokan koputtamista.
edit: kerro ihmeeessä, että jos saisit aivan vapaasti säätää lait koko maailmaan, niin miten haluaisit sijoittamistoimintaa säädeltävän niin että se olisi "vastuullista"? Olisiko sijoittajilla velvollisuus sijoittaa rahojaan huonoiksi näkemiinsä kohteisiin, vai pitäisikö heiltä kieltää sijoittaminen liian hyviksi katsomiinsa kohteisiin?
Minä en muita vaihtoehtoja keksi, mutta tässä liikutaan minun maailmankatsomukseeni verraten niin absurdeilla alueilla, että tiedostan että voi olla muitakin vaihtoehtoja, joita en vain yksinkertaisesti osaa edes hahmottaa.
Koskisiko tämä säätely ihan kaikkia maailman ihmisiä, alkaen säästöpossua pankkiin kiikuttavasta ipanasta ja sukan varteen säästävistä eläkeläisistä vai vain pahoja ulkomaalaisia sijoittajia?
Viimeksi muokattu: