Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 430
  • 3 046
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Täällä myöskin karppaamisen kautta kiloja kadottanut. Lähtöpaino oli 129kg vuoden alussa (sitä se raskas kaljoittelu teettää) ja ruokavalion muutoksella, sekä marginaalisella liikunnan lisäämisellä katosi tuosta 17kg. Olin vakuuttunut, sillä vatsakin toimi paremmin ja vireystila oli jotain nuoren varsan ja kevätlaitumen luokkaa. Tuolle kokeilulle tuli takapakkia, kun pohjelihaksen repeäminen lopetti liikkumisen tyystin.

Sain aikanaan aloitettua liikunnan uudelleen, mutta 4kg oli sen 3kk pakkolevon aikana tullut takapakkia. Nyt tällä hetkellä olen ns. normaalilla ruokavaliolla liikkeellä, sillä olen nyt pari kuukautta pyöräillyt (tai ainakin koettanut) Euroopassa. Hiilarit oli Suomessa max 50g päivässä, mutta liikunnan vuoksi toki korkeampiakin. Täällä kun ei joka maassa tiedä mitä tilaa niin hiilareita tulee ikkunoista ja ovista, eikä kaikkea ehdi käyttämään.

Onneksi täältä on paluu Suomeen ja säännölliselle ruokavaliolle vajaan kuukauden päässä. Kunto on kohonnut reilusti yli sen, mitä se oli ennen koiven luovuttamista. Veikkailenpa, että vuoden päästä on jo alle 100kg. Lähtömitta on kuitenkin 191cm, joten vuoden päästä pitäisi olla lähellä totuutta.

Suosittelen siis minäkin kokeilemaan hiilareiden pudottamista, sillä niin monelle siitä on apua ollut. Minulle riitti perunan, riisin ja viljojen minimoiminen 17kg pudotukseen.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Ketjua ylös.

Tänään olisi tarkoitus aloitella vähähiilarinen ruokavalio, punttia 3-4 kertaa viikossa sekä alkuun kävely/juoksulenkkejä satunnaisesti. Pudoteltavaa painoa olisi n. 25 kiloa...

Runk Karin kanssa ollaan sitten ihan samassa tilanteessa. Minä tosin aloitin jo kaksi viikkoa sitten ja ensimmäinen vitonen viidestä vitosesta on lähtenyt =) Todella tarkkaa ruoan laskemista kiloklubia ja kalorilaskuria hyödyksi käyttäen, sekä joka päiväinen liikunta ovat antaneet projektille hyvän startin. Tällä kertaa tarkoitukseni on tehdä tästä elämäntapa eli pysyvä juttu. Kunhan saan nämä läskit pois, niin en todellakaan halua niitä koskaan enää takaisin. Luojan kiitos on tullut urheilua harrastettua kuitenkin paljon elämän aikana ja tietää kuinka hyvän olon se saa aikaan. 10 vuotta syötiin vailla mitään järkeä ja sen kyllä näkee.
Tammikuun 1. TykkiJutilan paino alkaa numerolla 8 ja piste.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Todella tarkkaa ruoan laskemista kiloklubia ja kalorilaskuria hyödyksi käyttäen, sekä joka päiväinen liikunta ovat antaneet projektille hyvän startin.
Kalorilaskuria tai muutakaan ei varsinaisesti omien kokemusten perusteella tarvitse. Lisää nopeita hiilareita, kun on liikuntaa/urheilua edessä ja huilipäivinä pelkkä pään käyttäminen ruokakaupassa ja kalorilaskimena riittää.

Toki en punttisaleille eksy, joten en siinä kuluvista osaa sanoa.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Kalorilaskuria tai muutakaan ei varsinaisesti omien kokemusten perusteella tarvitse. Lisää nopeita hiilareita, kun on liikuntaa/urheilua edessä ja huilipäivinä pelkkä pään käyttäminen ruokakaupassa ja kalorilaskimena riittää.

Toki en punttisaleille eksy, joten en siinä kuluvista osaa sanoa.

Ei siitä haittaakaan ole, että näkee suht helposti syödyt proteiinit, hiilihydraatit, rasvat, yms. kirjoittamalla ylös mitä syö. Toki vaatii soveltamista ja aikaa, mutta minulla sitä nyt on. Tottakai jossain vaiheessa oppii nämä asiat paremmin, niin osaa sitten päässään laskea paremmin päivittäin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ei siitä haittaakaan ole, että näkee suht helposti syödyt proteiinit, hiilihydraatit, rasvat, yms. kirjoittamalla ylös mitä syö. Toki vaatii soveltamista ja aikaa, mutta minulla sitä nyt on. Tottakai jossain vaiheessa oppii nämä asiat paremmin, niin osaa sitten päässään laskea paremmin päivittäin.
Kun noita kuukauden verran kirjoittelee ylös, niin aika hyvin oppii sen, mitä mistäkin ateriasta tulee kaloreita. Joten ehdottomasti alkuun kannattaa kirjata näitä ylös. Eipä siitä myöhemmin mitään haittaakaan ole ja jos haluaa tarkkaa kirjanpitoa pitää, niin mikäs siinä. Mutta on erittäin arvokasta, kun tietää, mitä mistäkin napostelusta taas kertyy. Ja tietää myös, että saa riittävästi proteiinia päivän aikana.

Itsekin tähän projektiin mukaan voisi lähteä. Toki tämä kesä ei ole parasta aikaa siihen, kun pitäisi viikonloppuisin vähän kaljoitellakin. Mutta jos syksyllä sitten pystyisi parantamaan vähän tahtia. Painoa on nyt sellaiset 86-87 kiloa ja vuoden loppuun mennessä olisi hienoa, jos vaaka näyttäisi kymmenisen kiloa vähemmän. Pituutta 180 ja puntilla ei ole tullut hetkeen käytyä, joten kaikki paino on tasaisesti tuossa navan ympärillä.

Ja jos vaaka ei näytä tuota tavoitetta, niin toivottavasti mittanauha edes näyttää jotain. Alkuvuodesta sain 7 viikossa 4 kiloa pois, mutta ne ovat tulleet pienten korkojen kera takaisin. Nyt paremmalla menestyksellä.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
...
Itsekin tähän projektiin mukaan voisi lähteä. Toki tämä kesä ei ole parasta aikaa siihen, kun pitäisi viikonloppuisin vähän kaljoitellakin. Mutta jos syksyllä sitten pystyisi parantamaan vähän tahtia. Painoa on nyt sellaiset 86-87 kiloa ja vuoden loppuun mennessä olisi hienoa, jos vaaka näyttäisi kymmenisen kiloa vähemmän. Pituutta 180 ja puntilla ei ole tullut hetkeen käytyä, joten kaikki paino on tasaisesti tuossa navan ympärillä...

Nyt kyllä sain päivän naurut ja itkut samalla. Minulla on saman verran mittaa ja tavoite painoni on sinun nykyinen =D Noh ihmiset ovat erilaisia ja eritavalla muodostuneita. Mutta onnea ja tsemppiä kaikille jotka ovat nyt aloittamassa/aloittaneet suunnan kohti parempaa huomista. Hyvällä asialla ollaan palstatoverit.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ei siitä haittaakaan ole, että näkee suht helposti syödyt proteiinit, hiilihydraatit, rasvat, yms. kirjoittamalla ylös mitä syö. Toki vaatii soveltamista ja aikaa, mutta minulla sitä nyt on. Tottakai jossain vaiheessa oppii nämä asiat paremmin, niin osaa sitten päässään laskea paremmin päivittäin.
Taisi mennä alkuperäinen viesti sensuurin ohi, mutta tarkoitin sitä, että loppujen lopuksi todella vähäisellä matematiikalla pääsee tuloksiin. En koko tuona aikana, mitä karppailua olen elänyt ole laskenut prosentteja. Ainoastaan hiilarit olen summittaisesti laskenut "sinne päin" ja tulokset olivat oikeita (ei siis yli 5kg per 4vk, jotta se olisi epäterve suunta).

Toki jos laskuria tarvitset niin karppi.info auttaa, sieltä löytyy linkeistä erinomainen taulukko jostain linkeistä. Olisi kirjanmerkkinä omalla koneella, mutta juuri nyt en voi sille päästä. Löytyy viitteelliset arvot useisiin kaupasta löytyviin tuotteisiin.

Toki ymmärrän olleeni jyrkkä, sillä aiemmassa elämässä on tullut laskettua sisään syötetyn prosentteja ja määriä. Pidin itsestäänselvänä, että näitä ei pitäisi tässä ketjun asiayhteydessä nostaa. My bad.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Laihdutus alkoi tuossa joskus 6 viikkoa sitten, 10 kiloa on lähtenyt ja 13 aion pudottaa vielä lisää. Tällä viikolla tosin paino on ottamatta (otan aina lauantaina aamulla painon joka viikko).

Ruokavalio muuttui aikas täysin. Nyt syön salaattia oikeastaan jokaisen ruuan yhteydessä (aamupalaa ja iltapalaa lukuunottamatta), syön noin 3-4 kertaa päivässä ja olen jättänyt toki kaikki rasvamätöt pois, kuten myös valmistuotteita (hampurilaiset, ranskalaiset, pizzat, lihapullat, makkarat, valmisruuat yms.). Valmiskeittoja tosin tulee syötyä, sopiva määrä ruokaa jos ei ehdi/jaksa laittaa ruokaa, lisäksi jotain pastaa joskus. Pyörällä poljen joku 110-120 kilometriä viikko ja lisäksi aion nyt aloittaa kuntoilun tuolla ostamallani EA Active 2.0-pelillä. Kyseisen pelin saa muuten 25 euroon cdon.fi:stä, jos jotain laihduttajaa kiinnostaa:

EA Kesloma-ale - Pelit - CDON.COM (linkki vie cdon.fi-sivustolle, EA-kesä-alennuksiin.)

Silti vinkkejä saa antaa miten tuo 13kg varmasti lähtee, painoni tällöin on tavoite, eli 75kg. Muutaman kerran olen tosin ostanut jotain herkkua, kuten nyt yhden karkkipussin tai sipsejä, mutta nämä nyt ovat todella harvoin tapahtuvaa ostamista (ei mene motivaatio täysin). Pitääpä lukea tätä ketjua nyt tarkemmin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muuttaa pois äidin ruokien äärestä niin ei tule syötyä "huvikseen".

Hommaa naisen ja muuttaa sen kanssa yhteen niin brenkuttelu vähenee.

Yrittää välttää karkki/sipsihyllyjä kaupassa+boikotoi kebab-pitserioita.

Tämä siten että jos nyt saatanasti tekee mieli syödä vaikka sitä kebabbia niin syö. Muuten hajoaa pää. Jos oikeasti haluaa laihtua tulee tuosta itselle ainakin sellainen morkkis että ei tee vähään aikaan edes mieli.

Tähän vielä kesäisin satunnainen lenkkeily ja puulaakifutis,syksyisin metsästys ja talvisin salibandy. 1-3 kertaa viikossa.

Paino pudonnut 98->88. Viimeksi painanut näin vähän joskus 15-vuotiaana. Intin jälkeen oli varmasti siinä satasen paikkeilla. Tämä pudotus ihmetyttää vielä enemmän kun muistaa että eletään kesää ja kaikennäköistä kasleria ja sokerisiideriä tulee pudoteltua huomattavasti normaalia runsaammin.

Mihinkään karppaamiseen tuskin minun mielenterveyteni riittäisi tai sitten alkaisi mennä pari askia röökiä päivässä mikä ei ole hyvä sekään.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Suosittelen siis minäkin kokeilemaan hiilareiden pudottamista, sillä niin monelle siitä on apua ollut. Minulle riitti perunan, riisin ja viljojen minimoiminen 17kg pudotukseen.

Ehdottomasti, jos haluaa painoa pudottaa. Itse olen talla hetkella 107kg tuntumassa, ja lahtopaino maaliskuussa oli 130. Olen vetanyt noin 45 aktiivista VH paivaa (lasken vain ne paivat jotka olen pitanyt hiilarit alle 20g paivassa) ja sitten pitanyt pidempia normaalin ruokavalion taukoja siina valissa.

Kahteen kertaan olen pitanyt tallaisen pidemman hiilarittoman kuurin, ensin vuonna 2007 jolloin pudotin n. 30 kiloa ja nyt toiset 23. Viela on 7kg jaljella siihen tavoitteeseen jonka alle en suostu menemaan (mittaa on kuitenkin 190cm) joten aika viimeisia vedellaan karppauksen suhteen. Silloin kun olen pitanyt taukoa karppauksesta, paino on pysynyt jotakuinkin samoissa koko ajan joten mitaan takaisinpain heilahtamista ei ole tapahtunut. Kohta on 60 kiloa kokonaispudotus, eika ole ollut edes kovin hankalaa. Tietysti hiukan kannattaa liikuntaa lisata ja punttia nostella, ainoa ongelma painon pudotuksessa tuntuu olevan se ettei iho vetaydy laheskaan yhta nopeasti kuin kilot lahtee joten lihasmassaa taytyy vahan lisailla ettei nayta sulaneelta kynttilalta.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Minkäslaisia sapuskoja oikein kokkailette, kun vedätte tuota hiilarit alle 20g päivassä -linjaa? Minulta loppuisi ainakin mielikuvitus muutaman ruokalajin jälkeen eikä erilaisia lihoja salaatin kera kuulosta kovinkaan mielekkäältä, ainakaan noin pidemmän päälle.
 

ruoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panelian Raikas
Ehdottomasti, jos haluaa painoa pudottaa. Itse olen talla hetkella 107kg tuntumassa, ja lahtopaino maaliskuussa oli 130. Olen vetanyt noin 45 aktiivista VH paivaa (lasken vain ne paivat jotka olen pitanyt hiilarit alle 20g paivassa) ja sitten pitanyt pidempia normaalin ruokavalion taukoja siina valissa.

Pystytkö kertomaan hiukan tarkemmin vielä mitä aktiivinen VHH-päiväsi pitää ruokavalion puitteissa sisällään?

On nuo mitat vain niin samanlaiset. 130kg on nyt ja tuohon 105kg - 110kg olisi hienoa päästä takaisin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Pystytkö kertomaan hiukan tarkemmin vielä mitä aktiivinen VHH-päiväsi pitää ruokavalion puitteissa sisällään?

On nuo mitat vain niin samanlaiset. 130kg on nyt ja tuohon 105kg - 110kg olisi hienoa päästä takaisin.

Koitan olla syomatta silloin kun ei ole oikeasti nalka, mutta jos on nalka niin aamulla pekonia ja juustoa (cheddaria koska taalla se on halvinta) tai sitten kinkkua ja juustoa. Yleensa ei tule nalka sitten ennen ruoka-aikaa ja joskus viiden paikkeilla kun muu perhe syo normaalisti, mina syon esim. lihapullia juuston kanssa tai mita ikina lihaa mita hekin syovat. Monet syovat kananmunia, ovat kuulemma erinomaista karppausruokaa mutta itse en niin tykkaa. Iltapalaksi joko jotain edellamainituista tai sitten kuivalihaa (beef jerky). Vahan se kay tylsaksi ruokavalioksi mutta se riippuu vaan omasta kekseliaisyydesta, kermaa kun voi myos kayttaa kokkauksessa surutta.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Minkäslaisia sapuskoja oikein kokkailette, kun vedätte tuota hiilarit alle 20g päivassä -linjaa? Minulta loppuisi ainakin mielikuvitus muutaman ruokalajin jälkeen eikä erilaisia lihoja salaatin kera kuulosta kovinkaan mielekkäältä, ainakaan noin pidemmän päälle.


Itselle on ollut suuri apu tuosta: karppaus.info :: reseptit
Todella reipas lista reseptejä alkuruoista jälkkäreihin, pitäis riittää joksikin aikaa.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Laihdutus lienee kuitenkin se paras keino. Naamoja ei tarvita.

Kaurapuuroa aamupalaksi. Pikakävelyn/juoksun verran ajallisesti tunnin verran, lenkkiä kehiin palaksi aamun. Lounaalla vedät ihan mitä vaan, koska lähdet lenkille uudestaan. 45 minimissään-1 huurteinen illaksi. Tällöin älä enää syö muuta kuin salaatteja kera kilonkalan ja raejuuston.

Jatka noilla keinoin muutama kuukausi, niin k:ja on lähtenyt niin paljon että rukoilet lihotuskuurin perään.

Otan maksuja tätä henkilökohtainen reenari -vinkkiä vastaan alkaen 1k eurosta. Luulisi maksuja kertyvän kun kerrankin on yksinkertainen neuvo annettu, eikä mitään hinttarimuotikuureja.

Ei se niin vaikeaa ole, kuin mitä rahastajat siitä ovat tehneet. Mitään ei tarvitse laskea, jos ei housuihin halua. Nesteenpoistoa sekin.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Viime viikolla lähti meikäläisen elämäntavat remonttiin. On sitä aiemminkin yritetty jotain terveellistä linjaa vetää mutta jos nyt yrittäisi ihan tosissaan ja pitkäkestoisesti. Tavoitepainoa ei varsinaisesti ole, mutta vatsan seutua pitäisi saada vähän kuriin, niin ettei naiskollegoiden kanssa jutellessa tarvitse pidättää hengitystä ja vedellä vatsaa sisään. ;)

Käyn viikosta riippuen kerran-kaksi salilla tai vaihtoehtoisesti heiluttelen kotona kahvakuulia. Vähintään kaksi kertaa viikossa lenkillä - juoksukunto on nyt niin huono että aloitan sellaisilla 4-5 km hölkkälenkeillä pururadalla. Lisäksi pelailen futista ja/tai sählyä kerran-pari viikossa. Koiran kanssa kaksi pitkähköä, kevyttä kävelylenkkiä vuorokaudessa joiden kesto 30-60 min, (vaimo hoitaa koiran aamulenkit). Salainen tavoitteeni on että ensi kesänä pystyisi juoksemaan puolimaratonin. Paino pitäisi saada jäämään pysyvästi alle sadan, mielellään lähemmäs 90 kiloa.

Aiempaan toimintaani tuossa liikunnan määrässä ei ole suurta muutosta, lisänä ovat ainoastaan nuo viikottaiset hölkkälenkit.

Ruokavalioon olen yrittänyt tehdä suurinta muutosta. Tässä esim. eilinen ruokalautaseni.
Aamupala; 250g maitorahka johon sekoitettuna 150g Kalinka maustettu jogurtti + kuppi kahvia
Lounas; puoli lautasellista salaattia + uunilohta, jauhelihapihvi ja lasagnea, kutakin noin 50-100g.
Päivällinen; Porsaan Kasslerpihvi 200g, puoli lautasellista salaattia
iltapäivän aikana napostelen hedelmiä; 2 nektariinia + 4 luumua
iltapala; proteiinijuoma + kaksi palaa näkkileipää voin ja meetwurstin kanssa + pari hedelmää.
Päivän aikana vettä vaihteleva määrä, ehkä pari litraa/vrk.

Viikonloppuisin olen antanut itselleni luvan mässäillä makeisia, makkaraa ja bisseä.

Painoa äijällä aika tarkkaan 100 kg ja pituutta 184cm. Mitä mieltä tuosta meikäläisen "dieetistä"?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä mieltä tuosta meikäläisen "dieetistä"?
Viisaat (en siis minä) puhuvat, että iltapalaksi ei kannata syödä hiilareita, vaan maitopohjaista proteiinia joka imeytyy hitaasti. Eli itse siirtäisin nuo näkkileivät vaikka aamuun, koska niistä saa hyvää energiaa aamupäiväksi. Illalla sitten vaikka isompi prodejuoma tai vaikka lisää rahkaa. Ananas on muuten erinomainen hedelmä syötäväksi kuntoilijalle, koska se parantaa proteiinin imeytymistä lihaksiin.

Eiköhän tuolla setillä 100-kiloinen jässikkä laihdu hyvinkin nopeasti. Tosin viikonlopun mässäilyt tekisin kohtuudella. Makkarat voisi vaihtaa kunnon lihaan, olutta hillitysti tai jotain light-lonkeroa. Näissä kun on energiaa n. kolmasosa oluista.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Hiilareita tuli täälläkin päässä vähennettyä aika reippaalla kädellä jonkun aikaa sitten. Ylipainoa ei niinkään ole vaan enemmänkin haetaan sitä hyvää oloa kroppaan ja ainakin itellä tää ruokavalio toimii kaikista parhaiten. Tosin onhan tuosta vyötäröltä aika hyvin lähteny läskiäki pois, kuukauden sisällä on farkkukoko pienentyny yhdellä tuumalla ja vyötäki saa koko ajan kiristää. Perunaa, pasta, leipää jne. en ole pitkiin aikoihin ostanut kotia, mutta esim. ravintolassa sallin itelleni syödä kaiken mitä siinä lautasella sattuu olemaan.

Proteiinia ja kasviksia siis vedetään pääasiassa. Näiden lisäksi n. kerran päivässä vedän hedelmäpirtelön johon lisään soijarouhetta, vehnälesettä ja hampunsiemeniä. Pitää vatsan toimintakunnossa ja varsinkin noi leseet vie aika tehokkaasti nälkää pois. Päivät yleensä alkaa kupilla kahvia+tupakka, siitä se reilun puolen tunnin lenkki ja ensimmäistä ruokaa en syö ennen ku 3-4 tuntia heräämisestä. Ei ehkä ihan tervettä ole, mutta tähän on aika hyvin oppinu eikä juurikaan nälkä tule tuota aikaisemmin.

E: Kahvi, tupakka ja nuuska muuten vie aika hyvin ruokahalua. Ja muutenkin nälän tunnetta oppii kyllä ajan kanssa aika hyvin käsittelemään eikä ole pakko heti syöksyä kaapille vaikka maha väittääki et pitäis jotain syödä.
 

tutzba

Jäsen
Nyt on aikalailla vuosi siitä kun pääsin armeijasta ja ai että kun on posket pyöristyneet. En nyt mitenkään hillittömästi ole lihonut, mutta sen verran että huomaa kuitenkin. Nyt loppuu tämä löllertäminen ja alkaa tutzba talvikuntoon -kampanja.

Rullaluistimet ja sauvat löytyy, lisäksi kaksi toimivaa jalkaa lenkkeilyä varten. Sängyn alla on pölyttymässä käsipainosetti. Näillä lähdetään liikkeelle, mutta suurin muutos pitää varmaan tulla ruokailutapoihin.

En ole niinkään makean perään, mutta suolaiset herkut ovat paheeni. Lisäksi kun on niin laiska ihminen, saattaa kenties liian helposti hakea lähisnägäristä makkikset jos jääkaappi näyttää tyhjää. Pidemmän päälle tuo käy myös rahapussin päälle. Makkikset vs. vaikka omatekoiset lihapullat, joita syö jotain neljä päivää, niin taitaa molempiin mennä se viisi euroa.

Myös epäsäännöllinen ruokailurytmi on haittana. Syön aamulla jotain, mutta liian nopeasti töissä tulee nälkä. Haen jonkun lihapiirakan ja se pitää nälkää poissa työvuoron loppuun. Kotona ottaa jonkun pienen välipalan, mutta sitten ei olekaan nälkä kuin vasta illalla ja sitten taas ahmii jotain huonoa.

Jos nyt yrittäisin jotain tällaista vaikka:

Aamu: puuroa ja ruisleipää
Välipala: jotain, mitä? Rahkaa?
Lounas: mitä kotona nyt onkaan, jotain kotitekoista kuitenkin. Pitää varmaan alkaa salaattia syömään enemmän.
Välipala: jotain, mitä? Jugurttia ja pari ruisleipää?
Iltapala: jugurttia, hedelmiä

Fiksummat voivat varmaan todeta onko tuo hyvä vai huono. Kaiken kaikkiaan pitää lisätä vihannesten ja hedelmien syömistä ja vähentää kaikkia rasvaisia moskia.

Hypitään nyt taas aiheesta toiseen. Kesän aikana on huomannut, että tuo epäsäännöllinen ruokailurytmi on todella kuluttavaa. Aamulla ei meinaa nousta millään, päivällä väsyttää ihan saatanasti ja illalla nukahtaa heti kun laittaa pään tyynyyn. Ei oikein ole vaan energiaa mihinkään. Tiedänhän minä sen, ettei tuo järkevää ole, mutta laiskuus on liian helppo ratkaisu.

Tänään alkaa uusi elämä!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään alkaa uusi elämä!
Jos ongelmana eivät ole sokeriset herkut, vaan epäterveellinen perusruoka, niin suosittelen ihan vakavissani sinulle vähähiilihydraattista ruokavaliota. Riisistä, pastasta ja perunasta luopuminen on erittäin helppoa kun saa edelleen nauttia lihaisasta ruokavaliosta.

Syö välipalaksi vaikkapa rahkaa ja/tai hedelmiä. Jugurteissa on yleensä järkyttävä määrä sokeria eivätkä ne trendikkäistä ja terveyttä korostavista mainoksista huolimatta ole mitään terveysruokaa. Kannattaa olla tarkkana. Lounaalla voit syödä lihaa ja kasviksia. Hyvä pihvi paistetuilla vihanneksilla ei tunnu laihdutusruoalta, mutta sitä se on. Virkistävät broileri-, lohi- ym. salaatit ovat myös erinomaisia vaihtoehtoja. Lopeta leivän syönti. Jos leivän syöntiä ei pysty lopettamaan, niin vähennä sitä ja syö pelkästään hyvin kuitupitoista tummaa leipää.

Eikä näissä asioissa tarvitse olla mukana orjallisesti. Jos kerran viikossa menee vaikkapa sukuloimaan jonnekin ja tarjolla on lasagnea, niin herranjestas ei siihen kuole. Hyvin nopeasti laihtuu ja olo tuntuu kevyeltä jos pääsääntöisesti syö vähähiilihydraattisesti.

Liikuntana toimii ihan kaikki. Rullaluistelu ja pyöräily ovat varmasti alkuun erinomaisia keinoja saada peruskunto kondikseen. Jos heti aloittaa raskaan lenkkeilyn on vaarana etteivät jalat (eikä motivaatio) kestä.

Varmaan tämän joku ampuu alas, mutta itse olen laihduttanut:
  • 2011: 83 kg -> 73 kg
  • 2004: 93 kg -> 73 kg
...joten en varmaan mikään ihan tauno ole. Haastavampaa on saada paino pidettyä paikallaan ja elää tasapainoisesti. 2004 laihdutin radikaalisti ja parissa vuodessa paino vakiintui sinne 80 kilon pintaan. Nyt olen koko tämän vuoden ollut vähähiilihydraattisella enkä ole koskaan tuntenut oloani näin hyväksi. Työnantajan terveystarkastuksesta sain myös puhtaat paperit eri testeistä.

Paras neuvo mielestäni on kohtuus kaikessa. Älä ala millekään radikaalille laihdutuskuurille, koska ei sitä jaksa tai voi jatkaa loputtomiin.
 
Viimeksi muokattu:

tutzba

Jäsen
Riisistä, pastasta ja perunasta luopuminen on erittäin helppoa kun saa edelleen nauttia lihaisasta ruokavaliosta.

Tämä on kyllä minulle melko vaikeaa, kun olen ollut hyvinkin läheisessä suhteessa perunoiden kanssa koko ikäni. Riisiä ja pastaa löytyy lautaselta hyvin harvoin, mutta peruna somistaa melkeinpä kaikkia ruokalajeja. Oikeastaan jauhelihakastike on ainoa, jonka kanssa syön pastaa.

Syö välipalaksi vaikkapa rahkaa ja/tai hedelmiä. Jugurteissa on yleensä järkyttävä määrä sokeria. Kannattaa olla tarkkana.

Tämä onnistunee helposti. Rahkaa saa kuitenkin muunneltua paljon, lyö joukkoon vaikka marjoja tai pilkottua hedelmää.

Lounaalla voit syödä lihaa ja kasviksia. Hyvä pihvi paistetuilla vihanneksilla ei tunnu laihdutusruoalta, mutta sitä se on. Virkistävät broileri-, lohi- ym. salaatit ovat myös erinomaisia vaihtoehtoja. Lopeta leivän syönti. Jos leivän syöntiä ei pysty lopettamaan, niin vähennä sitä ja syö pelkästään hyvin kuitupitoista tummaa leipää.

Salaatteja tulee syötyä aivan liian vähän, joten vinkkisi on hyvä. Viime kerralla kun tein kanasalaattia, ihmettelin, miksi en useammin syö tällaista. Lohisalaatti toimii varmasti ihan yhtä hyvin. Leipää sen sijaan tulee mussutettua aivan hillittömiä määriä, joten noudatan tuota vähentämistä ja siirryn parempiin leipiin.

Mihinkään radikaaliin ratkaisuun ei tosiaan ole tarkoitus lähteä. On tuo peruskunto kuitenkin jääkiekon pelaamisen kautta ihan suht hyvä ja talvisin tulee sen verran pelejä tuomaroitua, että ei täysin pääse lihomaan. Nämä kesät ovat aina vaan vähän nihkeitä. Jos talvella otan yhden askeleen eteen, kesällä otan kaksi askelta taakse. Parempi lopettaa tämä kaava jo näin nuorella iällä, ettei sitten tarvitse joskus vuosien päästä painia kaikenlaisten tautien kanssa.

Kiitokset siis Tadulle!

--

Heräsin todellisuuteen oikeastaan viime viikolla, kun kävin kaverin kanssa luistelemassa. Minä, joka olen ollut luistimilla elämästäni noin 16 vuoden ajan, en meinannut pysyä tahdissa kaverin kanssa, joka ei ole päivääkään pelannut jääkiekkoa. Ok, eihän tuo mitenkään verrattavissa ole, koska kaveri kuitenkin harrastaa liikuntaa monipuolisesti, mutta kyllähän tuo kirpaisi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tämä on kyllä minulle melko vaikeaa, kun olen ollut hyvinkin läheisessä suhteessa perunoiden kanssa koko ikäni. Riisiä ja pastaa löytyy lautaselta hyvin harvoin, mutta peruna somistaa melkeinpä kaikkia ruokalajeja. Oikeastaan jauhelihakastike on ainoa, jonka kanssa syön pastaa.
Korvaa peruna esim paistetuilla vihanneksilla. Kukkakaali, parsakaali, paprika ja kesäkurpitsa pannulle, öljyä ja suolaa kylkeen. Sen jälkeen hetki uunissa. Jos haluat herkutella, niin laitat vielä juustoa joukkoon.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Korvaa peruna esim paistetuilla vihanneksilla. Kukkakaali, parsakaali, paprika ja kesäkurpitsa pannulle, öljyä ja suolaa kylkeen. Sen jälkeen hetki uunissa. Jos haluat herkutella, niin laitat vielä juustoa joukkoon.

Mitenkäs muuten bataati, lukeutuuko tuohon listaan? Sitä on joskus tullut varsinkin nyt kesällä grillauksen yhteydessä tullut käytettyä "perunan korvikkeena".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkäs muuten bataati, lukeutuuko tuohon listaan? Sitä on joskus tullut varsinkin nyt kesällä grillauksen yhteydessä tullut käytettyä "perunan korvikkeena".
Bataatti on perunalle samanlainen vaihtoehto kuin ruisleipä on vaalealle leivälle. Eli perunaa terveellisempi vaihtoehto, mutta ei kovin vähähiilihydraattinen. Käsittääkseni.

Joidenkin mukaan vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa pitäisi välttää kaikkea maanpinnan alapuolella kasvavaa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Sopii kai lähinnä tähän ketjuun. Ite on taas loman ja tissuttelun jälkeen vatsakumpu sen verran kohonnut että on pakko alkaa kiinnittämään huomiota syömiseen ja juomiseen. Yhdeksi kriittiseksi tilanteeksi tulee alkava liigakausi. Kausikorttilaisena noissa matseissa tulee paljon aikaa vietettyä ja normisettiä on ollut että yleensä pelissä vetää yhden keppanan ennen matsia ja sitten vielä yhden kummallakin erätauolla. Ruokapuolihan tuolla on sitä hodari + hamppariateria -genreä. Eli miten vietätte aikaanne matseissa? Syöttekö/juotteko mitään?
Bissen voi tietty vaihtaa limuun mutta lienevätkö nuo limpparitkaan kovin hyvä vaihtoehto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös