Jatkoajan Syyspoika -kisan ennakkospekulointi saa aivan uuden käänteen, kun voittajapakka menee kokonaan uusiksi.
Suuret vedonlyöntitoimistot ympäri maailmaa ovat näreissään joutuessaan palauttamaan 69% pelatuista panoksista takaisin suosikkikohteen jättäydyttyä kisasta pois. "Kyllä tämä on meille paha takaisku, Cosmoa oli pelattu yllättävänkin paljon, ja se teki taas muiden kohteisen pelaamisen erittäin kiinnostavaksi. Se toi paljon vaihtoa muille ehdokkaille, mutta Cosmo sai massat liikkeelle", kommentoi Robert De Niro Veikkauksesta.
Tunnettu vetoluukkujen kanta-asiakas Jarmo Luodenkuu on samoilla linjoilla: "Tämä nyt on siinä ja siinä kannattaako pelata. Tää on ihan arpapeliä nyt kun suurin ennakkosuosikki on ulkona. Hommaa ei helpota se, että tuomaristo ja osallistujat on kännissä: mitä vaan voi tapahtua." Yllättävä tilanne on saanut kylmähermoisena tunnetun pelurinkin varuilleen: "Minulla on pari suosikkia kisaan, mutta tilanteen epävarmuuden takia joudun perumaan Veholle tekemäni autotilauksen. Kaiken piti olla varmaa, parturissakin oli juuri kuulemma käyty!", tilittää Luodenkuu pettyneenä.
Myös suuri yleisö on ollut hämillään tilanteen johdosta. Huhut Yhdysvaltain länsirannikolta kertovat, että uutisen aiheuttamaa kohua olisi pyritty kompensoimaan katkaisemalla sähköt koko rannikolta. Näin poisjäänti ei saisi niin suurta huomiota osakseen, eikä siten aiheuttaisi paniikkia tai mellakoita, vaan amerikkalaiset keskittyisivät taas ostelemaan ilmastointiteippejä ja elmukelmuja rautakaupoista, jotta sähkö ei karkaisi kotitalosta. Jatkoajan tietotoimisto ei pysty vahvistamaan huhua, mutta kyseessä on luotettavien lähteiden mukaan selvä kahden tähden huhu.
Cosmo itse kommentoi poisjääntiään alkuun vähäsanaisesti. Tavoitimme kiireisen tähden Kauklahden rautatieaseman VIP-loungesta. "Jättäkää mut rauhaan!", huusi Cosmo vihasena, lähettäen matkaan Hiacellisen isoja, rumia ja äänekkäitä gorilloja, jotka poistivat sankan hyyenalauman välittömästi ja keinoja kaihtamatta asemalaiturilta.
JTT otti kuitenkin selvää, mitä junaa Cosmo odotti ja onnistui matkan aikana saamaan muutaman kommentin nöyrältä ja ehkä yllättäen vähän häpeilevältä mieheltä: "Se oli hätiköity se päätös lähteä, hetken huumassa tehty. Mä luulin, että se sopis mun pirtaan, mutta something came up, you know. Kai sä osaat enkkua?" Rivien välistä saattoi lukea myös todellisen syyn poisjääntiin: "Mulla on tuparit."
Pasilan aseman liukuportaissa Cosmo kuitenkin lähettää terveiset kaikille: "Poisonille ja muillekin bändäreille tiedoksi, että te olette uskomattomia ja mulle tosi tärkeitä ja kaikkee eikä se Jussi Markkas -juttu nyt niin uskomaton ole. Mutta jos Poison haluaa sen kuulla, niin yhteystiedot on toimituksella."
(JTT)
(Toimittaja ei ole Tony Halmeen ystävä)