Niin, se mitä olin sanomassa: normaali kiusoittelu / härnääminen kuuluu elämään. Jälkeenpäin kun koulumailmaani mietin, en voi olla aivan varma olisiko joku luokkakaverini kokenut kiusoitteluni kiusaamisena. Ehkä joku vähän vähäisemmällä toleranssilla on voinut näin kokea.
Toiset on herkempiä kuin toiset. Sille ei voi mitään. Joku ottaa pienen naljailun kiusaamisena, jotain ei haittaa rankempi vittuilukaan. Mutta tärkeää olisi, että jokainen, joka tuntee tulleensa kiusatuksi, sanoisi siitä jollekin. Mieluummin niin, että tämä tulee sen kiusaajankin tietoon. Tämä siksi, että jos kiusaaja ei itse tajua kiusaavansa/sanovansa pahasti, niin miten hän edes voisi sitä lopettaa?
Fyysinen koskemattomuus on asia erikseen. Ketään ei saa lyödä tms, ja jos lyöjä itse ei tajua tekevänsä väärin, ollaan tilanteessa jossa pienet teot eivät enää auta.
En ole ikinä ymmärtänyt, minkä takia kiusattujen elämästä tehdään mahdollisimman vaikeaa jopa opettajien taholta. Miksi kiusattujen pitäisi vaihtaa koulua? Kerran kiusatulla, ja tästä johtuen hyvin aralla ihmisellä on erittäin suuri todennäköisyys joutua kiusatuksi myös siellä uudessa opinahjossa. Se on valitettava tosiasia. Tähän kun vielä lisätään, että ne mahdolliset kaverit/kaveri, mitä tällä kiusatulla on, jää sinne toiseen kouluun, niin...
Jos on selkeää näyttöä siitä, että joku/jotkut kiusaavat jatkuvasti muita, niin eikös näiden kiusaajien pitäisi etsiä uusi opinahjo? Voiko koulusta erottaa ketään alle 17-vuotiasta, tai käskeä heitä etsimään uutta koulua? Itse muistan omasta koulustani tapauksen, joka oli erityisluokalla ja jatkuvan häiriökäyttäytymisen takia erotettiin koulusta. Mutta hän oli jo täyttänyt 17 vuotta, joten oppivelvollisuus oli päättynyt.
Itse olen suuresta perheestä, joten pieneen naljailuun olin jo sisarusteni kanssa tottunut. Niinpä en ottanut itseeni juurikaan mitään, mitä koulussa (yläasteella/lukiossa) sanottiin. Välillä esim. ulkonäköäni kommentoitiin rankastikin, mutta kun sanoi takaisin samalla mitalla, niin siihen se sitten yleensä jäi. Itse en kiusannut ketään enkä koe olleeni kiusattu, sellainen perusjamppa. Kavereita oli paljon, eikä varsinaisia "vihamiehiä" ollut yhtäkään, kaikkien kanssa tuli toimeen. Joskin joitakin ihmisiä luokaltani en välttämättä haluaisi enää ehdoin tahdoin tavata.