Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 027 400
  • 81 135

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinka juntti ihmisen täytyy olla, että menee sairaana töihin? Onko kotona tehty kaikki voitava, jotta jatkotartunnoilta vältyttäisiin?
Kannattaako julkisilla matkustaa, kun seassa on limanuljaskoja, joille toisten terveys on paskapaperia


Nämä nyt hieman särähti korviin. Korona nyt tarttuu jo aikaisemmin kuin ensimmäiset oireet ilmenevät, joten paha sitä on ennakoida onko sitä huomenna yskä. Myös voi miettiä, että mitä esimerkiksi kaksiossa asuva pariskunta pystyy tekemään ettei tauti tarttuisi. Tai kolmiossa asuva lapsiperhe.

Osalla ei myöskään ole mahdollisuutta käyttää liikkumiseen kuin julkinen liikenne, jos haluaa töissä/kaupassa/asioilla käydä.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Et kuvittele. Ihan hienoista laskua on ollut. Sanoisin kuitenkin, että ero on niin pieni, että kaikki menee puhtaasti heilunnan piikkiin. Ainakaan toistaiseksi tuosta ei siis pysty sanomaan yhtään mitään
Joo toki heiluntaa on, itse en siksi puhunut laskusta vaikka pystyi jopa päässä laskemaan että kaksi viimeistä päivää kehitys on laskeva.

Onhan tämä kuitenkin osittainen torjuntavoitto että kehitys pahempaan on rauhoittunut. Itse olen nyt mennyt eräänlaiseen moodiin missä ajattelen että jokainen päivä/viikko on jo merkittävästi lähempänä sitä että asiat oikeasti lähtee parempaan suuntaan. Loppu häämöttää joten jokainen positiivinen asia voi olla kokonaisuuden kannalta merkittävä. Sama pätee myös toiseen suuntaan. Nyt pitäisi vähän parantaa vielä asemia ja niistä asemista torjutaan sitten lopullisesti tämä pirulainen.
 

Outsider

Jäsen
Valitettavasti ihmisen muisti on lyhyt ja ehkä jo kolmen vuoden päästä Pertti perusinsinööri tulee pärskien töihin työn sankarina.

Veikkaan ihan samaa mitä muistin lyhyyteen tulee, mutta muuten uskon keskustelun palaavan taas siihen, että sairauslomapäiviä pitäisi saada palkattomaksi, kun saikuttajat vaan makaa kotona laiskuuttaan.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Nousun kasvu todennäköisesti hidastuu sairaalapotilaiden määrässä, mutta nyt kun tartuntatapaukset ovat olleet koko ajan kasvussa, on sairaalapotilaiden määrälle minusta vaikeaa ennustaa mitään muuta kuin kasvua tulevalle viikolle, vaikka kasvu hidastuisikin ja käyrä menisi pientä siksakkia ylöspäin.

Ei ollut tarkoitukseni nokitella yhden päivän johtopäätöksistä, mutta en ihan aidosti ymmärrä mikä muu kuin parin päivän luvut viittaavat siihen, että huippu olisi saavutettu. Kirjotit aikaisemmin säikähdyksen aiheuttamasta vaikutuksesta, mutta oliko se riittävä pysäyttämään kasvua syksyllä? Itse en muista. Tälle spekuloinnille on kuitenkin tilanne, johon vaikutusta voidaan verrata. Täälläkin on nähty pientä uhmaa vastakkaisena reaktiona, mutta se tuskin näkyy yhtä mittavissa määrin. Täällä uhma taisi rajoittua ruokaravintoloissa käyntiin, enkä halua näitä kirjoittajia syyllistää tai pilkata.
Piti vastata tähän jo eilen, mutta aika oli harmillisesti kortilla. Perustin siis "mutuennusteeni" siihen, että aikaisemmissa nousuissa (loka- ja joulukuu) kehityskulku on ollut samanlainen. Eli päiväkohtaisten tartuntojen määrän kasvu on pysähtynyt reilusti ennen kuin uusien rajoitusten vaikutuksen olisi pitänyt alkaa näkyä kunnolla. Nyt tieytsti tilanne on vähän erilainen brittivariantin ja korkeamman lähtötason vuoksi, mikä voi merkitä ihan erilaista kehityskulkua. Tämän päivän lukemat olivat kuitenkin ihan positiiviset ja lisäsivät uskoani siihen, että kehitys saattaisi tällä hetkellä olla hahmottelemallani polulla. Ensi viikolla ei siis nähtäisi vielä mitään oikeaa laskua, mutta päivittäiset tartuntamäärät olisivat jatkuvasti joitakin kymmeniä tapauksia pienemmät kuin edeltävällä viikolla.

Ja minulta todellakin hieman pikkumainen reaktio edellisessä viestissä, omasi ei ollut missään tapauksessa nokitteluhaluinen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaako julkisilla matkustaa, kun seassa on limanuljaskoja, joille toisten terveys on paskapaperia vähempiarvoinen asia?

Tähän totean, että ihan täysin en pysty etänä hommiani tekemään. Olen ns. moderni ihminen, enkä ole omistanut autoa noin 20 vuoteen, koska Tampereella asuessani en sitä tarvinnut, ja sitten seuraavissa asuinpaikoissani on myös ollut riittävän hyvät bussiyhteydet. Ajorutiini on siis aika olematon, kun ajan autoa suunnilleen pari kertaa vuodessa. Koen siksi, että auton hankkiminen ja aamuruuhkaan meneminen olisi sekä kansanterveyden että oman terveyteni kannalta isompi riski kuin julkisilla matkustaminen, vaikka siellä noita limanuljaskoja onkin. OIen ratkaisuut asian siten, että pidän FFP2-luokan maskia, joka saattaa tarjota jonkin verran suojaa myös käyttäjälleen ja siten, että vältän pahimpia ruuhkavuoroja.

Kaikki muu julkisilla kulkeminen on nyt ns. "omaehtoisessa pannassa".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei ole tämän kansan kriisinsietokyky kovin korkealla, kun tauti josta koituu n. kolme kuolemaa päivässä aiheuttaa vaalien siirron.

Ei ole sietokyky korkealla tälläkään palstalla kun ihan järkeviä päätöksiä ei siedetä rajoituksista puhumattakaan :D
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole tämän kansan kriisinsietokyky kovin korkealla, kun tauti josta koituu n. kolme kuolemaa päivässä aiheuttaa vaalien siirron.

Oma veikkaukseni on, että kyse on jossain määrin ihan puhtaasta politiikasta. Mitään tutkittua dataa minulla ei ole, mutta olen kuullut väitteen, että perussuomalaisten kannattajat suhtautuisivat koronavirukseen kaikkein huolettomimmin. Kaikki muut puolueet ovat saattaneet ajatella, että ajallaan järjestetyissä vaaleissa tämä näkyisi juuri siinä, että heidän äänestäjiään jäisi eniten kotiin, kun taas perussuomalaisten äänestäjät todennäköisemmin tulisivat uurnille entiseen malliin. Tästä syystä kaikki muut puolueet ovat nähneet parhaaksi vaalien siirtämisen. Hallituksella toki toisena syynä voi olla sekin, että he haluavat nyt vaalit siirtämällä pystyä keskittämään kaiken tarmonsa akuutin koronakriisin hoitoon.

Ja jos se ulkonaliikkumiskielto tulee, niin sehän saattaisi hyvinkin vaikuttaa siihen, miten ihmiset pääsevät vaaliuurnille.
 

Oadie

Jäsen
Oma veikkaukseni on, että kyse on jossain määrin ihan puhtaasta politiikasta. Mitään tutkittua dataa minulla ei ole, mutta olen kuullut väitteen, että perussuomalaisten kannattajat suhtautuisivat koronavirukseen kaikkein huolettomimmin. Kaikki muut puolueet ovat saattaneet ajatella, että ajallaan järjestetyissä vaaleissa tämä näkyisi juuri siinä, että heidän äänestäjiään jäisi eniten kotiin, kun taas perussuomalaisten äänestäjät todennäköisemmin tulisivat uurnille entiseen malliin. Tästä syystä kaikki muut puolueet ovat nähneet parhaaksi vaalien siirtämisen. Hallituksella toki toisena syynä voi olla sekin, että he haluavat nyt vaalit siirtämällä pystyä keskittämään kaiken tarmonsa akuutin koronakriisin hoitoon.

Ja jos se ulkonaliikkumiskielto tulee, niin sehän saattaisi hyvinkin vaikuttaa siihen, miten ihmiset pääsevät vaaliuurnille.

Tästä kyllä samaa mieltä. Tai no omasta mielestä tuo on täysin poliittinen. Demarit elää papoista ja mammoista ja nyt olisivat ehkä näkyneet pienempänä joukkona uurnilla. Kesäkuussa taas ovat rokotettu ja marssivat ilomielin äänestämään. Muilla tuona aikana jos on vielä hyvät kelit niin muutakin tekemistä kuin mennä äänestämään. Tämä koskee etenkin satunnaisia äänestäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Jokainen annettu rokote sataa hallituksen laariin. Riippumatta siitä, mitä hallitus tekee tai on tekemättä, on kesäkuussa koronatilanne huomattavasti parempi ja sen myötä julkinen mielipide hallituksen koronakriisin hoitamisesta on positiivisempi. Aika yllättävää, jos Kokoomus tosiaan tuota kannatti.

Ja koronan hoitamisella ja kunnallispolitiikalla on toki hyvin vähän tekemistä toistensa kanssa, mutta niin siellä kuntavaaleissa äänestetään maahanmuutosta ja kaikesta muusta valtakunnan tason asioista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jokainen annettu rokote sataa hallituksen laariin. Riippumatta siitä, mitä hallitus tekee tai on tekemättä, on kesäkuussa koronatilanne huomattavasti parempi ja sen myötä julkinen mielipide hallituksen koronakriisin hoitamisesta on positiivisempi. Aika yllättävää, jos Kokoomus tosiaan tuota kannatti.

Kuuntelivat äänestäjiään. Minä mainitsin täällä viikko sitten, että kannatan kunnallisvaalien siirtoa. Ja kokoomuksellehan minä olen ääniäni aina antanut. :)

Todennäköisesti kokoomuksessa on haisteltu, että oppositiopuolueiden kamppailussa vaalien järjestäminen nyt sataisi perussuomalaisten laariin, vaikka kunnallispolitiikalla ei eduskuntapolitiikan kanssa olekaan kuin muodollisesti yhteistä.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Itselle tuo kuntosali on kyllä kuluvan aikana ollut semmoinen henkireikä kaikkien rajoitusten keskellä. Kieltämättä tuntuu, että näin etäopintojen aikaan rupeaa seinät kaatumaan päälle. Tosissani harkitsen jo opintojen keskeyttämistä hetkellisesti.

En itse opiskele täysipäiväisesti, mutta olen syksystä alkaen käynyt erilaisia kursseja yliopistolta ja muualta kiinnostuksen ja oman osaamisen kehittämisen kannalta. Vähintään yksi luento ollut viikossa jo jonkin aikaa. Alkaa jo tämä kyrsimään, vaikka en ole tosiaankaan täysipäiväisesti opiskellut, niin voin vain kuvitella, miltä homma tuntuu oikeasta opiskelijasta. Kivat puolet tuossa on, että ehtii aina luennolle ajoissa ja voi maata vaikka silmät kiinni sängyllä luentoa kuunnellen, mutta olen huomannut, ettei opiskelu ole niin tehokasta ja yhteysongelmat häiritsevät. Jatkuva ruudun tuijotus myös rasittaa, kun normaalisti luennolla keskityn opetukseen enkä tuijota läppäriä, niin kotona möllöttäessä tulee katsottua ruutua jo ihan liikaa.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Semmonen laskelma.

Laskelma ei pohjaa rajoitusten kasvun ja rokotusten lisääntymisen osalta todennäköisesti todellisuuteen, ja on erittäin mielenkiintoista, että sellainen on julkaistu ja kerrottu, että tämä toimitettiin oikeusministeriölle vaalipäätöstä varten.

Kun alin mahdollinen luku on 2 600 tartuntaa päivässä huhtikuussa, laskelma on tehty nykyvauhtia kiihdyttäen ilman, että rokotusten ja rajoitusten vaikutusta huomioidaan. Pidän mallinnuksia tehneenä suhteellisen mahdottomana sellaista mallia, jonka alin tulos olisi 2 600 tartuntaa päivässä kun tartuntoja estetään kovemmilla rajoituksilla ja rokotuksilla ja tartuntojen määrä on nyt 500 - 800 päivässä ennen kovempia rajoituksia ja merkittävää määrää rokotuksia rokotteiden saatavuudestakin johtuen.

Nyt rokotteita on kuitenkin tulossa. Lopputulemahan voi olla vaikka 4 000 tartuntaa päivässä esimerkiksi 15.4. 2021, mutta rajoitusten kohdentaminen ja tiivistäminen sekä rokotukset vaikuttavat tartuntamääriin, ja onnistuessaan luvut eivät alimmillaan nouse 2 600 mielestäni.

Olisin valmis haastamaan THL:n luvut, vaikka en rokotteista ja taudista maallikkoa enempää ymmärrä. Sen sijaan parametrointi ja niiden hieronta eri skenaarioissa sujuu. Todettakoon sekin, että on sujunut aikanaan myös THL:n suuntaan osaltani.
 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Välttämättä? Voisin lyödä pääni pantiksi, että huhtikuussa ei nähdä 11.000 päiväkohtaista tartuntaa. On tämä taas medialta hieno näyttö uutisoinnin tasosta.

No pitäähän niiden ilmoittaa ne kaikki luvut, mitä niille on THL:n toimesta kerrottu.
 

Oadie

Jäsen

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Anteeksi, mitä minä just näin? Miksi näitä ihan aikuisten oikeasti pitää tunkea lööppeihin harva se päivä? Ihan kuin rokotukset ja rajoitustoimenpiteet unohdettaisiin yhtäkkiä täysin.

Juuri näin. Ja jos nuo tartunnat oikeasti osoittavat selkeää ryöpsähdystä, niin uskoisin, että 90% kaikista ihmisistä muuttaa käytöstään varovaisemmaksi, mikä jo leikkaa tartuntojen määrää ikään kuin itsestään.

THL kai käyttää laskennassa tartuntalukua R = 1.3? Sillä tuo matemaattisesti laskien voisi varmastikin toteutua, mutta minusta kasvuvauhtia laskemalla R-luku ei noin korkea ole. Sanoisin sen olevan noin 1.1.

Itse löin Exceliin nykyiset tartuntamäärät, nykyisen rokotustahdin, nykyisen tartuntaluvun ja lisäksi oletuksen, että tuo kolmen viikon sulku pudottaa R-lukua 15%. Sain sillä laskettua, että ilman sulkua huippu olisi keskiarvotettuna noin 1000 tartuntaa päivässä, ja se tulisi maalis- ja huhtikuun vaihteessa. Sululla jäätäisiin noin 770 tartuntaan, ja se tulisi tämän kuun puolivälissä.

Aika näyttää. En sano tuotakaan ennusteeksi, vaan puhtaaksi matematiikaksi, jossa käytetään tämän päivän tilastoja ja puhdasta arvailua sulun tehokkuudesta verraten sitä viime kevään vastaavaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös