Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 572 510
  • 3 046

Tyttebären

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, New York Rangers
Tässä on keski-ikäistymisen myötä päässyt vähän keskivartalo paisumaan. Nyt olisi tarkoitus ottaa itseäni niskasta kiinni ja saada painoa tiputettua pysyvästi noin 20kg, eli noin 105kg pitäisi päästä noin 85kg, joka olisi sellainen hyvä normaalipaino. Motivaationa on se että on alkanut vituttaa kun ei saa enää perkele edes luistimia kunnolla kiristettyä kun on pakki tiellä ja metsurinhousutkin muistutti päällä enemmän legginssejä kun työvaatetta.

Mitään poppaskonsteja en ainakaan aluksi meinaa ottaa käyttöön. Tein alle vähän listaa millaisia muutoksia omaan arkeen olisi tarkoitus saada runnottua läpi. Toivon että kun lista on ”julkinen” täällä niin tulisi itsellekin vähän paineistusta sitä myös noudattaa.

- Oluen juonti vähemmälle. Mikään suurkuluttaja en ole, viikossa menee normaalisti keskimäärin varmaan noin 10-15 annosta bulkki-, hifistely- ja ykkösolutta. Joskus harvoin jos lähtee oikein viihteelle niin sama määrä menee illassa. Eli enemmän vissyä ja ottaa ne parit oluet sitten vaikka vaan sen lauantaisaunan yhteydessä.

- Annoskokojen pienennys. Kotona pitää oppia syömään niiltä Arabian pieniltä ja keskikokoisilta lautasilta, eikä pidä ottaa aina sitä suurinta vatia. Työpäivän lounaat vaihdan itsepalvelupaikoista sellaisiin ravintoloihin missä lounas tulee keittiöstä annoksena, näissä paikoissa yleensä ruokakin on parempaa.

- Lautasmalli kuntoon. Lautasmallissa taitaa olla vähiten petrattavaa, itse lautanen on ollut vaan ihan liian iso. Huomiota pitää kyllä kiinnittää säännölliseen syömiseen, usein käy niin että jää aterioita välistä ja sitten vedetään se kolminkertainen annos kerralla.

- Kalorit tutuiksi. Kun vähän malttaa katsoa mitä eri ruuissa on kaloreita niin oppisi ehkä ymmärtämään mitä sitä kannattaa suuhunsa laittaa ja kuinka paljon. Esimerkiksi olen pitänyt mysliä jonain kevyenä laihdutusruokana mitä voi syödä niin paljon kuin haluaa, pelkästään ravintoarvoja vilkaisemalla huomasin ettei näin ole, muitakin esimerkkejä löytyy.

- Sipsien ja karkkien kanssa herkuttelun vähentäminen. Jos maksimissaan kerran viikossa sallisi itselleen napostelun ja sekin ainostaan mikäli on kuluttanut herkutteluhetken kalorit ensin.

- Liikuntaa enemmän. En sinänsä ole mielestäni huonossa kunnossa, jaksan painaa fyysisiä hommia koko päivän jos on tarve, mutta kun niitä hommia on niin harvoin. Tavoitteena on käydä vähintään kolme kertaa viikossa ottamassa urheiluhiki päälle. Näistä tulee jo pari siitä että lähtee muksun harrastuksen ajaksi ihan lenkille juoksemaan, aikaisemmin on tullut mentyä jonnekin munkkikaffelle tms.. Työpaikan sählyvuoro on myös sellainen mikä pitäisi hyödyntää aina kun sinne vaan ehtii, koskaan en ole ”ehtinyt” mutta se ”ehtiminen” on kuitenkin järjestelykysymys. Onpa tässä tullut poltteita kaivaa kiekkovehkeetkin naftaliinista...

- Terveellistä yhdessäoloa perheen kanssa. Enää ei viikonloppuja rötvätä kotona neljän seinän sisällä jollei ole muuta tekemistä, vaan pistetään vähän evästä (ei olutta) reppuun ja lähdetään jonnekin luontopolulle tai muualle ”mettään”. Itse tykkään, mukula tykkää ja vaimokaan ei liikaa protestoi; hienoja polkuja ja paikkoja on lähiseutu täynnä.

Eli tällaiset elämäntapamuutokset olisi tavoitteena. Pitää yrittää muistaa päivittää tilannetta tänne aina silloin tällöin.
Tämä näyttää järkevältä suunnitelmalta. Semmoisen vinkin antaisin että aloita vähä kerrallaan. Eli vaikka oluet vähemälle ja annoskoot pienemmäksi. Jo tällä muutoksella kilot alkavat pudota. Joskus voi olla että jos aloittaa kaiken kerralla niin motivaatio tippuu jo alkuvaiheessa. Mieluummin pienin askelin.
 

Barney

Jäsen
Avautui mm. se, että sokerista luopuminen aiheutti kunnon vieroitusoireet, oli päänsärkyä, vitutusta, huonoa unta, nälän tunnetta vaikka oli vetänyt juuri vatsan täyteen ja yleistä huonoa oloa. Onneksi tätä kesti vaan muutaman päivän ja sen jälkeen ei ole tarvinnut kärsiä varsinaisesti nälästä ja karkin ja makeanhimo on hävinnyt kokonaan.
Itse jätin lähes kokonaan pois kaikki sokerituotteet alkukesästä. Joskus harvoin tulee ehkä karkkia ostettua tai juotua jotain sokeripitoista juomaa, mutta limsatkin olen juonut pääasiassa soketittomina versioina. Itse olen ainakin huomannut sen, että nykyään sokerista tulee huono olo, kun elimistö ei ole tottunut siihen. Jos syö vaikka jonkun pienen karkkipussin, niin sen jälkeen alkaa turvottamaan ja yleensä myös oksettamaan. Eipä noita sokerituotteita kauheasti tee edes mieli. Jos joskus menee nälkäisenä kauppaan, niin silloin saattaa tehdä mieli ostaa jotain makeaa, mutta jos verensokerit ovat kunnossa, niin ei käy edes mielessä ostaa mitään makeisia.

Itse otin tuossa kesän ja syksyn aikana muutaman kilon pois, vaikka ei silloinkaan hirveästi ylimääräistä vielä ollut. Nyt olisi kevään aikana tarkoitus saada vielä pari kiloa pois, minkä jälkeen alkaa varmaan vielä vähän nykyhetkeäkin paremmin puskemaan vatsalihakset esille. Suosittelen kyllä kaikkia jättämään tuon sokerin pois, sillä se parantaa hirveästi elämänlaatua ja ainakin itse olen kokenut itseni paljon pirteämmäksi ilman sokerituotteita. Jos jättää nuo kaikki makeiset ja juodut kalorit pois sekä liikkuu aktiivisesti, niin kyllä siinä saa aika vapaasti syödä ihan minkälaista vain kotiruokaa ja paino vain putoaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on keski-ikäistymisen myötä päässyt vähän keskivartalo paisumaan. Nyt olisi tarkoitus ottaa itseäni niskasta kiinni ja saada painoa tiputettua pysyvästi noin 20kg, eli noin 105kg pitäisi päästä noin 85kg, joka olisi sellainen hyvä normaalipaino. Motivaationa on se että on alkanut vituttaa kun ei saa enää perkele edes luistimia kunnolla kiristettyä kun on pakki tiellä ja metsurinhousutkin muistutti päällä enemmän legginssejä kun työvaatetta.

Mitään poppaskonsteja en ainakaan aluksi meinaa ottaa käyttöön. Tein alle vähän listaa millaisia muutoksia omaan arkeen olisi tarkoitus saada runnottua läpi. Toivon että kun lista on ”julkinen” täällä niin tulisi itsellekin vähän paineistusta sitä myös noudattaa.

Sanotaan, että varsin pätevä suunnitelma. Ja mielestäni hyvinkin toteutuskelpoinen. Heitän kuitenkin muutaman kommentin. Itse olen pariin otteeseen laihduttanut hieman yli 10 kiloa, ja se on mahdollista vain, jos sen tekee kestävällä tavalla. Oikeastaan vituttaa, että päästin kilot hiljalleen hiipimään takaisin, mutta kun tiesi konstin, jolla ne lähtevät, niin helppoa niistä oli päästä eroon. Sen sanoisin, että keski-ikäistyminen ei itsessään lihota, vaan sen myötä tulleet lieve-ilmiöt. :)

- Oluen juonti vähemmälle. Mikään suurkuluttaja en ole, viikossa menee normaalisti keskimäärin varmaan noin 10-15 annosta bulkki-, hifistely- ja ykkösolutta. Joskus harvoin jos lähtee oikein viihteelle niin sama määrä menee illassa. Eli enemmän vissyä ja ottaa ne parit oluet sitten vaikka vaan sen lauantaisaunan yhteydessä.

Sanotaanko suoraan, että tuo 10-15 annosta viikossa on sellainen määrä, että aivan varmasti siitä luopumalla kilot myös lähtevät. Olut on sellaista, että se turvottaa ja pöhöttää ja lisäksi lisää helposti ruokahalua, joten sen vaikutus on yllättävän suuri. Ja vaikka oluessa ei niin hirveästi kaloreita olekaan suhteessa muihin juomiin, on noilla määrillä lisäkaloreita tullut kuitenkin ihan kohtuullisesti. Yhdessä keskiolutpullossa on 132 kcal, ja jos niitä menee viikossa 15, on se lähes 2000 kcal ylimääräistä energiaa. Laskennallisesti muistaakseni 100 kcal:n energiavaje päivässä tarkoittaisi 100 g:n laihtumista viikossa. Ja päinvastoin. Tuo 2000 kcal ylimääräistä energiaa tarkoittaa siis noin 285 g painon lisääntymistä viikossa, eli vajaata +15 kiloa painoa vuodessa.

Tuo siis karkeasti laskettuna. Ja totuus on, että meistä kaikkien kropat toimivat eri tavalla, joten ei tuosta voi mitään muuta johtopäätöstä vetää, kuin sen, että tuollainen olutmäärä säännöllisesti lihottaa yllättävän paljon. Yksittäinen viihdekäynti ei taas vaikuta niinkään, kunhan yksittäinen ei tarkoita sitä, että käy joka viikko sen kerran. :)

- Annoskokojen pienennys. Kotona pitää oppia syömään niiltä Arabian pieniltä ja keskikokoisilta lautasilta, eikä pidä ottaa aina sitä suurinta vatia. Työpäivän lounaat vaihdan itsepalvelupaikoista sellaisiin ravintoloihin missä lounas tulee keittiöstä annoksena, näissä paikoissa yleensä ruokakin on parempaa.

- Lautasmalli kuntoon. Lautasmallissa taitaa olla vähiten petrattavaa, itse lautanen on ollut vaan ihan liian iso. Huomiota pitää kyllä kiinnittää säännölliseen syömiseen, usein käy niin että jää aterioita välistä ja sitten vedetään se kolminkertainen annos kerralla.

Nuo ovat hyviä keinoja. Itse en syö työpaikalla ruokalassa ikinä, ja joskus hyvin harvoin käyn lounaspaikoissa. Tuon vaikutus on yllättävän iso, sillä ihminen on luonteeltaan ahne, ja todennäköisesti linjastolta tulee mätettyä ruokaa lautaselle enemmän kuin tarvitsisi. Itse syön omia eväitä, koska silloin pystyy katsomaan paremmin, että mitä oikesti tulee syötyä.

- Kalorit tutuiksi. Kun vähän malttaa katsoa mitä eri ruuissa on kaloreita niin oppisi ehkä ymmärtämään mitä sitä kannattaa suuhunsa laittaa ja kuinka paljon. Esimerkiksi olen pitänyt mysliä jonain kevyenä laihdutusruokana mitä voi syödä niin paljon kuin haluaa, pelkästään ravintoarvoja vilkaisemalla huomasin ettei näin ole, muitakin esimerkkejä löytyy.

Tämä on erittäin hyvä keino, mutta valitettavasti pirun työläs. Itse aikoinaan tein alkuun niin, että laskin oikeasti päivän aikana syömäni kalorit ja myös kulutukseni. Tuo oli toki vain arvio, mutta sitä kautta oppi todella hyvin, että missä yllättävissä ruoissa niitä kaloreita olikin enemmän kuin tarpeeksi. Tuo ohjasi todella hyvin terveellisemmän ruokailun suuntaan. Mutta ei sitä jaksanut kovinkaan kauaa noudattaa.

Hyvä keino (jos vain vatsa kestää) on myös korvata kokkaillessa osa lihasta palkokasveilla, kuten linsseillä tai pavuilla. Ne ovat terveellisiä ja sopivat hyvin laihduttajan ruokavalioon. Lisäksi lihan kanssa ne eivät juurikaan vaikuta ruoan kokonaismakuunkaan. Tai näin minun makuaistini sanoo.

- Sipsien ja karkkien kanssa herkuttelun vähentäminen. Jos maksimissaan kerran viikossa sallisi itselleen napostelun ja sekin ainostaan mikäli on kuluttanut herkutteluhetken kalorit ensin.

Noissa on hyvä muistaa kohtuus. Ja pohtia, että olisiko joku terveellisempi naposteltava mahdollinen. Itse olen ratkaissut asian niin, että en osta ikinä kotiin mitään perunalastuja tai vastaavaa, ja karkkiakin oikeastaan hyvin harvoin. Sitten jos olen jossain kyläilemässä ja näitä tarjotaan, en kieltäydy.

Joillain laihduttajilla on omituinen tapa, että kuusi päivää kärvistellään, ja sitten sallitaan yksi herkuttelupäivä viikkoon. Tuolloin vedetäänkin sitten roskaruokaa ja muuta epäterveellistä kaksin käsin. Sellaiset kannattaa ehdottomasti unohtaa, sillä se yksi päivä kumoaa todella helposti aiempien päivien "saavutukset". Parasta on nimenomaan tehdä pieniä muutoksia arkeen, ja satunnaiset herkuttelut eivät vaikuta silloin kokonaiskuvaan.

- Liikuntaa enemmän. En sinänsä ole mielestäni huonossa kunnossa, jaksan painaa fyysisiä hommia koko päivän jos on tarve, mutta kun niitä hommia on niin harvoin. Tavoitteena on käydä vähintään kolme kertaa viikossa ottamassa urheiluhiki päälle. Näistä tulee jo pari siitä että lähtee muksun harrastuksen ajaksi ihan lenkille juoksemaan, aikaisemmin on tullut mentyä jonnekin munkkikaffelle tms.. Työpaikan sählyvuoro on myös sellainen mikä pitäisi hyödyntää aina kun sinne vaan ehtii, koskaan en ole ”ehtinyt” mutta se ”ehtiminen” on kuitenkin järjestelykysymys. Onpa tässä tullut poltteita kaivaa kiekkovehkeetkin naftaliinista...

Kannattaa lisätä. Liikunta tekee aina hyvää. Sen merkitys laihduttamisessa on usein pienempi kuin ravinnon, mutta terveyden ja jaksamisen kannalta se on hyödyllistä. Jos säännöllisellä sählyvuorolla ei jaksa käydä, niin lenkkeily ja pyöräily ovat hyviä lajeja. Ja vaikka ihan reipas kävelykin. Sekin kuluttaa yllättävän paljon kaloreita.

- Terveellistä yhdessäoloa perheen kanssa. Enää ei viikonloppuja rötvätä kotona neljän seinän sisällä jollei ole muuta tekemistä, vaan pistetään vähän evästä (ei olutta) reppuun ja lähdetään jonnekin luontopolulle tai muualle ”mettään”. Itse tykkään, mukula tykkää ja vaimokaan ei liikaa protestoi; hienoja polkuja ja paikkoja on lähiseutu täynnä.

Tuo on erittäin hyvä keino! Ja jos keli on joskus niin surkea, ettei huvita mennä, niin voi joskus hyvällä omatunnolla olla neljän seinän sisälläkin. Toisinaan se rötväyspäiväkin tai jopa rötväysviikonloppu tekee ihan hyvääkin.

Tsemppiä urakkaan. Kyllä se onnistuu, kun pitää pään kylmänä!
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsehän havahduin viime heinäkuun lopussa, että joulusta siihen hetkeen oli paino noussut reilut 5 kiloa, enkä sitä edes ollut huomannut. No, pika-analyysi, mistä painonnousu oli johtunut oli aika selkeä. Annoskoot oli aivan liian isoja ja liikunnan määrä liian pientä. En siis sinänsä syönyt minäkään epäterveellisiä asioita, söin vain liikaa. Elokuussa sitten vähän tyhmästikin tosi pieniä annoksia ja paino putosi 5,5kg yhden kuun aikana. Siitä seurauksena kuitenkin hieman heikko olo. Syyskuussa sitten nostin annoskokoja vastaamaan n. 75% lähtötilanteen annoksista ja lisäsin pari tuntia liikuntaa viikkoa kohden. Tarkoitus oli pitää paino vakiona, mutta tuo liikunnan määrän lisääminen on johtanut siihen, että n. 3kg on paino pudonnut vielä tuosta syyskuussa saavutetusta "tavoitepainosta".
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuohon alkoholiin sen verran, että siinä on kaloreita, kuten @Sistis kirjoitti. Sen lisäksi alkoholi esimerkiksi hidastaa aineenvaihduntaa.

Näihin tissutteluoluisiin olen itse kiinnittänyt eniten huomioita.
Sen jälkeen sitten tulevat vasta nopeiden hiilareiden välttely, veden juonti ja muut tutut konstit.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- Annoskokojen pienennys. Kotona pitää oppia syömään niiltä Arabian pieniltä ja keskikokoisilta lautasilta, eikä pidä ottaa aina sitä suurinta vatia. Työpäivän lounaat vaihdan itsepalvelupaikoista sellaisiin ravintoloihin missä lounas tulee keittiöstä annoksena, näissä paikoissa yleensä ruokakin on parempaa.

Buffasta on helppo vetää puolet lautasesta täyteen rehuja. Valmiissa annoksissa rehuja on aika vähän. Lisäksi sille on syynsä, miksi safka noissa on parempaa: siinä on yleensä paljon enemmän voita, kermaa, suolaa ja sen sellaista.

Lounaslinjasto ja puolet rehuja ja tyyliiin yksi peruna ja loput protskun lähdettä. Ei kastiketta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sanotaan, että varsin pätevä suunnitelma. Ja mielestäni hyvinkin toteutuskelpoinen. Heitän kuitenkin muutaman kommentin. Itse olen pariin otteeseen laihduttanut hieman yli 10 kiloa, ja se on mahdollista vain, jos sen tekee kestävällä tavalla. Oikeastaan vituttaa, että päästin kilot hiljalleen hiipimään takaisin, mutta kun tiesi konstin, jolla ne lähtevät, niin helppoa niistä oli päästä eroon. Sen sanoisin, että keski-ikäistyminen ei itsessään lihota, vaan sen myötä tulleet lieve-ilmiöt. :)

Kiitokset hyvistä neuvoista, yritän pitää mielessä. Sen verran pitää tarkentaa että tähtäimessä olisi tosiaan saavuttaa tapojen pysyvä muutos. Josko sitten saisi ehkä muutaman elinvuodenkin lisää. Ja en meinaa mitään hardcore meininkiä siten etten mitään lipsumisia sallisi, tottakai elämästä pitää saada nauttia mutta pitää yrittää pysyä kohtuudessa.

Tuo kommentti keski-iän lieveilmiöistä osuu kyllä ihan nappiin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Buffasta on helppo vetää puolet lautasesta täyteen rehuja. Valmiissa annoksissa rehuja on aika vähän. Lisäksi sille on syynsä, miksi safka noissa on parempaa: siinä on yleensä paljon enemmän voita, kermaa, suolaa ja sen sellaista.

Lounaslinjasto ja puolet rehuja ja tyyliiin yksi peruna ja loput protskun lähdettä. Ei kastiketta.

Ihan hyvä pointti. Olen mielestäni yrittänyt ottaa aina puolet salaattia mutta silti annosten koko tuntuu olevan vaan iso.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yksi hyvä nyrkkisääntö ilman sen kummempia hifistelyjä on se, että jättää lisätyt sokerit ja kovat rasvat sekä niitä selkeästi paljon sisältävät tuotteet pois arjesta ja ottaa sopivasti tilalle kasvirasvoja, ja vielä miettii vähän, missä välissä niitä hiilareita vetää. Jos lauantaina on edessä koko päivän kestävä ulkoilusessio semiraskaissa tunnelmissa, on hyvä ottaa alle perjantaina hiukan muutakin kuin oliiviöljyä ja kanaa, enkä viittaa nyt saunakaljoihin. Sen sijaan perus toimistotyötä tekevä pertti ei tarvitse duuniporukan höntsäsählyyn vuorokauden ruispalatankkausta.

Myös suolan vähentäminen kannattaa. Olen nyt jonkin aikaa jättänyt itse suolan vähän vähemmälle ja onhan tuo makuaisti terävöitynyt. Laitoin eilen pitkästä aikaa ihan ehtaa voita leivälle, kun oli tuoretta rukiista tarjolla, ja jumankauta se voi löi läpi sieltä. Ei ollenkaan pahalla tapaa, koska hyväähän se oli, mutta sen verran kuitenkin, että herätti siihen, kuinka noihin makuihin turtuu. Muutaman kerran jälkeen ei enää tuntuisi missään vähän paksumpikaan kerros voita.

Sitten sitä arkiliikuntaa kehiin. Ei vain siten, että joo hei, nyt mä lähden ulos vähän haravoimaan tai pelaamaan sählyä, vaan auton sijaan pyörällä töihin, kävellen kauppaan, raput ylös yms. Niistä muodostuu pidemmän päälle se kulutus, jonka varjolla voi muutamat saunakaljat kiskaista aivan huoletta. Tai ottaa kummitytön synttäreillä kakkua kahvin kanssa. Yksi iso ongelma tapaa usein olla, että a) tehdään liian monia ja radikaaleja muutoksia, eikä niitä kaikkia kyetä pitämään, jolloin asenne murenee ja b) kuvitellaan, että tunnin sählyseisoskelu kuittaa koko päivän istumisen.

Askelmittari ja edes lyhytaikainen ruokapäiväkirjan pito avaa näitä asioita erittäin hyvin.
 
K

Kiekkokatsoja

Lyhytohje: Hiilarien syönti alas, liikuntaa jonkinverran lisää. Pääsee kilo/viikko tahtiin alussa, ja jatkossa vähintään 0.5kg/viikko pois.
Eri asia on se, että miten sitä jaksaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen mielestäni yrittänyt ottaa aina puolet salaattia mutta silti annosten koko tuntuu olevan vaan iso.
Itsekin tein sen virheen pitkään että rehujen myötä annoskoko vain kasvoi, duunin buffa tarjosi hyvät eväät, joten toimistotyöläinen paisuu paisumistaan kun istuu 8 tuntia ja syö hvyin alakerrassa joka päivä. Siinä ei paljoa auta salaattilautanen, varsinkin kun se oli normin lisä.
Jos ei muuten onnistu niin pääruoka pienelle salaattilautaselle ja siihen samanmoinen salaatti viereen.

Ei leipää! Leipää moni läskien kanssa painiva syö ihan liikaa, voi mennä jopa 80-100 viipaletta viikossa. Siinä vasta hiilaripommi.

Leipä on hyvä kun se on 100% kaura/ruis ja 1-2 palaa aamuisin jos ei ehdi puuroa syödä. Muuten ei tarvitse leipää, viikkotasolla laadukasta leipää se max 20 palaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hiilarit alas, rasvoja lisää (oliivi- kookosöljy ja voi). Rapsi - ja rypsiöljyt jättäkää kauppoihin, erittäin prosessoitua ja epäterveellistä paskaa. Luomulihaa, luomukanamunia, kalaa, kasviksia, reehuja, vettä. AIka iisiä, jos oikeasti haluaa puodottaa painoa, eikä tarvitse tosiaan kärvistellä nälässä ja ruoka on myös terveellistä. En myöskään suosittele maidon juomista (etenkään rasvattoman) kenellekkään. Myös isossa osassa hedelmiä on runsaasti sokeria, mutta on se omena aina parempi kuin suklaapatukka.

Itsekin syön joka päivä arkisin työpaikkaruokalassa. Puolet vihanneksia ja salaattia, toinen puoli proteiiniä. Salaatin ylle oliiviöljyä. Perunat/riisit ja pastat jäävät ottamatta, ihan turha lisä, joka ei tuo mitään arvoa aterialle. Leivät jäävät toki myös pois ja juomaksi aina vettä, ei jälkkäriä. Okei, jos on omenahyvettä, niin sitä otan aina, eli noin 3-5 kertaa vuodessa.

Ehdoton ei kannata missään tapauksessa olla! Tänään on meilläkin perheessä pizzapäivä :)
 

Tyttebären

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, New York Rangers
Hiilarit alas, rasvoja lisää (oliivi- kookosöljy ja voi). Rapsi - ja rypsiöljyt jättäkää kauppoihin, erittäin prosessoitua ja epäterveellistä paskaa. Luomulihaa, luomukanamunia, kalaa, kasviksia, reehuja, vettä. AIka iisiä, jos oikeasti haluaa puodottaa painoa, eikä tarvitse tosiaan kärvistellä nälässä ja ruoka on myös terveellistä. En myöskään suosittele maidon juomista (etenkään rasvattoman) kenellekkään. Myös isossa osassa hedelmiä on runsaasti sokeria, mutta on se omena aina parempi kuin suklaapatukka.

Itsekin syön joka päivä arkisin työpaikkaruokalassa. Puolet vihanneksia ja salaattia, toinen puoli proteiiniä. Salaatin ylle oliiviöljyä. Perunat/riisit ja pastat jäävät ottamatta, ihan turha lisä, joka ei tuo mitään arvoa aterialle. Leivät jäävät toki myös pois ja juomaksi aina vettä, ei jälkkäriä. Okei, jos on omenahyvettä, niin sitä otan aina, eli noin 3-5 kertaa vuodessa.

Ehdoton ei kannata missään tapauksessa olla! Tänään on meilläkin perheessä pizzapäivä :)
Kyllä sitä perunaa ja riisiä voi ottaa jos urheilee aktiivisesti. Mulla treeneistä ei tule mitään ilman hiilareita. Mutta hiilareita en syö siis paljoa, vain sen verran mitä tarvitsen treenejä varten.

Vesi on myös tärkeä kun laihduttaa, hyvä vinkki on ostaa kunnoline vesipullo ja pitää sitä mukana.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä sitä perunaa ja riisiä voi ottaa jos urheilee aktiivisesti. Mulla treeneistä ei tule mitään ilman hiilareita. Mutta hiilareita en syö siis paljoa, vain sen verran mitä tarvitsen treenejä varten.

Vesi on myös tärkeä kun laihduttaa, hyvä vinkki on ostaa kunnoline vesipullo ja pitää sitä mukana.
Joo, toki jos treenaa paljon niin hiilareitakin kannataa tankata jonkin verran, mutta ei älyttömiä määriä siinäkään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hiilarit on nimenomaan fyysistä tekemistä varten, jos fyysinen työ tai urheilee vielä samana päivänä silloin tankataan hiilaria siihen tarvittava määrä, muuten se muuttuu... LÄSKIKSI.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Läskien tulemisesta ja lähtemisestä sanoisin, että liikunnalla on hyvin pieni rooli. Tai noh, tuo kova punttaaminen on kyllä laji mitä harrastaessa itsensä on hankala saada läskiksi. Itekin tein sitä usemman vuoden niin että kävin välillä kaksi kertaa päivässäkin ja keskimäärin 6 kertaa viikossa. Ensinnäkin söin ihan pirusti proteiinivoittoista ruokaa ja toisekseen lisäravinteita tankkasin aika roimasti. Painoin silloin 7kg enemmän kuin nyt ja yksi päivä mittasin vanhasta vyöstä että vyötäröä on noin 15cm enemmän.

Käyn säännöllisesti säbää 4 kertaa viikossa 1,5-2h pelaamassa / treenaamassa + pelit päälle, mutta se ei vaikuta lihomiseen mitenkään ellen seuraa syömistä. Toki on lajeja kuten soutaminen, joka kuluttaa niin paljon kaloreita että syömällä on hankala paisua jos treenien kesto on + 1,5h
En tietääkseni ole mikään läski läski ollut sitten 18 ikävuoden, mutta onhan sitä yliääräistä mahaa ihan mukavasti.

Nyt olen alkuvuoden vähän tiukannut ja loppiaisesta tähän aamuun kiloja on pois 7 sekä vyötärö kaventunut 5,5cm. Iteasiassa tämä on aika helppoa, jätän kavhileivät ja viinan pois, vähennän leipää enkä syö myöhään. Useana päivänä olen paistanut kuhafileen ja tehnyt salaatin kaveriksi. Hyvää on eikä ole nälkä mutta paino putoaa, vilkaiskaapa hupia kuhan ravintoarvot.
Tuotahan ei monenkaan perse kestä jos joutuu kaupallisella kalalla elämään, mutta itse satun saamaan kuhaa järvestä sen minkä jaksan syödä.

Syödyn ruuan määrällä ei niinkään ole merkitystä, mutta syödyn ruuan energiasisällöllä on.

Että tuota, varsinaisesti en siis tosi läski ole mutta tiedän miten kilot lähtee. Ite olen aika jojomies kun en varsinaisesti ahditu ollessani painossa +-10kg mihinkään suuntaan. Väliin on vaan hyvä alottaa pohjalta niin saa kesällä syödä makkaraa ja juoda uistellessa bisseä coolerista. Sillä ne kilot tuleekin. Tiedän ja osaan, ottaa läskiä ja poistaa läskiä. Kumpikin yhtä helppoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai noh, tuo kova punttaaminen on kyllä laji mitä harrastaessa itsensä on hankala saada läskiksi.
Aika paljon läskejä punttijuntteja on kyllä tullut nähtyä, joten epäilenpä tätä. Riippuu vähän mikä sen punttaamisen tavoite on ollut.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo, tähän helppo kommentoida että kyllä itsellekin se läski kertyi lihasten päälle ja kun tankkaa tasaisesti silloin kun treenaa kovaa niin sitä on vaikea vähentää kun treenit syystä tai toisesta jää vähemmälle. Tämä siis harrastelija-arkea, eri asia nämä fittness-jutat jotka tekee kaiken oikein syömisessä ja treenaamisessa.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä olen 191 cm pitkä. Vuoteen 2005 (20-vuotiaaksi asti) olin normaalipainoinen ja tuolloin painoin vain 78 kilogrammaa. Sitten onnistuin lihottamaan itseni vuodesta 2005 vuoteen 2013 aika hyvin 113 kilogramman painoiseksi (ainakin). Tein kunnioitettavan 35 kilogramman lihomisen 8 vuodessa. Se onnistui juomalla valtavasti sokerilimuja sekä alkoholia, syömällä epäterveellisesti ja liikkumalla todella vähän.

Sitten huhtikuussa 2016 lopetin kokonaan sokerilimut ja vähensin sokerin käyttöä muutenkin. Sillä tavalla lähti 10 kilogrammaa muutamassa kuukaudessa. Liikuntaa lisäsin myös vähän, mutta en mitenkään merkittävästi.

Kesäkuussa 2019 vaaka näytti 103,5 kilogrammaa ja päätin, että nyt saa riittää ylipainoisuus. Minulla oli siinä 10 viikkoa aikaa kesäloman alkuun. Tein tavoitteen, että kesäloman alussa painoni olisi 95 kilogrammaa. Harrastin liikuntaa melkein päivittäin 10 viikon ajan (kävelyä ja uintia). Lopetin kokonaan leikkeleiden syömisen ja lihan syöntiä olen vähentänyt valtavasti kesäkuun alusta alkaen. Cashew-pähkinöitä ja marjoja tulee syötyä paljon, kuten myös vihanneksia. Alkoholia en ole kovinkaan paljon juonut kesäkuun alun jälkeen. Kesälomalla sitä kyllä tuli jonkun verran otettua, mutta nyt on taas mennyt 4,5 kuukautta selvänä. Sen 10 viikon jälkeen paino oli elokuun puolen välin jälkeen jotain 96 kilogrammaa eli tavoitteeseen en ihan päässyt, mutta se ei haitannut.

Kuukauden kesälomalla tuli reilu kilogramma painoa takaisin, mutta päätin, että vuoden loppuun mennessä painan alle 90 kilogrammaa. 31.12.2019 vaaka näytti 89,5 kilogrammaa. Nyt paino on jotain 88 kilogrammaa eli kesäkuun alusta alkaen on lähtenyt se 15 kilogrammaa. Nykyään jos suinkin mahdollista, niin kävelen melkein joka paikkaan. On kiva käydä uimassa 2 kilometrin matka eikä sen jälkeen olo edes kovin väsynyt. Hankala edes kuvitella, että miten olisin saanut uitua 4 vuotta sitten 25 kilogrammaa painavampana 2 kilometrin matkan.

Nykyään tulee huono omatunto herkuttelusta, niin ei tule hirveästi herkuteltua. Toki tänään menen perjantaista sunnuntaille Helsinki-Tukholma-Helsinki -risteilylle, niin tulee ehkä herkuteltua, kun on buffetkin varattuna. Ja saattaa loppua 4,5 kuukauden selvänä olo. Tätä risteilyä varten vedin 15 päivän teholiikunnat ja terveelliset syömiset. Ehkä sitten kun paino tästä vakiintuu, niin voi ruveta elämään ns. normaalimpaa elämää eikä tarvitse kiinnittää huomiota painoon.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Rapsi - ja rypsiöljyt jättäkää kauppoihin, erittäin prosessoitua ja epäterveellistä paskaa. Luomulihaa, luomukanamunia

Onko näille jotain tieteellistä perustetta? Rypsit ja Rapsit taidetaan kuitenkin lukea niihin hyviin rasvoihin ravintosuosituksissa. Ja eivätkö oliiviöljyt ole samaan tapaan prosessoituja? Myöskään luomusta en muista nähneeni tutkimuksilla vahvistettuja terveysvaikutuksia. Kysyn, koska väitteet kuulostavat vähän Antti Heikkilän tyyppisiltä terveys"guru" -jutuilta, joita ei juuri virallisilta tahoilta kuule.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko näille jotain tieteellistä perustetta? Rypsit ja Rapsit taidetaan kuitenkin lukea niihin hyviin rasvoihin ravintosuosituksissa. Ja eivätkö oliiviöljyt ole samaan tapaan prosessoituja? Myöskään luomusta en muista nähneeni tutkimuksilla vahvistettuja terveysvaikutuksia. Kysyn, koska väitteet kuulostavat vähän Antti Heikkilän tyyppisiltä terveys"guru" -jutuilta, joita ei juuri virallisilta tahoilta kuule.
Luomu-tuotteiden osalta suosin itse sellaisia hedelmiä tai vihanneksia luomuna, jotka syödään kuorineen: omenat, rypäleet yms. Sillä ei-luomujen vihannesten ja hedelmien kasvattamiseen köytetään erinäisiä myrkkyjä, joita saattaa jäädä hedelmien pinnalle. Esimerkiksi tavallisissa omenoissa on useasti ihmeellinen nihkeä pinta. Tuskinpa merkitystä hirveästi on, ainakaan painonpudotuksen osalta sillä ei ole mitään merkitystä.

Nää ravintoainehommelit tuntuvat nykyään olevan enemmän uskonnollista juttua kuin tiedettä.

Semisti offtopiccia siis.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hiilarit alas, rasvoja lisää (oliivi- kookosöljy ja voi). Rapsi - ja rypsiöljyt jättäkää kauppoihin, erittäin prosessoitua ja epäterveellistä paskaa.

Rypsiöljy ei ole epäterveellistä, vaan sitä ja oliiviöljyä pitäisi juuri suosia. Kookosöljy ja voi sen sijaan sisältävät runsaasti tyydyttyneitä rasvahappoja, joita tulisi vältellä.

Onko näille jotain tieteellistä perustetta? Rypsit ja Rapsit taidetaan kuitenkin lukea niihin hyviin rasvoihin ravintosuosituksissa. Ja eivätkö oliiviöljyt ole samaan tapaan prosessoituja? Myöskään luomusta en muista nähneeni tutkimuksilla vahvistettuja terveysvaikutuksia. Kysyn, koska väitteet kuulostavat vähän Antti Heikkilän tyyppisiltä terveys"guru" -jutuilta, joita ei juuri virallisilta tahoilta kuule.

Tieteellinen näyttö on nimenomaan kasvirasvojen puolesta, tyydyttyneiden rasvojen haitoista on selvä näyttö. Antti Heikkilää ei tosiaan kannata käyttää tietolähteenä.

 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Aika paljon läskejä punttijuntteja on kyllä tullut nähtyä, joten epäilenpä tätä. Riippuu vähän mikä sen punttaamisen tavoite on ollut.

Joo, eihän se mahdotonta ole, itse käytin sanaa hankalaa. Mutta niinkuin kirjoitit niin tavoitteessa voi olla eroja ja maksimivoimaa treenanneilla harjoitukset olivat ihan toisenlaisia kuin itselläni, enkä itsekään ollut mikään iso missään vaiheessa.
Jos punttia harrastaa niin tietää siitä kun sanon että pystypunkka onnistui järkevin 6-8 sarjoina 35kg käsipunteilla ja vinopenkin 45kg käsipainoilla.
Mutta aina kun treenasin, treenasin täysillä ja valitettavasti joskus oksentamiseen asti tuli piiputettua. Tätä uskallan hyvällä omalla tunnolla kutsua kovaa punttaamiseksi. En väitä viisaaksi, mutta näin sain itselle ihan ok tunteen ja aina oli mukava mennä treenin päälle saunaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Iso-Olli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse päätin aloittaa elämäntaparemontin vuodenvaihteessa. Laitan nyt ensimmäisen kuukauden jälkeen pientä tilanneraporttia.

Tammikuun alussa vaaka näytti lukemaa 122,9 kg. Pituutta on vain 172 cm, joten ylipaino oli sairaalloista. Olen aina ollut ylipainoinen, vaikka nuorempana pelasin aktiivisesti lätkää, kävin salilla ja juoksemassa. Painoindeksin mukaan en ole muistaakseni ikinä ollut normaalipainoinen. Ruokailuihin en ole kiinnittänyt huomiota, vaan syönyt niin paljon, että vatsa on täynnä. Limua, karkkia, sipsiä ja kaikkea muuta paskaa tuli naposteltua melkein päivittäin. Lisäksi jääkiekon lopettamisen myötä loppui myös muu kuntoilu kuin seinään. Juokseminen ja sali ei itsessään kiinnostanut, vaan motiivina oli kiekossa kehittyminen. Silti ruoat oli yhä samoja hiilihydraattipommeja (makaronilaatikkoa, pastaa yms.) kuin ennenkin.

Ruoan laadun lisäksi ruokailurytmi oli heikko. Oikeastaan mitään rytmiä ei ollut, vaan söin silloin kun tuli nälkä. Tämän luulen vaikuttaneen myös annoskokoihin negatiivisesti. Leipää kului viikossa monta pussia. Suurin osa oli ruisleipää, mutta päälle laitoin aina reilusti oivariinia ja juustoa. Siis sitä halvinta kermajuustoa, jota kaupasta saa. Alkoholia en ole ikinä pahemmin kuluttanut. Unirytmi oli myös ollut pitkään perseellään ja useimpina öinä unen määrä jäi viiden kuuden tunnin paikkeille.

Asetin tavoitteeksi, että pudottaisin painoa 10 kg vuoden 2020 aikana. Ajattelin motivaation pysyvän parempana kun rima ei ole liian korkealla. Aluksi oli tarkoitus laittaa perusasiat kuntoon. Uni- ja ruokailurytmi, ruoanlaatu ja kevyttä liikuntaa. Unta tuli parina ensimmäisenä yönä aika vähän, mutta sen jälkeen unen määrä on pysynyt tasaisesti kahdeksan tunnin paikkeilla. Liikunnaksi valikoin uinnin ja sauvakävelyn. Molempia kaksi kertaa viikossa. Ruokaa syön viisi kertaa päivässä tiettyihin kellonaikoihin. Aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ruokavalio koostuu enimmäkseen kanasta, kalasta, riisistä ja kasviksista/hedelmistä. Juomana on vettä tai kivennäisvettä sekä aamulla kahvia. Aamulla syön edelleen ruisleipää, mutta vain kaksi siivua joiden päälle hieman oivariinia, 10% juustoa ja keitettyä kananmunaa. Vehnän, sokerin ja punaisen lihan olen jättänyt oikeastaan kokonaan pois. Aiempi iltanapostelu on korvaantunut rasvattomalla maitorahkalla ja hedelmällä.

1.2. vaaka pysähtyi lukemiin 116,5 kg. Olin erittäin positiivisesti yllättynyt! Suurin osa pudotuksesta on syntynyt uskoakseni ruokavalion muutoksilla ja nesteet varmaan lähtenyt jo aika tehokkaasti liikkeelle. Olo on ollut todella energinen ja nälän tunnetta ei tule päivän aikana vaikka annoskoot on pienentynyt. Liikuntakaan ei ole ollut mitään pakkopullaa, vaan varsinkin tammikuun loppupuolella odotti jo innolla sitä lenkille/uimaan pääsyä. Helmikuun aikana aion ottaa yhden lenkkipäivän lisää eli 2x uinti ja 3x sauvakävely viikkoon. Ruokailussa menen samalla kaavalla kuin tammikuussa. Salillekin olisi jo vähän hinkua, mutta varmaan parempi totuttaa kehoa vielä tuohon kevyempään liikuntaan. Painon putoaminen tulee tästä varmasti hidastumaan, mutta tuohon alkuperäiseen vuoden tavoitteeseen uskon nyt ainakin pääseväni. Lopullisena tavoitteena on se normaalipaino ja siinä pysyminen, mutta mitään aikaa tuon saavuttamiselle en ole ajatellut. Joka tapauksessa useampi vuosi siihen tulee luultavasti menemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös