Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 657
  • 3 046

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Tärkeä ketju ylös.

...
Motivaatio on kasvanut tässä viimeisen 24h aikana ihan mielettömästi ja mietin melkein jatkuvasti mitäs söisi jatkossa ja milloin ajoitan seuraavan lenkkini...

Onko motivaatio pysynyt yllä? Miten muilla?

Kiitos kisojen, täällä on vedetty kaksin käsin mahdollisimman lihottavaa. Myöskin juoksukilometrejä vähän vähennetty, vaikkakin pitkälti syynä edellisestä pidemmästä lenkistä palautumattomuus.

Tänään onneksi viileempää ja kevyt hölköttely maistuu.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Patrik Borg tuntee alansa koulutuksensa ja tutkimustensa vuoksi teoreettisesti. Lisäksi hän on tehnyt paljon asiakastyötä, joten hän tietää senkin, mikä toimii käytännössä. Sitä pohjalta on syntynyt tämäkin luento.

Jos jaksatte kuunnella luennosta edes reilut puoli tuntia, niin jo sillä pääsee pitkälle. Itse olen näitä ajatuksia laihdutuksessa käyttänyt, ja ne ovat toimineet erinomaisesti. Laihdutus on ollut hellpoa eikä ole vaatinut kieltäytymistä tai nälän näkemistä.

On valitettavaa, että asiantuntijat eivät saa viestiään läpi, joten minäkin yritän osani. Siitä siis opiksi, uskoo tai ei. Yleensä tutkjioita ja käytännön työtä tehneitä asiantuntijoita kannattaa uskoa muotidieettien ja rahan takojien sijaan.

Patrik Borg: Laihdutuksen tutkitut ja hutkitut keinot - YouTube
Sama kaveri on kirjoittanut toiselle foorumille hyvän artikkelin rasvanpoltosta.
Potku.net - Artikkeli: Rasvanpoltto
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä tein niinkin radikaaleja temppuja ruokavaliooni, että vähensin iltapalalta leivät puoleen, aamupalalta samoin ja korvasin nuo illan osalta erinäisillä protskuilla ja aamun osalta maustamattomalla jogurtilla kera pähkinäin yms. Käytännössä siis karsin hiilareita hiukan. Tämä tapahtui joulun jälkeen. Astetta rankempaa matskua tuli eteen, kun lopetin toistuvat leipomissessiot ja ostin vain jonkin pienen karkin tai otin sen lauantaioluen viikonloppuisin. Kesäkuun pidin kokonaan pullattomana ja karkittomana. Liikunta pysyi suurin piirtein samana koko ajan eli 3-4 kertaa salia ja aerobista sitten sen mukaan, mitä kelien salliessa pystyi - luistelua, kävely- ja juoksulenkkejä, soutua satunnaisesti salilla.

Eli käytännössä ei juuri kovinkaan kummoisia juttuja, pientä viilausta ruokavalioon ja suht aktiivista liikuntaa. Näin sain hiottua farkkujen tuumakoon 36" --> 34" ja kiloja lähti kymmenkunta. Kilon verran on heinäkuussa tullut takaisin, kun on noita kesän herkkuja tullut hiukan vapaammin nautiskeltua ja viikottainen olutmääräkin on pysytellyt 2-3 pullossa, mutta ei mitään väliä. Nyt pikkuhiljaa siirrytään normimoodiin eli kun kelit viilenevät, herkut ja oluet jäävät vähemmälle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Aloitin tuossa syyskuussa elämantaparemonttia. Tarkoituksena oli ja on edelleen saada paino putoamaan silloisesta 98.5 kg -> 82-85 kg (Pituutta 173 cm). Eli lähtökohtana oli merkittävä ja huolestuttava ylipaino, jonka sivutuotteina on ollut vaikka mitä jalkasärkyä, yleistä kankeutta ja elintavoista muutenkin johtunutta korkeaa verenpainetta, sokeriarvojen koholla olemista ja kolesterolibalanssin perseellään oloa. Tällä hetkellä paino on siinä 91 kg tienoilla, eli puolimatkan krouvissa ollaan.

Jo muutama vuosi sitten oli vaihdettu tai merkittävästi vähennetty valkoisen viljan määrää ja siirrytty täysjyvään. Joten tässä vaadittiin vähän jämäkämpää interventiota. Eli käytännössä neljän kulmakiven varaan rakennettu ohjelma, jossa tosin ei ole ns. ammattiapua käytetty. Kaikki perustuu ajatukseen, että jos joskus aikoo painaa esim. 85 kg, niin elintapojen pitäisi olla sen mukaiset. Eli mikään kuurimuotoinen laihduttaminen ei omalla kohdallani toimi minään psysyvänä elämäntapojen muutoksena.

Mutta joo, ajatellaanpa sitä näin vertauskuvin että kaiken pohja olisi se että mitään itsestäänselvää paskaruokaa tai juomaa ei voi kiskoa kuin satunnaisesti. Käytännössä raaka-aineiden laadukkuus on kaikki kaikessa, eli mitä enenmmän joku tuote muistuttaa alkuperäistä muotoaan sitä parempi. Eli rasvat laadukkaaksi, ei valkoista sokeria tai viljaa, ei hirveästi alkoholia ja perusliikkumista pitää olla, siinä olisi se hyvä maaperä mille rakentaa ne kulmakivet.
1. Annoskoko pienemmäksi, esim. lautasen koko merkkaa ihan helvetin paljon. Yllätyin esim himassa että meillä oli kahden matalan lautasen tiilavuudessa ihan helvetin isot erot.
2. Annosrakenne kuntoon. Kaikilla aterioilla lautaselle puolet salaattia/kasviksia.
3. Syödään riittävän monta ateriaa päivässä. Tämä oli ja on edelleen suurin haaste. Aamupala natsaa hyvin, lounaskin yleensä. Lounaan ja päivällisen välissä pitäisi aina olla yksi välipala ja tämän puuttuminen aiheuttaa sen että päivällistä syödessä on usein vitullinen nälkä. Iltapala vielä siihen päälle.
4. Reippaampaa liikuntaa 2-4 kertaa viikossa. Kolmivuorotyön ja perhe-elämän kanssa tätä pitää vähän taiteilla. Meikäläisen lajivalinta on itsepuolustuslajit ja tukitreenit crosstrainingin, kahvakuulan ja viimeisimpänä pilateksen avulla. Vaikuttaa hyvinvointiin enemmän kuin painonpudotukseen.

Näiden lisäksi tietysti hienosäätöä sen suhteen, että proteiinipitoisempaa safkaa ja vähän suunnitellummin treenipäivinä että jaksaa tehdä sen mitä menee tekemään. Paastosokerin mittauksessa kävi ilmi että sokeriarvot on koholla, rasituskokeessa ilmeni ettei kuitenkaan 2. tyypin diabetesta (vielä) (onneksi). Sen jälkeen tuunasin sen verran, että jätin tuoremehut aamulta veke ja siirryin rasvattomaan maitoon ja hommasin duuniin hermesetasta kahvin makeuttamiseen. Kolesteroliarvojen mittaamisen jälkeen vaihdoin oivariinin beceliin.

Filosofiani sisältää myös ajatuksen 95-5%. Näin suuntaa antavasti ajatellen kaiken elämäntapamuutoksen pitäisi antaa armoa sen verran että sillä on enemmän merkitystä mitä teet 95% ajastasi ja se sallii sen 5% huolehtimatta ottamisen joka voi olla satunnainen kaljoittelu ja krapulapizza, pikkujoulut, joulu tai se että sairastumisen vuoksi pitää pari viikkoa treenitaukoa.

Aloitin myös tämän tiimoilta blogin kirjoittamisen, jolla sitten sitoutan itseäni ja huvitan läheisiäni kertomalla kamppailustani asian kanssa.

Yleisesti ottaen nyt viimeisen viikkojen aikana on alkanut tulemaan ihan helvetisti palautetta siitä että äijä on pienentynyt ja näyttää freesimmältä. Ei voi valehdella, etteikö se tuntuisi hyvältä kuulla. Toivotan tsemppiä muille samassa tilanteessa oleville tai niille jotka pohtii tarttisko tehdä jotain.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ite oon nyt kahdessa kuukaudessa laihtunut n. 10 kiloa ja vielä ois toiset 10 kiloa tarkoitus laihtua. Tämä on onnistunut sillä, että on lisänny liikuntaa, mutta ennen kaikkea sillä, että ei ole pistänyt suuhunsa yhtään karkkia, sipsiä, limsaa, mehuja, eikä muutakaan vastaavaa. Lautaselta löytyy nykyään oikeastaan vain: Kasviksia, marjoja, hedelmiä, kananmunaa, pähkinää ja täysjyväriisiä. Kalaa varmaan pitäis syödä, mutta se on niin helkkarin pahaa ollu aina. :D
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jaa-a, meikäläinen vetäisi kutsuntojen alla reilussa viikossa 6 kiloa pois(eli siis tuossa toissa-viime viikolla) seuraavalla tyylillä:

-7-15 km kävelylenkki joka päivä, pl. 2h sulkapallo sunnuntaisin
-maidon sijaan vettä (maitoa lasillinen joka toinen päivä)
-pullat yms. pois(tietysti)
-salaattia inasen enemmän, lisäkettä inasen vähemmän. En oikeastaan pienentänyt annoskokoa vaan energiasisältöä. Ja pari kertaa jäi aikataulusyistä lounas väliin
-Kerran kun napostelutti, niin pakkasesta vattuja

Kyllä tuollainen resepti ihan toimivalta tuntui, viikonloppuna tuli nyt syötyä vähän huonommin, mutta viikolla alkaa taas päästä tuohon kiinni, ja eiköhän käyrä jatka alaspäin. Tavoite olisi vielä 10-15 kiloa pudottaa.

Joskus yritin salitreenillä pudottaa, ja silloin mentiin alaspäin noin kilo viikossa, että ainakin omalla kohdalla tuo lenkkeily on se tehokkaampi juttu, ja nyt kun on löytänyt tästä hyvät lenkkimaastot, niin mikäs siellä on tetsatessa napit korvilla. On se muuten jännä juttu, että olen aina luullut, ettei Tampereella ole näitä lenkkeilypaikkoja kuin Kaupissa, jos ei halua asvaltilla painattaa, mutta onhan tuota metsää näemmä muuallakin, ja ihan kotikulmilla. Ei vaan ole sinne suuntaan ollut mitään asiaa ikinä. Muihin suuntiin kyllä(älkää nyt liikaa alkako johtopäätöksiä vetämään).

Noniin, laukallehan tää taas lähti, vähän niin kuin meikäläinen puolen tunnin päästä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
6 kilon poistumasta viikossa on 5 litraa nestettä, jolla ei laihtumisen kanssa ole mitään tekemistä. Kilo viikossakin on erittäin kova tahti.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
No ei se ihan noin yksioikoista ole, mutta joo, tiedän ettei sitä aidosti niin paljon lähtenyt, mutta kyllä kuitenkin enemmän kuin kilo. Tai jos tuo johonkin tarkkaan tieteeseen perustuu, niin sitten olen varmaan väärässä. Ja lisätään vielä se, että palstan hengessä vähän liioittelin. Reilu viikko tarkoitti 13 päivää...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
6 kilon poistumasta viikossa on 5 litraa nestettä, jolla ei laihtumisen kanssa ole mitään tekemistä. Kilo viikossakin on erittäin kova tahti.

Pitkälti näin. Toisaalta ylimääräisen nesteen poistuminenkin kehosta on hyvä asia. Se parantaa oloa, mikä auttaa myös jaksamaan laihdutusrupeamassa.

Itse aloin viime vuoden tammikuussa elämäntaparemontin, joka on edennyt ihan hyvin. Lisäsin liikuntaa, mutta sellaisissa määrin, että liikunta tuntuu kivalta. Lisäksi ryhdyin seuraamaan syömisiäni, ja tein jonkinlaisia järkiperäisiä valintoja, kuten lisäsin kasvisten käyttöä ja vaihdoin vaaleat riisit ja pastat tummiin. Tärkein tekijä omassa elämäntaparemontissani on ollut kulutuksen ja syönnin seuraaminen. Kirjaan ylös karkealla tasolla kaiken, mitä syön ja kulutan. Tuo ei ole lähellekään niin aikaa vievää kuin monesti luullaan. Etuna on se, että tuota kautta huomaa oikeasti, mitkä ruoat sisältävät turhaa energiaa, ja sitä kautta tulee ehkä hieman sisäistä halua välttää niitä.

Mistään en kuitenkaan ole kieltäytynyt silloin, jos on juhlat tai joku muu syy syödä vähän epäterveellisemmin. Tärkeintä vain on se, että arkena syödään terveellisesti, eikä joka viikonloppukaan vedetä herkkuja tai olutta kaksin käsin.

Lähtötilanteessa painoin 84.0 kg, mikä omalla 1.76 cm:n kropallani tarkoitti painoindeksiä 27.1. Siis ylipainoa. Nyt painoa on lähtenyt kymmenen kiloa, ja painoindeksi on 23.9. Ensimmäisten kuukausien aikana paino putosi todella reippaasti. Puolessatoista kuukaudessa sitä lähti neljä kiloa. Nestettä tuosta oli ainakin osa. Sen jälkeen paino on pudonnut enimmillään noin kilon kuukaudessa, ja sekin on tullut lähinnä runsaalla fillaroinnilla. Joinain kuukausina painoa on tullut vähän lisääkin, jos esimerkiksi on sattunut joku lomareissu tai useampi erityinen juhla lyhyen ajan sisälle. Pidemmän tähtäimen suunta on ollut kuitenkin hyvä.

En ole tätä kuitenkaan tehnyt varsinaisesti painon vuoksi, vaan ihan yleisesti oman henkisen ja fyysisen hyvinvointini vuoksi. Liikkuminen on nimittäin todella kivaa, ja toisaalta myös sopivalla syömiselläkin saa positiivisia vaikutuksia niin henkisellä kuin fyysisellä puolella. Ja on kai yleisesti tutkittukin juttu, että nimenomaan tällainen pysyvämpi elämänmuutos on se, mikä auttaa. Liian tiukat ja nopeat dieetit tarjoavat vain hetkellisen hyödyn.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyviä pointteja täällä painon tiputtamiseen ja kerrotaan vielä yksi lisää. Omalta osalta on saanut huomata että kun on ikää reippaasti yli 30v niin kiloja tähän liki kahden metrin varteen tulee todella herkästi, varsinkin kun on punttitaustaa. Jos en kontroloisi syömistä juurikaan niin helposti 120kg olisi mittarissa, nyt olen saanut pysäytettyä painon siihen noin 95kg paikkeille mikä on jo kelpo paino kun lihasmassaa kuitenkin jonkun verran.

Mutta asiaan, suurimmat asiat viime vuodelta mitkä on keventänyt painoa ja parantanut elämänlaatua ovat olleet:
- Salaattia paljon joka päivä. Yksi lämmin ruoka ja toinen ruoka sitten himassa salaattia proteiinilla, rasvaton jauheliha, broileri, raejuusto, avocadoja jne. Tilkalla oljyä ja etikkaa, erittäin koukussa olen monipuolisiin salaatteihin. Tämä laittoi myös pötsin kuntoon, aineenvaihdunta vilkastui ja vatsa toimii niin kuin pitääkin.
- Rasvat pois leivän päältä. Maistuukin paremmalta ja vähärasvaisia leikkeleitä reilusti päälle.
- Jokapäiväinen liikunta. Lopetin salilla väijymisen ja olen siirtynyt ulkoilemaan joka päivä noin tunnin, reipasta kävelyä ja siinä ohessa pururadan kuntolaitteita leukoja, tukkeja jne.

_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos minä jättäisin rasvat pois ruokavaliosta, masentuisin niin, etten söisi enää kunnolla. Oma 87 -> 75 kg tapahtui niin, että rupesin vain hölkkäämään säännöllisesti. Mitään ruokavalio- tai elämäntaparemonttia en tehnyt. Sipsien mussutusta kyllä vähensin, mutta sitäkään en ole lopettanut kokonaan. Annoskokoa muutin jo pari vuotta ennen hölkkäämisen aloitusta. Sen tein tuolla perinteisellä konstilla, että käytän lounaalla vain yhtä lautasta, johon ladotaan ensimmäisenä salaatit. Se helpottaa kummasti.

Nyt ollaan otettu hiukan takapakkia (puhun itsestäni ja mahastani monikossa), kun plantaarifaskiitti blokkasi juoksemisen liki puoleksi vuodeksi. Nuo palautuneet 5 kg saavat kohta taas kyytiä, kun sain luvan aloittaa taas hölkkäämisen. Mieliala koheni kummasti!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt ollaan otettu hiukan takapakkia (puhun itsestäni ja mahastani monikossa), kun plantaarifaskiitti blokkasi juoksemisen liki puoleksi vuodeksi. Nuo palautuneet 5 kg saavat kohta taas kyytiä, kun sain luvan aloittaa taas hölkkäämisen. Mieliala koheni kummasti!

Kelju vaiva, joka tosiaan estää juoksemisen. Toivottavasti pääsit tuosta eroon, koska aina välillä kuulee tapauksista, joissa tuo perkele palautuu melko pian uudestaan. Oletko fillarointia kokeillut faskiitin aikana? Itselläni on ollut sellainen käsitys, että moni tuosta vaivasta kärsinyt olisi kyennyt harrastamaan sitä ilman ongelmia. Itselläni ei ole plantaarifaskiittia diagnosoitu, mutta kantapää vaivasi pari vuotta sitten jonkin aikaa, ja on taas välillä vihoitellut. Oma diagnoosini on enemmänkin ollut lievä limapussitulehdus. Todennäköinen aiheuttaja on ollut huono aamuheräämiseni, minkä vuoksi olen usein joutunut juoksemisen kannalta huonoilla kengillä juoksemaan kiireellä kovaa asfalttia pitkin bussiin... Fillarointia tuo ei ole haitannut, ja itse asiassa fillarilenkit ovat tehneet jopa ihan hyvää tuolle.

Menee vähän ohi ketjun aiheen, mutta toisaalta vaihtoehtoisten liikuntamuotojen kehittäminen voi auttaa pitämään läskit poissa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kelju vaiva, joka tosiaan estää juoksemisen. Toivottavasti pääsit tuosta eroon, koska aina välillä kuulee tapauksista, joissa tuo perkele palautuu melko pian uudestaan. Oletko fillarointia kokeillut faskiitin aikana?
Fillarointi onnistuisi, mutta se ei oo mun laji. Fillarikin kaipaa huoltoa kipeästi. Kuntopyörää jaksoin polkea kaksi viikkoa, sitten meni hermot. Eikä mulla oo oikein arkisin muutenkaan aikaa siihen, kun mielelläni tekisin fillarilenkit hiukan pitempikestoisina. Otin siis tarkoituksella lungisti tuon puoli vuotta. Saa ihminen välillä loikoillakin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Fillarointi onnistuisi, mutta se ei oo mun laji. Fillarikin kaipaa huoltoa kipeästi. Kuntopyörää jaksoin polkea kaksi viikkoa, sitten meni hermot. Eikä mulla oo oikein arkisin muutenkaan aikaa siihen, kun mielelläni tekisin fillarilenkit hiukan pitempikestoisina. Otin siis tarkoituksella lungisti tuon puoli vuotta. Saa ihminen välillä loikoillakin.

Jos kävely onnistuu niin se pitää myös kiloja loitolla. Mä olen kävelyn puolestapuhuja, nykyihmiset ovat unohtaneet kävelyn ja se on selvästi aliarvostettua. Kävelyn etuja on myös se että rasitus on sen verran kevyempää että sitä pystyy harrastamaan joka päivä, jolloin on helpompi kontroloida kokonaisvaltaista arkiliikuntaa ja syömistä. Itselle ainakin joka päiväinen yhtäjäkasoinen reipas kävely noin 5-10km toimii paremmin kuin pari kertaa viikossa juoksulenkki. Kävellen voi myös hoitaa monia arkiasiota mihin muuten menisi bussilla/autolla, tai voi jäädä dösästä joka aamu muutama kilsa ennen duunia jne, vain mielikuvitus on rajana, ei vaadi urheilukamoja mukaan ja silti energian kulutus on viikkotasolla enemmän kuin ne pari lenkkiä.

Meikäläisen mielestä avainasia painonpudotukseen on liikkumisen ja syömisen säännöllisyys, joka päivä liikuntaa ja joka päivä järkevää syömistä. Tämä on elinehto ainakin siistiä sisätyötä tekeville.

_
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Jos kävely onnistuu niin se pitää myös kiloja loitolla. Mä olen kävelyn puolestapuhuja, nykyihmiset ovat unohtaneet kävelyn ja se on selvästi aliarvostettua. Kävelyn etuja on myös se että rasitus on sen verran kevyempää että sitä pystyy harrastamaan joka päivä, jolloin on helpompi kontroloida kokonaisvaltaista arkiliikuntaa ja syömistä. Itselle ainakin joka päiväinen yhtäjäkasoinen reipas kävely noin 5-10km toimii paremmin kuin pari kertaa viikossa juoksulenkki. Kävellen voi myös hoitaa monia arkiasiota mihin muuten menisi bussilla/autolla, tai voi jäädä dösästä joka aamu muutama kilsa ennen duunia jne, vain mielikuvitus on rajana, ei vaadi urheilukamoja mukaan ja silti energian kulutus on viikkotasolla enemmän kuin ne pari lenkkiä.

Noihin kävelyn etuihin lisäisin vielä, että kävellessä tulee ajateltua paljon asioita. Itse ainakin olen tehnyt monia oivalluksia ja suunnitelmia kävelylenkeillä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noihin kävelyn etuihin lisäisin vielä, että kävellessä tulee ajateltua paljon asioita. Itse ainakin olen tehnyt monia oivalluksia ja suunnitelmia kävelylenkeillä.

Voisin kärjistää ettei mulla toimi ajatus yhtään jos istuu liikaa paikoillaan. Tärkeät puhelutkin hoidan kävellen tai ainakin seisten. :)

Lenkiltäkin soitin monesti puheluita mutta nyt kävely kuitenkin noin 6kmh ja pitkin pururatoja mäkiä jne, joten puhelut saanut jäädä kun vauhtia tullut lisää.

_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kävely ja plantaarifaskiitti eivät ole kovin suotuisa yhdistelmä. Toisaalta, kävelyä on paha välttää. Kenkien valinnalla voi helpottaa oireita, mutta joskus sekään ei ole mahdollista, kun pitää edustaa. Teippaus auttaa noissa tilanteissa, jos pitää koko päivä tallustella väärillä kengillä. Liikuntamuodoista myös uinti onnistuisi. Taidan jatkaa tämän aiheen parissa juoksuketjussa.

Muuten olen kyllä kävelyn kannattaja, jos painonhallintaa miettii. Edut onkin jo tuolla edellä mainittu. Mä tykkään kävellä viimeisen kilsan duuniin, vaikka julkisilla voisi vetää koko matkan. Siinä ehtii virittyä kivasti työpäivää varten.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jupen kanssa samaa mieltä. Kävely on hyvää ja "huomaamatonta" liikuntaa. Esimerkiksi jos on koira, niin sen kanssa päivittäinen reilu tunnin lenkki (helposti 5km) tekee hyvää molemmille. Tykkään tehdä myös tietynlaisia porkkanoita hyötykävelylle, esim. postilaatikkooni jaettiin väärää postia, joten vein ne kävelemällä (n. 4,5km suuntaansa) lähimpään Postiin. Miellekkäämpää kävellä kun on joku pointti asialle, olkoonkin noin hakemalla haettu. Samoin jos pitää kaverille viedä joku esine tms. niin jalan käy illalla sen viemässä. Hyvää aikaa myös miettiä asioita ja tyhjentää pää arjen muusta hömpästä. Kävelystä on ainakin mulle muodostunut sellainen välipäivien täyteliikunta jääkiekon ja sählyn sekaan viemään lupppoaikaa, jonka muuten helposti löhöttäisi sohvalla.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Joo, olen samaa mieltä siitä, että kävely on todella aliarvostettua. Joskus tuli sykemittarin kanssa vertailtua kävelyä, ja usein hypetettyä uintia. Kävellessä sykkeet nousi huomattavasti korkeammalle, kuin uidessa, ellei sitten polskinut siinä määrin höökillä, että taju olisi lähtenyt. Esim. uinticooperin idea on meikäläiselle hiukan hämärän peitossa. Koulussa oli kerran uinticooper ja vedin siitä ysin, vaikka tekniikka oli ihan hukassa, kun taas juoksucooperissa hyvä jos 2000 ylittyy...

Että en mä kyllä näkisi kävelyä parempina kuntoilumuotoina kuin sauvakävelyn, sekä pienin varauksin hiihdon ja hölkkäilyn. Muita hyviä on säbä, kiekko ja soutu. Olikohan taas ihan tarpeellinen viesti, no lähetetään nyt kun kerta kirjoitin.

E: Kävely on pirun nastaa, kun lähtee oikein myöhään liikkeelle. Saa kulkea "metsän" keskellä ihan yksinään. Eilisellä 12 km lenkillä en viimeisen 5 kilometrin aikana nähnyt muita kuin yhden pyöräilijän. Rauha keskellä kaupunkia.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
6 kilon poistumasta viikossa on 5 litraa nestettä, jolla ei laihtumisen kanssa ole mitään tekemistä. Kilo viikossakin on erittäin kova tahti.

Näin. Ihminen laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Kilo viikossa tarkoittaisi keskimäärin 1000 kcal päivittäistä vajetta, mikä on jo todella paljon eikä etenkään pitkäaikaisena ratkaisuna kovin terveellistä. Korostaisin vielä, että tuollaisella laihdutustahdilla ja varsinkin pelkällä aerobisella liikunnalla (ilman painotettua proteiininsaantia ja anaerobista liikuntaa, esim. salitreeniä) läheskään kaikki katoavat kilot eivät ole läskiä, vaan elimistä alkaa omaan ravinnontarpeeseensa syödä myös lihasta. Sama suomeksi: painonpudotustahdilla kilo viikossa lähtee myös lihakset.

Kotilaihduttajaa on ihan turha verrata tosi-tv:n läskeihin, joilla paitsi on jopa toistasataa kiloa ylimääräistä painoa, on myös alan ammattilaiset seuraamassa treenejä, ruokavaliota ja yleistä terveydentilaa.

Sitten vielä muistuttaisin, että (varsinkin rankan) dieetin päätyttyä kalorit pitää nostaa vastaamaan kulutusta hitaasti. Kulutuksesta riippuen sellainen 100-200 kcal / päivä viikossa on ihan hyvä tahti, niin keho ja aineenvaihdunta ei mene shokkiin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onkohan tämä oikea ketju tälle, mutta minua hieman pitkän linjan punttisalin kuluttajana sekä muutenkin todella paljon urheilevana on ruvennut hymyilyttämään tämä käsittämätön lotraus ja läträys erilaisten "lisäravinteiden", protskupirtelöiden, hera- ja malto-valmisteiden kanssa.

Olen käynyt hiljattain uusitulla kantapunttiksellani keskustassa nyt jonkun aikaa ja salille on ruvennut laitteiden modernisoinnin ja yleisen siistimisen jälkeen valua sekalaista seurakuntaa erilaisia tankkaajia ja missbikinifitness-kisoista haaveilevia pikkutätejä.
 
Olen käynyt hiljattain uusitulla kantapunttiksellani keskustassa nyt jonkun aikaa ja salille on ruvennut laitteiden modernisoinnin ja yleisen siistimisen jälkeen valua sekalaista seurakuntaa erilaisia tankkaajia ja missbikinifitness-kisoista haaveilevia pikkutätejä.
Voihan sitä tälle kansanosalle naureskella partaansa samalla omaa ylivertaisuuttaan ihastellen, mutta kansanterveydellisesti tämä sali- ja protskuvillitys on sohvaperunasteluun verrattuna ihan tervetullut trendi, vaikka toki mieluusti vaihtaisin sen johonkin murtomaahiihto- ja tärkkelysvillitykseen jos ihan valita saisin.

Pannaan vielä aiheeseen liittyvä opetusvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=3N3KDq3jvCE
(Dr. John McDougall, "The Starch Solution")
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voihan sitä tälle kansanosalle naureskella partaansa samalla omaa ylivertaisuuttaan ihastellen, mutta kansanterveydellisesti tämä sali- ja protskuvillitys on sohvaperunasteluun verrattuna ihan tervetullut trendi, vaikka toki mieluusti vaihtaisin sen johonkin murtomaahiihto- ja tärkkelysvillitykseen jos ihan valita saisin.

Tottakai se on hyvä jos ihminen liikkuu, mutta protskupirtelöt sun muut releet on totaalinen kupla. Oliko tällä vai viime viikolla, kun mediassa oli huolestuneita terveydenalan ammattilaisten kannanottoja siihen liittyen, että Suomessa mm. protskurahkojen kulutus on noussut (x aikavälillä, en enää muista) 90 %.

Ammattilaisten mukaan suomalaisilla ei ole minkäänlaista proteiinivajausta, pikemminkin päinvastoin. Henkilökohtaisesti en koe tarvitsevani mitään lisäravinteita. Muutama vuosi sitten käytiin hetken aikaa kreatiinia, mutta olin huomaavinani vaikutukset lähinnä pienenä turvotuksena, joten lopetin.
 

julle-jr

Jäsen
3. Syödään riittävän monta ateriaa päivässä. Tämä oli ja on edelleen suurin haaste. Aamupala natsaa hyvin, lounaskin yleensä. Lounaan ja päivällisen välissä pitäisi aina olla yksi välipala ja tämän puuttuminen aiheuttaa sen että päivällistä syödessä on usein vitullinen nälkä. Iltapala vielä siihen päälle.
Tätä en ole oikein koskaan ymmärtänyt. Insinöörijärjellä ajateltuna on niin, että jos kulutat enemmän kuin syöt, laihdut. Ymmärtääkseni myöskään tutkimukset eivät osoita, että säännöllinen syöminen olisi olennaisesti kulutusta lisäävä tekijä.

Minä olen reissussa noin puolet työajasta ja reissussa ollessa syön ja juon illalla ravintolassa, yleensä suurin piirtein mitä tekee mieli. Kun aloitin nykyisessä työssäni, pakki kasvoi melko nopeasti. Tein korjausliikkeen jättämällä lounaan syömättä. Eli normaalina reissupäivänä syön ennen työpäivää aamiaisen ja sitten illallisen tyypillisesti 19:00-21:00. Tämä on pitänyt energiataseeni suurin piirtein tasapainossa ja painon kurissa. Tänään tosin söin lounaaksi klo 10:30 yhden proteiinipatukan, mutta se johtuikin siitä, että aamuksi oli sovittu palaveri vasta yhdeksältä, eli ehdin käymään 45 min aamulenkillä ja arvelin että puhti loppuu ennen iltaa jos en syö mitään. Joskus muulloinkin tulee syötyä esim. banaani tai pari lounasaikaan.
4. Reippaampaa liikuntaa 2-4 kertaa viikossa. Kolmivuorotyön ja perhe-elämän kanssa tätä pitää vähän taiteilla. Meikäläisen lajivalinta on itsepuolustuslajit ja tukitreenit crosstrainingin, kahvakuulan ja viimeisimpänä pilateksen avulla. Vaikuttaa hyvinvointiin enemmän kuin painonpudotukseen.
Reipasta liikuntaa suosittelisin ennemmin 5 kuin 2 kertaa viikossa. Esimerkiksi juoksemaan kannattaa lähteä aina kun siihen on mahdollisuus, ellei ole jo samana päivänä liikkunut reippaasti. Esim. jos herää aamuyöllä eikä uni meinaa tulla, niin lenkkitossut jalkaan vaan. Tällä periaatteellaa joku 5 kertaa viikossa on mahdollista, vaikk perhe-elämä ja työ painaisikin päälle.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tätä en ole oikein koskaan ymmärtänyt. Insinöörijärjellä ajateltuna on niin, että jos kulutat enemmän kuin syöt, laihdut. Ymmärtääkseni myöskään tutkimukset eivät osoita, että säännöllinen syöminen olisi olennaisesti kulutusta lisäävä tekijä.

Minä olen reissussa noin puolet työajasta ja reissussa ollessa syön ja juon illalla ravintolassa, yleensä suurin piirtein mitä tekee mieli. Kun aloitin nykyisessä työssäni, pakki kasvoi melko nopeasti. Tein korjausliikkeen jättämällä lounaan syömättä. Eli normaalina reissupäivänä syön ennen työpäivää aamiaisen ja sitten illallisen tyypillisesti 19:00-21:00. Tämä on pitänyt energiataseeni suurin piirtein tasapainossa ja painon kurissa. Tänään tosin söin lounaaksi klo 10:30 yhden proteiinipatukan, mutta se johtuikin siitä, että aamuksi oli sovittu palaveri vasta yhdeksältä, eli ehdin käymään 45 min aamulenkillä ja arvelin että puhti loppuu ennen iltaa jos en syö mitään. Joskus muulloinkin tulee syötyä esim. banaani tai pari lounasaikaan.
Toisille sopii säännöllinen syöminen, koska se pitää näläntunteen helpommin poissa. Siinä on oleellinen asia pieni annoskoko. Kuten totesit, kokonaisenergia versus kulutus on lopulta se, mikä saa lihomaan tai laihtumaan. Harva pystyy pitämään ruokarytminsä tuossa aamiainen+illallinen moodissa. Jos tuo sopii sinulle, niin tee niin. En silti lähtisi suosittelemaan sitä ihan kenelle tahansa.

Mä syön työpäivinä kevyen aamupalan, normaalin lounaan ja iltaruuan kuuden aikoihin. Viikonloppuisin aamiainen on raskaampi, päiväruoka sitten kun tulee nälkä ja illalla jotain naposteltavaa ja taatusti epäterveellistä. Normaalissa tilanteessa liikunta pitää huolen painosta. Nyt telakalla ollessa pitäisi nipistää tuosta arkipäivien iltaruuasta. Ja mulle se on lähes ylivoimaisen vaikeaa. Tiedän, että en tarvitse niin isoja annoksia, mutta kahdelle on aivan pirun vaikea tehdä kahta pientä annosta lämmintä ruokaa. Jos söisin duunissa eväitä, voisin viedä jämät mukanani. Mutta kun en syö, enkä mielelläni heitä hyvää ruokaa pois. Mahdoton yhtälö ilman runsasta liikuntaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös