Husissa kuitenkin kahteen kertaan rokotettuja sairaalahoitoon joutuneita on noin viimeisen viikon aikana 37 prosenttia.
En tiedä, mitä pitäisi tehdä, mutta en usko täysin siihenkään, että rokotteet ratkaisevat kaikki ongelmat.
www.hus.fi
Eivät ne kaikkea ratkaise. Kuitenkin varsin merkittävästi ne vaikuttavat. Tänään YLE:n Aamu-TV:ssä kerrottiin, että professori Mikä Rämet laskeskelee, kuinka rokotekattavuuden lisäys neljällä prosenttiyksiköllä tarkoittaisi sairaalahoidon tulevan tarpeen putoamista puoleen. Samalla hän ennusti, että nykyisellä kattavuudella sairaalahoitoa tarvitsevien määrä tulee olemaan kymmeniä tuhansia.
Itse laskin hiljattain nykyisten tilastojen (sairaalahoitoa tarvitsee noin 3% sairastuneista, tehohoitoa 0.4%) ja kerrottujen suojavaikutusten (rokotteet estävät 79% tartunnoista, rokottamattoman riski joutua sairaalaan on rokotettuun nähden 19-kertainen, ja tehohoitoon jo 33-kertainen) suuntaa-antavan laskelman.
Laskin, että jos rokottamattomista yli 12-vuotiaista sairastuisi noin puolet, se tarkoittaisi 340 000 uutta tartuntaa ja yli 10 000 sairaalahoitoa vaativaa henkilöä, joista tehohoitoa tarvitsee lähes 1400. Jos tuo porukka ottaisi rokotteet, oireellisen tartunnan saisi 71 000, mutta sairaalahoitoa tarvitsisi vain noin 500, joista tehohoitoa 41.
Ero on melkoisen suuri ihan yhteiskunnan toiminnan, terveydenhuollon kantokyvyn kuin yksilöiden itsensä kannalta. Itse olen näemmä tuossa optimistisempi kuin Rämet.