Kun Pandoran lipas avautuu – keskustelua ja pohdintaa KHL-pelaajien mahdollisesta siirtymisestä Liigaan

  • 163 256
  • 1 248

Barney

Jäsen
Hyökkäyssota ja valloitukset alkoivat 2014
Et ole nähnyt maailmanpolitiikassa mitään muutosta 24.2.2022 jälkeen?

Tähän pitää saada selkeämpi kuva mitä on oikeasti sanottu ja mikä on toimittajan kynästä.
No tätähän tässä ketjussa on vaadittu alusta asti. Jos Pelicansilla on tiedossa hyvät perusteet sille, että Jordan on jatkanut Venäjällä pelaamista, niin silloin ne syyt kannattaisi myös tuoda ihmisten tietoon. Ei menisi mediatiimiltä varmaan montaa tuntia, kun tehtäisiin video, jossa Jordanilta kysyttäisiin oikeasti yksityikohtaisesti tapahtumista ja samaan videoon voitaisiin ottaa kommentit vielä Niemelältä, Laukkaselta ja vaikka vielä Pöyhöseltä.

Tuohan auttaisi samalla myös Pelicansia puhdistamaan maineensa, jos tuolle Venäjällä pelaamiselle on sellaiset syyt, joita ainakin he itse pitävät yleisesti hyväksyttävinä. Se että näitä syitä ei avata kunnolla ja rehellisesti varmasti aiheuttaa epäilyksiä aika monissa. Toki jos ne syyt eivät olekaan niin hyväksyttäviä, niin silloin tuollainen vaikeneminen on ihan ymmärrettävää.
 
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo
Hyökkäyssota ja valloitukset alkoivat 2014

Kai se voidaan noinkin tulkita. Täysimääräinen (minulla tältä osin kirjoitusvirhe aikaisemmassa viestissä) hyökkäyssota alkoi kuitenkin helmikuussa 2022. Myönnetään vielä, että täysimittainen olisi ollut täsmällisempi termi kuin täysimääräinen.

Joka tapauksessa, jos toteamme, että hyökkäyssota on alkanut jo vuonna 2014, ja tätä kautta KHL:ssä pelaamisen hyväksyttävyyden takarajaksi asetetaan 2014 ja Krimin valtaus, olemme kaikki moraalisesti yhtä rappiollisia. Tällöinhän emme voi luonnollisestikaan erottaa myöskään Jordanin sopimusta vaikkapa Jori Lehterän sopimuksesta. Kumpikin on pelannut hyökkäyssotaa käyvän valtion propagandatarkoituksessa perustetussa jääkiekkoliigassa, tehden vieläpä sopimuksen hyökkäyssodan alettua.

Ylläolevaan tulkintaan perustuen yksi kysymys; miten suhtautuisit, jos Pelicans julkistaisi tehbeensä sopimuksen Alex Broadhurstin kanssa kaudelle 2023-2024?
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitä uusia lausuntoja tässä enää tarvitaan? Juurihan Jordan paljasti totuuden. Vai tarvitaanko taas joku uusi lausunto muunnellulla totuudella Pelicansin sivuille, joita voidaan sitten pitää virallisena totuutena? En usko, että Jordan on niin tyhmä, että kertoisi lehdistölle noin typeriä keksittyjä juttuja. Totuus tuli nyt julki.

Ihmettelen, että Jordan on edelleen Pelicansin palkkalistoilla. Ilmeisesti venäjämieleiset Pelicansfanit hiljaisesti hyväksyvät tämän? Mitä mieltä yhteistyökumppanit ovat?
 

bar1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paikalliset jengit
Mitä uusia lausuntoja tässä enää tarvitaan? Juurihan Jordan paljasti totuuden.
Minkä totuuden? Edelleen täällä lueskellaan vain rivien välistä ja päätellään omia päätelmiä, mutta yhtään vastausta aiempiin asioihin ei olla saatu. Siellä on nyt joku lause toimittaja Hoikkalan kynästä, mistä päätellään xyz ihan omaa mielikuvitusta käyttäen.

Kaipaisin itsekin Pelicansilta/Jordanilta jotain ulostuloa, mutta taitaa olla sekin turhaa. Varmaa taitaa olla myös se, että mikään selitys ei kelpaa vaikka sellainen olisikin. Ei voi voittaa.

Siellä oli aiemmin kysymyksiä, mihin ei olla saatu vieläkään yhtään vastausta. Sen sijaan tulkitaan toimittajan käännöksen sanamuotoja.
 

VeeJiiJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Sharks, Avalanche
Jep. On käyty läpi monesti tässä ketjussa. Ei valittu silloin kun pelasi ja tuo on se perin mustavalkoinen linjaus jota Tsekin liitto soveltaa. Että pääsee mukaan kunhan ei valintahetkellä pelaa KHL:ssä.
Jordanin lisäksi muita esimerkkejä ei tosiaan ole vielä esittää. Klok ja Sklenicka putosivat sillä hetkellä, kun KHL-huhu tuli ilmi. Siihen saakka Klok kertoi salanneensa sopparinsa ja haluavansa pelata MM-kisoissa. Jotenkin en jaksa uskoa että linjaus olisi näin naiivi ja mustavalkoinen, jos Klok, Sklenicka tai Sulak kelpaisi vielä maajoukkueeseen, jos vaikka joku sveitsiläisseura ottaisi heidät löysin perustein. Maajoukkue tuskin yhtä tai kolmes miestä kaipaa, mutta jostain syystä Jordan kelpasi. Mahdolliset syyt saattoi olla yhtä heppoiset kuin Pelicansilla.

Nyt on Rudolf Cerveny ilman sopimusta. Toivottavasti KHL jää hänen viimeiseksi sarjakseen. Dmitrij Jaskinilla oli jo ennestään myös Venäjän passi, mutta sen sijaan täksi kaudeksi KHL:ään siirtynyt Ostap Safin hankki sellaisen, joten sota ei paljon hetkauta.

 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kai se voidaan noinkin tulkita. Täysimääräinen (minulla tältä osin kirjoitusvirhe aikaisemmassa viestissä) hyökkäyssota alkoi kuitenkin helmikuussa 2022. Myönnetään vielä, että täysimittainen olisi ollut täsmällisempi termi kuin täysimääräinen.

Joka tapauksessa, jos toteamme, että hyökkäyssota on alkanut jo vuonna 2014, ja tätä kautta KHL:ssä pelaamisen hyväksyttävyyden takarajaksi asetetaan 2014 ja Krimin valtaus, olemme kaikki moraalisesti yhtä rappiollisia. Tällöinhän emme voi luonnollisestikaan erottaa myöskään Jordanin sopimusta vaikkapa Jori Lehterän sopimuksesta. Kumpikin on pelannut hyökkäyssotaa käyvän valtion propagandatarkoituksessa perustetussa jääkiekkoliigassa, tehden vieläpä sopimuksen hyökkäyssodan alettua.

Ylläolevaan tulkintaan perustuen yksi kysymys; miten suhtautuisit, jos Pelicans julkistaisi tehbeensä sopimuksen Alex Broadhurstin kanssa kaudelle 2023-2024?
En tietysti pidä. Mutta olen aina sanonut, että ei ole suurta eroa 2014 jälkeen KHL diilin tehneiden ja Jordanin välillä. Kysyin jopa asiasta Ukrainalaisilta: He olivat samaa mieltä: Sama sota jatkuu.
 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Et ole nähnyt maailmanpolitiikassa mitään muutosta 24.2.2022 jälkeen?


No tätähän tässä ketjussa on vaadittu alusta asti. Jos Pelicansilla on tiedossa hyvät perusteet sille, että Jordan on jatkanut Venäjällä pelaamista, niin silloin ne syyt kannattaisi myös tuoda ihmisten tietoon. Ei menisi mediatiimiltä varmaan montaa tuntia, kun tehtäisiin video, jossa Jordanilta kysyttäisiin oikeasti yksityikohtaisesti tapahtumista ja samaan videoon voitaisiin ottaa kommentit vielä Niemelältä, Laukkaselta ja vaikka vielä Pöyhöseltä.

Tuohan auttaisi samalla myös Pelicansia puhdistamaan maineensa, jos tuolle Venäjällä pelaamiselle on sellaiset syyt, joita ainakin he itse pitävät yleisesti hyväksyttävinä. Se että näitä syitä ei avata kunnolla ja rehellisesti varmasti aiheuttaa epäilyksiä aika monissa. Toki jos ne syyt eivät olekaan niin hyväksyttäviä, niin silloin tuollainen vaikeneminen on ihan ymmärrettävää.
Ukrainalaisten mielestä eroa ei ole. Miksi meille pitäisi moraalisesti olla? Putinin propagandaa KHL teki aina. Ja Sota alkoi tosiaan 2014 eikä ole tauonnut. Ihmisiä kuolee koko ajan! Ei ole isoa eroa Jordanin ja Lehterän välillä. Jos Jordanilta ja Pelicansilta kysellään, niin pitäisi puolueettoman kysäistä myös kaikilta niiltä liigajoukkueilta jotka ovat palkanneet KHL pelaajan kausilta 2014 alkaen!

Eikös? Moraali on oltava puolueeton. Eli kysytään kaikilta tai ollaan hiljaa ja pelataan jääkiekkoa
 
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo
En tietysti pidä. Mutta olen aina sanonut, että ei ole suurta eroa 2014 jälkeen KHL diilin tehneiden ja Jordanin välillä. Kysyin jopa asiasta Ukrainalaisilta: He olivat samaa mieltä: Sama sota jatkuu.

Ok, eli ilmeisesti et myöskään pidä Jordanin sopimuksesta?

Niin kauheita asioita kuin Ukrainassa tapahtuu ja ukrainalaiset joutuvat kokemaan sanoisin, että nämä asiat kannattaa tulkita länsimaisen ja korostetusti suomalaisen spektrin läpi.
 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ok, eli ilmeisesti et myöskään pidä Jordanin sopimuksesta?

Niin kauheita asioita kuin Ukrainassa tapahtuu ja ukrainalaiset joutuvat kokemaan sanoisin, että nämä asiat kannattaa tulkita länsimaisen ja korostetusti suomalaisen spektrin läpi.
Pidän yhtä paljon Jordanin sopimuksesta kuin Lehterän, Anttilan ja monen muun sopimuksista. Niin kuin tietysti moraalisesti kaikkien pitäisi minun mielestäni.
MUTTA tämä on tietysti minun oma mielipiteeni.
Hyvää kiekkokautta kaikille
 
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo
Pidän yhtä paljon Jordanin sopimuksesta kuin Lehterän, Anttilan ja monen muun sopimuksista. Niin kuin tietysti moraalisesti kaikkien pitäisi minun mielestäni.
MUTTA tämä on tietysti minun oma mielipiteeni.
Hyvää kiekkokautta kaikille

Tämä menee kyllä jo kauas jääkiekosta, mutta kyllä ukrainalaisessa ajattelussakin on tapahtunut iso muutos 24.2.2022 jälkeen. Yhtenä kouriintuntuvana esimerkkinä diplomaattisuhteiden katkaiseminen Venäjän kanssa. Ja tämä ei ole sidottu myöskään vallan vaihtumiseen, koska Zelenskyi on ollut vallassa vuodesta 2019. Että ei nuo ennen täysimittaista hyökkäyssotaa KHL:ssä pelanneet pelaajat nyt ihan tuntuisi vertautuvat tähän Jordaniin. Kaikkein käsittämättömintä silti on se, että sinulle olisi ok, jos Pelicans nyt palkkaisi Broadhurstin, Klokin tai muun vastaavan luopion.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on itselleen valehtelua, ellei näe mitään eroa vuoden 2014 sekä 2022 tapahtumissa Venäjän ja Ukrainan suhteen.

Olkiukkona myös aivan helvetin huono, että vetää samaan kastiin kaikki pelaajat, jotka ovat vuoden 2014 jälkeen pelannut Venäjällä. Jopa äärettömän noloa.

Toki jokaisella on oma oikeus omaan mielipiteeseen, se kertoo sitten toisesta tarpeeksi.
 

Barney

Jäsen
Ukrainalaisten mielestä eroa ei ole. Miksi meille pitäisi moraalisesti olla? Putinin propagandaa KHL teki aina. Ja Sota alkoi tosiaan 2014 eikä ole tauonnut. Ihmisiä kuolee koko ajan! Ei ole isoa eroa Jordanin ja Lehterän välillä. Jos Jordanilta ja Pelicansilta kysellään, niin pitäisi puolueettoman kysäistä myös kaikilta niiltä liigajoukkueilta jotka ovat palkanneet KHL pelaajan kausilta 2014 alkaen!
En lähtisi kirjoittamaan tällaisia viestejä, kun et selvästikään ymmärrä Ukrainasta ja sen sisäpolitiikasta mitään. Tavallisen kiovalaisen silmissä ero on ihan helvetin iso. Näin kärjistäen voidaan sanoa, että keskivertoa Kiovassa asuvaa henkilöä ei hirveästi kiinnostanut mitä itä-Ukrainassa tapahtui ennen viime vuotta. Ukraina oli aivan järjettömän hajanainen maa ja jos tästä sodasta haluaa jotain positiivista hakea, niin se on ainakin yhdistänyt tuon kansan yhdeksi maaksi.

Itse olen tuon vuoden 2014 jälkeen vieraillut pari kertaa Kiovassa ja lähipiirissäni on henkilö, joka on työskennellyt vuoden 2014 jälkeen usemman vuoden itä-Ukrainassa kriisinhallintatehtävissä, joten olen aika hyvin perillä siitä, millaista Ukrainassa on ollut tuon vuoden 2014 jälkeen. Ehkä jatkossa kannattaa olla esittämättä omia mutuiluja faktoina. Etenkin, jos ne omat mutuilut menevät noin vihkoon.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En lähtisi kirjoittamaan tällaisia viestejä, kun et selvästikään ymmärrä Ukrainasta ja sen sisäpolitiikasta mitään. Tavallisen kiovalaisen silmissä ero on ihan helvetin iso. Näin kärjistäen voidaan sanoa, että keskivertoa Kiovassa asuvaa henkilöä ei hirveästi kiinnostanut mitä itä-Ukrainassa tapahtui ennen viime vuotta. Ukraina oli aivan järjettömän hajanainen maa ja jos tästä sodasta haluaa jotain positiivista hakea, niin se on ainakin yhdistänyt tuon kansan yhdeksi maaksi.

Itse olen tuon vuoden 2014 jälkeen vieraillut pari kertaa Kiovassa ja lähipiirissäni on henkilö, joka on työskennellyt vuoden 2014 jälkeen usemman vuoden itä-Ukrainassa kriisinhallintatehtävissä, joten olen aika hyvin perillä siitä, millaista Ukrainassa on ollut tuon vuoden 2014 jälkeen. Ehkä jatkossa kannattaa olla esittämättä omia mutuiluja faktoina. Etenkin, jos ne omat mutuilut menevät noin vihkoon.

Höpö höpö. Asiasta on kysytty ukrainalaisilta. Hyvää kiekkokautta sinulle.

En nyt viitsi yleistää kaikkia lahtelaisia tämän yhden sankarin kirjoitusten perusteella mutta kaikkea sitä saakin taas lukea. :):):)
 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tämä menee kyllä jo kauas jääkiekosta, mutta kyllä ukrainalaisessa ajattelussakin on tapahtunut iso muutos 24.2.2022 jälkeen. Yhtenä kouriintuntuvana esimerkkinä diplomaattisuhteiden katkaiseminen Venäjän kanssa. Ja tämä ei ole sidottu myöskään vallan vaihtumiseen, koska Zelenskyi on ollut vallassa vuodesta 2019. Että ei nuo ennen täysimittaista hyökkäyssotaa KHL:ssä pelanneet pelaajat nyt ihan tuntuisi vertautuvat tähän Jordaniin. Kaikkein käsittämättömintä silti on se, että sinulle olisi ok, jos Pelicans nyt palkkaisi Broadhurstin, Klokin tai muun vastaavan luopion.
Ole hyvä ja lue viestini: Sanoin juuri, että EN PITÄISI Broadhurstin sopimuksesta.
 
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo
Ei ole minun asiani hyväksyä yksityisen seuran toimia. Itse en päättäjänä palkkaisi Broadhurstia, mutta palkkaisin Lehterän tai Jordanin hyvällä omallatunnolla.
Mutta olen huono tuomitsemaan ketään. Riittäisikö tämä vastaukseksi?

Jos rehellinen olen, niin ei kyllä riitä, hämmentää vain. Jos et tee eroa vuoden 2014 jälkeen KHL:ssä pelanneiden pelaajien välillä, vaan kaikki ovat yhtälailla tuomittavia, niin miksi Broadhurst tässä kohtaa sitten kuitenkin käsitellään eri tavalla? Johdonmukaisuus missä pelaa?
 

mas59

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos rehellinen olen, niin ei kyllä riitä, hämmentää vain. Jos et tee eroa vuoden 2014 jälkeen KHL:ssä pelanneiden pelaajien välillä, vaan kaikki ovat yhtälailla tuomittavia, niin miksi Broadhurst tässä kohtaa sitten kuitenkin käsitellään eri tavalla? Johdonmukaisuus missä pelaa?
Kaikilla on mielipiteensä ja rajansa. Kerroin avoimesti omani.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Ruotsalainen Adam Reideborn, joka pelasi kaksi edellistä kautta K*L:ssä, siirtyy ensi kaudeksi Sveitsiin.

Yksikään ruotsalainen seura ei halunnut palkata häntä, vaikka Reideborn selitti asiaa tästäkin ketjusta tutulla tavalla:

"Olin tehnyt sopimuksen jo ennen kuin kaikki (sota) alkoi. Se oli yhä voimassa. Tiedän, että ratkaisu oli monien mielestä väärä, mutta joukkueen vaihtaminen ei ollut niin helppoa. Esimerkiksi kevään 2022 pudotuspelien jälkeen vaihtoehtoja ei enää ollut."

"Minun on vain hyväksyttävä se". (Ettei ruotsalaiset seurat palkkaa häntä)

Lisää tuolta: Ei mitään asiaa kotiin – Jussi Tapolan seura kaappasi sotaa tukeneen maalivahdin

Ruotsissa rintama pitää.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Sveitsistä taitaa tulla semmoinen välietappi, josta sotaa tukevat pelaajat luikertelevat takaisin länsi-liigoihin.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Ruotsalainen Adam Reideborn, joka pelasi kaksi edellistä kautta K*L:ssä, siirtyy ensi kaudeksi Sveitsiin.

Yksikään ruotsalainen seura ei halunnut palkata häntä, vaikka Reideborn selitti asiaa tästäkin ketjusta tutulla tavalla:

"Olin tehnyt sopimuksen jo ennen kuin kaikki (sota) alkoi. Se oli yhä voimassa. Tiedän, että ratkaisu oli monien mielestä väärä, mutta joukkueen vaihtaminen ei ollut niin helppoa. Esimerkiksi kevään 2022 pudotuspelien jälkeen vaihtoehtoja ei enää ollut."

"Minun on vain hyväksyttävä se". (Ettei ruotsalaiset seurat palkkaa häntä)

Lisää tuolta: Ei mitään asiaa kotiin – Jussi Tapolan seura kaappasi sotaa tukeneen maalivahdin

Ruotsissa rintama pitää.

Kiekkotähti olisi halunnut jatkaa KHL:ssä – Jätti seuransa ”vain pakon” edessä​

Adam Reideborn olisi halunnut jäädä tienaamaan ruplia.
Moskovan TsSKA:n puheenjohtaja Igor Jesmantovitšin mukaan Reideborn jätti seuran vain pakon edessä.

– Hän meni Sveitsiin? Adam on maalivahtimme. Sovimme hänen kanssaan ensi kaudesta, mutta tuli ylivoimainen este, Jesmantovitš sanoi venäläissivusto Championatille.

Seurapomo viittaa sanomisillaan KHL:n uuteen kansalaissääntöön. Darren Dietz, joka on Kazakstanin ja Kanadan kansalainen, lukeutuu jatkossa ulkomaalaiskiintiöön.
Jääkiekkomaalivahti Adam Reideborn olisi halunnut jatkaa tulevallakin kaudella Venäjän armeijaseura Moskovan TsSKA:n riveissä.
Linkki uutiseen 31.5.2023:
Kiekkotähti olisi halunnut jatkaa KHL:ssä – Jätti seuransa ”vain pakon” edessä
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Sveitsistä taitaa tulla semmoinen välietappi, josta sotaa tukevat pelaajat luikertelevat takaisin länsi-liigoihin.
Näen jo sieluni silmin, kun joku Liigajoukkue hankkii tällaisen välietappi kaverin itselleen. Se on silloin ”Lahen vastaisku” mallia maximum attack tässä ketjussa. Itse pidän tätä melkoisen vääjäämättömänä skenaariona.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös