Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 943 934
  • 81 126

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Enpä usko että helpolla lasten harrastuksiin puututaan. STM:n ohjauskirjeessäkin aikoinaan ohjattiin, että lapsia rajoitetaan mahdollisimman vähän.
Eiköhän tää ole joitakin viikkoja tätä maskipelleilyä ja etätyösuositusta.

Ravintoloihin toivottiin taas tiukennuksia ja koronapassin mahdollisimman laajaa käyttöä.

Koronakoordinaatioryhmä toivoo, että valtioneuvosto arvioi mahdollisuutta nykyistä tehokkaampiin keinoihin estää ravintoloissa tapahtuvia tartuntoja. Koordinaatioryhmä puoltaa koronapassin käyttöä ravintoloissa ilman aikarajaa.

– Koronapassi tulisi olla käytössä ravintoloissa koko aukioloajan, koska virus ei katso kelloa, Rintala sanoo.

Koordinaatioryhmä puoltaa ylipäätään koronapassin laajaa käyttöä yleisötilaisuuksissa ja –tiloissa, lain sallimissa rajoissa.

Minulla on mennyt luotto aivan täysin näihin meidän päättäjiin. Puhuvat, mitä puhuvat. Näinhän se toki pitäisi mennä, että lasten harrastuksiin ei puututa enää, mutta katsellaan nyt.

Minä ottaisin mieluusti koronapassin niin laajaan käyttöön kuin mahdollista, jos siitä sitten (vapaaehtoisesti) rokotuksen ottamatta jättäneet kärsii niin se on voi voi. Jonkun ihan oikean syyn (sairauden ym.) takia rokottamattomat tässä tietysti myös kärsisivät, mutta heitä on kuitenkin aika pieni joukko.

Luotan tässä edelleen hallituksen sanaan, että kahden rokotuksen jälkeen rajoitukset poistuvat, eihän Marinin hallitus voi meitä pettää?

Olihan tämä sarkasmia, olihan? Jos ei, niin ihailtavaa luottoa on vielä tähän hallitukseen havaittavissa. Minulle hallituksen kommentit Koronaan liittyen ovat jo pitkän aikaa olleet: toisesta korvasta sisään ja toisesta samantien ulos-luokkaa.
 

Oadie

Jäsen
Koronapassi tulisi olla käytössä ravintoloissa koko aukioloajan, koska virus ei katso kelloa, Rintala sanoo.

Koordinaatioryhmä puoltaa ylipäätään koronapassin laajaa käyttöä yleisötilaisuuksissa ja –tiloissa, lain sallimissa rajoissa.

Tätä tulkintaa jos lähdetään noudattamaan niin ravintolat ovatkin passin myötä maailman turvallisin paikka. Rokotettuna ulkona vaikka torilla tai joulumarkkinoilla mennään tiukasti maski päässä, mutta illalla ravintolassa jos on koko päivän vaadittu koronapassia voi ilmeisesti vetää isoa humppaa ilman rättiä vai?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eikös maskisuositus ole kuitenkin SUOSITUS. Eli koskee niitä, ketkä kokevat sen tarpeelliseksi. Ei kai tuosta meidän jo ajat sitten maskin käytön lopettaneiden tarvitse välittää.
 

Jallan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun täällä oikein vilisee "asiantuntijoita" maskin käytön/ei käytön, rokotteen ottamisen/ei ottamisen puolesta ja varsinkin viranomaisten arvosteloiden osalta, niin olisi kohtuullista, että kerrotte miten tämä asia sitten hoidetaan oikein OIKEIN!!
 

Byvajet

Jäsen
Koronapassi vain laajaan käyttöön. Rokotettuja jos rajoitetaan niin pyyhkeen saa heittää heti kehään rokotuskattavuuden nostosta.

Husissa kuitenkin kahteen kertaan rokotettuja sairaalahoitoon joutuneita on noin viimeisen viikon aikana 37 prosenttia.

En tiedä, mitä pitäisi tehdä, mutta en usko täysin siihenkään, että rokotteet ratkaisevat kaikki ongelmat.

 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös maskisuositus ole kuitenkin SUOSITUS. Eli koskee niitä, ketkä kokevat sen tarpeelliseksi. Ei kai tuosta meidän jo ajat sitten maskin käytön lopettaneiden tarvitse välittää.
Ei kukaan pakota niitä vieläkään pitämään.

Töissä pakotetaan toki, mutta sen nyt tavallaan vielä ymmärrän... Toki näitä kolmansia piikkejä on annettu hoitajille ja asiakkaille jo, mutta eipä se tuohon vaikuta.

Vapaalla en ole edelleenkään pitänyt, ellei sitä ole jotenkin toivottu erityisesti.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Husissa kuitenkin kahteen kertaan rokotettuja sairaalahoitoon joutuneita on noin viimeisen viikon aikana 37 prosenttia.

En tiedä, mitä pitäisi tehdä, mutta en usko täysin siihenkään, että rokotteet ratkaisevat kaikki ongelmat.

Jos julkistettaisiin ikä- tai sairaustietoja niin lisänä olisi lähes 95% varmuudella myös korkea ikä yli 70-v ja ne kuuluisat perussairaudet.
Lisäksi tuossa ei kerrota sitä oliko noista jo osa valmiiksi osastolla muiden sairauksien takia nyt kun saivat koronan niin sitten hyppäävät tilastoon mukaan.
Eli noita ei voi estää mitenkään muuten kuin pistämällä kaiken kiinni ja siltikään ne eivät lopu, joten johtopäätöksenä kaikki rajoitukset ovat olleet jo jokusen kuukauden turhia.

Jos nyt ei uskalleta olla vapaasti niin ei kai sitten enää milloinkaan.
Maskia en käytä kuin töissä kun siellä työnantaja velvoittaa sitä käyttämään missään muualla en käytä sitä.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Husissa kuitenkin kahteen kertaan rokotettuja sairaalahoitoon joutuneita on noin viimeisen viikon aikana 37 prosenttia.

En tiedä, mitä pitäisi tehdä, mutta en usko täysin siihenkään, että rokotteet ratkaisevat kaikki ongelmat.

Täytyy myös muistaa se, että ihmisiä joutuu sairaalaan myös influenssan ja jopa normaalin ärhäkän kausiflunssan johdosta, etenkin jos ovat vanhempia tai muuten vain heikompia. Siinä ei ole mitään tavatonta. Tehohoidon lukemat rokottamattomien osalta puhuvat karua kieltään, ja kyllä se vain on niin että rokotteet ovat se tehokkain keino päästä tästä ongelmasta eroon. Eihän se rokote estä sairastumasta, mutta ne vakavat sairastumiset ovat vain paljon harvinaisempia silloin. Ja edelleen se loppu 63 prosenttia on niitä rokottamattomia, joten asiaa auttaisi huomattavasti se, jos hekin sen piikin olisivat ottaneet.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Siis tuohon alle 30-vuotiaisiin kuuluu kaikki 0-29-vuotiaat, koska THL:n tilastot eivät näytä tarkkoja lukemia, koska noissa ikäryhmissä on alle 5 koronaan liittyvää kuolemaa. THL tilastoi tarkemmin ikäryhmät, joissa on vähintään 5 koronaan liittyvää kuolemantapausta.

Sulta taisi mennä pointtini nyt vähän ohi. THL tilastoi kaikki alle 80-vuotiaat kymmenen vuoden ryhmissä. Alle 30-vuotiaita on siis kolme ryhmää (0-9, 10-19 ja 20-29). Näissä kolmessa ryhmässä on siis kaiketi yhteensä kuusi kuollutta, muttei yhdessäkään viittä tai enemmän. Eli vähintään kaksi alle kaksikymppistä on varmuudella kuollut, jos tuo luku kuusi pitää paikkansa.

Onko asia kerrottu THLn toimesta jossain selkeästi? Tällä hetkellä olisi selkeintä merkitä alle kolmekymppiset yhtenä ryhmänä, jottei asiasta jäisi mitään epäselvyyttä.
 

Byvajet

Jäsen
Jos julkistettaisiin ikä- tai sairaustietoja niin lisänä olisi lähes 95% varmuudella myös korkea ikä yli 70-v ja ne kuuluisat perussairaudet.

Näin varmasti on, mutta toisaalta harva perusterve suunnilleen normaalipainoinen koronaan kuolee, oli rokotettu tai ei. Kun koronaan kuolleiden keski-ikä on yli 80 vuotta, se kertoo oleellisen.

Kuten olen jo useaan kertaan todennut, resursseja pitäisi kasvattaa, jotta tulevaisuudessa ei tarvitsisi ampua hyttystä tykillä, koska vähän siitähän tässä on kysymys. Tehohoidon riittämättömät resurssit pakottavat tekemään radikaaleja ratkaisuja.
 

rpeez

Jäsen
Täällä kun nyt monet huutaa ettei mitään maskeja pidä kun ovat rokotettuja, niin mikä on tilanne tällä hetkellä karanteenien kanssa? Itsekin olen rokotettu, ja olen painellut menemään ilman rättiä mm parturissa.

Jälkeenpäin tuli mieleen jos minulta löytyisi korona basilli, olisinko aiheuttanut parturiyrittäjälle karanteenin ja taloudellisia menetyksiä?
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Ihan erinlaista tiedottamista kuin Pietilän ja Rintalan pelonlietsonta.

– Lasten oman edun mukaista on sallia heidän jatkaa koulunkäyntiä ja harrastuksiaan sekä ylläpitää sosiaalisia kontaktejaan muihin lapsiin, jos he ovat terveitä. Kun alle 12-vuotiaille ei toistaiseksi ole tarjolla rokotteita ja koronaviruksen kiertäminen väestössä ei tule loppumaan, pitää lapsille sallia mahdollisimman täysipainoinen elämä, korostaa ylilääkäri Jaana Syrjänen Taysista.

Koronan ilmaantuvuus on Pirkanmaalla koko epidemia-ajan korkeimmalla tasolla. Sairaalahoitoa tarvitsevien potilaiden määrä on tällä hetkellä maltillinen.

 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
"Rokotettujen täytyy käyttää maskia, koska he voivat kantaa virusta myös oireettomana".

Ja tämähän ei tule muuttumaan koskaan. Rokotettujen on siis käytettävä maskia myös vuonna 2035?

Mielenkiintoinen sanavalinta tuo ”täytyy käyttää maskia”. Mikään pakko se ei ole.

Klo 16 on Uudenmaan koronakoordinaatioryhmän tiedotustilaisuus. Eiköhän vedetä tännekin samat suositukset. Eeva ja Markku ainakin vaahdonneet juuri näistä samoista suosituksista.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Täällä kun nyt monet huutaa ettei mitään maskeja pidä kun ovat rokotettuja, niin mikä on tilanne tällä hetkellä karanteenien kanssa? Itsekin olen rokotettu, ja olen painellut menemään ilman rättiä mm parturissa.

Jälkeenpäin tuli mieleen jos minulta löytyisi korona basilli, olisinko aiheuttanut parturiyrittäjälle karanteenin ja taloudellisia menetyksiä?
Jos se parturi esim. haluaa, että käytät maskia niin silloin hän myös varmaan sen tarjoaa?

Näin varmasti on, mutta toisaalta harva perusterve suunnilleen normaalipainoinen koronaan kuolee, oli rokotettu tai ei. Kun koronaan kuolleiden keski-ikä on yli 80 vuotta, se kertoo oleellisen.

Kuten olen jo useaan kertaan todennut, resursseja pitäisi kasvattaa, jotta tulevaisuudessa ei tarvitsisi ampua hyttystä tykillä, koska vähän siitähän tässä on kysymys. Tehohoidon riittämättömät resurssit pakottavat tekemään radikaaleja ratkaisuja.
Niinpä ja silloin on turha rajoittaa mitään.
Resursseja olisi jo nyt saatavilla enemmän kun tuo täysin turha jäljiltys nyt lopetettaisiin ja alettaisiin oikeasti tehdä sitä mitä tarvitaan. Ei tuo tehohoitokaan niin rakettitiedettä ole, että siihen ei olisi saatu 1,5v aikana lisää porukkaa resurssiongelma on täysin itse aiheutettu ei mitään muuta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun täällä oikein vilisee "asiantuntijoita" maskin käytön/ei käytön, rokotteen ottamisen/ei ottamisen puolesta ja varsinkin viranomaisten arvosteloiden osalta, niin olisi kohtuullista, että kerrotte miten tämä asia sitten hoidetaan oikein OIKEIN!!
Et ole lukenut tätä ketjua sitten? Mielestäni tässä on moneen kertaan kerrottu vaikka mitä ehdotuksia. Tositan omani jos meni ohi.

Rokotepassi laajaan käyttöön. Ravintolat 24/7 sulkuun ellei passi ole käytössä. Tähän liittyy ongelmia esim. hotellien osalta, mutta ne ovat kaikki ratkaistavissa kuten sallimalla aamupalaa tarjoavissa hotelleissa hotellin asiakkaille ravintolavierailut aamulla. Samoin työpaikoille laaja passivaatimus ja kaikkiin teattereihin, konsertteihin jne. Toki sitten voi pitää jotain maskisuositusta, mikä sinänsä on harmiton, koska sitä voi jättää noudattamatta. Ulkomaalaisille työntekijöille myös tiukat vaatimukset rokotusten ja/tai testausten suhteen. Työnantajat toki vastustavat, mutta ne voi määrätä vastaamaan kustannuksista. Sama koskee rokottamattomien passeja, makskoot omat testinsä. Tämän kaiken tavoitteena on pitää terveydenhoidon kuormitus kestävällä tasolla. Itse ongelma ratkeaa kun sairaudenhoito paranee mm. uusien lääkkeiden myötä ja tauti lakkaa olemasta sellainen mikä lähettää teholle keuhkokoneeseen. Tämä tapahtunee ... sanotaan puolessa vuodessa.
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Voisikohan tuota maskisuositusta pikku hiljaa muuttaa jotenkin siihen suuntaan, että riskiryhmiin kuuluville ja rokottamattomille suositeltaisiin niiden käyttäjää hyvin suojaavien parempien (FFP2?) maskien käyttöä? Rokotetuilta maskisuositus puolestaan poistettaisiin. Mielestäni tuon tapainen maskisuositus kohdistuisi paremmin tavoitteeseen eli terveydenhuollon kuormituksen vähentämiseen.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täällä kun nyt monet huutaa ettei mitään maskeja pidä kun ovat rokotettuja, niin mikä on tilanne tällä hetkellä karanteenien kanssa? Itsekin olen rokotettu, ja olen painellut menemään ilman rättiä mm parturissa.

Jälkeenpäin tuli mieleen jos minulta löytyisi korona basilli, olisinko aiheuttanut parturiyrittäjälle karanteenin ja taloudellisia menetyksiä?

No menetkö parturiin muutenkaan kipeänä on ihan ensimmäinen kysymys? Itse en ainakaan mene testiin jos pikkaisen räkä nokasta valuu (koska lieväoireisia ei edes täällä ohjata menemään testiin) ja toisekseen jos oon niin kipeä, niin en ainakaan parturiin mene.

Ihan perus maalaisjärkeä varmaan saa käyttää. Ei se parturi influenssassakaan varmaan töitä tee?
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Sulta taisi mennä pointtini nyt vähän ohi. THL tilastoi kaikki alle 80-vuotiaat kymmenen vuoden ryhmissä. Alle 30-vuotiaita on siis kolme ryhmää (0-9, 10-19 ja 20-29). Näissä kolmessa ryhmässä on siis kaiketi yhteensä kuusi kuollutta, muttei yhdessäkään viittä tai enemmän. Eli vähintään kaksi alle kaksikymppistä on varmuudella kuollut, jos tuo luku kuusi pitää paikkansa.

Onko asia kerrottu THLn toimesta jossain selkeästi? Tällä hetkellä olisi selkeintä merkitä alle kolmekymppiset yhtenä ryhmänä, jottei asiasta jäisi mitään epäselvyyttä.

Olen siis laskenut tuon koronaan kuolleiden alle 30-vuotiaiden lukumäärän Suomessa koronaan kuolleiden kokonaismäärän erotuksena muiden ikäluokkien määrästä (1263-762-300-108-57-20-10= 6). Tarkempia lukumääriä THL:llä ei ole Suomessa koronaan kuolleiden alle 30-vuotiaista. Mutta siinä olet oikeassa, että alle 20-vuotiaita on tosiaan kuollut vähintään se 2. Mutta en lähde noita lukuja arvuuttelemaan alle 30-vuotiaiden ikäryhmistä, koska tarkemmat tilastot kuolleiden määrästä puuttuvat alle 30-vuotiaista lähtien.

Koronakarttaan
siis tilastoidaan ikäryhmittäin, mutta siinä ei ole erikseen yhtenä ryhmänä alle 30-vuotiaita, vaan nekin on 3 ryhmänä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Husissa kuitenkin kahteen kertaan rokotettuja sairaalahoitoon joutuneita on noin viimeisen viikon aikana 37 prosenttia.

En tiedä, mitä pitäisi tehdä, mutta en usko täysin siihenkään, että rokotteet ratkaisevat kaikki ongelmat.


Vastaus meni vahingossa väärään ketjuun. Suora linkki alla. Eli samaa ja eri mieltä.

 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Husissa kuitenkin kahteen kertaan rokotettuja sairaalahoitoon joutuneita on noin viimeisen viikon aikana 37 prosenttia.

En tiedä, mitä pitäisi tehdä, mutta en usko täysin siihenkään, että rokotteet ratkaisevat kaikki ongelmat.


Jos 100 prosenttia on kahteen kertaan rokotettu, niin sairaalaan joutuneista kahteen kertaan rokotettuja on 100 prosenttia.
 

rpeez

Jäsen
Jos se parturi esim. haluaa, että käytät maskia niin silloin hän myös varmaan sen tarjoaa?
No menetkö parturiin muutenkaan kipeänä on ihan ensimmäinen kysymys? Itse en ainakaan mene testiin jos pikkaisen räkä nokasta valuu (koska lieväoireisia ei edes täällä ohjata menemään testiin) ja toisekseen jos oon niin kipeä, niin en ainakaan parturiin mene.

Ihan perus maalaisjärkeä varmaan saa käyttää. Ei se parturi influenssassakaan varmaan töitä tee?

Tämä on siitä erikoinen parturi, että hän ei vaadi maskia, sanoo vaan että ihan sama onko vai ei.

Joo, en tietenkään oireisena menisi parturiin, mutta oireet voi tulla parin päivän päästäkin.
Anyways, tajusin juuri, että karanteeni mielessä (jos semmoisia enää on) ei liene väliä olisiko minulla ollut maski vai ei.
Kiitos kommenteista, jatkakaa.
 

Jallan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Et ole lukenut tätä ketjua sitten? Mielestäni tässä on moneen kertaan kerrottu vaikka mitä ehdotuksia. Tositan omani jos meni ohi.

Rokotepassi laajaan käyttöön. Ravintolat 24/7 sulkuun ellei passi ole käytössä. Tähän liittyy ongelmia esim. hotellien osalta, mutta ne ovat kaikki ratkaistavissa kuten sallimalla aamupalaa tarjoavissa hotelleissa hotellin asiakkaille ravintolavierailut aamulla. Samoin työpaikoille laaja passivaatimus ja kaikkiin teattereihin, konsertteihin jne. Toki sitten voi pitää jotain maskisuositusta, mikä sinänsä on harmiton, koska sitä voi jättää noudattamatta. Ulkomaalaisille työntekijöille myös tiukat vaatimukset rokotusten ja/tai testausten suhteen. Työnantajat toki vastustavat, mutta ne voi määrätä vastaamaan kustannuksista. Sama koskee rokottamattomien passeja, makskoot omat testinsä. Tämän kaiken tavoitteena on pitää terveydenhoidon kuormitus kestävällä tasolla. Itse ongelma ratkeaa kun sairaudenhoito paranee mm. uusien lääkkeiden myötä ja tauti lakkaa olemasta sellainen mikä lähettää teholle keuhkokoneeseen. Tämä tapahtunee ... sanotaan puolessa vuodessa.
Kiitos Jussi.
Kirjoitin epäselvästi. Toki ehdotuksia on ja omasi on ajateltu ja parhaasta päästä.
Itse ajattelin, että joku huomaisi sen, että täytyy olla yhteiset yksiselitteiset ohjeet, jota kaikki noudattaisivat. Se on vain mahdoton toteuttaa nykymaailmassa... liian vaikeaa ja ihmisten pitää saada säätää itse. Esim. niinkin yksinkertainen asia kuin nopeusrajoitus... 2-3 numeroa... mutta ei tarvitse noudataa, "kun on hyvä keli", "tiellä voi minun mielestäni ajaa kovempaa", "ei ole muita", "minulla on hyvä auto", "minua rajoitetaan". Noinkin helposta asiasta saa lukemattoman määrän "ohjeita ja neuvoja". Tää virus epidemia on paljon vakavampi ja sittenkin on "tietäjiä" ja "ei mun tarte" vaikka ohjeistetaan. Ei tää lopu niinkauan kun "kaikki säätää" oman pää mukaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Husissa kuitenkin kahteen kertaan rokotettuja sairaalahoitoon joutuneita on noin viimeisen viikon aikana 37 prosenttia.

En tiedä, mitä pitäisi tehdä, mutta en usko täysin siihenkään, että rokotteet ratkaisevat kaikki ongelmat.


Eivät ne kaikkea ratkaise. Kuitenkin varsin merkittävästi ne vaikuttavat. Tänään YLE:n Aamu-TV:ssä kerrottiin, että professori Mikä Rämet laskeskelee, kuinka rokotekattavuuden lisäys neljällä prosenttiyksiköllä tarkoittaisi sairaalahoidon tulevan tarpeen putoamista puoleen. Samalla hän ennusti, että nykyisellä kattavuudella sairaalahoitoa tarvitsevien määrä tulee olemaan kymmeniä tuhansia.

Itse laskin hiljattain nykyisten tilastojen (sairaalahoitoa tarvitsee noin 3% sairastuneista, tehohoitoa 0.4%) ja kerrottujen suojavaikutusten (rokotteet estävät 79% tartunnoista, rokottamattoman riski joutua sairaalaan on rokotettuun nähden 19-kertainen, ja tehohoitoon jo 33-kertainen) suuntaa-antavan laskelman.

Laskin, että jos rokottamattomista yli 12-vuotiaista sairastuisi noin puolet, se tarkoittaisi 340 000 uutta tartuntaa ja yli 10 000 sairaalahoitoa vaativaa henkilöä, joista tehohoitoa tarvitsee lähes 1400. Jos tuo porukka ottaisi rokotteet, oireellisen tartunnan saisi 71 000, mutta sairaalahoitoa tarvitsisi vain noin 500, joista tehohoitoa 41.

Ero on melkoisen suuri ihan yhteiskunnan toiminnan, terveydenhuollon kantokyvyn kuin yksilöiden itsensä kannalta. Itse olen näemmä tuossa optimistisempi kuin Rämet.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Etelä-Karjala siirtynyt leviämisvaiheeseen.


– Koronapassi kannattaa ladata jo hyvissä ajoin Omakanta-palvelusta omaan puhelimeen talteen tai tulostaa, kertoo tilannekuvaryhmän puheenjohtaja, Tuula Karhula Eksotesta.


Tilannekuvaryhmä päätti, että rajoituksia suositetaan nyt ensin ravintoloihin ja baareihin. Koronavirusepidemian tilanteen kehittymistä alueellamme käsitellään viikon päästä 30.11.2021 uudestaan ja tilanteen niin vaatiessa esitetään rajoituksia muihin, esimerkiksi merkittävien riskien yleisötilaisuuksiin.



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös