Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 056
  • 3 046

Egonomic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Mestis KalPa
Itse olen nyt hitusen päälle vuoden vapaamuotoisesti karpannut. Vapaamuotoisella tarkoitan sitä, että en ole turhan tarkka ja innokas laskemaan kaloreita sun muita vaan syön siten kuin huvittaa. Jos tekee mieli pitsaa tai hampurilaista niin sitten syödään, mutta muuten olen jättänyt perunan,pastan,riisin,leivät sun muut pois. Nykyinen ruokavalio onkin rasva painotteinen joten voita, pekonia ja kermaa menee rutkasti.

Oikeastaan kesän aikana aloin oikeasti toteuttamaan tätä ruokavaliotani, ettei se ollut vain sinneppäin ja pakko sanoa, että tyytyväisiä ollaan. Painoa tippunut varmaan lähemmäs 20 kiloa, olo ei ole väsynyt ja muutenkin olo on paljon parempi.
 

jarnoz1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Seppo Räty
108kg ----) 88,5kg tänä aamuna. Kylläpä tuntuu hyvälle, kun puolen vuoden uurastus on takana.. Helppoa, kun mikä.. Kuluta enemmän, kun syöt.. ;)
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kyllä ihmiskokeille

Edellisessä tähän ketjuun postaamassani viestissä mainitsemani China Study kirjan innoittamana päätin kokeilla (tarkoituksena oli todellakin vain kokeilla ilman minkäänlaista tarkoitusta pysyvästi pitäytyä siinä) ruokavaliossa, joka ei sisällä lihaproteiinia, maitotuotteita eikä nopeita hiilareita. Käytännössähän tämä on hyvin lähellä vegaani-ruokavaliota sillä erotuksella, ettei se perustu eettiselle, vaan ‘terveydelliselle’ pohjalle. Esimerkiksi siten, että jos kasviskeitossa on käytetty hiukan lihalientä pohjana, niin se ei kuitenkaan ole ongelma, koska lihaproteiinin määrä jää niin pieneksi, ettei sillä kokonaisuuden kannalta ole juurikaan merkitystä Toisaalta taas tiukempi siten, että pannassa olivat myös nopeat hiilarit. Ajattelin testiä kuukauden mittaisena prosessina, mutta en selvinnyt täyttä kahta viikkoakaan. Yllättäen vaikeutena ei niinkään ollut tottua lihattomaan ruokavalioon (vaihtoehtojahan löytyy ihan mukavasti), mutta kokonaan maidoton/juustoton/kananmunaton ruokavalio olikin jo todellinen haaste yhdistettynä nopeiden hiilareiden välttämiseen. Välillä tuli tilanteita, ettei mielikuvitus enää riittänyt, mitä seuraavaksi söisi. Kotiarjesta vielä joten kuten selvisi , mutta lopulta testi kariutui duunireissuun, kun ei ollut aikaa suunnitella tarpeeksi ruokavaliota.

Tämän lyhyenkin kokeilun perusteella uskallan kuitenkin sanoa, että kyllä noinkin voi elää ilman, että elämä on yhtä jatkuvaa kärsimystä, kunhan vaan huolehtii tarkkaan, että ruokavaliossa on tarpeeksi kasvisproteiinia ja syö muutenkin hyvin ja riittävästi. Syödä kyllä piti paljon ja ensimmäisen viikon aikana tuli välillä sellainen fiilis, että vaikka olo oli periaatteessa kylläinen, niin olisi kuitenkin haluttanut syödä ‘oikeaa ruokaa’... eli psyykkiselle puolelle mentiin! Muutoin olo oli itse asiassa todella hyvä, vaikka noin lyhyen kokeilun perusteella ei tietenkään mitään suurempia johtopäätöksiä kannatakaan tehdä. Sellaisen muutoksen se kuitenkin jätti arkeen, että tulen lisäämään kasvisruokien määrää ruokavaliossani. Tämä ei ole edes mikään suuren suuri haaste tai ongelma, koska satun pitämään esimerkiksi Intialaisesta ruoasta, jossa on paljonkin erilaisia ja todella hyviä kasviruokia tarjolla. Painoa lähti vajaan kahden viikon aikana noin puolitoista kiloa, joka on mielestäni todella paljon siihen nähden, että nälässä en ollut kertaakaan, eikä laihtuminen ollut varsinaisesti edes tavoitteena. Söin itse asiassa (määrällisesti) paljon enemmän kuin normaalisti.

Omien kokemusten ja lukemani perusteella olen entistä vakuuttuneempi siitä, että jos karsii ruokavaliostaan nopeat hiilarit (mm. valkoisen vehnäjauhon ja pilkotut sokerit) minimiin, ihminen pysyy todella hyvässä kondiksessa, ilman että painonhallintaan tai syömisen määrään tarvitse juurikaan kiinnittää huomiota.. Hiukan vaivannäköä se kuitenkin vaatii ja hankaloittaa arkea. Esimerkiksi vaikkapa hyvän hampurilaisen leipä täytyy tämän mukaan olla tehty kokojyväviljasta. Sellaisia vaihtoehtoja ei taida paljon löytyä pikaruokaravintoloiden valikoimista, joten ne ovat automaattisesti no, vaikka itse hampurainen (oikein valmistetuna) ei olisikaan ns. kielletyjen listalla? Mutta arkiruoka (kotona tehtävän ruoan) voi itse kukin aika pienellä vaivannäöllä muuttaa terveellisemmäksi. Nykyään on aika hyvin saatavilla kokojyväviljasta tehtyjä pastoja, tummaa riisiä, leipää jne. Toki maku tuntuu alkuun oudolta, jos ja kun on tottunut vetämään ‘valkoista paskaa’ ja pilkottua sokeria suuhuinsa vuosikaudet tai vuosikymmenenet. Mutta onneksi makuaisti voi todellakin muuttua. Samoin uskallan suosittella lisäämään reilusti kasvisten ja hedelmien määrää ruokavalioon. Itselleni kävi tämän lyhyenkin kokeilun kanssa siten, että hedelmiä tuli syötyä paljon enemmän. Vaikka olen aina pitänyt hedelmistä, niitä on kuitenkin jostain syystä tullut syötyä suhteessa aika vähän.

Em. kirjan (China Studies) luettuani oli luonnollista lukea myös siinä esitettyjä (varsin radikaaleja) väitteitä vastaan nostettua kritiikkiä, jota neitstä löytyy paljonkin. Monet kritisoivat sitä, miten kirjassa demonisoidaan lihaproteiini ja erityisti maitoproteiini. Toisaalta aika vakuuttavaa tutkimusdataa on väitteiden takana. Kysymys on pikemminkin siitä, miten sitä tulkitaan...Itse en osaa ottaa kantaa tulkintojen oikeudelle suuntaan enkä toiseen, mutta kuten sanottua, pyrin hiukan vähentämään eläinproteiinin ja erityisesti maitotuotteiden osuutta kokonaisruokavaliossa ja vastaavasti lisäämään kasvisten määrää. Suurin haaste itselleni on, kuinka tiukasti suhtaudun ns. nopeisiin/pilkottuihin hiilareihin tästä eteenpäin? Niiden epäterveellisyys taitaa ravintotieteilijöidenkin keskuudessa olla aika yksimielistä?

Toisaalta syöminen on vain (pieni) osa elämää ja ainakin itse suhtaudun asiaan myös siltä kantilta, että tarkoituksena ei ole löytää ruokavaliota, joka pitää mahdollisimman pitkään hengissä, vaan ruokavalio, joka pitää mielen ja kropan kondiksessa. Tähän yhtälöön ei itsellä mahdu ääri-fundamentalistisuus oikein mitään kohtaan... ei edes nopeita hiilareita, vaikka sinänsä niiden epäterveellisyydestä olenkin vakuuttunut!
 

scholl

Jäsen
Mitä mieltä olette sellaisesta ajatuksesta, että painoindeksissä yli 25 -jengille tehtäisiin omat uimahallit jne.? Olin tänään uimassa ja aloin voida pahoin kun siellä oli niin paljon läskejä. Mielestäni tuollainen piittaamattomuus omasta vartalosta ei ole millään tavalla hyväksyttävää ja jos niin toimii niin se pitää tehdä omissa oloissa. Ei muiden hyvinvointia saisi pilata tuolla tavalla.
 
Suosikkijoukkue
NHL
Painoindeksihän on hyvä mittari... Tuolla painoindeksirajalla moni bodari ja pienen kaljamahan omaava joutuisi pysymään poissa schollin uimahallista.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Painoindeksihän on hyvä mittari... Tuolla painoindeksirajalla moni bodari ja pienen kaljamahan omaava joutuisi pysymään poissa schollin uimahallista.
Samaa mieltä. Yksi uimahalli naruille ja toinen sitten läskeille ja urheilullisille. Tai ehkä riittäisi, että nämä narut saisivat oman uintivuoron. Vaikka tunti viikossa siten, että uimahallissa ei saa näkyä muuta kuin luuta ja vähän nahkaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt seuraava tavoite olisi 105kg maaliskuun puoleen väliin mennessä.

Nyt ollaan kylläkin huhtikuun puolessa välissä, mutta paino on pudonnut kuitenkin varsin hyvää vauhtia. 104 kiloa näytti vaaka tänä aamuna, eli 12 kiloa lähtenyt siitä marras-joulukuun vaihteesta. Ruokavaliossa hiilarit olen jättänyt todella vähään ja muuten proteiini ollut pääosassa. Sen lisäksi salitreeniä 3-4 kertaa viikossa. Parin viikon päästä alan kulkemaan työmatkat pyörällä, joka toivon mukaan vielä kiihdyttää tuota painon pudotusta.

Seuraava tavoite on toukokuun lopussa alle 100 kilon.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Samaa mieltä. Yksi uimahalli naruille ja toinen sitten läskeille ja urheilullisille. Tai ehkä riittäisi, että nämä narut saisivat oman uintivuoron. Vaikka tunti viikossa siten, että uimahallissa ei saa näkyä muuta kuin luuta ja vähän nahkaa.

Eikös tuollainen uimahalli naruille voitais rakentaa esim. saksaan tahi puolaan ? :) Siellä niistä on kokemustakin, laihoista siis. Poissa silmistä, poissa mielestä. Piikkilankaa ympärille vielä :)

Ja asiaan, itellä on paino tippunut rapiat kuus kiloa puolessatoista kuukaudessa. Punttisali viisi-kuusi kertaa viikossa, sekä ruokavalio tekee näemmä tulosta. Vaikka edes mitään kunnollista ohjelmaa ollut aluksi. Pääsääntöisesti mennyt niin, että puoltuntia-45 min. aerobista, ja saman verran salia. Jaksaa pirusti paremmin. Ans kattoo, mihin asti tätä jatkuu...
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Pitää olla jotain, mitä keinuttaa..

Intti edessä ja toivon todella että pv toimisi minulle kuntokouluna. Ainakin yksi tuhdimpi kaveri on laihtunut ihan kivasti inttiaikanaan, joten siinä mielessä odotukset ovat suuret inttiä kohtaan.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Intti edessä ja toivon todella että pv toimisi minulle kuntokouluna. Ainakin yksi tuhdimpi kaveri on laihtunut ihan kivasti inttiaikanaan, joten siinä mielessä odotukset ovat suuret inttiä kohtaan.
Aika moni iso kaveri laihtuu siellä tosiaan. Säännöllinen ateriarytmi ja jatkuva matalan tehon liikkuminen tekevät tehtävänsä. Riippuu jonkin verran yksiköstä tosin tuo liikunnan määrä. Nurmiporilla ja sisseillä se on runsaampaa kuin huollossa tai tykimiehillä karkeasta jaotellen. Jos vielä löytyy intoa käydä lenkillä/salilla/palloa potkimassa vapaa-ajalla, tulokset voivat olla tosi kovia. Tietysti voi siellä saada painoa reilusti lisääkin, jos valtion ruoat ei maistu ja ravaa jatkuvasti sotkussa munkilla ja patongilla. Sinusta se on kiinni sielläkin. :)
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep, kyllä intissä kilot karisee jos vaan vähänkin oikein asennoituu eikä vedä sotkussa munkkeja joka päivä. Samaten kunto kasvaa lähes väistämättä, tosin en sitten tiedä jos menee soppatykiksi tms. Itselläni cooper-tulos nousi (olin 6kk) muistaakseni n. 400m.

Nykyään onkin päässyt kiloja tulemaan ja puolestaan kaikki lihakset lähteneet. Harmittaa kovasti että tuli aikoinaan jätettyä mm. salilla käynti, just kun oli päässyt hyvään kuntoon. Nyt oliskin sitten kova työ päästä edes lähelle samaa, kun on tuota mahaakin kertynyt. Eniten itsetunnon päälle ottaa tuo kaulan alueelle kertynyt fläsä, tuplaleuka-efekti iskee kun vähänkin alaspäin päätä kallistaa. Pitäis vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä lenkille, ja ostaa vaikka kotiin jotkut painot. Vielä kun sais sen tehtyä!
 

Nick Neim

Jäsen
Ketjua ylös.

Tänään olisi tarkoitus aloitella vähähiilarinen ruokavalio, punttia 3-4 kertaa viikossa sekä alkuun kävely/juoksulenkkejä satunnaisesti. Pudoteltavaa painoa olisi n. 25 kiloa, ja luotan että sen puoleen vuoteen saan vedettyä. Kunhan jaksaa ne ekat pari viikkoa vain painaa, niin hommasta tuleekin jo rutiini. Myöskin pieni rahasumma odottaa (110 euron potin sain kasaan, eli vetoja kavereiden kanssa) jos yllämainittu tavoite toteutuu.

Suurin motivaatio kuitenkin laihduttamiseen on oma terveys, joka sentään vielä on kunnossa. Veljellä todettiin tässä taannoin diabetes, sitä kulkee suvussa. Samoin kuin verenpainetautiakin. Mieluummin niitä ehkäisee liikkumalla kuin hoitaa lääkkein. Pitänee päivitellä tilannetta myöhemmin tänne ketjuun.
 

Puster

Jäsen
Tänään olisi tarkoitus aloitella vähähiilarinen ruokavalio, punttia 3-4 kertaa viikossa sekä alkuun kävely/juoksulenkkejä satunnaisesti. Pudoteltavaa painoa olisi n. 25 kiloa, ja luotan että sen puoleen vuoteen saan vedettyä.
Tietämättä lähtötasoa voin kertoa, että tulee onnistumaan. Omasta painosta tippui ensin jokunen kilo muuttamalla ruokavaliota ja sitten liikuntaa merkittävästi lisäämällä vielä enemmän.

Vuoden aikana on lähtenyt nyt yhteensä 30 kiloa joista tosin viimeinen vitonen vei aikaa lähes 7 kuukautta. Tosin alkuarvot oli sellaiset, että oli varaakin lähteä.

Ruokavaliosta jäi pois pastat, vaaleat leivät, perunat ja kaikki roskaruokaan tai turhaan makeaan liittyvät. Myös kaljoittelu tippui aivan minimiin. Liikunta alkoi rappusten kävelyllä ja sitten pikkuhiljaa pitempää matkaa ensin kävellen ja lopulta hölkäten. Aamulenkit ennen aamiaista ovat tehokkainta painonpudotusta ajatellen, varsinkin jos jaksaa intervalli-vetoja tehdä.

Jotain hyviä välitavoitteita kannattaa tehdä ja tuo vedonlyönti varmasti lisää motivaatiota. Onnea matkaan väliaikaraportteja odotellen.
 

Nick Neim

Jäsen
Tietämättä lähtötasoa voin kertoa, että tulee onnistumaan.

Lähtötaso ei tosiaankaan ole niin huono, kuin mitat kertovat. Cooperissa tuli nelisen kuukautta sitten painettua 2000 - ei missään nimessä hyvä tulos - mutta tän kokoiselle mun mielestä erinomainen. Eli tarkat mitat pyörii siellä 187cm-190cm (pituutta ei ole tullut hetkeen mitattua) ja paino oli 119kg kun vaa'alla kävin. Eli tuon 25 kilon pudotuksen jälkeen mitat olisivat suunnilleen 188/95, mihin olisin jo tyytyväinen. Tuolloin ei meinaan maha meikäläisellä pömpötä.

Palaillaan parin viikon kuluttua.
 

Baldrick

Jäsen
Lähtötaso ei tosiaankaan ole niin huono, kuin mitat kertovat. Cooperissa tuli nelisen kuukautta sitten painettua 2000 - ei missään nimessä hyvä tulos - mutta tän kokoiselle mun mielestä erinomainen. Eli tarkat mitat pyörii siellä 187cm-190cm (pituutta ei ole tullut hetkeen mitattua) ja paino oli 119kg kun vaa'alla kävin. Eli tuon 25 kilon pudotuksen jälkeen mitat olisivat suunnilleen 188/95, mihin olisin jo tyytyväinen. Tuolloin ei meinaan maha meikäläisellä pömpötä.

Palaillaan parin viikon kuluttua.

Se vaan, että jos puoli vuotta käyt 3-4 kertaa viikossa puntilla, niin lihasmassan määrä kasvaa ja sehän lisää taas painoa. Eli hidastuu tuo painonpudotus siinä mielessä. Toki tavoitteeseen pääset varmasti silti.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Se vaan, että jos puoli vuotta käyt 3-4 kertaa viikossa puntilla, niin lihasmassan määrä kasvaa ja sehän lisää taas painoa. Eli hidastuu tuo painonpudotus siinä mielessä. Toki tavoitteeseen pääset varmasti silti.
Lihasmassa kasvaa ja läski vähenee, kyllä. Paino ei tosin lisäänny, mikäli ei syö koko ajan yli oman kulutuksen. Ja runkkarihan on juuri kiinnittämässä huomiotaan ruokavalioon, joten ei huolta.

Ja todennäköisesti lihasmassakaan ei kasva miinuskaloreilla, mutta sen suhteellinen osuus kokonaismassasta kasvaa.

Paino toki saattaa nousta hieman punttitreenin aloittamisen aikana, kun lihakset sitovat itseensä nestettä. Tämä toki tasoittuu ajan mittaan ja jos pitää vaikka viikon tauon punttitreenistä, niin nämä nesteet poistuvat aika tehokkaasti.

Itselläni alkuvuoden dieetillä punttitreenin aloittaminen toi painoa lisää muutamassa päivässä pari kiloa. Tai siis aloittaminen pitkän tauon jäljiltä.

Jos tavoitteena on pudottaa painoa, niin ei tarvitse muistaa kuin tasan tarkkaan yksi ainoa sääntö. Se on yhtälö kalorit sisään-kalorien kulutus. Mikäli tämän tulos negatiivinen, laihdut satavarmasti. Kaikki muu on turhaa hifistelyä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Lihasmassa kasvaa ja läski vähenee, kyllä. Paino ei tosin lisäänny, mikäli ei syö koko ajan yli oman kulutuksen. Ja runkkarihan on juuri kiinnittämässä huomiotaan ruokavalioon, joten ei huolta.

Ja todennäköisesti lihasmassakaan ei kasva miinuskaloreilla, mutta sen suhteellinen osuus kokonaismassasta kasvaa.
Samaten puolessa vuodessa pystyy aika maksimissaan ottamaan ehkä n. 5 kiloa lihasta jos ihan puhtain paperein vetää, mutta tämäkin siis jo vaatisi plussakalorit ja todella tehokkaan treenin / ruokavalion. Jos kalorit pysyy miinuksella, niin todennäköisesti lihasmassa ei kasva juurikaan yhtään.
 

Baldrick

Jäsen
Lihasmassa kasvaa ja läski vähenee, kyllä. Paino ei tosin lisäänny, mikäli ei syö koko ajan yli oman kulutuksen.

En siis tarkoittanutkaan, että paino tästä hetkestä lisääntyisi, vaan siitä "ihannepaino" tilanteesta. Eli siis rasvan häviäminen on toki reilusti vauhdikkaampaa kuin lihasmassan lisääntyminen.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kari Runk:lle tsemppiä ja voin kertoa, että jos todella pidät hiilarimäärät alhaisina niin varmasti lähtee paino karisemaan aika hyvälläkin vauhdilla. Matalahiilarinen ruokavalio yhdistettynä sopivaan määrään liikuntaa on varmatoiminen painonpudotuskeino.
Itse olen tämän todennut omakohtaisesti ja matalahiilarinen ruokavalioni on periaatteessa pakkovalinta diabeteksen johdosta. 1,5 vuotta ja paino pudonnut 100kg -> 85kg ja minun kohdallani hiilarimäärät ovat olleet kuitenkin kohtalaisen suuria(150-200g/päivä).
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
1,5 vuotta ja paino pudonnut 100kg -> 85kg ja minun kohdallani hiilarimäärät ovat olleet kuitenkin kohtalaisen suuria(150-200g/päivä).
Siis vedätkö nyt tuon 150-200g hiilareita päivässä? Vai ennen ruokavalion muutosta?

Ja yleisesti olisi mielenkiintoista tietää, minkä verran jantterit täällä syövät hiilareita, jos ovat matalahiilihydraattisella. Vai mennäänkö pelkällä mutulla ja jätetään suurimmat hiilarilähteet pois?
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis vedätkö nyt tuon 150-200g hiilareita päivässä? Vai ennen ruokavalion muutosta?

Ja yleisesti olisi mielenkiintoista tietää, minkä verran jantterit täällä syövät hiilareita, jos ovat matalahiilihydraattisella. Vai mennäänkö pelkällä mutulla ja jätetään suurimmat hiilarilähteet pois?

Kokoaika sitten tammikuun 2010 syöny 1,5g proteiinia painokiloa kohden, 30% rasvaa ja loput hiilareita. Urheilua on tullu paljon harrasteltua, tiukimmillaan viime kesänä jopa kolmea tuntia päivässä aerobisella ja anaerobisella. 76kg pudotettuna nyt ja n. 10 jäljellä. Täl hetkel tulee työpäivinä syötyä semmonen +3000kcal ja tässä kuussa painokeskiarvo tippunu 3,5kg.

Ja edelleen voin vain suositella --> kalorilaskuri.fi
 

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Ja yleisesti olisi mielenkiintoista tietää, minkä verran jantterit täällä syövät hiilareita, jos ovat matalahiilihydraattisella. Vai mennäänkö pelkällä mutulla ja jätetään suurimmat hiilarilähteet pois?

Itse olin ketoosilla noin kolme viikkoa tuossa kolmisen kuukautta sitten, 30 grammaa hiilareita vuorokaudessa aivan maksimi, tuloksiin olin tyytyväinen sillä paino putosi 102kg -> 93kg. Mielestäni ihan tyydyttävä tulos. Olin kuitenkin niin rättiväsynyt tuon kolmen viikon jälkeen niin henkisesti kuin fyysisestikin, että päätin siirtyä ihan perinteiseen vähähiilihydraattiseen diettiin. Tällä hetkellä paino noin 89kg, eli nelisen kiloa lähtenyt viimeisen reilu parin kuukauden aikana. Mutulla ollaan enimmäkseen hiilareiden kanssa menty, kuitenkin niin, ettei ainakaan yli 100 grammaa vuorokaudessa tulisi ahdettua. Mieluummin lähempänä 50 grammaa.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Karppauslinjalla on oltu täällä huhtikuun lopusta lähtien ja 12. viikon käynnistyessä paino on pudonnut tähän mennessä 17 kiloa (pituutta n. 173 cm ja paino aamulla 100,5). Päivittäinen hiilarimäärä on ollut arviolta jotain luokkaa 20-50 grammaa, minkä mukaan toistaiseksi on edetty onnistunein tuloksin. Liikuntaa on tullut harrasteltua satunnaisesti (pl. raksaduuni), muttei siis mitenkään säännöllisesti.

Tavoitteena olisi kyetä pudottamaan vielä toiset samanmoiset pois. Se tietenkin varmasti on vaikeampaa, mutta motivaation ollessa korkealla tuskin kuitenkaan mitenkään mahdotonta. Toistaiseksi ainakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.
 
Viimeksi muokattu:

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis vedätkö nyt tuon 150-200g hiilareita päivässä? Vai ennen ruokavalion muutosta?

Ja yleisesti olisi mielenkiintoista tietää, minkä verran jantterit täällä syövät hiilareita, jos ovat matalahiilihydraattisella. Vai mennäänkö pelkällä mutulla ja jätetään suurimmat hiilarilähteet pois?

Kyllä tuollaisia määriä on mennyt aika tasaisesti muutoksen jälkeen. Karkeasti voisi sanoa, että olen pudottanut kaikkien aterioiden hiilarimäärät suurinpiirtein puoleen aiemmasta ja jättänyt lähes kaikki herkuttelut pois. Ennen tuli mätettyä esimerkiksi aika reippaasti suklaata ja karkkeja.
Toisaalta harrastelätkää tulee käytyä pelaamassa parhaimmillaan 3 kertaa viikossa. Viime aikoina viikottaisiin harrastuksiin on kuulunut 1 kerta lätkää ja 3 kertaa lenkkiä(vaihtelevasti hidas/nopea tempoista ja eri matkoja 4-10km).
Olen kyllä alkanut pohtimaan oikeasti matalahiilarista ruokavaliota lisääntyneen insuliinin tarpeen vuoksi. Käsittääkseni nimittäin insuliini on huomattavasti suurempi lisätautien aiheuttaja, kuin diabetes itsessään.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alkukesästä vedin hiilarit todella alas, siis tuonne alle 20 g/vrk ja parhaimmillaan alle 10 g/vrk. Homma toimi parin tahmeamman päivän jälkeen tosi hyvin ja painoa lähti tuollaiset 6-7 kg reilussa kuukaudessa. Nyt olen muutaman viikon syönyt hiilareita vähän enemmän ja näin ajattelin jatkaa tuonne syyskuun alkuun asti. Kunhan painoa ei tule lisää ennen seuraavaa jaksoa, niin olen tyytyväinen. Nyt hiilarit pysyy tuolla 70-100 g/vrk tuntumassa. Välillä toki lähtee käsistä, mutta aina olen palannut nopeasti "ruotuun". VH-ruokavaliosta ei ole kyllä ylipäätään mitään muuta kuin hyvää sanottavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös