Mainos

Kunnallisvaalit 28.10.2012

• 107 326
  • 830
Demokrattisesti valittu enemmistö on ollut sitä mieltä että Suomen etujen kannalta on parempi olla mukana ratkaisemassa talouskriisiä...
Kaksi pointtia. A) Demokraattisesti valittu enemmistö oli eri linjoilla ennen ja jälkeen eduskuntavaalien. B) Kriisi ei ole ratkaistu, vaan ylläpidetty. Nähdyillä toimenpiteillä on ollut haitallinen vaikutus. Velka lyhenee maksamalla. Ei velallista vaihtamalla.

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Minä satun asumaan täällä Orivedellä. Täällä tuntuu kokonaan keskusteluista hukkuneen nimenomaan kunnallispolitiikan oleelliset asiat. Suur-Tampereeseen näissä hallituksen kaavailuissa työssäkäyntialueen mukaan kuuluisivat Tampereen lisäksi Kangasala, Lempäälä, Nokia, Ylöjärvi, Orivesi ja Juupajoki. Katsoin piruuttani veroäyrejä, haitari on aika kapea, 18 - 19, yllätyksekseni äyri oli Tampereen lisäksi alhaisin tuolla "Pirkanmaan Turussa" eli Noikialla, joka siis on se paikka, jossa lukaan ei halua asua, ja korkeimman äyrihinnan jakaa "Tampereen Kauniainen" eli Pirkkala.

Meillä ei toimi vanhustenhoito ainakaan paikallislehdestä saadun käsityksen mukaan, sivukatujen kunto ja talvikunnosspito on vähintään yhtä perseestä kuin Tampereellakin pinnqaa korkeammasta veroäyristä huolimatta. Kirjatopalvelut toimivat maakunnalisesta PIKIstä johtuen loistavasti jo nyt.

Kai tuosta voi päätellä, että liittyisin Tampereeseen heti, täällä kun kaikki päätökset tehdään edelleenkin vanhalla kunnon sulle - mulle -periaatteella, ja artisti maksaa.

Yleisesti ottaen Tampereen seudulta; missä vitussa on keskustelu joukkoliikenteen kehittämisestä seudullisesti. Rataverkko kulkee neljään suuntaan, lähijunaliikenteen kehittäminen yhdessä kaavoituksen kanssa pitäisi (tai olisi jo kauan pitänyt) olla aika korkealla framella. Nyt vitun sekava seutulippusysteemi palvelee joten kuten päivittäin Tampereella työssäkäyviä, mutta yhtenäisen sekä junat että bussit kattavan systeemin luominen koskemaan myös muita kuin työmatkalaisia olisi tarpeen. Kukahan osaisi laskea oikeasti sen kustannusvaikutuksen; henkilöautoliikenteen vähentymisen kautta liikenneinfraan investointien väheneminen, työmatkavähennyksien väheneminen jne,

Jos asuisin Tampereella, ääneni saisi ehdokas joka sanoisi yrittävänsä vähentää liikennevalojen turhaa päälläoloa. Tuossa kai olisi asia johon kunnanvaltuutettu jopa pystyisi osaltaan vaikuttamaan. (Tampereella n. 30% liikennevaloista on kokonaan turhia ja nämä mukaanlukien 99,2% on päällä turhaan öisin ja muuttenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella, äkkisiltään keksin vain Viinikan liikennesolmun, jossa 24/7 valojen poltto on edes jossain määrin peusteltua)

Onneksi on Toejoen Veikko, moinen puusilmäisyys estää edelleenkin edes harkitsemasta Persuja. Persuja vastaan kun on vaikea löytää argumettejä, kun ne eivät mitään vaihtoehtoja kerro. Vaikeaa on mun kunnassa kyllä nyt muutenkaan löytää ehdokasta. Kukaan kun ei uskalla yleisen milepiteen takia puoltaa liitosta Tampereeseen, koska lähipalvelut.

Meillä ei toimi vanhustenhoito ainakaan paikallislehdestä saadun käsityksen mukaan, sivukatujen kunto ja talvikunnosspito on vähintään yhtä perseestä kuin Tampereellakin pinnqaa korkeammasta veroäyristä huolimatta. Kirjatopalvelut toimivat maakunnalisesta PIKIstä johtuen loistavasti jo nyt.
Onko jossakin paikallislehti josta saisi sen käsityksen että kunnan palvelut toimivat hyvin? Yleensä taitaa olla niin, että tyytyväiset ovat hiljaa.

Tuo sulle-mulle -päätöksenteko on kyllä kanssa mielenkiintoinen legenda. Olisiko sinulla heittää esimerkkejä tästä? Paljon siitä puhutaan, että etenkin pienissä kunnissa päättäjät jakavat edut keskenään, mutta onko pikkupaikoissa edes mitä jakaa sulle-mulle? Pikemminkin taitaa olla niin, että niitä etuja jaetaan keskenään siellä missä etuja on, eli isoissa kaupungeissa.

Se nyt on taivahan tosi, että Tampereen seudulla pitäisi suunnitella näitä liikenneratkaisuja enemmän keskitetysti.

Fordél

Jäsen
Miten tuohon yleensä pystytään vaikuttamaan? Suomessa syntyneitä sukulaisiani muutti Kanadaan. Takana neljä luokkaa kansakoulua. Kanadassa se alueen valtakieli opittiin. Ei ollut suomenkielisiä palveluita tarjolla. Meillä oli töissä venäläinen kaveri, joka muutti viisi vuotta sitten Suomeen. Siitä se kielitaito pikkuhiljaa työpaikan suomalaisten kautta parani ja paranee koko ajan. Jos kävisi muiden venäläisten kanssa notkumassa ostarilla ja kerran viikossa sossussa, niin kielitaidon kehittyminen olisi varmaankin paljon hitaampaa. Vai mitä luulet?

Kyllä, moni maahanmuuttaja on myös oppinut täällä kielen lähinnä omatoimisesti. Silti, eihän siinä ole mitään pahaa, että tarjotaan heille myös palveluita omalla kielellä. Jostain se on päästävä alkuun ja osaksi yhteiskuntaa. Ja ei tämä tarkoita edes välttämättä resurssien tuhlaamista. Painotetaan vain jatkossa rekrytoinnissa monipuolista kielitaitoa siellä täällä.

Ei, vaan sinun tyylilläsi sysätään tässäkin asiassa vastuu veronmaksajille ja yhteiskunnalle siitä, että osa asukkaista on haluttomia tai kyvyttömiä opettelemaan täkäläinen valtakieli. Jos on asunut 20 vuotta Suomessa ja kieli ei ole tarttunut, niin syy löytyy peiliin katsomalla.

Tottakai syy löytyy yleensä peilistä, mutta yhteiskunnan etu on tarjota maahanmuuttajille palveluita, jotta heidät saadaan osaksi yhteiskuntaa ja esimerkiksi työelämään tuottamaan veroeuroja. Kyse on ennaltaehkäisystä, joka on aina halvempaa kuin ongelmien korjaaminen jälkeen päin.

Ja eihän tässä kielikysymyksessä ole kyse vain vaikka somaleista vaan maahanmuuttajia on todella moneen junaan. Ihan samalla tavalla nämä asiat koskee vaikka intialaista atk-nörttiä, joka muuttaa Suomeen duuniin. Sun logiikalla hänellekään ei pitäisi tarjota kuin suomen tai ilmeisesti myös ruotsin kielisiä palveluita.

Persut on kyllä hauskoja tapauksia kun eivät tunnu haluavan olla missään tekemisissä maahanmuuttajien ja pakolaisten kanssa. Heitä ei saa auttaa kotimaassaan, mutta myöskään Suomessa ei saa euron euroa kulua heihin. Vekkulia porukkaa, kertakaikkiaan.

Kyllä, moni maahanmuuttaja on myös oppinut täällä kielen lähinnä omatoimisesti. Silti, eihän siinä ole mitään pahaa, että tarjotaan heille myös palveluita omalla kielellä.
Ei kai palveluiden tarjoamisessa itsessään välttämättä pahaa olekaan (jos jätetään huomioimatta niiden vaikutus haluttomuuten opetella paikallinen kieli), mutta palveluiden kustannuksetkin pitää jotenkin kattaa. Mitä kauemmas verovaroin tuotetut palvelut menevät verojenmaksajasta, niin sitä turhemmaksi hän verojenmaksamisen kokee.

Tottakai syy löytyy yleensä peilistä, mutta yhteiskunnan etu on tarjota maahanmuuttajille palveluita, jotta heidät saadaan osaksi yhteiskuntaa ja esimerkiksi työelämään tuottamaan veroeuroja.
Yhteiskunnan etu on myös tunnustaa erot eri lähtömaiden kesken. Ei kannata pidätellä hengitystä odotellessa esim. somalien työllisyystilastojen kaunistumisesta lähelle kantaväestön vastaavaa.

Ja eihän tässä kielikysymyksessä ole kyse vain vaikka somaleista vaan maahanmuuttajia on todella moneen junaan. Ihan samalla tavalla nämä asiat koskee vaikka intialaista atk-nörttiä, joka muuttaa Suomeen duuniin.
Intialainen atk-nörtti osannee englantia ja palvelut todennäköisesti hoidettaisiin englanniksi. Hän turvautuisi muutenkin yksityisiin lääkäriklinikoihin ja sossuun hänellä tuskin on mitään kausikorttia. Jos somalinkielisiä kohden olisi suhteessa yhtä monta sosiaalivirkailijaa kuin virallisia kieliä puhuvia, niin se tarkoittaisi noin 200 virkailijaa, joiden kulut kaupungille olisivat noin 10 000 000 euroa.

Persut on kyllä hauskoja tapauksia kun eivät tunnu haluavan olla missään tekemisissä maahanmuuttajien ja pakolaisten kanssa. Heitä ei saa auttaa kotimaassaan, mutta myöskään Suomessa ei saa euron euroa kulua heihin. Vekkulia porukkaa, kertakaikkiaan.
Minulle tuo maahanmuuttajien kanssa tekemisissä oleminen ei ole mikään itseisarvo. En koe sen tekevän minusta parempaa ihmistä, vaikka asuintalossani on seitsemää eri kansallisuutta, työpaikallani kolmea eri kansallisuutta ja lähimmän viiden sadan metrin säteellä viiden eri kansallisuustaustan ravintolaa, yksi liettulainen makkarakauppa, kiinalainen ja pari afrikkalaista yrttikauppaa. Jos heidän bisneksensä sujuu, niin ihan hyvä, mutta en mä niiden elättäjäksi halua. Vekkulia on jostain Kouvolasta esitelmöidä asioista, kun kunnassa asuu ehkä kolme venäläistä ja yksi virolainen.

Fordél

Jäsen
Ei kai palveluiden tarjoamisessa itsessään välttämättä pahaa olekaan (jos jätetään huomioimatta niiden vaikutus haluttomuuten opetella paikallinen kieli), mutta palveluiden kustannuksetkin pitää jotenkin kattaa. Mitä kauemmas verovaroin tuotetut palvelut menevät verojenmaksajasta, niin sitä turhemmaksi hän verojenmaksamisen kokee.

Kyllä, mutta ihan mieluusti itse maksan veroja, jotta esimerkiksi kehitysvammaiset saavat kuntoutusta, maahanmuuttajille tarjotaan kielten opetusta, lumet aurataan talvisin, pääsen juoksemaan valaistua pururataa etc. Osa maksaa veroja enemmän ja hyötyy palveluista enemmän, osalla menee päinvastoin.

Intialainen atk-nörtti osannee englantia ja palvelut todennäköisesti hoidettaisiin englanniksi. Hän turvautuisi muutenkin yksityisiin lääkäriklinikoihin ja sossuun hänellä tuskin on mitään kausikorttia. Jos somalinkielisiä kohden olisi suhteessa yhtä monta sosiaalivirkailijaa kuin virallisia kieliä puhuvia, niin se tarkoittaisi noin 200 virkailijaa, joiden kulut kaupungille olisivat noin 10 000 000 euroa.

Niin eihän tossa strategiassa edes kerrota mistä kielistä on kyse, mutta teikäläisellä ne näyttää kääntyvän tohon somaliaan kerta toisensa jälkeen. Toki ymmärrettävää kun heitä on paljon Helsingissä. Ja silloin on ymmärrettävää, että myös asia huomioidaan kaupungin palvelussa, jotta somalit kuin muutkin maahanmuuttajat saadaan mahdollisimman nopeasti osaksi yhteiskuntaa. Hienoa, että näin on monesti myös käynytkin.

Minulle tuo maahanmuuttajien kanssa tekemisissä oleminen ei ole mikään itseisarvo.

Älä välitä, ei mullekaan. Mutta kun maahanmuuttajia on ja tulee jatkossa olemaan todennäköisesti enemmän, on heidät saatava mahdollisiman hyvin osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Se vaatii välillä vähän kukkoron nyörin avaamista, mutta se voi olla myös mahdollisuus. Saadaan esimerkiksi Helsinkiin mukavasti bussikuskeja, kenties Roviolle uusia osaajia etc. Maahanmuuttajia kun on niin moneen junaan.

Vekkulia on jostain Kouvolasta esitelmöidä asioista, kun kunnassa asuu ehkä kolme venäläistä ja yksi virolainen.

En esitelmöi Kouvolasta, jossa on aika paljon venäläisiä enkä edes Kuusaalta, jossa kongolaiset ovat ottaneet Rekolaa haltuun.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pääasiassa tämä viesti koskettaa Perussuomalaisia ja tekemääni testiä HS:n vaalikoneella.

Pohjustusta: asun Lappeenrannassa mutta testimielessä tein HS:n vaalikoneen ja valitsin asuinpaikakseni Helsingin. Kokonaisuudessaan vaalikone antoi kärkeen joukon minulle ennalta tuntemattomia ehdokkaita. Tämän jälkeen rajasin ehdokkaat koskettamaan vain Perussuomalaisia ja tällöin kolmen kärki oli seuraava:

Turkkila Matias: 198 pistettä.
Halla-aho Jussi: 195 pistettä.
Elo Timo: 190 pistettä.

Vaalikoneen parhaimman ehdokkaan pistemäärä oli (muistaakseni) 220 pisteen luokkaa.

Tähän mennessä olen pääsääntöisesti äänestänyt Vihreitä, presidentinvaaleissa myös SDP:n ehdokasta samoin kerran eduskuntavaaleissa. Myös Nuorsuomalaiset saivat 90-luvulla ääneni. Nyt aion äänestää paikallista Myö-liikkeen edustajaa. Mutta jos asuisinkin Helsingissä, en pitäisi mahdottomuutena ettenkö antaisi ääntä jopa PS:n ehdokkaalle eli Halla-aholle. Päälimmäisenä syynä lähinnä vastapainon muodostaminen Kokoomuksen ja Vihreiden linnakkeelle kunnallispolitiikassa. Valtakunnanpolitiikassa (ts. eduskuntavaalit/presidentinvaalit) en kuitenkaan antaisi ääntäni PS:n ehdokkaalle puolueen leiman vuoksi, sekä Soinin takia.

vlad.

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Onko jossakin paikallislehti josta saisi sen käsityksen että kunnan palvelut toimivat hyvin? Yleensä taitaa olla niin, että tyytyväiset ovat hiljaa.

Tuo sulle-mulle -päätöksenteko on kyllä kanssa mielenkiintoinen legenda. Olisiko sinulla heittää esimerkkejä tästä? Paljon siitä puhutaan, että etenkin pienissä kunnissa päättäjät jakavat edut keskenään, mutta onko pikkupaikoissa edes mitä jakaa sulle-mulle? Pikemminkin taitaa olla niin, että niitä etuja jaetaan keskenään siellä missä etuja on, eli isoissa kaupungeissa.

Se nyt on taivahan tosi, että Tampereen seudulla pitäisi suunnitella näitä liikenneratkaisuja enemmän keskitetysti.

Onhan nuo räikeimmät sulle-mulle koplaukset vähentyneet, muttei siitä nyt kauaa ole kun täälläkin kunnan liikuntapaikkojen hoitajaksikin pätevöitti oikea jäsenkirja. Kaukana ei ollut, ettei silloinen K-kauppias pystynyt estämään LIDLin tuloa paikakunnalle, tontti, jonka LIDL olisi ensisijaisesti halunnut on toki edelleenkin tyhjillään ja kauppa on hieman sivummalla. Samaten S-ryhmä onnistui torpedoimaan Nesteen huoltoasemahankkeen 9-tien varrelta kun Orituvalle ei haluttu kilpailijaa. Mökkitonttien kaavoitus on myös ollut aikanaan ennen nykyistä rantakaava-aikaa melko mielenkiintoista. Pikkuasioita varmaan, mutta isoja ihmisille täällä.

t. hanu

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Sanoo hän, jonka äänen ratkaisee liikennevalojen päälläolo. Uskon, että sinä olet juuri sopiva valitsemaan ne hirvipeijaisten kertakäyttöastiat.

Meillä ei onneksi Orivedellä ole liikennevaloja. Tampereella olen toki iltaisin ja viikonloppuisin joutunut aivan turhaan seisomaan liikennevaloissa usein ja se oikeasti vituttaa minua. Persulaisittain siis kai väärin vitutettu. Pientä asiaa ei saa korjata jos isompiakin asioita on korjaamatta, my bad, en ole tätä ymmärtänyt. Jos olisin tamperelainnen, niin ääneni voisi oikeasti ratkaista ehdeokkaan kanta liikennevalojen päälläoloon. Tokikaan tämä ei minulle olisi se ensisijainen ehdokkaan valintakriteeri, mutta voisi kyllä olla kriteeri valita muuten tasavertaisten ehdokkaiden välillä. Uskon myös, en tokikaan voi väittää tietäväni, että tuo olisi minua varsin paljon korkeammalla ehdokkaan valintakriteereissä vaikkapa taksikuskeilla.

Ystävyydellä. hanu

Jäsen
Pääkaupunkiseudulla seurataan uutisointia miten yksityinen firma möhlii eri tavoin sekä ruokahuoltoa että siivousta voitettuaan tarjouskilpailun kaupungeilta. Aamun Hesarissa mielipidesivuilla vasemmistolainen poliitikko pistää asiaa oikeiston piikkiin, mutta minusta asetelma on nurinkurinen. Käytän säännöllisesti yksityisten firmojen palveluita tai tuotteita ilman ongelmia. Siispä voisin vetää johtopäätöksen ettei yksityinen firma perusoletukselya ole huono ratkaisu hoitamaan jotain asiaa. Monesti yksityisen firman ei kannata myydä huonoa, koska silloin toive jatkokauppoista huonenee. Useimmissa tapauksista kuitenkin löytyy kilpailijakin tekemään samaa.

Kunnallisissa hankinnoissa ongelmaksi tulee ostajien ammattitaito ja liika keskittyminen pelkkään hintaan. Tein aikoinaan tarjouksia kunnille ja "paras" esimerkki ostajasta oli yksi kaveri, joka päätti jakaa hankinnanjoka rivin kunkin rivin halvimmalla tarjonneelle. Ajatuksena, ostetaan lyijykynät tuolta, kuulakärkikynät muualta ja tussit kolmannelta toimittajalta. Eipä sitten varsinaiset käyttäjät vähemmän yllättäen noudattaneet kunnan ostajan päätöstä.

Tulevalla vaalikaudella varmaan monessa kunnassa pohditaan yksityistämistä, mutta se vaatii asiaan paneutumista ja huolellisuutta. Mikäli asiat hoidetaan hutiloiden, mikä tuntuu olevan kunnallisissa asioissa normi, niin lopputulos tuskin usein tulee olemaan, mitä toivottiin. Olisi tervetullutta nähdä jonkun toimittajan haastavan ahkerammin poliitikkoja "mihin päätöksenne perustuu?" "Mitä toivotte päätöksellänne aikaansaada ja mihin perustuu oletuksenne, että tehdyllä päätöksellä on toivomanne lopputulos?". Liian monessa keskustelussa tai haastattelussa toimittajilla on selvästi etukäteen mietitty x kysymystä, mitkä he esittävät riippumatta mitä haastateltava vastaan.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kunnallisissa hankinnoissa ongelmaksi tulee ostajien ammattitaito ja liika keskittyminen pelkkään hintaan.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, kunnissa ensimmäinen ja viimeinen valintakriteeri on hinta. Ja sitten kysytään tarjoukset firmoilta jotka toimii periaatteella "jätämme tekemättä halvimmalla". Kunnallinen kilpailutus pitäisi ulkoistaa asiansa osaavien tahojen tehtäväksi.

Olen antanut itseni myös ymmärtää, että Saksassa käytäntö on valita toisiksi halvin, mikä sikäli kun voidaan olettaa ettei kartellia pääse syntymään, on huomattavasti parempi ratkaisu.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hesarin nelikenttä ja testi itselle.

Puolueissa on eroja. Aika havannollinen, toki harvoilla kysymyksillä, mutta kuitenkin

HS sijoitti kuntavaalien ehdokkaat arvokartalle mielipiteiden mukaan - Kuntavaalit 2012 - Politiikka - HS.fi

löysin itseni pystyakselilta aivan pohjalta. eli ääriliberaali ei oikeella eikä vasemmalla..

Hämmästyttävää on, että Suomessa ei siis ole oikeistoliberaalia puoluetta ollenkaan. RKP lähinnä, ja sekin kaukana
Itse olen oikealla keskellä.

Kysymyksiä olisi testissä pitänyt olla enemmän kuin 8. Jos vastaukset halutaan yleistää kuntavaalien ulkopuolelle, olisi pitänyt kysyä esimerkiksi pakkoruotsista. Konservatiivisimmat perussuomalaiset kun ovat pakkoruotsikysymyksessä kaikkein liberaaleimpia ja kannattavat valinnanvapautta. Pätee myös suurimpaan osaan kokoomuslaisista, mutta puolueen kanta on eri kuin puolueen jäsenten.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Outoa kyllä, lähimpänä omia arvojani oli se henkilö, jota viimeksi äänestin. On ollut kuitenkin sellainen nuhjake valtuustossa 2008-12, että pakko löytää joku toinen henkilö, jota äänestän.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hesarin nelikenttä ja testi itselle.

Puolueissa on eroja. Aika havannollinen, toki harvoilla kysymyksillä, mutta kuitenkin

HS sijoitti kuntavaalien ehdokkaat arvokartalle mielipiteiden mukaan - Kuntavaalit 2012 - Politiikka - HS.fi

Olen samaa mieltä kuin Tadu, kysymyksiä olisi saanut olla selkeästi enemmän. Mutta näine kysymyksine sijoittauduin lievästi vasemmistoliberaalien puolelle mutta suhteellisen lähelle vaaka- ja pystyakselin leikkauskohtaa. Samassa ryppäässä oli edustajia keskustasta RKP:n kautta vihreisiin.

vlad.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen samaa mieltä kuin Tadu, kysymyksiä olisi saanut olla selkeästi enemmän. Mutta näine kysymyksine sijoittauduin lievästi vasemmistoliberaalien puolelle mutta suhteellisen lähelle vaaka- ja pystyakselin leikkauskohtaa. Samassa ryppäässä oli edustajia keskustasta RKP:n kautta vihreisiin.
Näkyy se noinkin toimivan, siis malli on havainnollinen ja mielestäni aika relevantti. Havainnollistaa hyvin määrättyjä samankaltaisuuksia ja eroavuuksia puolueiden välillä. Nuo leikkaavuudet ovat mielenkiintoisia, samoin kuin tietysti leikkaamattomuudet. Tämäntyyppistä analyysia pitäisi tuottaa säännöllisesti, ja mikäli metodologisesti on mahdollista, olisi kiinnostavaa nähdä seuraavissa eri vaaleissa jonkinlaista trendikäppyrää siitä kuinka puolueiden profiilit ovat muuttuneet aiemmasta.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuntatyöntekijät hallituksissa by YLE
Katso kuinka moni kunnanhallituksestasi on kunnalla töissä | Yle Uutiset | yle.fi

Sinänsä minä en rajoittaisi millään tavalla äänestäjän oikeutta valita haluamiaan henkilöitä.. jos ovat kuntatyöntekiöitä, ovat, se on äänestäjän päätös.

Mielenkiintonen data silti pohdittavaksi

Tietysti tuosta ei käy mitenkään ilmi se, missä määrin nuo kunnanhallitusten jäsenet ovat nimenomaan oman kuntansa palveluksessa. Itse tiedän ainakin useita valtuutettuja ja/tai kunnanhallituksen jäseniä, jotka tekevät duunia eri kunnalle kuin missä ovat luottamustoimissa. Osa sattumalta ja osa ihan tietoisesti korrektiussyistä.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tietysti tuosta ei käy mitenkään ilmi se, missä määrin nuo kunnanhallitusten jäsenet ovat nimenomaan oman kuntansa palveluksessa.

Siä on linkkinä .pdf jossa on jokaisen kunnan osalta kunnan työntekijäprosentit ilmotettu. Naapurikunnan työntekijöitä ollee kuitenkin aikas pieni prosentti jotain isoja kaupunkiseutuja lukuunottamatta. Kyllä sitä yleensä ollaan töissä omassa kunnassa.

uutisjutun sivu
Kuntien työntekijät päättävät valtuustoissa omista työpaikoistaan | Yle Uutiset | yle.fi

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.

Sinne se meni minne arvelinkin menevän, eli konservatiivivasemmistoon, ei kuitenkaan ääriasentoihin. Samassa ryppäässä pari kolme perussuomalaista ja kepulaista, yksi kristillisdemokraatti ja mielenkiintoisesti yksi vasemmistoliittolainen ja yksi demari.

Kiintoisasti esim. perussuomalaisia oli sekä äärioikeistokonservatiiveissa että äärivasemmistokonservatiiveissa, varmaan muissakin sektoreissa.

Kysymyksien määrä on tietysti erittäin suppea eikä kerro kauheastikaan vielä mistään, ja esitettyihin kysymyksiin on tietysti monia muita vaihtoehtoja kuin joko-tai -malli.

Ylipäätään nelikenttämalli on kuitenkin realistisempi ja tarkempi malli kuin vasemmisto-oikeisto -jana, joka ei oikeastaan kerro yhtään mitään mistään.
Pitäisi olla vähintäänkin kaksi ulottuvuutta, eli taloudellinen vasemmisto-oikeisto -ajattelu kommunismista äärikapitalistiseen aatteeseen sekä pystysuunnassa yhteiskunnallinen käsitys ääriylhäältä (totalitarismi, valtion äärihallinta) äärialhaalle (täysanarkismi)

Kai kaikki ovat tehneet legendaarisen The Political Compass -testin? Siinähän mitataan juuri yllämainittuja asioita. Kysymykset ovat jenkkilästä ja painottuvat osin arvomaailmaltaan rapakon taakse, mutta kyllä testi suuntaa antaa, varsinkin kun kysymyksiä on selvästi enemmän. Tuolla on kiintoisasti analysoitu myös EU-maiden hallitusten linjauksia, ja käytännössä kaikki, varsinkin Suomi, sijoittuvat autoritaarisen oikeiston sektorille, mikä ei tietysti "paremminvointivaltion" linjauksia pohtiessa mikään yllätys ole.

Ovat lukemani ovat Political Compassista seuraavat:
Economic Left/Right: -6.25
Social Libertarian/Authoritarian: -1.13

Olen kutakuinkin Gandhin akselilla, tosin Gandhia autoritaarisempi mutta kuitenkin viime kädessä suht tasapainossa eli en kannata anarkismia mutta en fasismiakaan. Natsipoliisivaltiota ei tarvita, mutta kyllä esim. väkivaltarikoksista voisi tuomita ihan oikeita tuomioitakin ja muutenkin lopettaa häiriköivän vähemmistön paapomisen, kuuluivat nämä sitten kantaväestöön tai esim. kansallispukuiseen vähemmistöön. Samoin kuri ja kasvatus takaisin kouluihin sekä mahdollisimman varhainen puuttuminen ihmisten ja alueen ongelmiin, ts. nollatoleranssia sotkemiseen, häiriköimiseen ja muuhun.

Taloudelliselta ajattelultani olen vasemmalle päin kallellaan eli kannatan heikoimmista huolehtivaa hyvinvointivaltiota jossa ihmisillä olisi kuitenkin myös vastuuta itsestään, ja olen pidäkkeetöntä ja lyhytnäköisen ahnetta uusliberalistista keinottelukapitalismia vastaan.

Täytyy siis edelleen huomioida, että kysymykset on tehty amerikkalaisesta näkökulmasta, joissa painotetaan turhan paljon mm. uskontokysymyksiä ja koska vastustan valtauskontoja ja niiden oikeuksia, niin olen luultavasti jenkkilän näkökulmasta ties mikä vapaamielinen, jumalaton kommarihippi (kuten varmaan suurin osa eurooppalaisista).

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kai kaikki ovat tehneet legendaarisen The Political Compass -testin?

Ovat lukemani ovat Political Compassista seuraavat:
Economic Left/Right: -6.25
Social Libertarian/Authoritarian: -1.13

Olen joskus aiemminkin tehnyt kyseisen testin, mutta kertaus on opintojen äiti ja uuden testin tulos on:

Your political compass:
Economic Left/Right: -2.88
Social Libertarian/Authoritarian: -4.62
.

Tämän testin perusteella mentiin hiukan enemmän vasemmalle ja etenkin "alas" (anarkismiin) verrattuna HS:n muutaman kysymyksen testiin, mutta kun käyttää suodatinta (ts. huomio eri yhteiskuntien arvomaailman) tulos on jotakuinkin samaa luokkaa kuin HS:n testissä.

Mutta kaikkiaan, samoilla linjoilla kuin lainaamani kirjoittaja eli kyllähän nelikenttä kertoo enemmän poliittisesta suuntautuneisuudesta kuin "raaka" vasen-oikea -asteikko, joka nyt loppujen lopuksi kuvaa todellisuutta hyvin rajallisesti.

vlad.

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat

Oikeaan ylänurkaan upposi, mutta entä sitten. En äänestä oikeisto-vasemmisto -imgaojen perusteella, vaan tiettyjen arvokysymysten perusteella.
Itse olen oikealla keskellä.

Kysymyksiä olisi testissä pitänyt olla enemmän kuin 8. Jos vastaukset halutaan yleistää kuntavaalien ulkopuolelle, olisi pitänyt kysyä esimerkiksi pakkoruotsista. Konservatiivisimmat perussuomalaiset kun ovat pakkoruotsikysymyksessä kaikkein liberaaleimpia ja kannattavat valinnanvapautta. Pätee myös suurimpaan osaan kokoomuslaisista, mutta puolueen kanta on eri kuin puolueen jäsenten.

Tuo boldaamani onkin se millä on oikeaa merkitystä ja mistä tuo testi ei juuri mitään kerro. On melko yhdentekevää mitä mieltä X puolueen enemmistö on asiasta Y, jos tosipaikassa kaikki kiltisti painavat sitä nappia, mitä puolueenjohto käskee.

Tiukka puoluekuri on siinä mielessä hyvä, että sillä saadaan väkisin juntattua puolueesta yhtenäinen varsinaisessa päätöksenteossa. Sen sijaan äänestäjän kuluttajansuojan kannalta tiukan puoluekurin puolueet ovat ongelmallisia.

Jos esim. äänestää kokoomusta, niin ei mitään ongelmaa, jos äänestäjä on kaikista itselleen tärkeistä kysymyksistä samaa mieltä kuin Katainen. Sen sijaan on vaikea nähdä tilannetta, missä yhteydessä kokoomuksen konservatiivisiipi saisi (tai edes haluaisi saada) omaa kantaansa vietyä päätöksentekoon.

Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Sen sijaan on vaikea nähdä tilannetta, missä yhteydessä kokoomuksen konservatiivisiipi saisi (tai edes haluaisi saada) omaa kantaansa vietyä päätöksentekoon.

Suomessa voi perustaa uuden puolueen, jos oma puolue on vastenmielinen tai muualta ei löydy sopivaa puoluetta kanavoida mielipiteitään. Menestystä tulee aikanaan, kun jaksaa uskoa asiaansa ja asia on oikea uuden puolueen kannattajien näkökulmasta. Tästä hyvä esimerkki on PS-puolue, joka perustettiin toukokuussa 1995 ja huhtikuussa 2011 puolue voitti 39 paikkaa eduskuntaan.

Suosittelen yrittämään uusien puolueiden perustamista, koska nykyisestä puoluekentästä puuttuu mm. arvoliberaali oikeistopuolue ja arvokonservatiivinen oikeistopuolue, puolueen johtajaan saakka, koska Timo Soini (PS) on tunnetusti arvokonservatiivinen vasemmistolainen, joka selviää taas kerran 14.10.2012 HS:n julkaisemasta selvityksestä. Tilaa ja tilausta uusille puolueille olisi, mutta onko kenelläkään oikeaa intoa ja uskallusta yrittää.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Natsipoliisivaltiota ei tarvita, mutta kyllä esim. väkivaltarikoksista voisi tuomita ihan oikeita tuomioitakin ja muutenkin lopettaa häiriköivän vähemmistön paapomisen, kuuluivat nämä sitten kantaväestöön tai esim. kansallispukuiseen vähemmistöön. S

Kysehän on sitiä mihin kriminaalihuollolla pyritään. Rankaisemiseen vai siihen, että saataisiin rangaistuksen jälkeen yhteiskuntakelpoinen asukas. Ankarat rangaistukset ajaa rikolliskierteeseen ja tämä tie on jo käyty läpi, ei tuloksia rikollisuuden vähenemässä. Nyt taas tämä ”paapominen” on kokeilussa ja siinä ainakin pyritään siihen, että se rikollinen palaisi yhteiskuntaa hyödyttäväksi osaksi.

Huvittavaa on tämä ”kansallispukuisiin” suhtautuminen näiltä ihmisiltä, jotka muutenkin vieroksuvat ”erivärisiä ”ihmisiä. Nimittäin suomen Romaaniväestön koulun keskenjättämisprosentti on huomattavasti suurempi, kuin millään maahanmuuttajaryhmällä (including ne vihatut somalit). Ja nämä romaanit kai on kuitenkin suomalaisia? Eli ei edes heidän asiaansa ole saatu kuntoon. Asioiden kuntoon saattaminen lähtee pitkälti asenteista, kantaväestön ja romanien, mutta yleistämällä ja mustamaalaamalla ennakkoluulot vaan kasvaa ja mitään osaksi yhteiskuntaa muutosta ei näy tapahtuvan. MustaValko ihmiset syyttävät tästä tietty vain toista osapuolta, ymmärtämättä itse olevansa myös osa ongelmaa. Ja tää ongelma on ny jatkunut kuitenkin aikas kauan.

Nythän on muutamavuosi sitten perustettu Romaniasiain neuvottelukunta, josko heidänkin asiansa saataisiin kuntoon ja integraatio tähän heidänKIN asuttamansa yhteyskuntaan etenemään.

Etusivu - Sosiaali- ja terveysministeriö

Ai niin, mutta ainahan on mahdollista heittää kaikki erilaiset ulos maasta, vai miten se meni?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy