Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 574 138
  • 3 046

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mulla on pikku ongelma, kun painan noin 85kg,ja pituutta sellaiset 178cm.
Olen tässä kieman koittanut saada painoa putomaan, tällä hetkellä urheilen suht säännöllisesti 4 kertaa viikossa. 2 kertaa sulkapalloa, 1 kerta sählyä ja 1 kerta muuta joukkuelajia (mm.futsal,koripallo yms).
Mielestäni olen aika liikunnallinen ja syön kohtuu terveellisesti... Kuitenkaan paino ei putoa millään, vaikka suoranaisesti en laihdutakkaan mutta panee miettimään mitä teen väärin kun paino ei laske...

Sinänsä ehdottomasti suosittelen, että kannattaa yrittää treenata mielummin virkeänä ja energiatasot kondiksessa, jolloin treenin laatu ja teho paranevat huomattavasti. Mutta en kuitenkaan usko, että se olisi sulla syynä. Et kertonut, mitä, koska ja kuinka paljon syöt...?

Minulla oli pitkään hiukan sama juttu. Kilpaurheilun päätyttyä painoa alkoi pikku hiljaa kertymään, vaikka edelleen treenasinkin säännöllisesti. Ja tottakai kun vaimo oli raskaana, tuli pelkästä symppaamisesta vedettyä melkein samat kilot itselläkin, jotka sitten - toisin kuin vaimolla - jäivät! Alkoihan se näkyä - ja vituttaa!

Aluksi lopetin pullien ja leivosten mussuttamisen duunikokouksissa, mutta kun siitä ei ollut sanottavaa apua, aloin toden teolla remppaamaan ruokavaliota kondikseen. Kaikki roskaruoka todelliseksi harvinaisuudeksi. Painon nousu pysähtyi, mutta ei lähtenyt laskemaan, ja taas vitutti kuin pientä oravaa... turhaanko uhrasin pizzat terveyden alttarilla...

Pari oivallusta (ei mitään järin suurta ja valitettavan hitaasti) auttoi kuitenkin itsellä. Ensinnäkin tajusin (ihan ympäristöä tarkkailemalla), että normi-aikuinen syö ihan järkyttävän pieniä annoskokoja siihen nähden, mitä itse olin tottunut lapioimaan nieluun. Vaikka olin kyllä pienentänyt annoskokoja reilustikin siitä, mitä aktiivitreenauksen aikana pystyin syömään, olivat ne silti vielä aika huomattavia määriä safkaa pentti peruskuntoilijan annoskokoihin nähden, jollaiseksi olin itsekin 'jalostunut'. Annoskokoja kohtuullistamalla sain reilu 5 kiloa lähtemään, mutta sitten tuli taas seinä vastaan, eihän kulinaristi nyt syömisestä voi sentään luopua...

Jossain välissä lääkärin toimesta myös todettiin, että aineenvaihduntani on hidas. Ei niin hidas, että olisi tarvetta lääkkeille, mutta hidas kuitenkin. Sen johdosta tein muutoksen treenaukseen sillä tavoin, että pidensin yksittäisen treenin keston vähintään tuntiin, koska järkeilin (?), että se paitsi kuluttaa tietty enemmän, myös pitää aineenvaihdunnan virkeänä pidempään treenin jälkeen.

Ruokailuun tein niinikään pari radikaalia muutosta. Aamupalaksi (joka ennen jäi hyvin herkästi kokonaan väliin) aloin mussuttamaan kuitupitoisia tuotteita paskan liukastamiseksi ja hiilihydraatit karsin lähes kokonaan pois lounaista. Erityisesti sokerista ja valkoisesta vehnästä kokoonleivotut tuotteet ovat iso NO lounaalla, mutta jossain määrin myös aamupalalla. Vihannesten ja hedelmien suhteen en ole ollenkaan tarkka hiilareiden suhteen, eli aivan sama minkä värisiä tai makuisia, lähes kaikki uppoaa ajasta ja paikasta riippumatta! Muita muutoksia en ole tehnyt syömiseen, eli syön edelleen kaikkea, myös herkku- ja roskaruokia, kun siltä tuntuu. Myös dinner on allekirjoittaneelle pyhä asia. Silloin kokoonnutaan perheen ja/tai ystävien kanssa koolle, nautitaan hyvästä ruoasta, viinistä ja seurasta, eikä mietitä mitä saa tai ei saa syödä. Ainoastaan annoskokoon kiinnitän edelleen huomiota, koska minulla on edelleen sama (latentti) ylliluonnollinen kyky, että pystyisin tarvittaessa popsimaan ruokapöydällisen safkaa tuulensuojaan ihan ilman muiden apua... Näiden muutosten avulla paino on tippunut hämmästyttävän helposti ilman, että olen kokenut olevani laihdutuskuurilla, jolloin myös ruokavaliossa on helppo pysyä. Ja mikä parasta, ennenkaikkea läski on saanut kyytiä.

Pitkä tarina, mutta olisiko mun kokemuksista sulle mitään apua? Mun mitat ovat 185cm ja paino vaihtelee 93kg molemmin puolin, treenauksesta ja vuodenajasta riippuen. Treenaan keskimäärin 5 kertaa viikkoon, maastopyöräilyä, tennistä, juoksua, sisäsoutua, uintia, eli monipuolisesti... Lihasmassaa on aika paljon, ja sitä kertyy helposti, eli olen luontaisesti ruumiinrakenteeltani atleettinen... hauis on yhtä paksu kuin vaimon reisi, heh... Hiukan kropassa on löysää ja pieni vatsakumpu, eli statussymboli, löytyy mutta ei mitenkään häiritsevästi enää. Tiedän, että 85 kiloa olisi mun ihannepaino, mutta siihen päästäkseni lähtisi jo hiukan lihasmassaakin ja sen pitämiseksi pitäisi syömistä (ja varsinkin juomista) tarkkailla ihan toisella intensiteetillä. Kun ei ole enää nuori eikä kilpaurheilija, niin elämääkään ei tarvitse ottaa niin spartalaisesti. Ja naisethan tykkää miehistä, joilla on hiukan 'lihaa' luiden ympärillä... niin ne ainakin mulle aina kertoo... ja minähän uskon! ;-)

Ja vielä yksi neuvo. Ala satsaamaan hyötyliikuntaan, jos et sitä jo tee! Autoilun ja julkiset vaihdat kävelyyn ja pyöräilyyn aina kun mahdollista (useimmiten on) ja kerrokset noustaan 'manuaalisesti' ei hissillä. Hypermarketin vaihdat lähikauppaan ja autoilun sijasta kävelet sinne ja ruokakassien kanssa takaisin.. jne...jne! Takaan, että toimii. Ihan huomaamatta sulla tulee päivittäin näistä yhteenlaskettuna 'yksi ylimääräinen treeni'.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Koko juttu...

Asiallista kommenttia ja vinkkiä. Kiitos tästä. Ruokailurytmini ehkä on sen verran epäsäännöllinen että se voisi olla ongelma, ja lautasen koko.
On mukavaa toisaalta ola kylläisenä.
Hyötyliikunta on myös terveellinen lisä, työmatka tosin 100km/suunta eli autolla pakko mennä mutta muuten kyllä, esim. ei hissiä vaan rappusilla jne.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Ei suoranaisesti liity tähän aiheeseen, mutta tätä varmaan lukee joku, joka osaa vastata:
Olen harkinnut puoli-Marathonin juoksua toukokuun alussa. Aikaa on siis reilut 3kk. Onko tämä mahdoton tehtävä tämmöiselle "perus-jannulle"?

En ole erityisen liikunnallinen, mutta en nyt mikään ihan säkkikään. Ruumiin rakenne on aikalailla normaali, joskin paino olisi varaa pudottaa pari kiloa (statsit n. 181/84). Silloin tällöin on tullut käytyä juoksulenkillä ja 5km jaksaa ihan hyvin hölkytellä noin puoleen tuntiin tai hieman päälle. Veikkaan kuitenkin että 10km olisi aikalailla maksimi nykykunnollani (aktiivista juoksua siis). Toki tuo 21km on sen verran lyhyt matka, että sen nyt vaikka kävelee muutamassa tunnissa, mutta tavoite olisi kuitenkin jaksaa juosta koko matka kohtuuajassa, esim. alle 2h 30min.

Ehtiikö tässä vielä reenata, ja millainen reeniohjelma pitäisi olla? En tavoittele mitään huippukuntoa, vaan juuri sitä että tuon 20km jaksaisi juosta kohtuullisessa ajassa. Aikaa ei ole mihinkään kokopäiväiseen treenaamiseen ja valmentautumiseen, vaan suunnitelmana olisi käydä 2-3 kertaa viikossa sopivalla juoksulenkillä. Onko tavoite realistinen?
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ei suoranaisesti liity tähän aiheeseen, mutta tätä varmaan lukee joku, joka osaa vastata:
Olen harkinnut puoli-Marathonin juoksua toukokuun alussa. Aikaa on siis reilut 3kk. Onko tämä mahdoton tehtävä tämmöiselle "perus-jannulle"?

Ehtiikö tässä vielä reenata, ja millainen reeniohjelma pitäisi olla? En tavoittele mitään huippukuntoa, vaan juuri sitä että tuon 20km jaksaisi juosta kohtuullisessa ajassa. Aikaa ei ole mihinkään kokopäiväiseen treenaamiseen ja valmentautumiseen, vaan suunnitelmana olisi käydä 2-3 kertaa viikossa sopivalla juoksulenkillä. Onko tavoite realistinen?

Ehtii vielä minun mielestäni. Nyt alat vetämään 4 kertaa /viikko 10-15 km lenkkiä. kun peruskunto on edes suht ok niin sitten vedät kerrän sen 20km. sen kun pääset maaliin niin puolikas menee varmasti. Toki se aika, kohtuullinen, mikä mielestäsi on kohtuullinen aika?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehtii vielä minun mielestäni. Nyt alat vetämään 4 kertaa /viikko 10-15 km lenkkiä. kun peruskunto on edes suht ok niin sitten vedät kerrän sen 20km. sen kun pääset maaliin niin puolikas menee varmasti. Toki se aika, kohtuullinen, mikä mielestäsi on kohtuullinen aika?
Tuollahan se on samassa tomageenin kirjoituksessa mainittu, eli 2 h 30 min.

Mielestäni onnistuu hyvin, toki toisen ja tuntemattoman ihmisen kondiksesta on mahdoton sanoa ja aivan turha verrata omaansa, mutta tuo 21 kilometriä ei mielestäni ole ns. perusliikkujallekaan mikään kovin paha rasti hölkätä läpi jos on vaan totuttanut itsensä siihen että tekee hieman pidempikestoista lenkkiä välillä.

Toisaalta meitä on monenlaista ja toisille juoksu ei oikein maistu ja luonnistu vaikka olisi ns. perusjamppa normikunnossa. Tässä tapauksessa kondis kuitenkin lienee aika heikko jos tomageeni ei usko yli 10 kilometrin juoksulenkkeihin tällä hetkellä pystyvänsä, mikä tuntuu vaikealta uskoa mutta kuten sanottu meitä on monenlaista harrastajaa. Esim. minä olen tällä viikolla käynyt parin punttitreenin ohella juoksemassa 2 x 16,5 kilometriä, tänään 13 km ja huomenna taas kaverin kanssa tuo 16,5 km, eli oma pohja ja peruskunto on ihan hyvä ja siihen peilaten saattaa muiden lähtökohtia helposti arvioida väärin.

Mutta omasta mielestäni jos nyt ei aivan rapakunnossa ole, pitäisi tässä kolmen kuukauden aikana pystyä tasaisesti juoksua treenaamalla ja hölköttelemällä päästä sellaiseen kuntoon että 2h 30 min alittuu. Ei vaadi mitään kovaa vauhtia kuitenkaan tuo aika vaan juuri sellaista tottumattoman juoksijan tasaista hölkkäämistä.
 
Viimeksi muokattu:

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Toisaalta meitä on monenlaista ja toisille juoksu ei oikein maistu ja luonnistu vaikka olisi ns. perusjamppa normikunnossa. Tässä tapauksessa kondis kuitenkin lienee aika heikko jos tomageeni ei usko yli 10 kilometrin juoksulenkkeihin tällä hetkellä pystyvänsä, mikä tuntuu vaikealta uskoa mutta kuten sanottu meitä on monenlaista harrastajaa.

No siis, en oikeastaan osaa omaa kuntoani arvioida hirveästi. Cooperissa mennyt viimeksi 2600m, siitä on jokunen vuosi aikaa. Kunto tuskin on noussut sen jälkeen, muttei kyllä varmaan hirveästi laskenutkaan. Kesällä taisin pari kertaa käydä 6-7 km lenkillä, joka meni noin 40-45 minuuttiin. Ei siinä varsinaisesti jaksamisongelmia ollut, mutta kyllä siinä tunsi myös ihan kuntoilleensa. Eli tiedä sitten mikä se todellinen maksimi on.

Sen verran tuosta kestävyyskunnosta toki voin sanoa, että syksyllä kävin 40km vaelluksella (2pv) hankalahkossa maastossa, eikä siinä mitään ongelmia ollut. Toki juoksu on eri asia kuin kävely.

Pitänee kuitenkin käydä nyt kokeilemassa vaikka se 10km ja katsoa miten se sujuu. Varmaan töitä pitää kuitenkin tehdä, jos tuon 21km aion juosta.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ehtii vielä minun mielestäni. Nyt alat vetämään 4 kertaa /viikko 10-15 km lenkkiä. kun peruskunto on edes suht ok niin sitten vedät kerrän sen 20km. sen kun pääset maaliin niin puolikas menee varmasti. Toki se aika, kohtuullinen, mikä mielestäsi on kohtuullinen aika?

En kyllä aloittaisi lenkkeilyä noin suurella kerta- ja kilsamäärällä viikkoon, jos tavoitteena olisi puolikas. Kokonaiselle ehkä lähtö voisi olla tuollainen. 2.30 ei ole kyllä puolikkaalla kovin ihmeellinen tavoite, jos kuitenkin muuta pohjakuntoa on, se on kuitenkin yli 7 minuuttia/km keskivauhtina - uskoisin että selviät helposti.

Perusjuttu puolikkaallekin on vähän varioida treeniä ja juosta ehkä se yksi pidempi lenkki (jonka tässä tapauksessa ei ole tarpeen olla kuin se jossain 15-16 km) viikossa. Energiatankkauksista ja vastaavista ei tuon pituisessa rasituksessa vielä kovin paljon tarvitse välittää, mutta totuttautuminen juoksuun, pitkällä lenkillä tosi hitaasti ja lyhyemmällä ehkä sitä haluttua kisavauhtia on hyvä lähtökohta. Varmasti ehtii puolikkaan kuntoon tuossa ajassa.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
En kyllä aloittaisi lenkkeilyä noin suurella kerta- ja kilsamäärällä viikkoon, jos tavoitteena olisi puolikas. Kokonaiselle ehkä lähtö voisi olla tuollainen. 2.30 ei ole kyllä puolikkaalla kovin ihmeellinen tavoite, jos kuitenkin muuta pohjakuntoa on, se on kuitenkin yli 7 minuuttia/km keskivauhtina - uskoisin että selviät helposti.

No itseasiassa, nyt kun ajatuksella kirjoitan ja mietin niin vedin maratoonin suunnilleen niin että aloitin ton tapaisella ohjelmalla, eli saattaa olla että olet jopa oikeassa=)
Puolikas meni sitten oikeastaan ilman reenia. Toisaalta,jos aloitaa rankalla niin eihän siitä ainakaan haittaakaan ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No itseasiassa, nyt kun ajatuksella kirjoitan ja mietin niin vedin maratoonin suunnilleen niin että aloitin ton tapaisella ohjelmalla, eli saattaa olla että olet jopa oikeassa=)
Puolikas meni sitten oikeastaan ilman reenia. Toisaalta,jos aloitaa rankalla niin eihän siitä ainakaan haittaakaan ole.

Juu, eihän siitä haittaa ole jos pysyy fyysisesti - ja ennen kaikkea henkisesti - kasassa. Monesti se treeni loppuu aika lyhyeen. Mutta tomageenille siis lähinnä viestinä se, että kyllä se puolikas menee suhteellisen vähälläkin treenillä, kunhan on ns. determinoitunut. Muutama lenkki viikkoon, malttia vauhtiin ja yksi pidempi viikossa, siitä se lähtee ja aika kyllä riittää.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Nyt tuli ostettua Tunturin kunnon kuntopyörä, ja ajattelin sillä polkea sen tunnin verran päivässä + siihen 3-4 krt/vk sali ja 1 krt/vk sulkapallo niin luulisi edes jotain muutosta tapahtuvan. Tosin sen hankalin ongelma itselleni on se syöminen, varsinkin kun aina kattoo matsia/telkkaria yms. niiin tekee mieli napostella jotain hyvää samalla.

Nyt olen kuitenkin kaikkien herkkujen sijaan ruvennut napostelemaan mandariineja tuossa paikalla, joten edes jotain edistymistä. Jos Kiloklubin ruokapäiväkirja pitää paikkansa, niin päivittäinen ravinnonsaanti on vain n. 1400-1700kcal päivässä, joten tuohon sitten urheilut päälle niin eikö teoriassa pitäisi jopa jotain tapahtuakkin?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt olen kuitenkin kaikkien herkkujen sijaan ruvennut napostelemaan mandariineja tuossa paikalla, joten edes jotain edistymistä. Jos Kiloklubin ruokapäiväkirja pitää paikkansa, niin päivittäinen ravinnonsaanti on vain n. 1400-1700kcal päivässä, joten tuohon sitten urheilut päälle niin eikö teoriassa pitäisi jopa jotain tapahtuakkin?
Hedelmiä ei kannata liikaa syödä, riittää 1-2kpl päivässä.
Niissä on yllättävän paljon sokeria joka lihottaa. Jos hedelmiä kuitenkin haluat syödä, syö mieluummin omenoita - niissä on vähän kaloreita.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hedelmiä ei kannata liikaa syödä, riittää 1-2kpl päivässä.
Niissä on yllättävän paljon sokeria joka lihottaa. Jos hedelmiä kuitenkin haluat syödä, syö mieluummin omenoita - niissä on vähän kaloreita.

Kyllä sitä voi mättää vaikka banaania naamaan. Kaikki riippuu siitä kuinka paljon liikkuu ja miten muuten syö kokonaisuutena.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Ajattelin itse aloittaa huomenna parin kuukauden "kuntokuurin", eli alkaa päivittäin tekemään kotona vatsoja sekä punnerruksia ja käymään ripeällä kävely/hölkkälenkillä. Tällä hetkellä elopainoa taitaa olla jotain 87-89 kiloa, en ole vaa'alla käynyt aikoihin. Pituutta on vain 177cm, joten tosta voisin mielelläni karistaa sellaisen 7-8 kiloa. Olen luonnostani aika lihaksikas ollut aina, joten esimerkiksi 17v->21v tapahtunut 73kg->88kg muutos ei näkynyt päällepäin oikeastaan, ainoastaan itse huomasi kun vyötärölle pukkasi pelastusrengasta!

Riippuu paljon polvesta, että hölkkäänkö vai kävelenkö ripeästi, saati käynkö pelaamassa sulkista tai en. Kumpi muuten on parempi painonpudotustarkoituksessa, kuulin työkaverilta, että tuommoinen ripeä, pitempi kävelylenkki olisi juurikin oiva tapa saada kaloreita palamaan. Polvi nyt vihoitellut useamman kuukauden, toisinaan ok toisinaan ei, kerää nestettä, joskin nyt paljon vähemmän kuin aluksi, ja on välillä astuessa oudon arka tai vihlasee. Pitäisi työpaikkalääkärille aika varata.

Huomisesta lähtien aloitan myös jonkin sortin vähähiilihydraattisen ruokavalion, eli alan jos en nyt kokonaan jättämään välistä, niin vähentämään ruokatuotteitta joissa paljon niitä hiilareita on. Toistaiseksi on tullut syötyä aika paljon kaikkea roskaruokaa, vaaleaa leipää, pastaa ja perunaa yms. hiilihydraattipitoisia ruokia. Kaipailisinkin apua juurikin tässä ruokavalio-asiassa, eli mitä suosittelette syömään kun pyrkii jättämään pois noita yllämainittuja tuotteita. Pitääkö leivän päälle alkaa metwurstin ja juuston sijaan alkaa laittamaan salaattia ja tomaattia, pitääkö pihvin tai lohen kanssa syödä fetasalaattia, vai onko jotain muuta varteenotettavaa tuotetta olemassa siihen perunan jne. korvikkeeksi?

Itsellä ollut "paha" tapa aina iltaisin katsoa leffaa tai tv:tä yleensäkkin, ja siinä samalla juoda sitten limua ja syödä popcornia/karkkia ja niin edelleen. Aion nyt vaihtaa limut sokerittomiksi ja karkin sijaan jotain sokerittomia salmiakkipastilleja, siinä jo tulee varmasti suurehko muutos tapahtumaan.

Aion myös pienentää ateriakokoja, esimerkiksi vaihtaa iltapalan 4 puolikasta reissumiestä kahteen, ja jättää syömättä kunnes tulee ähky, käsittääkseni hiljalleen alan sitten täyttymään samalla tavalla näistä pienemmistä annoksista?

Kaikki ruokavaliovinkit sekä kuntoiluvinkit ja omakohtaiset kokemukset otetaan avosylin vastaan!
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kaikki ruokavaliovinkit sekä kuntoiluvinkit ja omakohtaiset kokemukset otetaan avosylin vastaan!

Mitä raskaampaa ja pitkäkestoisempaa on liikunta, sitä enemmän energiaa kuluu. Tehokasta liikunnalla laihduttaminen ei kuitenkaan ole, vaan laihtumisen perusta on ruokavaliossa.

Jos et juo alkoholia etkä syö makeaa tai sipsejä ja muuta vastaavaa, voit syödä ihan reilunlaisesti ja silti laihdut. Jos energiaa tulee liikaa, kokeile tehdä keittoja. Ne on helppoja tehdä, niistä saa helposti hyvänmakuisia (paranevat usein uudelleen lämmittämisen myötä) ja niissä on paljon nestettä ja vähän energiaa.

Älä puputa jatkuvasti. Kun syöt, syö sillä tavalla, että nälkä oikeasti lähtee. Sen yli ei tietenkään kannata syödä. Jos sinulla on jatkuvasti nälkä, syöminen karkaa helposti käsistä.

Tuolta apua laskentaan, jos haluat vähän selvittää, millaisia ovat päivittäiset määrät.

Fineli : Ruokakori
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Muutamia kiloja on nyt lähtenyt ihan vain tarkkailemalla jonkun aikaa, että mitä syö ja miten paljon. Verrattuna aiempaan suht. levottomaan ruokavalioon ja ruoan määrään olen yrittänyt ja yritän edelleen tehdä asialle jotain pysyvästi. Nimittäin jos päästää repsahtamaan uudelleen, ei mene kauan aikaa, kun paino on ennallaan. Myönnän, että pieni satunnainen näläntunne on ollut rasittavaa, mutta kyllä toisaalta edes pieni muutos kropassa parempaan suuntaan on palkitsevaa. Lähtötilanne ei nyt vielä ole ollut katastrofi, siellä 110 kg:n nurkilla, varmaan oli vähän allekin.

Salibandyä pelaan maalivahtina keskimäärin 2-4 tuntia viikossa. Uskokaa huviksenne, että painonpudotus auttaa myös maalilla heilumisessa.

Alle 0,1 tonnin on kiivas yritys, kun sain veljeltäni juhlallisin menoin suvun painavimman tittelin. ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla nyt ei suoranaista ongelmaa ole painoni kanssa, mutta talven aikana on kuitenkin pientä rengasta tulvinut tuohon vyötärölle. Siihen päälle vielä harrastusten loppuminen syksyllä, ja fiilis oli joulun jälkeen kuin valaalla. Nyt on liikunta alkanut uudelleen ja ruokapuolella olen lähinnä ottanut vanhan käytännön, eli herkut rajoittuvat viikonloppuihin, silloinkin kohtuudella. Lisäksi olemme siirtyneet tummempiin hiilareihin entistä enemmän arkiruoassa. Fiilis on kokonaisvaltaisesti parempi, vaikka mitään radikaalia ei ole kropassa vielä tapahtunutkaan. Eikä ole mikään kiire tapahtuakaan, luotan siihen, että treenin edetessä ja ruokailun pysyessä kuosissa myös rasva sulaa ajan kanssa. Mihinkään itsemurharuokavalioihin en suostu, vaan voi kuuluu ruokaan ja leivän päälle.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Huomisesta lähtien aloitan myös jonkin sortin vähähiilihydraattisen ruokavalion, eli alan jos en nyt kokonaan jättämään välistä, niin vähentämään ruokatuotteitta joissa paljon niitä hiilareita on. Toistaiseksi on tullut syötyä aika paljon kaikkea roskaruokaa, vaaleaa leipää, pastaa ja perunaa yms. hiilihydraattipitoisia ruokia. Kaipailisinkin apua juurikin tässä ruokavalio-asiassa, eli mitä suosittelette syömään kun pyrkii jättämään pois noita yllämainittuja tuotteita...


En suosittele kokonaan hiilihydraatitonta ruokavaliota paristakin syystä. Merkittävin syy on siinä, ettei kannata opetella mitään sellaista ruokavaliota, mitä ei voi pysyvästi noudattaa. Samalla hetkellä kun laihdutuskuuri lakkaa, paino myös nousee takaisin.

Mutta ehdottomasti suosittelen vähentämään huonoja hiilareita! Netistä ja kirjallisuudesta löydät vaikka kuinka paljon tietoa hyvistä ja huonoista, nopeista ja hitaista, matatalan tai korkean GI arvon omaavista hiilareista jne... Toki siihen jonkin verran kannattaa perehtyä, mutta omakohtaisesti jaottelen homman paljon yksinkertaisemmin noudattamalla (päivällistä lukuunottamatta) sellaista nyrkkisääntöä, että vältän sokereita, sekä vehnäjauhoista leivottuja tuotteita aamupalalla ja lounaalla. Kaiken sen perusteella mitä asiasta tiedän, olen vakuuttunut, että länsimaalaisten turpoaminen johtuu ennenkaikkea huonojen hiilareiden suunnattomasta määrästä, mitä ihmiset suuhunsa tunkevat. Asian huomaa myös esimerkiksi Aasiassa, jossa uusrikkaat vaurastuttuaan antavat penskojensa ahtaa naamariinsa länsimaista paskaa, kuten karkkeja, sipsejä, hampurilaisia jne. Nämä penskat ovatkin sitten poikkeuksetta kauheita plösöjä.

Sen sijaan hyviä (matalan GI-arvon) omaavia hiilareita en varoisi, vaikka toki määräänsä enempää niitäkään ei kannata syödä. On totta, että esimerkiksi joissakin hedelmissä on paljon sokeria, mutta hedelmissä se on kuitenkin luonnollisessa muodossa. Monissa hedelmissä ja kasviksissa on kuitenkin lisäksi paljon kuituja ja vitamiineja.

Olen juuri lukemassa kirjaa nimeltään The China Study, jota uskallan suositella kaikille ravinnosta ja terveydesta kiinnostuneille, myös ja erityisesti niille, jotka vannovat hiilihydraatittoman ruokavalion nimeen. Itselleni kirja on antanut ajattelemisen aihetta, koska olen tähän asti ollut kovasti lihan (proteiinin) puolestapuhuja, vaikka puhtaasti hiilihydraatitonta ruokavaliota en olekaan koskaan noudattanut. Kirjasta löytyy myös paljon (muutakin) hyvää tietoa ruoasta ja ruoan yhteydestä sairauksiin sekä painonhallintaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huomisesta lähtien aloitan myös jonkin sortin vähähiilihydraattisen ruokavalion, eli alan jos en nyt kokonaan jättämään välistä, niin vähentämään ruokatuotteitta joissa paljon niitä hiilareita on. Toistaiseksi on tullut syötyä aika paljon kaikkea roskaruokaa, vaaleaa leipää, pastaa ja perunaa yms. hiilihydraattipitoisia ruokia. Kaipailisinkin apua juurikin tässä ruokavalio-asiassa, eli mitä suosittelette syömään kun pyrkii jättämään pois noita yllämainittuja tuotteita. Pitääkö leivän päälle alkaa metwurstin ja juuston sijaan alkaa laittamaan salaattia ja tomaattia, pitääkö pihvin tai lohen kanssa syödä fetasalaattia, vai onko jotain muuta varteenotettavaa tuotetta olemassa siihen perunan jne. korvikkeeksi?

Itsellä ollut "paha" tapa aina iltaisin katsoa leffaa tai tv:tä yleensäkkin, ja siinä samalla juoda sitten limua ja syödä popcornia/karkkia ja niin edelleen. Aion nyt vaihtaa limut sokerittomiksi ja karkin sijaan jotain sokerittomia salmiakkipastilleja, siinä jo tulee varmasti suurehko muutos tapahtumaan.

Aion myös pienentää ateriakokoja, esimerkiksi vaihtaa iltapalan 4 puolikasta reissumiestä kahteen, ja jättää syömättä kunnes tulee ähky, käsittääkseni hiljalleen alan sitten täyttymään samalla tavalla näistä pienemmistä annoksista?

Kaikki ruokavaliovinkit sekä kuntoiluvinkit ja omakohtaiset kokemukset otetaan avosylin vastaan!

Ensimmäisenä sanoisin, että jos pystyt niin jätä limut kokonaan pois. Etenkin nuo sokerittomat limut tukkii aineenvaihduntaa tehokkaasti. Itse join ennen päivittäin 1,5 litraa Pepsi Maxia ja oman elämäntapamuutoksen myötä luovuin kokonaan limuista. Tilalle olen alkanut juomaan vettä ja sitten sellaista sekoitusta johon tulee 1/4 tai 1/5 osa Rainbow hedelmäjuomaa ja loput Rainbow sitruunavichyä. Tuo on varsin hyvä yhdistelmä, koska vichy itessään on terveellistä juotavaa ja tuo pieni mehun osuus tuo siihen jotain makuakin.

Olen tänne aikasemminkin omasta vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta kirjoittanut ja itsellä hiilihydraattien syönti keskittyy aamuun ja lounaaseen jolloin ne kerkeää päivän aikana kuluttamaan ja iltaisin vain proteiinia. Leivän päälle itse aamuisin laitan yhden siivun jotain leikkelettä ja sen lisäksi salaattia ja kurkkua/tomaattia. Ja lounaalla pääasiassa lihaa ja salaattia, joskus vähän riisiä tms.

Välipaloja kannattaa lisätä ja iltapalalta jättäisin nuo leivät kokonaan pois ja korvaisin ne vaikka rahkalla ja marjoilla esimerkiksi. Itse aika usein syön iltapalana purkin ehrmannin rahkaa ja purkin ananasta. Ehrmannin rahkan maku ei ole mikään huippu, mutta kyllä sitä syö.

Kalorilaskuri.fi sivuilta löytyy ilmainen kalorilaskuri jonka avulla pystyt kattomaan kuinka paljon yleensä päivisin syöt kaloreita.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pituutta 190cm ja painoa n. 86kg. Ihan "normimitat" siis ja mahaakaan ei vielä niin hirveesti oo, perus pikku kaljamaha. :) Lihakset vaan surkastunu olemattomiin kun puntilla käynti loppu jne. Suunnattoman vittumaista vaan on, että fläsää on kasaantunut tohon kaulan alueelle eli tuplaleuka-efekti iskee aina kun vaikka vähänkin kääntää päätä alaviistoon. Toisinaan suorastaan hävettää. Kaippa tuohonkin auttaa se peruslääke eli liikuntaa lisää? Koiran kanssa tulee kävelylenkkejä tehtyä mutta pitäis varmaan käydä vielä useammin.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tuli ostettua Tunturin kunnon kuntopyörä,


Ite ottanu tavan, että kun esim. jääkiekkoa rupeen kattomaan, niin samalla kanssa kuntopyörällä poljen. Melko tehokasta, kun ottaa huomioon, että katson kaikki Jokereiden matsit ja paljon NHL-matseja. Pisin "sessio" tähän mennessä ollut 3h 25min 141 keskisykkeellä. Normaalisti semmonen 30-90min 145-150 keskisykkeellä. Leposykekin tiputetti 58:n, kun se ennen oli varmaan 75-80.

Muistakaa vaan sitten syödä varmasti riittävästi ja oikein jos urheilua tulee paljon. Toki itelläkin vajeet suurimmillaan 2000-3000kcal, mutta joka päivä syön vähintään 2000-2500kcal.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Ite ottanu tavan, että kun esim. jääkiekkoa rupeen kattomaan, niin samalla kanssa kuntopyörällä poljen. Melko tehokasta, kun ottaa huomioon, että katson kaikki Jokereiden matsit ja paljon NHL-matseja. Pisin "sessio" tähän mennessä ollut 3h 25min 141 keskisykkeellä. Normaalisti semmonen 30-90min 145-150 keskisykkeellä. Leposykekin tiputetti 58:n, kun se ennen oli varmaan 75-80.

Muistakaa vaan sitten syödä varmasti riittävästi ja oikein jos urheilua tulee paljon. Toki itelläkin vajeet suurimmillaan 2000-3000kcal, mutta joka päivä syön vähintään 2000-2500kcal.

Jotain tälläistä ajattelin itsekkin, kun tälläkin kaudella kaikki Bluesin peliit tullut katsottua ja sellaset vajaa 150 NHL-peliä, niin noitten ajan kun polkee niin pitäisi kunto ruveta nousemaan ja maha häviämään.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jotain tälläistä ajattelin itsekkin, kun tälläkin kaudella kaikki Bluesin peliit tullut katsottua ja sellaset vajaa 150 NHL-peliä, niin noitten ajan kun polkee niin pitäisi kunto ruveta nousemaan ja maha häviämään.

Juu. Ja unohtu sanoo, että muista välillä levätäkin. Viikko välillä laiskottelua liikunnastakin tekee ihmeitä. Liikunnasta hyvä tehdä mieleistä puuhaa, ja mikäs sen mieleisempää kun liittää siihe yksi intohimoista, jona jääkiekko tällä palstalla varmaan hyvänä esimerkkinä toimii.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Mä olen ollut n. 2 kuukautta vähä hiilihydraattisella ruokavaliolla ja painoa on lähtenyt 6-7 kiloa. Aamulla olen syönyt 2 viipaletta ruisleipää, viipale juustoa sekä kinkkua per leipä, 2 kananmunaa ja kuppi kahvia. Kyytipojaksi iso kulaus kalanmaksaöljyä sekä yksi berocca. Lounas salaattia (liha, kala, tai kanasalaatti), ruokajuomaksi maitoa ja vettä. Kotona olen tehnyt jokapäivä ruuaksi höyrytettyjä vihanneksia fetan kanssa, johon olen tehnyt mukaan lihaa tai kalaa. Iltapalana rahkaa ja hedelmiä. Välipalana olen syönyt myös rahkaa sekä hedelmiä.

Olo on sanoinkuvaamattoman hyvä. Pasta, peruna, sokeri, vaaleat jauhot ja leipä (paitsi aamulla) on kokonaan pannassa ja ei tee edes yhtään mieli, koska ei väsytä yhtään ruokailun jälkeen ja olo ei ole ns. ähky. Niinä päivinä kun käyn pelaamassa lätkää tai salilla, syön vähän enemmän, riippuen kulutuksesta. Jos rasitus on kovaa, lisään hiilarien määrää jotta keho palautuu paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös