Kritiikkiä HIFK:n valmentajista ja valmennuksesta

  • 72 439
  • 161

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun veikkaukseni on se, että Pennanen-Sormunen -kaksikon osuuskin pitää lukea mukaan huonoon kevääseen, enkä ihmettelisi jos sinne tulisi muutoksia.

Yleensähän päävalmentaja kasaa itse itselleen oman valmennusryhmänsä hänelle tutuista ja luotettavista ihmisistä, joten siinä mielessä tuo HIFK:n viime kauden tapa kasata valmennusryhmä kasaan oli vähintäänkin merkillinen: pistetään kolme toisilleen täysin(?) tuntematonta vaikkakin sinäänsä meritoitunutta jamppaa kimppaan ja toivotaan parasta. Mietin viime kauden alussa juurikin tuommoisen sommitelman toimivuutta, mutta en osannut/uskaltanut julkisesti lähteä tuommoista asiaa spekuleeraamaan, kun lapsellisesti uskoin HIFK:n viimeinkin oppineen tyhmistä virheistään siten, ettei noin perustavaa laatua olevia virheitä vähään aikaa tultaisi meidän organisaatiossa näkemään.

Ei ne ainakaan vielä täksi kaudeksi hitsautuneet toimivaksi valmennusryhmäksi, mutta ehkä ensi kaudella sitten jatkuvuuden ansioista kävisi toisin?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Onko valmennuksella käsitystä, miksi pelaajat eivät noudattaneet heidän master plania Jokereita vastaan? Jos siis siellä on sellainen kerta löytynyt?

Kyllä siitä kai käsitys on. Pelillisesti lähes kaikki kulminoitui meidän ala-arvoiseen sentteripeliin ja tähän ei ole senttereilläkään mitään sanottavaa. Niin monta kertaa on kelailtu, missä meidän senat ovat ja missä olivat narrien & Bluesin senat. Epäonnistunut sentteripeli mukaanlukien aloitukset ja poislaskien Liivik on eräs suurimmista "virallisista" syistä ja eipä mulla ole tuohon paljon sanottavaa. Vikoja löydettiin myös laitahyökkääjien toiminnasta, mm. maskimiesten puuttumisesta. Vähimmällä kritiikillä on selvinnyt alakerta: mv + pakisto ja mun silmiinikin meidän alakerta selvisi ihan ookoo ja nimenomaan meidän hyökkäys yski. Ja narrit pelkäsi etukäteen HIFK:n raudanlujaa hyökkäystä. Tämän verran on irronnut organisaatiolta ja yksityiskohtainen jälkipyykki on jäänyt joukkueen sisäiseksi, kuten sen kuuluukin jäädä. Ainakin jonkunlainen rauha on laskeutunut maahan ja musta on hyvä, että asiaa yritetään jotenkin analysoida. Kaikki olivat pelaajia myöten täysin puulla päähän lyötyjä ja kukaan ei sortunut peleissäkään surffailemaan. Siksi se niin paskalta näyttikin, kun jätkät vetivät ihan tosissaan ja mitään ei tapahtunut. Ja mustakin on päin helvettiä, että valmentaja ei valitse itse apureitaan. Ei liigajoukkueen apuvalmentajan paikka voi olla mikään palkintovirka jollekin omalle junnukoutsille. Se on ainakin varmaa, että tämän kauden paskakasassa ei enää kannata rypeä. Pakko katsoa eteenpäin.

Mitä tulee valmentajiin ja heistä tykkäämiseen, niin sanoudun irti siitä, että jotenkin erityisesti tykkäisin Petusta. Ennemmin se on niin, että Kojon henkilö oli mulle aika negatiivinen hahmo ja Petu on vain valmentaja. Sheddenistä tykkäsin vilpittömästi, loistava ja suuri äijä. Koetan olla tasapuolinen ja mulle ei ole ongelmia todeta, että Kojon tai Petun HIFK pelaa huonosti. Katson ehkä vähän liikaakin loppujen lopuksi tulosta. Oon itse blaastannut aika voimakkaasti siitä, että rakennustyö kestää ja harvat onnistuvat ekalla kaudellaan. Ainakaan tässä organisaatiossa. Hieman etäisyyttä kauteen ottaneena voin rehellisesti sanoa, että tämähän on snadia paskapuhetta. Suurin osa valmentajista onnistuu vasta ensimmäisen jälkeisellä kaudella, kuten tapahtui Kojolle, Dufvalle, Virralle etc. Mutta mitään kieltoa sille ei ole, että koutsi saa pistää homman toimimaan hetikin. Ihan niinkuin maalivahti saa ottaa kaikki vedot. HIFK:n lähihistoriassa on tehty tulosta myös koutsin ekalla kaudella: Erkka ja Rami, Aran välieräpaikka, Sheddenin välieräpaikka...ja samaan aikaan Suikkanen tekee loistavan ensimmäisen kauden tuloksen Pelicansissa. Aho vie Jypin finaaliin ekalla kaudellaan. Mun mielestäni ei välttämättä ole väärin katsoa vain lopputulosta kuitenkaan? Otetaan nyt vaikka TPS ja Pelicans, jotka molemmat menivät Suikkasen kanssa pitkälle ekalla kaudella. Joukkueet ovat aivan erilaiset, samoin paikkakunnan kiekkokulttuuri. Tepsillä oli yhdentekevä joukkue ilman isoja staroja. Pelicansiin on hakattu jo massiakin. Mä en, hyvät naiset ja herrat, löydä mitään muuta yhteistä parin kauden takaiselle TPS:lle ja tämän päivän Pelicansille kuin yhden herran - Kai Suikkanen. Kaipa tämä kelpaa todisteeksi siitä, että valmentajan osuus voi olla aivan helvetin iso? Tää on ristiriidassa sen kanssa, että toisaalta haluaisin päästä irti valmentaja vs. valmentaja -väännöistä. Ikäänkuin pelaajilla ei olisi merkitystä.

Toivoisin, että valmennuksen suhteen kukaan HIFK-organisaatiossa ei enää sortuisi siihen, mihin melkein itse olen sortunut Kojon ja Petun aikana: Kaikki kestää aikansa, eteenpäin on menty, organisaatio muuttuu pikkuhiljaa ja blaablaaaa. Tätä kun hokee aikansa, siihen rupeaa uskomaan. Kyllä toi finaalipari Jyp-Pelicans todistaa sen, että meidän ei ole aina pakko ventata paria-kolmea kautta per koutsi, että saadaan menestystä. Eka kaudella horistaan, että tää ei ole kokonaan sen kokoama joukkue. Tokalla selitetään, että eteenpäin on kuitenkin menty. Vittu, mä kaipaan HIFK:hon seuraavaksi koutsiksi jotain ihan uutta naamaa, joka tekee samat kuin Suikkanen, Virta & co: ei kumarra sille totuudelle, että "hei - tää on HIFK, kato tää vähän kestää". Vitut sen niin tarvitse mennä. Pelkäänpä, että Lämsä vetää ekalla kaudellaan narrien parhaan tuloksen aikoihin. Jos näin, niin toivon HIFK:nkin katsovan joskus jotain muita kuin meritoituneita koutseja. HIFK-logiikan mukaan seuraava valmentajamme on Suikkanen. En vastusta, mutta enemmän iloa saisin siitä, että organisaatio jaksaisi kaivaa vähän pintaa syvemmältä tätä valmennuscaseakin.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Suurin osa valmentajista onnistuu vasta ensimmäisen jälkeisellä kaudella, kuten tapahtui Kojolle, Dufvalle, Virralle etc. Mutta mitään kieltoa sille ei ole, että koutsi saa pistää homman toimimaan hetikin. Ihan niinkuin maalivahti saa ottaa kaikki vedot. HIFK:n lähihistoriassa on tehty tulosta myös koutsin ekalla kaudella: Erkka ja Rami, Aran välieräpaikka, Sheddenin välieräpaikka...ja samaan aikaan Suikkanen tekee loistavan ensimmäisen kauden tuloksen Pelicansissa. Aho vie Jypin finaaliin ekalla kaudellaan. Mun mielestäni ei välttämättä ole väärin katsoa vain lopputulosta kuitenkaan? Otetaan nyt vaikka TPS ja Pelicans, jotka molemmat menivät Suikkasen kanssa pitkälle ekalla kaudella. Joukkueet ovat aivan erilaiset, samoin paikkakunnan kiekkokulttuuri. Tepsillä oli yhdentekevä joukkue ilman isoja staroja. Pelicansiin on hakattu jo massiakin. Mä en, hyvät naiset ja herrat, löydä mitään muuta yhteistä parin kauden takaiselle TPS:lle ja tämän päivän Pelicansille kuin yhden herran - Kai Suikkanen. Kaipa tämä kelpaa todisteeksi siitä, että valmentajan osuus voi olla aivan helvetin iso? Tää on ristiriidassa sen kanssa, että toisaalta haluaisin päästä irti valmentaja vs. valmentaja -väännöistä. Ikäänkuin pelaajilla ei olisi merkitystä.

Anteeksi, että huutelen teidän ketjuunne, mutta pientä kommenttia yleisestä tästä "ensimmäisen kauden onnistuminen" -jutusta.

Aika monesti se onnistuminen tulee sellaisissa jengeissä, joilla on selkeästi petrattavaa ja koutsilla on kyky puhaltaa sellainen positiivinen tuulenvire jengiin. Suikkanen on päässyt aika puskista koutsaamaan sekä Tepsiä ja Pelicansia, ilman sen suurempia odotuksia. Tuo on aika ihanne tilanne koutsille ja joukkueelle noin henkisesti. Siinä, kun saa puhallettua hyvän vireen jengiin, niin se kantaa aika pitkälle. Toki Suikkanen on erinomainen koutsi, mutta hänkään ei ole ottanut vielä sitä todellista haastetta vastaan esim. juuri IFK:n tai Jokereiden peräsimessä, jolloin odotukset olisi pilvissä heti sopparin julkistuksen jälkeen. Sama juttu koskee Tuokkolaa ja Ahoa. Vaikka Kalpa hajosikin totaalisesti Bluesia vastaan, teki Tuokkola kovan duuninäytteen Kalpan kanssa. Suikkanen osaa selkästi hyödyntää altavastaajan aseman loistavasti.

Petu tuli teillä aika paskaan paikkaan. Katettu pöytä oli niin korea ja mainostettu, sekä loistavaksi todettu, että oman mestariteoksen luominen saattoi olla liian haastavaa henkisesti sekä Petulle että tämän kauden teidän jengille. Kaikessa Petua kuitenkin alitajuntaisesti verrattiin Kojon mestaruuskauteen, en siis usko, että pöytä oli oikeasti puhdas. Urheilullisesti tämä voi tehdä ihan hyvää teidän ensi kaudelle. Nyt joukkue ymmärtää, että ei ole vanhaa, on vain uusi päämäärä ja uudet koutsit. Pääsette starttaamaan ikään kuin puhtaalta pöydältä.

Minä uskon, että ensi kaudella IFK on mentaalisesti paljon kovempi porukka, kuin tämän kauden jengi. Petullekin povaaan menestystä, jos pelitapa on edes jotenkuten lähellä järkevää ja jengi sitä toteuttaa.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Kai Suikkanen. Kaipa tämä kelpaa todisteeksi siitä, että valmentajan osuus voi olla aivan helvetin iso? Tää on ristiriidassa sen kanssa, että toisaalta haluaisin päästä irti valmentaja vs. valmentaja -väännöistä. Ikäänkuin pelaajilla ei olisi merkitystä.

Toivoisin, että valmennuksen suhteen kukaan HIFK-organisaatiossa ei enää sortuisi siihen, mihin melkein itse olen sortunut Kojon ja Petun aikana: Kaikki kestää aikansa, eteenpäin on menty, organisaatio muuttuu pikkuhiljaa ja blaablaaaa. Tätä kun hokee aikansa, siihen rupeaa uskomaan.

Se on erittäin iso. Me kaaduttiin just ja tasan siihen, että valmennus (Matikainen, Sormunen, Pennanen) mokasi. Jos siellä oli joku plan, niin se pitää opettaa niille pelaajille perkele niin, että ne osaavat sen vaikka ne revittäis Apollon baaritiskiltä klo 03.28 kentälle.

Se kun täällä on verrattu KJ:n ja Petun ekoja kausia, eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Syy: kts. rostereita.

Suikkanen saa pelaamaan duunarit sekä starbut. Petu/valmennus siihen ei pystynyt.
 

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se kun täällä on verrattu KJ:n ja Petun ekoja kausia, eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Syy: kts. rostereita.

sen verran eriävä mielipide, että kyllähän kausia voi vertailla. Pitää vain huomioida erilaiset lähtökohdat. Kojolla ekan kauden rosterin maksimi olisi varmaan ollut siinä neljän paikkeilla. Seiska oli suoritukseltaan kouluarvosanan 7- paikkeilla. Pleijareissa hiiviskellen kesikselle tepsiä vastaan, arvosana 4.
Petun eka kausi kolmas jengillä joka olisi voinut voittaa runkkarin, arvosana 8 mun kirjoissa. Pleijareista sitten taas ehdot petullekin.
 

#16 Murray

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se kun täällä on verrattu KJ:n ja Petun ekoja kausia, eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Syy: kts. rostereita.

No oli Petulla varmasti paremmat lähtökohdat, mutta täytyy muistaa kuinka paljon liigan taso on neljässä vuodessa noussut, joka tarkoittaa luonnollisesti sitä, että muidenkin rosterit ovat huomattavasti kovemmat, kuin mitä ne silloin oli. Tämän kauden rosteri olisi neljän vuoden takaisessa SM-liigassa aivan ylitse muiden.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No oli Petulla varmasti paremmat lähtökohdat, mutta täytyy muistaa kuinka paljon liigan taso on neljässä vuodessa noussut, joka tarkoittaa luonnollisesti sitä, että muidenkin rosterit ovat huomattavasti kovemmat, kuin mitä ne silloin oli. Tämän kauden rosteri olisi neljän vuoden takaisessa SM-liigassa aivan ylitse muiden.

Villi arvaukseni on, että COLHC1980 tarkoitti velliperseistä luuserilaumaa, jota edareiksikin kutsutaan. Kyllähän IFK on lähes poikkeuksetta saanut paperilla nimekkään jengin kasaan, harmi vain, että vuosikaudet joukkue tykkäsi enemmän sluibailla kuin pistää kaiken likoon voittamisen eteen.

Tämän kauden IFK-rosteri oli tämän kauden SM-Liigan mittapuullakin ihan helvetin kova jengi! Siis paperilla. Ajoittain oli sitä jopa ihan jäälläkin. Mutta sitten kävi, miten kävi... Paskan myivät.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Petun eka kausi kolmas jengillä joka olisi voinut voittaa runkkarin, arvosana 8 mun kirjoissa. Pleijareista sitten taas ehdot petullekin.

Samaa mieltä tästä. Alisuorittaminen on alisuorittamista aina vaan. Siksi pidän myös Nokan ekaa kevättä täytenä floppina. Ei saisi olla seiska ja hävitä sääläreitä kaksimuna sijan 10. joukkueelle nyt kuitenkaan. Mutta se ei enää sinänsä kiinnosta. Lähinnä halusin nostattaa ilmoille keskustelun siitä, onko meidän pakko aina tyytyä isona ja vaikeana organisaationa siihen, että "kasvu kestää"? Raibelta tuli tähän hyvä pointti: Suikkanen on onnistunut selvästi HIFK:ta ja Jokereita pienemmissä jengeissä kuitenkin. Silti haluaisin uskoa, että mikään ei saa olla kiveenhakattua. Kuten se, että HIFK:n saaminen jaloilleen kestää aina sen pari-kolme kautta per koutsi, vaikka valmennukseen tulisi Jeesus. Pitäkää mua hulluna, mutta väitän, että jossain kävelee meille kokonaan uusi kaveri, joka olisi tälläkin kaudella vienyt HIFK;n finaaleihin. Ja rispektit niille organisaatioille, jotka ovat aikanaan napanneet Suikkasen ja kumppanit ensimmäistä kertaa isoihin ymypyröihin. Onko liikaa vaadittu, että iso ja jähmeä HIFK etsisi valmennuksellista viisastenkiveä jostain muualta kuin jo etabloituneista valmentajista? Niistä, joilla kestää mestaruuksista huolimatta 3 kautta saada jotain aikaiseksi HIFK:ssa? Narrien Lämsä on rohkea veto ja se on suunta, jonne HIFK:nkin toivoisin menevän. Muuten meillä on täällä kohta Jukka Jalonen, joka kertoo ensimmäisenä, että Meidän Pelin opettelu on pitkä prosessi ja Sihvonen & Seppänen hurraavat J.Jalosen ekaa kautta, jolloin HIFK on 8. "Tulos on toissijaista tällä kehitystiellä.." Ziisus - oon sitten kyllästynyt tähän hitaasti maaliin -systeemiin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Yleisesti ottaen olen jo jättänyt "Petulle kenkää/jatkoa" -jorinat, koska maito on jo kaatunut ja fokus pitää olla ensi kaudessa.
- - -
Mun veikkaukseni on se, että Pennanen-Sormunen -kaksikon osuuskin pitää lukea mukaan huonoon kevääseen, enkä ihmettelisi jos sinne tulisi muutoksia. - - -

Minäkin olen yrittänyt jättää kommentointini PS:stä, koska eihän se mihinkään johda. Silti 39C-kuumehöyryissäni en malta olla kirjoittamatta.

Oma veikkaukseni on, että PS on sortunut peilin edessä seisomiseen ja patukan heilutteluun sekä siihen, että hän luotti Sonninen-Permanen -kaksikkoon samalla tavalla kuin aiemmin Marjamäkeen. Sillä erolla että Marjamäki tietää, osaa ja ymmärtää. Tuo em. kaksikko on taas aivan kuutamolla.

Oli muuten mielenkiintoista että JJalonen otti välillä Selinin jengiinsä, kun Petulla alkoi keittää....
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
En ole jaksanut tätä tai noita kahta muuta HIFK:n valmennusta käsittelevää ketjua hirveämmin lukea, mutta onko kukaan ottanut huomioon sitä, että käytännössä kaikki muut semifinaaleihin päässeiden jengien valmentajat pääsivät ajamaan sisään tuota pelitapaansa jo varhaisessa vaiheessa kesää/kevättä, kun taas Petu & Co pääsivät vasta myöhemmin kesällä (vielä täytyy ottaa huomioon se, että valmennuskolmikko koottiin toisilleen ennestään tuntemattomista hepuista).

Monilla jengeillä oli jo pelitapa hyvin hanskassa alkukaudesta kun taas HIFK opetteli sitä vielä syksyn ajan jolloin peli oli kauhean näköistä. Sitten sitä lähdettiin muuttamaan/yksinkertaistamaan jolloin tulokset paranivat, mutta lopulta se varsinainen pelitapa ei "jäänyt selkärankaan". Sitten playoffien avauskierroksella tuli vastaan Jokerit, joka oli sinut pelitapansa kanssa, ja jonka pelitapa oli myrkkyä erityisesti HIFK:lle lisättynä sillä, että Petu vielä meni sotkemaan asioita peluuttamalla jääräpäisesti joitain toimimattomia ketjukoostumuksia ja sekoittamalla taktiikoita entisestään + HIFK perinteinen hidas playoff-aloitus niin pannukakkuhan siitä sitten tuli.

Vaikka en haluaisi hypätä näiden Sihvosten ja muiden pelitapauskovaisten kelkkaan niin on pakko myöntää, että nykypäivänä pelitapa pitää olla kunnossa, jos aikoo tässä liigassa semeihin tai sitä pitemmälle mennä. Tai sitten pitää saada vastaan sellainen jengi, jonka pelitapa sopii itselle.

Jossittelu on kuitenkin tässä vaiheessa turhaa, toivotaan että valmennustiimissä ja seuran johtoportaassa otetaan tästä kaudesta opikseen. Tuolla rosterilla olisi pitänyt mennä pidemmälle, mutta tuollaisenkin rosterin saa helposti kesälomille ilman huomattavaa alisuorittamistakin, jos valmennus ei ole kärryillä.
 

Js11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä olisi luullut että 8+60+4=72 pelissä olisi saanut sen pelitavan ajettua sisään jos sellainen olisi alusta lähtien ollut Petulla mielessä. Ei siellä varmasti Jypilläkään mikään optimaalinen tilanne ollut kun syyskuun lopussa erottivat päävalmentajan ja kakkosesta tehtiin ykkönen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Oma veikkaukseni on, että PS on sortunut peilin edessä seisomiseen ja patukan heilutteluun sekä siihen, että hän luotti Sonninen-Permanen -kaksikkoon samalla tavalla kuin aiemmin Marjamäkeen. Sillä erolla että Marjamäki tietää, osaa ja ymmärtää. Tuo em. kaksikko on taas aivan kuutamolla.

Hyvä teoria, koska se on lähellä omaani : D. Luulen, että Petu valitsi täysin väärän paikan, jossa sanoi: "Hei - nyt mä teen tän yksin, nyt vedetään mun pelitavallani!" Pleijarien alkuun mennessä Petu oli tehnyt kokeiluja, välillä pystysuunnan kiekkoa, välillä kiekkokontrollia. Ja se runkosarjan lopun voittoputki tuli nimenomaan karulla pystysuunnankiekolla. Pleijareissa Petu ei tyytynyt ehjään, hän halusi luultavasti antaa jotain pelikirjauskovaisillekin ja rakensi typerän planin nimeltä "HIFK:n playoffpelitapa". Sille kävi samoin kuin Pohjois-Korean rakettikokeelle. Luulen, että tämän monimutkaisempaa se ei loppujen lopuksi ollut. Liikaa yrittämistä ja ehjän korjaamista.
 

scholl

Jäsen
hän halusi luultavasti antaa jotain pelikirjauskovaisillekin ja rakensi typerän planin nimeltä "HIFK:n playoffpelitapa". Sille kävi samoin kuin Pohjois-Korean rakettikokeelle. Luulen, että tämän monimutkaisempaa se ei loppujen lopuksi ollut. Liikaa yrittämistä ja ehjän korjaamista.

Hän on kyllä enemmän Leninin tai Fidel Castron kuin Kim Jong-ilin oloinen, mutta kuulostaa aika lailla järkevältä selitykseltä. Matikainen on Suomen Kim. Nyt jos vielä saataisiin Laura Lepistö käymään peleissä niin voitaisiin luoda kansalle kunnon pohjois-korealainen illuusio. Lähes kukaan ei edes huomaisi, että matsit ovat paskaa ja keväällä ei jää mitään käteen. Negatiivisista asioistahan ei puhuta tai tiedoteta. Sitten jos voitetaan mestaruus niin julkaistaan tiedote: IFK on Suomen mestari ja järjestetään marssi jne.
 

Belsebuubi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Niiralanmonttu, United
Näkyi huomisessa Urheilulehdessä olevan "IFK:n pelaajien kapinasta" jotain juttua, perkele kun en kerennyt magatsiiniin tarkemmin tutustua. Jälkipyykit alkakoot, myös lehtien palstoilla. Siellä ilmeisesti lehden mukaan oli ollut kokeneempien pelaajien ja valmennuksen välillä eripuraa, no pitää huomenna koettaa keretä vilkaisemaan tarkemmin että onko sisältö sittenkään otsikkoa kiinnostavampi.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Näkyi huomisessa Urheilulehdessä olevan "IFK:n pelaajien kapinasta" jotain juttua, perkele kun en kerennyt magatsiiniin tarkemmin tutustua. Jälkipyykit alkakoot, myös lehtien palstoilla. Siellä ilmeisesti lehden mukaan oli ollut kokeneempien pelaajien ja valmennuksen välillä eripuraa, no pitää huomenna koettaa keretä vilkaisemaan tarkemmin että onko sisältö sittenkään otsikkoa kiinnostavampi.

Urheilujournalismin 7-päivää strikes again! Luvassa varmasti huikeita shokkipaljastuksia suoraan IFK:n pukukopin uumenista by: Esko Seppänen. Odotan itsekin mielenkiinnolla kyseistä kapinatarinaa. Muistakaa lähdekritiikki.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Kun nyt Urheilulehti tuli puheeksi niin edellisessä lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli Job Dragstman kirjoittamana, kaverin joka oikeasti on jotain saavuttanut toisin kuin nämä kaksi lehdessä leukojen louskuttajaa.

Esimerkki tulee jalkapallon puolelta, mutta idea on helppo siirtää jääkiekkoon. Siinä Dragtsma kertoo, että valmentajalla oltava peli idea niin sanottu punainen lanka mikä siirtyy valmentajana joukkueeseen kuin joukkueeseen. Olisko käynyt nyt niin, että Blues-Matikaisesta olisi tullut IFK-Matikainen kun suutarin olisi pitänyt pysyä lestissään?

Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta tämä kausi enää palaakaan, mutta sen verran tämä tuska on aiheuttanut ettei valmennus ryhmä saa allekirjoittaneelta yhtään armoa jos peliä ei ole saatu eteenpäin European Trophyyn mennessä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Odotan itsekin mielenkiinnolla kyseistä kapinatarinaa. Muistakaa lähdekritiikki.

Ehdottomasti pitää muistaa. Olen jutellut kauden jälkeen kapteeni Peltosen kanssa ja mitään skismaa / erimielisyyttä joukkueen ja valmennuksen välillä ei ole playoffeissa ollut. Siis mitään elämää suurempaa sellaista. Kunnon kapinahenkeä ei pysty peittämään mitenkään, muistetaanpa vaikka Summasen Leijonat. Vastenmielistä lyödyn lyömistä rupeaa olemaan ilmassa Petunkin suhteen. Hyi vittu. Ja Drogtsman juttu UL:ssä oli täyttä asiaa ilman mitään sensaatiolouskutusta.

Hieman hymyilytti, kun lukaisin Titanicin 100-vuotishulabaloon tiimoilta luonnehdinnan Edward Smithistä, Titanicin kapteenista. Se meni suunnilleen näin: Smith halusi tulla etuajassa määräsatamaan ja päätti ajaa lujaa. Häneen yritettiin vaikuttaa, mutta mies piti jääräpäisesti linjansa. Kun Titanic sitten -kuinka ollakaan- törmäsi jäävuoreen, kapteeni Smith menetti toimintakykynsä täydellisesti. Hän tuntui olevan jokunlaisessa katatonisessa tilassa lähinnä tarkkailijana, eikä kyennyt ohjaamaan pelastusoperaatiota mitenkään, se jäi muulle päällystölle. Kaikesta huolimatta Smith vajosi kunniakkaan tyylikkäästi Titanicin mukana pohjaan kieltäytyen pelastusvenepaikasta. Miten mulle tulee mieleen tästä eräs valmentaja ja eräs joukkue tänä keväänä?
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdottomasti pitää muistaa. Olen jutellut kauden jälkeen kapteeni Peltosen kanssa ja mitään skismaa / erimielisyyttä joukkueen ja valmennuksen välillä ei ole playoffeissa ollut.

Aika paljon varmasti tästä asiasta selviää sen jälkeen, kun ensi kauden joukkue julkistetaan. Oletetaan, että esimerkiksi Peltonen jatkaisi uraansa vielä kerran jossain muualla/lopettaisi ja Kuhta siirtyisi pois, niin silloin näillä puheilla voisi olla jotain katetta. Esim. Peltosen kohdalla ihmetytti se, että kauden aikana sanoi uran jatkuvan varmasti ja nyt on empiminen kuitenkin päällä. Tämä on nyt ihan hatusta vedettyä, mutta mitä jos Peltonen katsoo, että Matikaisen kanssa HIFK ei voi menestyä ja empiminen pelaamisesta HIFK:ssa on muodostunut tätä kautta? Korostan, että minkään tasoista lähdettä tälle ei ole. Itse vain jos olisin tilanteessa, jossa miettii uransa jatkoa joka vaatii kipinää, että vanhalla iällä jaksaa treenata ja laittaa itsensä likoon. Peltosen pelaamisessa oli väsymisen merkkejä koko kauden ajan.

Vähän on kyllä Matikaisen suhteen epävarma tilanne ensi kautta ajatellen. Luotto homman toimimiseen on aika vähän. Runkosarja varmaan vedetään hyvin ja illasta toiseen taistellen. Tästä ei liene epäilystä, mutta mitä tapahtuu ensi keväänä.

Otetaan vielä kerran vertailu Jaloseen ja mestaruutta edeltävänä vuonna tapahtunut romahdus HPK sarjassa. Pistin sen silloin ja pistän sen edelleen suurimmaksi osaksi pelaajien piikkiin. HIFK:lla oli se peli jo olemassa pudotuspeleissäkin, jolla olisi voinut voittaa kannun, jos pelaajilla olisi kasetti kestänyt edes pienet takaiskut. Pelaajien selkäranka napsahti Hämeenlinnassa HPK:n alivoimamaaliin. Peli oli sitä ennen olemassa, mutta se romahti yhdessä hetkessä. Silloin se ei mene valmennuksen piikkiin. Ei peli voi valmennuskesta johtuen seota sekunnissa. Toki jotain olisi voinut tehdä, että seuraaviin peleihin olisi ryhti löytynyt, mutta henkisellä puolella ei voimavaroja riittänyt. Vuotta myöhemmin Peltonen omasta mielestäni kokemuksellaan toi sen uskon ja silloin tultiin paljon pahemmista silloista, kuin yhden vitun alivoimamaalin takaa. Esim. kuudennessa pelissä narrit tasoitti viimeisellä minuutilla. HPK-sarjan HIFK:lla olisi paska valunut jäälle asti. Peli oli siis periaatteessa samalla tasolla, kuin mestaruusvuonna, mutta pelaajat eivät osanneet sitä käyttää. Matikaisen HIFK:lla sitä pelitapaa ei oikeastaan edes ollut. Pelin virtaus meni koko aika narrien pussiin ja silloin yksilöiden on aika vaikea nousta esiin. Siksi Matikaisen HIFK 2012-2013 ei saa minua hirveän luottavaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Petu Titanicin kapteeni?? Lähinnä sen pienen paatin kippari joka kuskaa jengiä Klippanille. Siinä olisi jo riittävästi haastetta Petulle.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon ensikauden menestyksestä/2nd floppauksesta tulee olemaan kiinni siitä jatkaako Shiteater& Co. tätä meidänvitunpelin väkisin yrittämistä. Henk.koht. olen tullut tätä jo lähes pyhää käsitettä ajatellessa kahteen lopputulokseen: a) se on pirun tylsää kiekkoa(kontaktipeli jää väistämättä vähemmälle) b) se ei tule ikinä sopimaan HIFK:lle(ellei hommata mikkihiiriä kenellä on taklauskielto-/endliioittelu). Ilmoittaudun täten anti-meidänvitunpelifaniksi ja ei kyllä kiinnosta pätkän vertaa montako mömmöm kultaa sillä on tuotu. Maajoukkue tehkööt mitä lystää, HIFK on se mikä kiinnostaa.

Paskansyöjän on nyt tajuttava ettei tämä onnistu HIFK:ssa. Kiekkokontrollia voidaan& pitääkin pyrkiä hallitsemaan mutta pelisuunnitelman on myös katettava se sivu missä lukee 'ei natsaa tänään, yritä jotain muuta'. Meidänvitunpeli kusee HIFK:lla(Petulla) yleensä tuossa vaiheessa. Vielä kun se oli niin perkeleen helppoa lyödä palasiksi niin avot.

Hitaat hyökkäyksiinlähdöt on fine silloin kun meillä on Cory/Marek/Kousa alhaalla JA koko muu viisikko tietää mitä tehdä. Tässä viimekaudella homma kusi siihen että kiekontuoja kyllä tiesi mitä tehdä ja onnistui siinä kun muut veti sokeina vihkoon. Karseeta paskaa.

Parasta olisi jos saataisiin mestaruuskauden tyyliin pari kolme pelitapaa; aktiivinen karvaus, vetäytyvä träppi ja hybridi näiden väliltä. Varsinkin eka ja jälkimmäinen oli hieno työnäyte Nokalta, meni siihen tosin 2v aikaakin.

Pelitavan ollessa kunnossa voidaan alkaa miettiä kuinka hyvin rosterin kasaus on onnistunut. Tällä kaudella oli kyllä vastoinkäymisiä(saikut, rosterin orava-lihas tasapaino) mutta kyllä siitä huolimatta olisi pitänyt vähint. välieriin mennä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:lla on osa-aikainen päävalmentaja. Hienoa. IFK:lla on kaksi liigaympyröissä kokematonta apuvalmentajaa kapteenin paikalla silloin, kun osa-aikainen päävalmentaja on muissa hommissa. Kuka tästä vastaa? Kenen kuningasidea tämä on alunperin ollut? HIFK:ssa päävalmentajan palkkaamisesta vastaa aina hallitus. Kuka vastaa muiden valmentajien palkkaamisesta? Eikö HIFK:ssa kenellekään muistunut mieleen, että jos joukkueen päävalmentaja on maajoukkuekuvioissa mukana, hän ei todellakaan ole tällöin seuran ja joukkueen käytettävissä? Ottamatta sen enempää kantaa Matikaisen kompetenssiin toimia päävalmentajana, maajoukkuepesti on joka tapauksessa ollut tiedossa ja realiteetti.

Mitäpä, jos Jukka Valtanen olisi osa-aikainen toimari ja olisi vaikkapa jääkiekkoliiton toimari siinä sivussa? Jukka Valtanen olisi aina tekemässä liiton juttuja silloin, kun Jokereissa, Bluesissa ja muissa liigajengeissä muut toimarit vetävät kovat piippuun. Ja kun Valtanen on poissa, Rolle ja Makkonen hoitavat Valtasen duunit. Miltä kuulostaa? Ratkeaako ongelma sillä, että annetaan Carlssonille ja Makkoselle kenkää? Asia tietenkään ole näin yksinkertainen, mutta aika lähellä ollaan.
 

Stigu

Jäsen
Paljon ensikauden menestyksestä/2nd floppauksesta tulee olemaan kiinni siitä jatkaako Shiteater& Co. tätä meidänvitunpelin väkisin yrittämistä. Henk.koht. olen tullut tätä jo lähes pyhää käsitettä ajatellessa kahteen lopputulokseen: a) se on pirun tylsää kiekkoa(kontaktipeli jää väistämättä vähemmälle) b) se ei tule ikinä sopimaan HIFK:lle(ellei hommata mikkihiiriä kenellä on taklauskielto-/endliioittelu).

Amen! Jos viime kaudelta hakee jotain hyviä muistoja, niin itselle ei tule mieleen kuin syksyn 3-0 Narrit-peli, jossa Erkka perutteli jengiään, ja pari kevään peliä, joissa IFK oli ikäänkuin tuloillaan. Mutta näin jälkikäteen on helppo sanoa, ettei peli ikinä ollut nautittavaa katsottavaa.

Ja mitä enemmän mä mietin tuota Petun oletettua kompetenssialuetta (paskansyönti duunarijengillä) ja IFK:n viime kauden jengiä (miljoonajengi täynnä valkokauluspelaajia, josta jopa Matti Wirmanen olisi ollut kateellinen), sitä enemmän ihmettelen miten nämä kaksi yksinäistä sielua (Petu + valkokaulusjengiä) kohtasivat. Ei jummarra. Ainoa selitys on, että IFK:lla oli ihan saatanasti fyrkkaa ja Petulle haluttiin antaa mahdollisuus yrittää läpilyöntiä paras-paperilla-ikinä-missään-jengillä. No ei onnistunut. Jos/kun Petu jatkaa ensi kaudella rakentaisin IFK:n hyökkäyksen täysin talajien,luttisten ja liivikien varaan. Oravapartio+Petu-yhtälö ei tule toimimaan ikinä.

Ja noista Jalosen pelikirjoistakin LittleO'Shitin kanssa samaa mieltä. Hienosti Nokka rakensi jengille toimivan suunnitelman. Mutta kyllähän tosiaan Nokkakin löi pari vuotta päätään seinään yrittäessään yhden sivun pelikirjalla maaliin asti.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Petu Titanicin kapteeni??

HIFK on ikävä kyllä SM-liigan Titanic. Espoon Blues on eräs Titanicin pelastusveneistä. Jälkimmäistä on helpompi ohjastaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
IFK:lla on osa-aikainen päävalmentaja. Hienoa. IFK:lla on kaksi liigaympyröissä kokematonta apuvalmentajaa kapteenin paikalla silloin, kun osa-aikainen päävalmentaja on muissa hommissa. Kuka tästä vastaa? Kenen kuningasidea tämä on alunperin ollut?

Tästähän puuttuu osa-aikainen maalivahtivalmentaja, joka toimii niinikään oto-pohjalta 2-maalivahtina. Mä olin itse asiassa kuluneella kaudella aika usein osa-aikainen katsoja. Kausari on ja pysyy. Vaikka HIFK pelaisi Suomi-sarjaa. Mutta kummasti sitä joskus tiistai-illan räntäsateessa valitsee matsin mieluummin Urpon striimaamana. Siis maksaa ensin HIFK:n kausikortin ja sen jälkeen vielä 15 euroa kotimatsista, jolla saa sen himaansa pätkivänä striiminä ja JP Jalon "selostamana". Kun ei jaksa mennä livenä katsomaan sitä shittiä. Kyllä HIFK-fanikin osaa olla retardi.

Mä poistan varmistimen, kun kuulen vielä jonkun sanovan "meidän peli", "viivelähtö", "kiekkokontrolli", "vallan väline" tai "tilan tekeminen tai voittaminen". Muistan kuinka tuli vielä pari vuotta sitten naurettua, kun telkkarista näytettiin jotain muinaisia Leijona-pätkiä. Mustavalkoisessa kuvassa Pekka Marjamäki vei kiekon Suomen maalin taakse ja seisoskeli siellä toteemina toista minuuttia. Sitten lähdettiin verkkaisesti "hyökkäykseen". Nykyäänhän Marjamäkeä, Seppo Lindströmiä ja kumppaneita pidetään aikaansa edellä olleina viiltävinä neroina ja analyytikkoina, jotka jo silloin tajusivat kiekkokontrollin merkityksen! Kallu Numminen ja Seppo Liitsola rehabilitoidaan ja kannetaan kultaistuimella takaisin kiekkovalmentajien eturiviin. Suomi piti vallanvälinettä usein todella helposti omalla alueella - ja hävisi CCCP:lle 13-1. Taaksepäin syöttämisestä ja varsinkin oman maalin taakse menemisestä pitäisi antaa palkanalennus. Ennemmin katson, kuinka kaikki ketjut miehitetään Kip Brennaneilla ja vedetään turpaan kaikkea mikä liikkuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös