Onko valmennuksella käsitystä, miksi pelaajat eivät noudattaneet heidän master plania Jokereita vastaan? Jos siis siellä on sellainen kerta löytynyt?
Kyllä siitä kai käsitys on. Pelillisesti lähes kaikki kulminoitui meidän ala-arvoiseen sentteripeliin ja tähän ei ole senttereilläkään mitään sanottavaa. Niin monta kertaa on kelailtu, missä meidän senat ovat ja missä olivat narrien & Bluesin senat. Epäonnistunut sentteripeli mukaanlukien aloitukset ja poislaskien Liivik on eräs suurimmista "virallisista" syistä ja eipä mulla ole tuohon paljon sanottavaa. Vikoja löydettiin myös laitahyökkääjien toiminnasta, mm. maskimiesten puuttumisesta. Vähimmällä kritiikillä on selvinnyt alakerta: mv + pakisto ja mun silmiinikin meidän alakerta selvisi ihan ookoo ja nimenomaan meidän hyökkäys yski. Ja narrit pelkäsi etukäteen HIFK:n raudanlujaa hyökkäystä. Tämän verran on irronnut organisaatiolta ja yksityiskohtainen jälkipyykki on jäänyt joukkueen sisäiseksi, kuten sen kuuluukin jäädä. Ainakin jonkunlainen rauha on laskeutunut maahan ja musta on hyvä, että asiaa yritetään jotenkin analysoida. Kaikki olivat pelaajia myöten täysin puulla päähän lyötyjä ja kukaan ei sortunut peleissäkään surffailemaan. Siksi se niin paskalta näyttikin, kun jätkät vetivät ihan tosissaan ja mitään ei tapahtunut. Ja mustakin on päin helvettiä, että valmentaja ei valitse itse apureitaan. Ei liigajoukkueen apuvalmentajan paikka voi olla mikään palkintovirka jollekin omalle junnukoutsille. Se on ainakin varmaa, että tämän kauden paskakasassa ei enää kannata rypeä. Pakko katsoa eteenpäin.
Mitä tulee valmentajiin ja heistä tykkäämiseen, niin sanoudun irti siitä, että jotenkin erityisesti tykkäisin Petusta. Ennemmin se on niin, että Kojon henkilö oli mulle aika negatiivinen hahmo ja Petu on vain valmentaja. Sheddenistä tykkäsin vilpittömästi, loistava ja suuri äijä. Koetan olla tasapuolinen ja mulle ei ole ongelmia todeta, että Kojon tai Petun HIFK pelaa huonosti. Katson ehkä vähän liikaakin loppujen lopuksi tulosta. Oon itse blaastannut aika voimakkaasti siitä, että rakennustyö kestää ja harvat onnistuvat ekalla kaudellaan. Ainakaan tässä organisaatiossa. Hieman etäisyyttä kauteen ottaneena voin rehellisesti sanoa, että tämähän on snadia paskapuhetta.
Suurin osa valmentajista onnistuu vasta ensimmäisen jälkeisellä kaudella, kuten tapahtui Kojolle, Dufvalle, Virralle etc. Mutta mitään kieltoa sille ei ole, että koutsi saa pistää homman toimimaan hetikin. Ihan niinkuin maalivahti saa ottaa kaikki vedot. HIFK:n lähihistoriassa on tehty tulosta myös koutsin ekalla kaudella: Erkka ja Rami, Aran välieräpaikka, Sheddenin välieräpaikka...ja samaan aikaan Suikkanen tekee loistavan ensimmäisen kauden tuloksen Pelicansissa. Aho vie Jypin finaaliin ekalla kaudellaan. Mun mielestäni ei välttämättä ole väärin katsoa vain lopputulosta kuitenkaan? Otetaan nyt vaikka TPS ja Pelicans, jotka molemmat menivät Suikkasen kanssa pitkälle ekalla kaudella. Joukkueet ovat aivan erilaiset, samoin paikkakunnan kiekkokulttuuri. Tepsillä oli yhdentekevä joukkue ilman isoja staroja. Pelicansiin on hakattu jo massiakin. Mä en, hyvät naiset ja herrat, löydä mitään muuta yhteistä parin kauden takaiselle TPS:lle ja tämän päivän Pelicansille kuin yhden herran - Kai Suikkanen. Kaipa tämä kelpaa todisteeksi siitä, että valmentajan osuus
voi olla aivan helvetin iso? Tää on ristiriidassa sen kanssa, että toisaalta haluaisin päästä irti valmentaja vs. valmentaja -väännöistä. Ikäänkuin pelaajilla ei olisi merkitystä.
Toivoisin, että valmennuksen suhteen kukaan HIFK-organisaatiossa ei enää sortuisi siihen, mihin melkein itse olen sortunut Kojon ja Petun aikana: Kaikki kestää aikansa, eteenpäin on menty, organisaatio muuttuu pikkuhiljaa ja blaablaaaa. Tätä kun hokee aikansa, siihen rupeaa uskomaan. Kyllä toi finaalipari Jyp-Pelicans todistaa sen, että meidän ei ole aina pakko ventata paria-kolmea kautta per koutsi, että saadaan menestystä. Eka kaudella horistaan, että tää ei ole kokonaan sen kokoama joukkue. Tokalla selitetään, että eteenpäin on kuitenkin menty. Vittu, mä kaipaan HIFK:hon seuraavaksi koutsiksi
jotain ihan uutta naamaa, joka tekee samat kuin Suikkanen, Virta & co: ei kumarra sille totuudelle, että
"hei - tää on HIFK, kato tää vähän kestää". Vitut sen niin tarvitse mennä. Pelkäänpä, että Lämsä vetää ekalla kaudellaan narrien parhaan tuloksen aikoihin. Jos näin, niin toivon HIFK:nkin katsovan joskus jotain muita kuin meritoituneita koutseja. HIFK-logiikan mukaan seuraava valmentajamme on Suikkanen. En vastusta, mutta enemmän iloa saisin siitä, että organisaatio jaksaisi kaivaa vähän pintaa syvemmältä tätä valmennuscaseakin.