Olen samaa mieltä kuin Tadu, kysymyksiä olisi saanut olla selkeästi enemmän. Mutta näine kysymyksine sijoittauduin lievästi vasemmistoliberaalien puolelle mutta suhteellisen lähelle vaaka- ja pystyakselin leikkauskohtaa. Samassa ryppäässä oli edustajia keskustasta RKP:n kautta vihreisiin.
Sinne se meni minne arvelinkin menevän, eli konservatiivivasemmistoon, ei kuitenkaan ääriasentoihin. Samassa ryppäässä pari kolme perussuomalaista ja kepulaista, yksi kristillisdemokraatti ja mielenkiintoisesti yksi vasemmistoliittolainen ja yksi demari.
Kiintoisasti esim. perussuomalaisia oli sekä äärioikeistokonservatiiveissa että äärivasemmistokonservatiiveissa, varmaan muissakin sektoreissa.
Kysymyksien määrä on tietysti erittäin suppea eikä kerro kauheastikaan vielä mistään, ja esitettyihin kysymyksiin on tietysti monia muita vaihtoehtoja kuin joko-tai -malli.
Ylipäätään nelikenttämalli on kuitenkin realistisempi ja tarkempi malli kuin vasemmisto-oikeisto -jana, joka ei oikeastaan kerro yhtään mitään mistään.
Pitäisi olla vähintäänkin kaksi ulottuvuutta, eli taloudellinen vasemmisto-oikeisto -ajattelu kommunismista äärikapitalistiseen aatteeseen sekä pystysuunnassa yhteiskunnallinen käsitys ääriylhäältä (totalitarismi, valtion äärihallinta) äärialhaalle (täysanarkismi)
Kai kaikki ovat tehneet legendaarisen
The Political Compass -testin? Siinähän mitataan juuri yllämainittuja asioita. Kysymykset ovat jenkkilästä ja painottuvat osin arvomaailmaltaan rapakon taakse, mutta kyllä testi suuntaa antaa, varsinkin kun kysymyksiä on selvästi enemmän. Tuolla on kiintoisasti analysoitu myös EU-maiden hallitusten linjauksia, ja käytännössä kaikki, varsinkin Suomi, sijoittuvat autoritaarisen oikeiston sektorille, mikä ei tietysti "paremminvointivaltion" linjauksia pohtiessa mikään yllätys ole.
Ovat lukemani ovat Political Compassista seuraavat:
Economic Left/Right: -6.25
Social Libertarian/Authoritarian: -1.13
Olen kutakuinkin Gandhin akselilla, tosin Gandhia autoritaarisempi mutta kuitenkin viime kädessä suht tasapainossa eli en kannata anarkismia mutta en fasismiakaan. Natsipoliisivaltiota ei tarvita, mutta kyllä esim. väkivaltarikoksista voisi tuomita ihan oikeita tuomioitakin ja muutenkin lopettaa häiriköivän vähemmistön paapomisen, kuuluivat nämä sitten kantaväestöön tai esim. kansallispukuiseen vähemmistöön. Samoin kuri ja kasvatus takaisin kouluihin sekä mahdollisimman varhainen puuttuminen ihmisten ja alueen ongelmiin, ts. nollatoleranssia sotkemiseen, häiriköimiseen ja muuhun.
Taloudelliselta ajattelultani olen vasemmalle päin kallellaan eli kannatan heikoimmista huolehtivaa hyvinvointivaltiota jossa ihmisillä olisi kuitenkin myös vastuuta itsestään, ja olen pidäkkeetöntä ja lyhytnäköisen ahnetta uusliberalistista keinottelukapitalismia vastaan.
Täytyy siis edelleen huomioida, että kysymykset on tehty amerikkalaisesta näkökulmasta, joissa painotetaan turhan paljon mm. uskontokysymyksiä ja koska vastustan valtauskontoja ja niiden oikeuksia, niin olen luultavasti jenkkilän näkökulmasta ties mikä vapaamielinen, jumalaton kommarihippi (kuten varmaan suurin osa eurooppalaisista).