Kai sitä pitää jonkin verran itekkin tähän avautua.
Mä oon ottanut kokonaan uuden näkökulman tuohon painonpudotukseen, enkä mä varsinaisesti tällä hetkellä ajattele pudottavani painoa. Ennen laihdutukset ja niiden yritykset ovat lähteneet lisääntyneestä liikunnasta, mutta nyt en lisää liikuntaa ollenkaan, vaan nimenomaan katson todella tarkasti mitä suuhuni pistän. Sen sijaan, että laihduttaisin, koitan muuttaa ruokailutottumuksiani. Järkyttävät annoskoot sekä yöllinen napostelu on ollut ne suurimmat paheet, ja niistä yritän päästä eroon.
Sen verran taustoja voin valoittaa, että 14-vuotiaana mopokortin lääkärintodistuksessa luki mitat 181cm/82kg. Tuolloin varsin sopusuhtainen ja liikunnallinen, enkä ainakaan pitänyt itseäni ylipainoisena nuorena. Noh, lätkän harrastaminen loppui, liikkuminen muutenkin loppui ja vähän yli 4 vuoden kuluttua intin lääkärin tarkastuksessa olikin mitat 186cm/128kg. Yli 40 kiloa neljään on vuoteen on ihan helvetisti, ja "raskausarvet" olivat sen mukaiset... Ruokaa syötiin vanhaan malliin ja millään sitä ei kulutettu pois. Ruokailutottumukset myös muuttuivat enemmälti paskaruokaan, tuli muutettua omilleen ja entistä helpommin sitä kävi nopeasti hakemassa kebun tuosta sadan metrin päästä..
Armeijan päätin käydä, vaikka tuollaisella ylipainolla todennäköisesti olisin vinkumalla saanut vapautuksen. Joku mua kevyempi äijä vetosi polviinsa ja siihen kuinka ne ei kestä. Mulla ainakin kesti. Armeijan myötä liikunnasta tuli taas osa arkea, osittain toki "pakon" edestä, kun vaihtoehtoja ei ollut. Tupakaverit ja muut yksiköstäkin ihmetteli, miten olen näinkin "hyvässä" kunnossa tän kokoiseksi äijäksi, ja harvemmin meidän ryhmä mua joutui oottamaan, edettiin sitten hiihtäen, marssien tai juosten. Kyllä siellä niitä muita vikisijöitä riitti, kuinka paikat eivät kuulemma kestä. Cooper meni alkutestissä 2120 metriä, lihaskuntotestit olivatkin huomattavasti huonommat, luonnollisesti.
P, eli toisinsanoen alokaskauden jälkeen, joka siis kestää 8 viikkoa, multa oli lähtenyt käsittämättömät 18 kiloa painoa. Oli muuten helvetin hieno fiilis, koska mä lähdin inttiin tietyllä tapaa laihdutus mielessä, mutta en ottanut siitä sen suurempia paineita. Kun vaaka näytti ensimmäistä kertaa alle 110 kg, oli fiilis kyllä mahtava, ja eron huomasin silmälläkin. Alokaskauden jälkeen mun B-luokan takia, jouduin toimistoon intin ajaksi. Kävin vinkumassa siirtoa yksikön kapteenilta, eikä kuulemma onnistunut, koska olin ollut siihen mennessä hyvä kirjuri, eikä toista ruvettu enää siinä vaiheessa kouluttamaan. Tarpeeksi vinguttuani sain luvan osallistua (vapaaehtoisesti, kelatkaa!) leireille tai marsseille - en kaikkiin, mutta osaan kuitenkin. Silloin mulla oli laihdutus mielessä, ja ajattelin tuollaisen "pakollisen" liikunnan olevan helvetin hyväksi, vaikka iltaisin tulikin salibandya aina pelailtua kuntsareiden toivossa. Intin loppuun Cooperissa juoksin 2370, johon olin helvetin tyytyväinen.
Intti loppui, ja armeijasta poistui 23 kiloa kevyempi Runkkari porteista. Paino oli siis sillä hetkellä 105 kiloa, ja 100 kilon "haamuraja" taas kummitteli mielessä. Alkuun jaksoin tehdä ihan hyvin duunia tuon painon eteen, mutta paino pysyikin pääosin vain samana. 103 kiloa taisin kevyimmilläni olla. Nyt 2 vuotta myöhemmin, paino huitelee taas jo lähes 120 kilon tietämillä, aamulla punnittaessa paino oli 119,2 kiloa. Mä oon vasta nyt viiden päivän ajan katsellut tarkkaan mitä suuhuni pistän, ja tarkoitus olisi pitää päivittäin kalorit tuollaisen kuudensadan verran miinuksella. Se pysyy helpolla, kun jätin kaikki makeat juomat, karkit tai sipsit pois. Vettä juon tällä hetkellä melkein 4 litraa päivässä, mä mietin onko se jo liikaakin?
Mä liikun kokoisekseni mielestäni aika paljon. Talvella oli salibandya pari kertaa viikossa ja viikonloppuna päälle mahdolliset pelit 5-divarissa. Nyt kesällä tarkoitus pelailla futista muutama kerta viikossa, ja toi liikunta on lähes maksimi tälle isolle kropalle. Jalat eivät meinaa palautua aina seuraaviin reeneihin, ja penikatkin vaivaa jonkin verran (tosin ostamalla paremmat sisäpelikengät suurin osa kivuista hävisi). Siitä syystä järkeilin asian niin, että mun painonpudotuksen on lähdettävä siitä ruokavaliosta. Mä pidän liikunnasta - erityisesti joukkueurheilusta - mutta liika on liikaa. Siitä liikkumisesta menee niin helposti maku, kun on kaikki paikat paskana. Ja lenkkin tuohon reenipäivien väliin niin johan kolottaa. Ja vielä pitäisi suht fyysistä työtäkin tehdä liikuntojen ohella.
Tällainen avautuminen.