Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 024 539
  • 81 135

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On kyllä ollut ilahduttavaa huomata, kuinka huolissaan ympäristöstä maskipoliisit ovat.

Mistä sinä tiedät, kuinka huolissani minä yleisesti olen ympäristöstä? Tämä on lisänä kaiken sen muun päälle.

Edit. Tämähän oli vähän samanlainen kuin persuihin liitettävä "kerrankin ovat naisten asemasta huolissaan" -argumentti. Mutta ihan ei kyllä toimi ainakaan omalla kohdallani.
 
Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen kyllä aidosti hämmästynyt, että tämä keskustelu on mennyt tällaiseksi. Eli käytetäänkö tätä vähän alentavaa "maskipoliisi"- termiä nykyään niistä, jotka eivät käytä maskia ja jotka eivät ihan täysin enää ymmärrä miksi tässä rokotetilanteessa niitä käytetään edelleen niinkin laajalti kuin ainakin minun kotikunnassani käytetään?

Minulle ei myöskään kukaan vastannut siihen, että milloin on oikea aika lopettaa maskin käyttäminen ellei nyt? Ymmärrän mikäli sitä on hieno pitää niin mikäs siinä, mutta alkuperäisessä tarkoituksessaan se alkaa mielestäni olemaan aika kyseenalaista. Edelleen puhun tietenkin rokotetuista ihmisistä. Rokottamattomilla sitten omat kuvionsa ja syynsä niihin.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Jos ja jos, näyttää ottavan äärimmäisen koville.
Uhriutuminen on nyt aivan turhaa tässä tilanteessa. Kenenkään henkilökohtaisiin valintoihin tässä ei olla puuttumassa, mutta ehkä asiasta saa silti keskustella? Hyvässä hengessä. Itse näkisin kuitenkin maskittomuuden olevan selkeästi toivottava tavoite lähitulevaisuudessa niin, että jäisivät käyttöön vain siinä tilanteessa, jos on pakko mennä flunssaisena ihmisten ilmoille.

Lähinnä ehkä tässä on kyse tietystä aidosta uteliaisuudesta. Samalla tavalla kuin itseäni kiinnostaa se, että miksi joku ei ota rokotteita, niin samalla tavalla olen kiinnostunut siitä, miksi joku edelleen käyttää maskia esimerkiksi ruokakaupassa. En ole sitä maskia pois repimässä tai kenellekään naureskelemassa. Lähinnä kaipaisin vain tiettyä rehellisyyttä tyyliin: "eihän tällä oikeasti merkitystä ole, mutta tunnen oloni turvallisemmaksi sen kanssa".
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tämä olisi juuri oikea suunta ja rokotetut voisivat jatkaa elämäänsä ilman turhia rajoituksia, samoin etenkin ravintolayrittäjille hyvä uutinen.

Tämä tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun yökerhot voisivat lauantaista eteenpäin olla auki aamuyöhön asti ja ottaa talon niin sanotusti täyteen, mikäli ihmiset näyttävät koronapassia.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lähinnä kaipaisin vain tiettyä rehellisyyttä tyyliin: "eihän tällä oikeasti merkitystä ole, mutta tunnen oloni turvallisemmaksi sen kanssa".

Just näin. Iso osa varmasti myös sitten niitä, jotka eivät halua erottua valtavirrasta ja kokevat sosiaalista painetta laittaa maskia naamalle kun niin monilla muillakin näin on.

Itse kun yritän jotenkin rationaalisesti asiaa miettiä niin en vaan enää keksi tarpeeksi syitä vetääkseni maskia naamalle esim. kauppaan mennessä. Olen ottanut rokotukset, käyn kuntosalilla ilman maskia, nyt viikonloppuna vedin varmaan 10 biisiä karaokea täydessä ravintolassa jne. En näiden valintojen jälkeen halua loukata itseäni laittamalla maskia naamalle kauppaan tai kirjastoon. Se olisi ihan älytöntä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tämä olisi juuri oikea suunta ja rokotetut voisivat jatkaa elämäänsä ilman turhia rajoituksia, samoin etenkin ravintolayrittäjille hyvä uutinen.

Tämä tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun yökerhot voisivat lauantaista eteenpäin olla auki aamuyöhön asti ja ottaa talon niin sanotusti täyteen, mikäli ihmiset näyttävät koronapassia.

Hyvä homma, toivottavasti saataisiin laki läpi.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen kyllä aidosti hämmästynyt, että tämä keskustelu on mennyt tällaiseksi. Eli käytetäänkö tätä vähän alentavaa "maskipoliisi"- termiä nykyään niistä, jotka eivät käytä maskia ja jotka eivät ihan täysin enää ymmärrä miksi tässä rokotetilanteessa niitä käytetään edelleen niinkin laajalti kuin ainakin minun kotikunnassani käytetään?
Mielestäni on oikeastaan ihan positiivinen asia, että homma on tässä mielessä kääntynyt päälaelleen. Maskia edelleen käyttävät hyväksyvät tällä tavoin nyt sen, että maskeista luopuminen on ihan perusteltua ja jostain syystä ovat perustelemassa omaa maskin käyttöään. Kaikki ovat tavallaan tässä siis siirtyneet kohti normaalia. Nekin siis, jotka vieläkin sitä maskia käyttävät.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maskia edelleen käyttävät hyväksyvät tällä tavoin nyt sen, että maskeista luopuminen on ihan perusteltua ja jostain syystä ovat perustelemassa omaa maskin käyttöään. Kaikki ovat tavallaan tässä siis siirtyneet kohti normaalia. Nekin siis, jotka vieläkin sitä maskia käyttävät.

Viikonlopun karaoket vaativat veronsa, mutta en ymmärrä tästä nyt mitään. Eikä tämä ole kritiikkiä ja johtuu varmasti vain minun sekavasta olotilastani. Kokeilen huomenna uudelleen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tämä olisi juuri oikea suunta ja rokotetut voisivat jatkaa elämäänsä ilman turhia rajoituksia, samoin etenkin ravintolayrittäjille hyvä uutinen.

Tämä tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun yökerhot voisivat lauantaista eteenpäin olla auki aamuyöhön asti ja ottaa talon niin sanotusti täyteen, mikäli ihmiset näyttävät koronapassia.

Ehkä yhden viikonlopun toimii ja sitten joku ovelta käännytetty änkyrävänkyrä tekee tuosta kantelun ja homma kaatuu siihen.

Siis itselle tuo kelpaisi hyvin mutta jotenkin epäilen, että Suomessa toteutus onnistuisi. Aina on joku vastarannankiiski
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viikonlopun karaoket vaativat veronsa, mutta en ymmärrä tästä nyt mitään. Eikä tämä ole kritiikkiä ja johtuu varmasti vain minun sekavasta olotilastani. Kokeilen huomenna uudelleen.
Ehkä oli sekavasti selitetty, koska kirjoitin aika nopeasti tuon ja kieliopillisesti ei täten ehkä kaikista selvin viesti. Mutta tarkoitin siis sitä, että maskia edelleen pitävät eivät demonisoi enää maskittomia samalla tavalla kuin vielä ehkä pari kuukautta sitten, koska sisimmässään ymmärtävät, ettei mitään kunnon perusteluja ole sen käyttämiselle. Sen vuoksi ovat itse selittämässä, miksi edelleen käyttävät maskia. Minulle se ei ole ongelma, vaikka käyttäväisivätkin, vaan oleellisinta on, että eivät vaadi muilta samaa.
 

axe

Jäsen
Aamulehdessä gallupoitiin kättelemisestä ja että aikooko ihmiset jatkossa kätellä toisiaan. Vastaajat näytti pääosin olevan haluttomia ja varovaisia ainakin ennalta tuntemattomien kohdalla. Yhden innokkaan kättelijän vastaus oli, että heti kätellään "jos Sanna Marin sanoo, että nyt saa kätellä." Uskon silti, että se oli vitsailua, ainakin puoliksi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Minulle ei myöskään kukaan vastannut siihen, että milloin on oikea aika lopettaa maskin käyttäminen ellei nyt? Ymmärrän mikäli sitä on hieno pitää niin mikäs siinä, mutta alkuperäisessä tarkoituksessaan se alkaa mielestäni olemaan aika kyseenalaista. Edelleen puhun tietenkin rokotetuista ihmisistä. Rokottamattomilla sitten omat kuvionsa ja syynsä niihin.

Ja varsinkin, kun rokotettujen määrä alkoi lisääntymään, THL julisti, ettei kaksi kertaa rokotettujen tarvitse pitää enää maskia tavatessaan toista täysin rokotettua. Nyt, kun täysin rokotettuja on pian 75% yli 12-vuotiaista, on aika todennäköistä, että siellä kaupassakin on niitä täysin rokotettuja suurin osa. Ja oikeastaan aika monessa muussakin paikassa.

Mutta joo, kai sitä itsekin on sitten maskipoliisi. En vaan pysty ymmärtämään myöskään sitä epäloogisuutta, mikä maskin käyttöön liittyy. Salilla, urheilukatsomossa ja leffassa mennään ilman maskia, mutta toki se on tungettava kasvoille, kun käydään ostamassa muutama kalja ja sipsipussi Prismasta, koska ”ei siitä ole mitään vaivaa”.

Ja ympäristöstä, kyllä on jo ennen koronaa vituttanut se, miten huolettomasti ihmiset roskaavat luontoa ja pahimmillaan nähnyt roskien lentävän maahan julkisen roskapöntön alle. Maskien myötä roskaaminen on oman empiirisen tutkimuksen mukaan ”räjähtänyt” käsiin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Just näin. Iso osa varmasti myös sitten niitä, jotka eivät halua erottua valtavirrasta ja kokevat sosiaalista painetta laittaa maskia naamalle kun niin monilla muillakin näin on.

Itse kun yritän jotenkin rationaalisesti asiaa miettiä niin en vaan enää keksi tarpeeksi syitä vetääkseni maskia naamalle esim. kauppaan mennessä. Olen ottanut rokotukset, käyn kuntosalilla ilman maskia, nyt viikonloppuna vedin varmaan 10 biisiä karaokea täydessä ravintolassa jne. En näiden valintojen jälkeen halua loukata itseäni laittamalla maskia naamalle kauppaan tai kirjastoon. Se olisi ihan älytöntä.

Samanlaisia ovat minun ajatukseni. Lopetin maskin käytön nyt kun THL höllensi maskisuositustaan ja molemmat rokotteet ovat otettu. Täysin rokotettuna en kykene itselleni enää tuota maskin käyttöä jossain lähikaupassa perustelemaan, eikä sitä pysty kukaan muukaan minulle perustelemaan, niin miksi kiusaisin enää itseäni. Kysyisin vielä. että jos kansan rokottamiseen maskin käyttöä ei voi lopettaa, niin mihin sen voi? Ja minun puolestani muut voivat käyttää kasvomaskeja vaikka lopun elämäänsä, eihän se minun asia taas ole.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja ympäristöstä, kyllä on jo ennen koronaa vituttanut se, miten huolettomasti ihmiset roskaavat luontoa ja pahimmillaan nähnyt roskien lentävän maahan julkisen roskapöntön alle. Maskien myötä roskaaminen on oman empiirisen tutkimuksen mukaan ”räjähtänyt” käsiin.
Sama havainto. Kovin monelle ei näytä ilmeisesti olevan hirveästi haittaa heittää sitä käytettyä maskia suoraan luontoon. Saattaa saman kadun varrella olla useampikin hylätty maski maassa.
 
Tämä olisi juuri oikea suunta ja rokotetut voisivat jatkaa elämäänsä ilman turhia rajoituksia, samoin etenkin ravintolayrittäjille hyvä uutinen.

Tämä tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun yökerhot voisivat lauantaista eteenpäin olla auki aamuyöhön asti ja ottaa talon niin sanotusti täyteen, mikäli ihmiset näyttävät koronapassia.

Mitäs sitten tehdään, kun koronapassilla ei olekaan merkittävää vaikutusta epidemiaan? Tutkimusnäyttöähän sen hyödystä ei ole saatavilla ja esimerksi Virossa, jossa on jo pitkään ollut koronapassia käytössä, on väkilukuun suhteutettuna 7-kertaiset tartuntaluvut ja sairaalaluvut 6-kertaiset.

Hämmentävää ja surullista, miten ihmiset ovat niin valmiita perusoikeuksien rajauksiin erittäin hatarin perustein.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Hämmentävää ja surullista, miten ihmiset ovat niin valmiita perusoikeuksien rajauksiin erittäin hatarin perustein.

Kokonaisuudessaan perusoikeusien rajoittaminenhan vähenisi tämän myötä, vaikka vapauksia toki rajoitettaisiin edelleen niiden osalta ketkä kieltäytyvät koronarokotteesta. Elinkeinovapaus lisääntyisi kuin myös ihmisten vapaus juhlia ravintoloissa ja yökerhoissa. Arvaan, että sinun kitinäsi liittyy ainoastaan siihen, että koronapassi on "eriarvoistava" ja kaikilla pitäisi olla yhtä kurjaa. Ainoa häpeä tässä on se, että koronapassi tulee vasta nyt käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
"Ensimmäisenä Lohi oikaisee käsityksen siitä, milloin passia voitaisiin vaatia.

– Passi voisi vaatia vain niissä tilanteissa, joissa käytössä on koronarajoituksia koskien tilojen käyttöä. Vaihtoehtona rajoituksille toiminnanharjoittajat voivat ottaa käyttöön koronapassin, jolloin vältetään viranomaisten rajoitukset asiakaspaikkamääriin.
Näin yhteiskunta voisi olla avoin rajoituksista huolimatta.

Passia ei siis voi ottaa käyttöön automaattisesti. Tällä hetkellä suurimmassa osassa Suomea ei ole esimerkiksi ravintoloissa minkäänlaisia rajoituksia eli niillä alueilla ei voi vaatia passia."

Passi tulisi siis vain näille alueille, joissa on ravintolarajoituksia voimassa eli muutamissa maakunnissa.
 

axe

Jäsen
Itellä noi perusoikeukset menee aika lailla käsi kädessä perusvelvollisuuksien kanssa. Esim. meillä on nyt maailmanlaajuisesti täysin kiistaton näyttö rokotusten toimivuudesta pandemian hallinnassa, jolloin kansalaisen perusvelvollisuuksiin kuuluu olla auttamassa siinä asiassa kun se kerran on mahdollista eikä edes maksa mitään. Kun se velvollisuus on hoidettu, me kaikki pääsemme myös paremmin nauttimaan kansalaisen perusoikeuksistakin. Ei aina voi olla vain ottamassa ja vaatimassa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä on nyt useaan otteeseen kysytty parinkin nimimerkin toimesta maskeja joka paikassa käyttäviltä (joiden mielestä ilmeisesti ainakin minä olen maskipoliisi), että milloin on aika lopettaa maskien käyttäminen ellei nyt.

Eivät kai he sentään ole rokottamattomia kun vastausta tähän ei millään saada. Uhriutuminen onnistuu paljon helpommin.
 

Luoto

Jäsen
Uhriutuminen on nyt aivan turhaa tässä tilanteessa. Kenenkään henkilökohtaisiin valintoihin tässä ei olla puuttumassa, mutta ehkä asiasta saa silti keskustella? Hyvässä hengessä. Itse näkisin kuitenkin maskittomuuden olevan selkeästi toivottava tavoite lähitulevaisuudessa niin, että jäisivät käyttöön vain siinä tilanteessa, jos on pakko mennä flunssaisena ihmisten ilmoille.

Lähinnä ehkä tässä on kyse tietystä aidosta uteliaisuudesta. Samalla tavalla kuin itseäni kiinnostaa se, että miksi joku ei ota rokotteita, niin samalla tavalla olen kiinnostunut siitä, miksi joku edelleen käyttää maskia esimerkiksi ruokakaupassa. En ole sitä maskia pois repimässä tai kenellekään naureskelemassa. Lähinnä kaipaisin vain tiettyä rehellisyyttä tyyliin: "eihän tällä oikeasti merkitystä ole, mutta tunnen oloni turvallisemmaksi sen kanssa".
Lues uudestaan millaiseen jossitteluun minä vastasin. Se varovainen, tartunnan todennäköisyyttä maskilla kaupassa pienentävä varovainen iäkäs rouva ei välttämättä käy edes salilla. Ketjun termein varovaisuus on tietenkin pelkuruutta.
Kyllä vaan olet kovasti puuttumassa ja yrität vaikuttaa maskia käyttävien varovaisten ihmisten valintoihin. En usko että edellä kuvaamani varovainen rouva voisi rehellisesti sanoa "eihän tällä oikeasti merkitystä ole, mutta tunnen oloni turvallisemmaksi sen kanssa". Hän on rehellinen, eikä usko että maskilla ei ole merkitystä. Hän on kuullut että sairaalassa on ihmisiä tehohoidossakin ja että virus jää kiertämään eikä poistu keskuudestamme kenties ikinä. Siinä on sulle rehellisyyttä yllinkyllin.

Toi uhriutuminen meni multa ihan ohi, mutta kuulostaa hyvältä argumentilta foorumivänkäämisessä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Aamulehdessä gallupoitiin kättelemisestä ja että aikooko ihmiset jatkossa kätellä toisiaan. Vastaajat näytti pääosin olevan haluttomia ja varovaisia ainakin ennalta tuntemattomien kohdalla. Yhden innokkaan kättelijän vastaus oli, että heti kätellään "jos Sanna Marin sanoo, että nyt saa kätellä." Uskon silti, että se oli vitsailua, ainakin puoliksi.
Jos vielä on olemassa "aikuisviihde"-lehtiä olisi tässä hyvä slogan: Nyt on aika kätellä!
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Lues uudestaan millaiseen jossitteluun minä vastasin. Se varovainen, tartunnan todennäköisyyttä maskilla kaupassa pienentävä varovainen iäkäs rouva ei välttämättä käy edes salilla. Ketjun termein varovaisuus on tietenkin pelkuruutta.
Kyllä vaan olet kovasti puuttumassa ja yrität vaikuttaa maskia käyttävien varovaisten ihmisten valintoihin. En usko että edellä kuvaamani varovainen rouva voisi rehellisesti sanoa "eihän tällä oikeasti merkitystä ole, mutta tunnen oloni turvallisemmaksi sen kanssa". Hän on rehellinen, eikä usko että maskilla ei ole merkitystä. Hän on kuullut että sairaalassa on ihmisiä tehohoidossakin ja että virus jää kiertämään eikä poistu keskuudestamme kenties ikinä. Siinä on sulle rehellisyyttä yllinkyllin.

Toi uhriutuminen meni multa ihan ohi, mutta kuulostaa hyvältä argumentilta foorumivänkäämisessä.
Joillekin pysyvä pelossa eläminen ikävä kyllä on rehellisyyttä, se on tullut huomattua. Ei ole muilta pois, mutta surullista sinänsä.

Onneksi näitä on vähenemässä määrin koko ajan, lauantain futismatsi antoi siihen uskoa. Maskin käyttöaste katsomossa korreloi hyvin käänteisesti pelattujen minuuttien määrään.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös