Mainos

Kreationistit – pahan apulaiset

  • 52 760
  • 613

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
antiikin komediakirjailija on luotettava aikalaislähden

Koomikot ovat aina pilkanneet nimenomaan aikansa ilmiöitä, tuon ajan Kreikassa taiteenlaji oli huipussaan koska heillä ei ollut Putousta. Olennaista tässäkin on aikalaiskommentoinnit, jotka tukevat toinen toisiaan. Hyväksyisin ihan ilomielin lähteeksi samarialaisen pilkkalaulun Jeesuksesta tai farisealaisen puskafarssin Jeesuksen opetusten vääräoppisuudesta, jos ne voitaisiin paikantaa oikeille vuosikymmenille.

Pilakuvaan pääsy on mitä suurin tunnustus ihmiselle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koomikot ovat aina pilkanneet nimenomaan aikansa ilmiöitä, tuon ajan Kreikassa taiteenlaji oli huipussaan koska heillä ei ollut Putousta. Olennaista tässäkin on aikalaiskommentoinnit, jotka tukevat toinen toisiaan. Hyväksyisin ihan ilomielin lähteeksi samarialaisen pilkkalaulun Jeesuksesta tai farisealaisen puskafarssin Jeesuksen opetusten vääräoppisuudesta, jos ne voitaisiin paikantaa oikeille vuosikymmenille.

Pilakuvaan pääsy on mitä suurin tunnustus ihmiselle.

Valitettavasti historiantutkijat ovat sinua epäileväisempiä, Aristofaneksen asema historiallisena lähteenä on ristiriitainen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
kristityt ovat liioitelleet Jeesuksen suosiota rankalla kädellä. Eiköhän kyse ole ollut varsin pienen piirin jutusta,

Täsmälleen. Liioittelua ja toinen toisensa tarinoista innostumista ja eteenpäin kertomista. Mikä toki johtaa muuhunkin liioittelun ja totuuden vääntämisen kaltaiseen toimintaan. Inhmillistä, ymmärrettävää.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Molempia lähteitä on kyseenalaistettu historiantutkimuksessa. Josephuksen teoksesta löytyy myös kohta, jossa puhutaan Jeesuksen veljestä. Tätä kohtaa pidetään yleisesti varsin luotettavana lähteenä. Vihasi uskontoja kohtaa sumentaa tässä huvittavalla tavalla harkintaasi. Toisaalta antiikin komediakirjailija on luotettava aikalaislähden kun taas historioitsijan teokseen on lisätty hurmoksellinen merkintä... En siis epäile, etteikö kristityt olisi lisänneet tuon messias kohdan.
Tämä sinun tapasi argumentoida sumentaa viestisi. Mitähän tuo ensimmäinen ja toinen boldattu kohta noin niinkuin tarkoittaa. Kumotaanko koko raamatun asema, koska sitä on kyseenalaistettu ja sitä ei yleisesti pidetä kovin luotettavana. Mitä taas tulee vastapuolen persoonan arvosteluun, niin sehän se asiaasi edistää.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hei nyt nyt! Toinen kerta peräkkäin.

"Jos pitäisi veikata" ja "varmaankin". Aika hankkia silmälasit?

Vaikka kiistattomia todisteita ei mielestäni ole ensimmäistäkään, niin totta vitussa erilaisia todennäköisyyspäätelmiä voi erinäisin kriteerein tehdä soveltamalla olemassa olevia heikkoja todisteita ja informaatioroiskeita tietoon tuon aikaisesta yhteiskunnasta ja kulttuurista sekä käsitykseen siitä miten ihmiset, ryhmät ja meemit ym. yleisesti toimivat. Toi veikkaus on mielestäni uskottovampi ja vaatii nykytiedon valossa mielestäni vähemmän ylimääräistä selittelyä.

Syy, miksi sinua ymmärretään väärin, on se, että kirjoitat epäkoherentteja tekstejä. Edelleen, otit kantaa kyllä/eli-kysymykseen käyttämällä sanaa kiistanalainen, mikä nyt vain viittaa siihen, että kallistut ei-puolelle, mikä taas on ristiriidassa tuon yllä olevan kanssa. Mitään meemitutkimusta ei voisi harjoittaa, jos ei olisi lähteitä, että tukimuksen alainen joukko on ollut olemassa.

Toinen epäjohdonmukainen lause on teologian leimaaminen hörhöilyksi, mutta sen jälkeen toteaminen, että kai siellä 'Räisäsen johdolla hyvääkin duunia on tehty'. Tuo on sama kuin ilmoittaa, että kylmän sodan ajan Suomen poliittinen johto oli hörhöilyä, mutta 'kai siellä Kekkosen johdolla hyvää duunia tehtiin'.

Kolmas on viittauksesi Paavalin mainintaan Jeesuksen veljestä, johon lisäät että Paavalin tekstejä on myöhemmin muokkailitu, mikä luonnollisesti antaa ymmärtää, että viittaat, että oma kantasi olisi se, että maininta Jeesuksen veljestä olisi keksitty. Näin kun lähtisin kirjoittamaan ja toteaisin sen jälkeen, että jos maininta Jeesuksen veljestä olisi luotu voimistamaan Jeesus-uskoa paljon Paavalia myöhemmin, niin miksi ei oltaisi lisätty jotain huomattavasti selkeämpää viittausta Jeesukseen ja hänen elämäänsä? Lauseesi Paavalin-kirjeistä ja niihin liittyvistä ongelmista saa relevantin sisältönsä vain jos otat sillä kantaa kysymyksen alaiseen asiaan, eli siihen Jeesuksen historiallisuuteen. Yleisellä tasolla huomio, että kirjeitä on muuten, btw. muokattu myöhemmin, on totaalisen irrelevantti, ellet nyt vain halua tuoda omaa paremmuuttasi 'uskovaisiin' nähden.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä sinun tapasi argumentoida sumentaa viestisi. Mitähän tuo ensimmäinen ja toinen boldattu kohta noin niinkuin tarkoittaa. Kumotaanko koko raamatun asema, koska sitä on kyseenalaistettu ja sitä ei yleisesti pidetä kovin luotettavana. Mitä taas tulee vastapuolen persoonan arvosteluun, niin sehän se asiaasi edistää.

Tässä kohtaa ei keskustella raamatusta vaan siitä, onko Jeesus ollut historiallinen henkilö. Historiantutkimuksessa Jeesuksen asema on vastaava kuin Sokrateen eli luultavasti molemmat ovat olleet henkilöinä olemassa. Minä en muuten arvostellut vastapuolen persoonaa vaan totesin Yläpesästä tunnetun tosiasian, hän vihaa uskontoja. Tämän hän on itse useasti vahvistanut. Tämä viha sumentaa tässä kohtaa hänen arvostelukykyään, historialliset todisteet Jeesuksen olemassa olosta ovat yhtä vahvat kuin Sokrateen vastaavat. Ja nyt siis puhutaan historiallisesta henkilöstä, ei ihmeteosta yms.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä en muuten arvostellut vastapuolen persoonaa vaan totesin Yläpesästä tunnetun tosiasian, hän vihaa uskontoja. Tämän hän on itse useasti vahvistanut.
Sinä taas itse olet puolestasi useaan otteeseen juhlinut uskontoon kriittisesti suhtautuvien epäonnistumisilla esim ilakoimalla suvivirren soittamisen yhteydessä sillä, että kuinka paljon se joitkain ärsyttää. Varmasti kohtuullista on vastavuoroisesti sanoa, että tästä tunnetusta tosiasiasta seuraa että arvostelukykysi on sumentunut?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..Ja nyt siis puhutaan historiallisesta henkilöstä, ei ihmeteosta yms.
Yläpesän uskontovastaisuus sumentaa hänen kykynsä puhua historiallisesta hahmosta silloinkin, kun ei puhuta uskonnosta?

Mielestäni hän on tuonut keskusteluun valideja pointteja, enkä itse ainakaan ole vakuuttunut jeesuksen olleen olemassa, vaikka se sinänsä on jopa hieman huvittava keskustelunaihe. Huvittava siksi, että jeesusleiri koittaa loogisin perustein perustella sitä, että jeesus oli olemassa, vaikka asialla ei ole juurikaan merkitystä, koska onhan kyseessä uskon asia joka tapauksessa, eikä olisi minkäänlainen todiste siitä, että jeesus olisi mitä raamattu kertoo, vaikka meillä olisi valokuva ja jeesuksen passi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Varmasti kohtuullista on vastavuoroisesti sanoa, että tästä tunnetusta tosiasiasta seuraa että arvostelukykysi on sumentunut?

Myönnän, että minusta on mukava piikitellä äärilaitojen kirjoittelijoita, he kun ovat olemattomien asioiden kanssa niin tosissaan. Siinä mielessä olet oikeassa, että periaatteessa olen itse asiasta eli kristinuskosta samaa mieltä esim. Yläpesän kanssa, mutta hänen perustelunsa ja ehdottomuutensa aiheuttavat minussa jonkin näköisen reaktion, kutsutaan sitä nyt vaikka arvostelukyvyn sumentumiseksi.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun täällä vielä keskustellaan Jeesuksen historiallisuudesta, niin tässä yksi näkemys asiaan (linkki vie quora.com-sivustolle erään Tim O'Neillin vastaukseen aiheesta).

Tiivistelmänä argumenteista historiallisuutta vastaan (referoin tässä siis O'Neillin vastaväitteitä yleisiin väitteisiin):
1. Jeesuksesta ei ole aikalaislähteitä: hyvin harvasta sen aikaisesta ihmisestä on, joten olisi yllättävää, jos köyhästä galilealaisesta puusepästä olisi. Vertailun vuoksi Hannibalista ei ole ainuttakaan aikalaislähdettä.
2. X ei mainitse Jeesusta, vaikka olisi pitänyt: oikeastaan ainoa, jonka olisi voinut olettaa J:n mainitsevan, on Josephus. Ja hän tietenkin mainitsee, mahdollisesti kahdesti, vaikka näistä yhtä toki yleisesti pidetään myöhempänä lisäyksenä (toista ei).
3. Varhaisimmat kristilliset tekstit, erityisesti Paavali, eivät mainitse Jeesusta todellisena ihmisenä: Paavali mainitsee, että Jeesus syntyi ihmiseksi inhimillisestä äidistä ja oli syntyjään juutalainen. Hän viittaa Jeesuksen opetuksiin koskien avioeroa, saarnaamista ja maailmanloppua. Paavali kertoo, että Jeesus teloitettiin maallisten hallitsijoiden toimesta, kuoli ja haudattiin. Lisäksi hän mainitsee Jeesuksen veljen Jaakobin.

Koko teksti on pidempi, ja ennen kaikkea paremmin kirjoitettu, joten jos asia kiinnostaa ja englanti taipuu, suosittelen lukemaan! Samalla tyypillä on samalla sivustolla muitakin hyviä vastauksia tähän ja muihin aiheisiin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myönnän, että minusta on mukava piikitellä äärilaitojen kirjoittelijoita, he kun ovat olemattomien asioiden kanssa niin tosissaan. Siinä mielessä olet oikeassa, että periaatteessa olen itse asiasta eli kristinuskosta samaa mieltä esim. Yläpesän kanssa, mutta hänen perustelunsa ja ehdottomuutensa aiheuttavat minussa jonkin näköisen reaktion, kutsutaan sitä nyt vaikka arvostelukyvyn sumentumiseksi.

Älä turhaan kainostele. Sinulle äärilaitaa edustavat mm. kaikki, jotka vaikka perustellusti vastustavat vaikka sitä suvivirttä. Sillä ei ole sinulle merkitystä, miten asiaa perustellaan, vaan leimaat eri mieltä olevat äärilaidan kulkijoiksi, koska se on vaan tyhmää mielestäsi vastustaa noin pikku juttua. Minutkin olet sellaiseksi leimannut. Se, että jos on jossain uskontoketjussa vastusamassa uskontoja, ei nyt varsinaisesti tee kenestäkään fundamentalistiateistia, vaan henkilön, joka haluaa keskustella asiasta. Suvivirsi, uskonto kouluissa, pakkoruotsi ynnä monet muut poliittiset keskustelut täällä, ovat luonteeltaan kaksijakoisia. Johtuen tästä median muodosta, on helppo tuomita, mutta myös toisaalta aika vaikea esittää asiansa niin, ettei jäisi mahdollisuutta tuomitsemiseen.

Suvivirsi on itse asiassa hyvä esimerkki. Itse olen sitä mieltä, että sitä ei tarvitse laulaa, mutta en ole oikeasti tehnyt sen laulamisen lopettamisen eteen yhtään mitään, jos tätä palstaa ei lasketa. Ei oikeasti voisi vähempää kiinnostaa. Satun nyt olemaan sitä mieltä, että kouluissa ei pitäisi olla mitään uskonnollista, lukuunottamatta yhteiskunnallista ja historiallista opetusta uskonnoista. Tekeekö tämä minusta jonkun ateistifundamentalistin jumalanvihaajan? Mielestäni ei. En muuten vihaa jumalaakaan, en usko siihen, niin miten voisin vihata. Mieti vaikka tuota kun ensi kerran kerrot, että olen ateistiuskovainen.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Esimerkiksi satoja vuosia ennen ajanlaskumme alkua elanyt Aleksanteri Suuri loytyy kylla historiasta, hanesta jai jaljelle monenlaista todistetta, mukaanlukien historialliset tekstit jotka olivat silminnakijahavaintoja. Samoin Keisari Augustuksesta loytyy paljon ihan uskottavaa nayttoa ja han eli jeesuksen aikoihin. Miksei jeesuksesta ole samanlaista nayttoa? Aiemmin elaneesta Julius Caesarista kylla loytyy muutakin kuin kuulopuheita.

Noh, tätä on toistettu väsymiseen asti muidenkin toimesta, mutta Jeesuksen yhteiskunnallisen aseman takia on hyvin ymmärrettävää, "ettei hänestä ole jäänyt silminnäkijähavaintoja". Kyse on aivan samasta asiasta kuin jonkin muun antiikin aikana eläneen ja vastaavassa asemassa olleen kohdalla. Augustukseen tai Aleksanteri Suuren vertaaminen kertoo lähinnä siitä, ettei tunne alkuunkaan antiikin ajan historiantutkimusta tai historiantutkimusta ylipäätään.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Syy, miksi sinua ymmärretään väärin, on se, että kirjoitat epäkoherentteja tekstejä. Edelleen, otit kantaa kyllä/eli-kysymykseen käyttämällä sanaa kiistanalainen, mikä nyt vain viittaa siihen, että kallistut ei-puolelle, mikä taas on ristiriidassa tuon yllä olevan kanssa. Mitään meemitutkimusta ei voisi harjoittaa, jos ei olisi lähteitä, että tukimuksen alainen joukko on ollut olemassa.

No voi perkele. Mitä mun olisi pitänyt niistä todisteista (tuolloinhan kyse oli ceasar vs. jeesus kirjallisuuslähteet -matsista) sitten mukamas sanoa tullakseni ymmärretyksi, kun pidän niitä kiistanalaisina - että ne eivät ole kiistanalaisia? En ymmärrä mikä ongelma tässä nyt muka on.

Toinen epäjohdonmukainen lause on teologian leimaaminen hörhöilyksi, mutta sen jälkeen toteaminen, että kai siellä 'Räisäsen johdolla hyvääkin duunia on tehty'. Tuo on sama kuin ilmoittaa, että kylmän sodan ajan Suomen poliittinen johto oli hörhöilyä, mutta 'kai siellä Kekkosen johdolla hyvää duunia tehtiin'.

Joo, tein virheen kun sanoin touhua kokonaisuudessaan surulliseksi. Korjasin asian ja tein selväksi, että osa tutkimuksesta on toki kestävällä pohjalla. Räisänen ei muuten ole teologien diktaattori edes suomessa.

Kolmas on viittauksesi Paavalin mainintaan Jeesuksen veljestä, johon lisäät että Paavalin tekstejä on myöhemmin muokkailitu, mikä luonnollisesti antaa ymmärtää, että viittaat, että oma kantasi olisi se, että maininta Jeesuksen veljestä olisi keksitty. Näin kun lähtisin kirjoittamaan ja toteaisin sen jälkeen, että jos maininta Jeesuksen veljestä olisi luotu voimistamaan Jeesus-uskoa paljon Paavalia myöhemmin, niin miksi ei oltaisi lisätty jotain huomattavasti selkeämpää viittausta Jeesukseen ja hänen elämäänsä? Lauseesi Paavalin-kirjeistä ja niihin liittyvistä ongelmista saa relevantin sisältönsä vain jos otat sillä kantaa kysymyksen alaiseen asiaan, eli siihen Jeesuksen historiallisuuteen. Yleisellä tasolla huomio, että kirjeitä on muuten, btw. muokattu myöhemmin, on totaalisen irrelevantti, ellet nyt vain halua tuoda omaa paremmuuttasi 'uskovaisiin' nähden.

Ymmärtäisin tämän kritiikin, jos kyse olisi mun postausten ajoittaisesta jaarittelevasta ylipitkästä sekä yleisestä lukihäiriöisestä lause- ja kirjoitusvirheitä täynnä olevasta luonteesta, mutta on se nyt perkele ettei sovi kirjoittaa auki vähän niitä argumentteja, joilla ko. kirjoitusten autenttisuutta on pystytty mielekkäästi kyseenalaistamaan ja miksi ne eivät mielestäni ole päivänselviä kiistattomia todisteita jessen historiallisuudesta. Ja tämähän on se kanta jonka olen asiaan yleisesti ottanut. Jotta totta vitussa yritän kertoa millä perustein niin ajattelen. Se että pidetään yleisesti varsin selvänä että Paavalin kirjeitä on muokattu jälkikäteen antaa legitimeettiä sille mahdollisuudelle että myös ko. kohtia on mahdollisesti peukaloitu.

Ja kuten sanoin, em. kirjoitelmat ovat mielestäni kenties voimakkaimpia yksittäisiä todisteita ko. asian suhteen ja että pidän kritiikistä huolimatta yksinkertaisempana ja selkeämpänä uskoa niiden autenttisuuteen kuin olla uskomatta. Ja täten ne ovat luonnollisesti myös voimakkaimpia yksittäisiä todisteita joiden johdosta - jos pitäisi veikata - veikkaisin jeesuksen olleen ihan oikeasti historiallinen henkilö. Vajak. HUOM! Eivät siltikään kiistattomia.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Tässä näyttää nyt olevan taustalla oletus, että jos Jeesus oli oikea henkilö, niin hän oli myös "suurmies" (ts. ei ole mahdollista, että hän oli olemassa, muttei ollut "suurmies"). Vai millä muulla tavalla voit perustella sitä, että jos Jeesus oli oikea henkilö, niin hänestä pitäisi olla aikalaisten kirjoituksissa samalla tavalla mainintoja kuin "suurmiehistä"?

Olen lukenut raamatun, parikin kertaa. Matteus ja Luukas kuvailivat jeesuksen seuraajia valtavaksi joukoksi jossa oli ihmisia vahan joka puolelta. He siis kuvailivat tuon ajan supertahtea. Tasta lahtee oletus etta tuollainen henkilo olisi kylla loytynyt myos historiankirjoista. Hanen vaitettiin myos tehneen laajalti ihmetekoja ja nousseen ylos kuolleista (vaikka tuo nyt oli enemmankin maan tapa sina paivana kun kaikki muutkin lahti haudoistaan lenkille).

Tama juutalainen suurmies tapettiin poliittisin motiivein ja hanen murhajaisissaan oli kuulemma paikalla kaikki korkea-arvoisimpia juutalaisia jne.

Ei nama siis perustu oletukseen suurmiehesta vaan kuvaukseen suurmiehesta jolla oli valtava fanikunta.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Noh, tätä on toistettu väsymiseen asti muidenkin toimesta, mutta Jeesuksen yhteiskunnallisen aseman takia on hyvin ymmärrettävää, "ettei hänestä ole jäänyt silminnäkijähavaintoja". Kyse on aivan samasta asiasta kuin jonkin muun antiikin aikana eläneen ja vastaavassa asemassa olleen kohdalla. Augustukseen tai Aleksanteri Suuren vertaaminen kertoo lähinnä siitä, ettei tunne alkuunkaan antiikin ajan historiantutkimusta tai historiantutkimusta ylipäätään.

Ja tallaiseen vetoaminen kertoo siita etta on jonkinlainen valttamaton tarve pitaa ylla illuusiota historiallisesta jeesuksesta. Taalla nakojaan tietty leiri ei halua edes ajatella mahdollisuutta etta historiallinen jeesus ei valttamatta ollut todellinen, vaikka mitaan nayttoa hanesta ei olekaan. Veikkaan etta tuo todisteiden tarve olisi monilla paljon suurempi jos aihe ei olisi tama.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja tallaiseen vetoaminen kertoo siita etta on jonkinlainen valttamaton tarve pitaa ylla illuusiota historiallisesta jeesuksesta. Taalla nakojaan tietty leiri ei halua edes ajatella mahdollisuutta etta historiallinen jeesus ei valttamatta ollut todellinen, vaikka mitaan nayttoa hanesta ei olekaan. Veikkaan etta tuo todisteiden tarve olisi monilla paljon suurempi jos aihe ei olisi tama.

Niin, kysymys Jeesuksen historiallisesta olemassaolosta ei ole historiatieteellisenä kysymyksenä uskon vaan tieteellinen asia. Itse nyt olen vakaumukseltanikin kristitty, mutta eivät käsittääkseni ollenkaan kaikki tässä ketjussa Jeesuksen historiallista olemassaoloa todennäköisenä pitävät. Minusta jotenkin hupaisaa, että osa ateisteista ei pysy tieteellisessä argumentoinnissa vaan tekee asiasta ikään kuin uskon kysymyksen. Uskon kysymys on Jeesuksen uskonnollinen merkitys, ei hänen historiallisuutensa. Edelleen, mielestäni nyt oleellista olisi tajuta, että Aleksanteri Suuren tai Augustuksen yhteiskunnallinen asema on ollut lähdeaineiston säilymiselle "hiukan" suotuisampi kuin köyhän puusepän.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Niin, kysymys Jeesuksen historiallisesta olemassaolosta ei ole historiatieteellisenä kysymyksenä uskon vaan tieteellinen asia. Itse nyt olen vakaumukseltanikin kristitty, mutta eivät käsittääkseni ollenkaan kaikki tässä ketjussa Jeesuksen historiallista olemassaoloa todennäköisenä pitävät. Minusta jotenkin hupaisaa, että osa ateisteista ei pysy tieteellisessä argumentoinnissa vaan tekee asiasta ikään kuin uskon kysymyksen. Uskon kysymys on Jeesuksen uskonnollinen merkitys, ei hänen historiallisuutensa. Edelleen, mielestäni nyt oleellista olisi tajuta, että Aleksanteri Suuren tai Augustuksen yhteiskunnallinen asema on ollut lähdeaineiston säilymiselle "hiukan" suotuisampi kuin köyhän puusepän.

Mina ainakin pysyn taysin tieteellisessa argumentoinnissa. Siksi en pida jeesuksen olemassaoloa kovinkaan todennakoisena. Minulle on aivan sama oliko talle myytille joku sen aikainen lahde tai oliko hanen nimensa jeesus, mutta en vain loyda mitaan sellaista nayttoa joka tayttaisi mitaan sellaisia kriteereja mita tieteelliselta kannalta vaadittaisiin.

Nailla naytoilla uskon kysymys on tosiaan myos jeesuksen historiallisuus, taytyy kuitenkin tukeutua pelkastaan kertomuksiin, ei silminnakijahavaintoihin. Tallainen ei patisi oikeudessa todisteena, joten ei se silloin minullekaan kelpaa. Kristityille ymmarrettavasti kelpaa, mutta ei kannata vaittaa etta se perustuisi tieteelliseen nakemykseen ja riittavaan nayttoon, vaan vakaumukseen ja haluun uskoa.
 

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jeesuksen historiallisuutta en ole kieltänyt

OK, tältä osin tulkitsin kommenttisi väärin. (Osittain kai siksi, että keskustelu noin yleisesti liikkui juuri Jeesuksen historiallisuuuden parissa.)


Sokrateen oppilaiden todistusten rinnastaminen näihin kertomuksiin on älyllisesti ala-arvoista, koska kyse oli täysin itsenäisistä toimijoista, joista osa oli jopa vihasuhteissa toisiinsa ilman mitään yhteistä motivaatiota tarinoiden sepittämiseen.

Myös varhaisessa kristinuskossa näyttää olevan ollut tietty määrä jännitteitä esim. Paavalin ja Jaakobin sekä Pietarin välillä, vaikka he loppujen lopuksi isommassa kuvassa yhteen hiileen puhaltavatkin. Itsenäisiksi toimijoiksi heitäkin voi siten luonnehtia.


Useampia oikeiden historioitsijoiden kirjaamia merkintöjä Kristus-Messiaasta on aiheesta epäilty myöhempien vuosisatojen aikana tehdyiksi dokumenttien väärentelyksi.

Merkittäviä epäilyksiä kohdistuu vain yhteen Josefuksen kahdesta Jeesus-maininnasta, ja senkin osalta tutkijoiden selkeä enemmistönäkemys on, että alkuperäinen teksti sisälsi maininnan Jeesuksesta, vaikkakin sitä on myöhemmin korjailtu (alkuperäinen versio lienee lähellä sitä, mikä on säilynyt arabian kielisessä käännöksessä). Ja mitä tulee dokumenttien väärentelyyn noin yleisesti, niin Platonin, Ksenofonin ja Aristofaneen teksteistä säilyneiden kopioiden taakse voi kehitellä vaikka minkälaisen salaliittoteorian niin halutessa (esim. varhaisin meille säilynyt käsikirjoitus Ksenofonin teoksista on peräisin 1300-luvulta jKr, eli yli 1700 vuotta kirjoittamisajankohdan jälkeen).
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mina ainakin pysyn taysin tieteellisessa argumentoinnissa. Siksi en pida jeesuksen olemassaoloa kovinkaan todennakoisena. Minulle on aivan sama oliko talle myytille joku sen aikainen lahde tai oliko hanen nimensa jeesus, mutta en vain loyda mitaan sellaista nayttoa joka tayttaisi mitaan sellaisia kriteereja mita tieteelliselta kannalta vaadittaisiin.

Niinno, jokainen käsittää asian tavallaan. Toki olet oikeassa siinä, että kristillinen usko ei ole pohjimmiltaan tieteellisen todistelun asia vaan kysymys on uskosta. Sen sijaan Jeesuksen historiallisuuden todennäköisyyttä voidaan arvioida tieteellisesti. Pitäisin argumentaatiosi uskottavampana, jos kertoisit, kuinka paljon vastaavassa yhteiskunnallisessa asemassa antiikin aikana eläneistä ihmisistä on jäänyt jäljelle enemmän "silminnäkijähavaintoja" ja miksi lähteet Jeesuksesta eivät riitä pitämään hänen olemassaoloaan todennäköisenä. Minusta vain tuntuu, että et ymmärrä varhaisempien aikojen historiantutkimuksen luonnetta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mina ainakin pysyn taysin tieteellisessa argumentoinnissa. Siksi en pida jeesuksen olemassaoloa kovinkaan todennakoisena...

Minua aihe kiinnosti sen verran paljon, että olen ollut sähöpostiyhteydessä entiseen antiikin tutkimuksen
opettajaani Helsingin yliopistolla, dosentti Marja-Leena Hänniseen. Toivottavasti hän vastaa minulle asian suhteen jotain.

Syy, miksi lähestyn häntä asiassa on lähinnä se, että omista muistiinpanoistani löytyy kohta, että suurin osa tutkijoista on yksimielisiä siitä, että (historiallinen) Jeesus on ollut olemassa ja pidetään jokseenkin varmana, että hänet on ristiinnaulittu.

Tietysti on olemassa myös "heppoisempia" lähteitä, kuten wikipedia, jotka samaten näyttävät kertovan samaa tarinaa: suurin osa näistä tutkijoista, joita kiinnostaa "the quest for historical Jesus" ovat sitä mieltä, että Jeesus oli olemassa, enemmän vaihtelevat mm. teoriat siitä, miksi Jeesus ristiinnaulittiin. wikistä poimittua mm. tämä:

Nonetheless, despite divergent scholarly opinions on the construction of portraits of the historical Jesus, almost all modern scholars consider his baptism and crucifixion to be historical facts.

Oli Jeesus olemassa tahi ei, niin mielestäni piiloudut aika erikoisella tavalla tieteellisen argumentoinnin taakse, kun argumentoit nähdäkseni vasten yleistä tietellistä käsitystä.
 

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aiheen kannalta relevantti kevennys.

John Dickson (PhD in ancient history, Senior Research Fellow with the Department of Ancient History at Macquarie University) kirjoittaa seuraavaa:

"I will eat a page of my Bible if someone can find me just one full Professor of Ancient History, Classics, or New Testament in an accredited university somewhere in the world (there are thousands of names to choose from) who thinks Jesus never lived."

Linkki Dicksonin artikkeliin aiheesta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aiheen kannalta relevantti kevennys.

"I will eat a page of my Bible if someone can find me just one full Professor of Ancient History, Classics, or New Testament in an accredited university somewhere in the world (there are thousands of names to choose from) who thinks Jesus never lived.".

Millaisesta kastikkeesta Dickson mahtaa pitää sivujensyöntinsä kanssa? Ja saako someone valita kyseisen Raamatun painoksen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Harpur
Harpurin kirja The Pagan Christ:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Pagan_Christ
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Oli Jeesus olemassa tahi ei, niin mielestäni piiloudut aika erikoisella tavalla tieteellisen argumentoinnin taakse, kun argumentoit nähdäkseni vasten yleistä tietellistä käsitystä.

En argumentoi kasitysta vastaan vaan nayttoa vastaan. Jos on tieteellinen peruste sille etta jeesus todella oli olemassa, haluan nahda sen perusteen. Sen nayton mille tama vaitetty konsensus perustuu. Pelkka konsensus ei tee mistaan vaitteesta oikeata, sen konsensuksen pohjalla pitaa myos olla jotain nayttoa. Jos nayttoa ei ole ja silti konsensus vallitsee, silloin taytyy kyseenalaistaa miksi tuollainen konsensus on ylipaataan syntynyt.

Konsensus tai oletettu sellainen ei missaan nimessa lisaa jeesuksen olemassaolon uskottavuutta yhtaan, siihen tarvitaan uskottavaa nayttoa. Kuulopuhe ei viela sellainen ole, ellei sitten nimenomaan HALUA uskoa tuohon asiaan ja sen puolesta on valmis hyvaksymaan "nayttoa" joka ei kelpaisi missaan oikeusasteessa edes pikkurikoksia tuomittaessa.


http://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

"In argumentation theory, an argumentum ad populum (Latin for "appeal to the people") is a fallacious argument that concludes a proposition is true because many or most people believe it. In other words, the basic idea of the argument is: "If many believe so, it is so."

This type of argument is known by several names,[1] including appeal to the masses, appeal to belief, appeal to the majority, appeal to democracy, appeal to popularity, argument by consensus, consensus fallacy, authority of the many, and bandwagon fallacy, and in Latin as argumentum ad numerum ("appeal to the number"), and consensus gentium ("agreement of the clans"). "
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös