Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 204 527
  • 81 140

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
"Sulkutila" olisi pitänyt tehdä jo ennen etelän hiihtolomia, järjen köyhyyttä mahdollistaa taudin pahempi leviäminen muualle.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No kerros nyt sitten kaikille, että minkä helvetin päätöksen se hallitus teki, jotta AVI siihen taipui?
No ei tuota ole julkistettu mutta aina kun AVI:a vaaditaan käyttämään niitä työkalupakin kovimpia keinoja siihen vaaditaan myös poliittinen päätös, jotta sitä ei tehdä pelkästään virkavastuulla.
Tätä et tunnu sisäistävän mitenkään, ministerit ja sitä myöten hallitus johtaa AVI:en toimintaa ja heidän pitää kantaa poliittinen vastuu siitä mitä AVI tekee, joilloin heiltä pitää myös tulla se käsky toimiä.

Turha tätä on enää jatkaa kun on kaikesta päätellen liian vaikea asia ymmärtää.
Samalla tavalla tuolla normaalissa työelämässä esimies kantaa vastuun jos työntekijä tekee hänen käskystään tehtäviä.
AVI:n vastuuhenkilöt haluavat suojata oman selkänsä ja ottaa sen käskyn ministeriöstä-> hallitukselta.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Pahoittelut virheestä. Esitys kuitenkin täsmensi itsessään jo lainsäädäntöä, joka vaikuttaa tulkintaan? Eli toimivaltaa saatiin lisättyä tai täsmennettyä.

Tuolta voit hieman alempaa katsoa vierekkäin vanhaa lakia, ja siihen ehdotettuja muutoksia, jotka on keltaisella korostettu.
Toimivallan kanssa noilla ei ole mitään tekemistä:

 
Suosikkijoukkue
IFK
No ei tuota ole julkistettu mutta aina kun AVI:a vaaditaan käyttämään niitä työkalupakin kovimpia keinoja siihen vaaditaan myös poliittinen päätös, jotta sitä ei tehdä pelkästään virkavastuulla.
Tätä et tunnu sisäistävän mitenkään, ministerit ja sitä myöten hallitus johtaa AVI:en toimintaa ja heidän pitää kantaa poliittinen vastuu siitä mitä AVI tekee, joilloin heiltä pitää myös tulla se käsky toimiä.

Turha tätä on enää jatkaa kun on kaikesta päätellen liian vaikea asia ymmärtää.
Samalla tavalla tuolla normaalissa työelämässä esimies kantaa vastuun jos työntekijä tekee hänen käskystään tehtäviä.
AVI:n vastuuhenkilöt haluavat suojata oman selkänsä ja ottaa sen käskyn ministeriöstä-> hallitukselta.

Lässyn lässyn.

Over and out
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perustuslain muutokset on vietävä läpi kahden eduskunnan toimesta, tai nopeutettuna, jos 5/6 eduskunnassa niin vaatii, ja 2/3 lain hyväksyy. Tuohon ei taas hallituksen äänet riitä.

Esim tämä ei itselle avaudu, minkä vitun takia näin tärkeässä aiheessa pitää olla hallituksen äänten varassa? Luulisi tämän olevan sen verran kriittinen koko valtiolle, että parlamentaarisella yhteistyöllä nuo lait olisi saatu nuijittua läpi.

Myönnän ettei itsellä ole aiheesta asiantuntemusta, mutta esim tuo AVIen tottelemattomuus ei avaudu. Eikö nuo kuitenkn ole raportointivelvollisia ministeriöille? Ja ministeriöt loppukädessä ministerille? Ehkä en ymmärrä julkisen puolen meininkiä, yksityisellä joku vastaanhangoitteleva johtaja olisi laitettu ruotuun.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Myönnän ettei itsellä ole aiheesta asiantuntemusta, mutta esim tuo AVIen tottelemattomuus ei avaudu. Eikö nuo kuitenkn ole raportointivelvollisia ministeriöille? Ja ministeriöt loppukädessä ministerille? Ehkä en ymmärrä julkisen puolen meininkiä, yksityisellä joku vastaanhangoitteleva johtaja olisi laitettu ruotuun.
AVI:t haluavat, että joku ottaa asiasta myös poliittisen vastuun ja sitä hallitus ei ole ollut valmis kantamaan vaan kaikki on sysätty AVI:en niskaan.
Jos hallitus olisi käskynyt AVI:ja toteuttamaan tuon niin se olisi tehty, nyt hallitus on ohjeistanut, suositellut yms. ei käskenyt eli ei ole halunnut kantaa sitä poliittista vastuuta vaan odottanut, että yksittäinen virkamies kantaisi vastuun.

Yksinkertaisesti siis kyse halusta kantaa vastuuta.
 
K

Kiekkokatsoja

Perustuslain muutokset on vietävä läpi kahden eduskunnan toimesta, tai nopeutettuna, jos 5/6 eduskunnassa niin vaatii, ja 2/3 lain hyväksyy. Tuohon ei taas hallituksen äänet riitä.
Ymmärtääkseni oppositio on jo viime keväällä ilmoittanut, että tukee hallituksen (järkeviä) perustuslain muutoksia koronan suhteen. Miksi pitää vuosi puhallella muniin, ja silti ei uskalleta edes esittää mitään järkevää, ennätysmäisen tuki (väittivät kokemustuki) armeijansa kanssa muuttaa asiat edes kohtuu ookooksi?
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Ruotsissa Astra Zenecan rokotukset tauolla vakavien sivuvaikutusten takia? Mikäli täällä ei vastaavia ongelmia ole ollut niin voisi kysäistä olisiko halua antaa tänne lisää rokotteita, jos tuumaustauko on pitkä ja rokotteet uhkaavat vanhentua käsiin.

 
Suosikkijoukkue
IFK
Esim tämä ei itselle avaudu, minkä vitun takia näin tärkeässä aiheessa pitää olla hallituksen äänten varassa? Luulisi tämän olevan sen verran kriittinen koko valtiolle, että parlamentaarisella yhteistyöllä nuo lait olisi saatu nuijittua läpi.

Myönnän ettei itsellä ole aiheesta asiantuntemusta, mutta esim tuo AVIen tottelemattomuus ei avaudu. Eikö nuo kuitenkn ole raportointivelvollisia ministeriöille? Ja ministeriöt loppukädessä ministerille? Ehkä en ymmärrä julkisen puolen meininkiä, yksityisellä joku vastaanhangoitteleva johtaja olisi laitettu ruotuun.

Politiikkaa. Keväällä poikkeuslakeja käyttöönotettaessa nähtiin poliittinen ihme, kun eduskunnassa pääsääntöisesti kaikki olivat niiden käytöönoton kannalla, kunhan persut oli herätelty välikysymyskiimastaan pakolaisiin liittyen, ja poikkeuslakien käyttö todettiin tarpeellisiksi. Nyt ei onnistuisi.

AVI:t ovat vanhoja lääninoikeuksia, joista tehtiin valvontaviranomainen. Heille on laissa määritelty tiettyjä tehtäviä, ja lain mukaan heitä ohjaa tietyt ministeriöt. Nimenomaan ohjaa, mutta mitään käskyvaltaa ministeriöillä ei ole, eikä mitään rankaisuvaltaa niskoittelevaa virastoa kohtaan. Tartuntatautilaissa itse testaaminen on selvästi kuntien velvollisuus, ja AVi:en on valvottava, että homma rokkaa. Ongelma on tuossa: "Aluehallintovirasto voi määrätä järjestettäväksi toimialueensa..." Siis voi , mutta ei ole pakko. Laki on muutenkin päin helvettiä kirjoitettu, eikä sen olisi alunperinkään pitänyt mennä läpi. Mutta se on nyt voimassa oleva laki, mutta kaikki siihen tehtävät muutokset ovat perustuslakivaliokunnan erityistarkkailun alla, koska pienetkin muutokset loukkaavat niitä perusoikeuksia. Siksi tuota 'voi' ei voida muuttaa 'täytyy', koska siitä seuraavat toimenpiteet on ristiriidassa niiden perusoikeuksien kanssa.

Yksityisellä puolella tämä olis helppoa. Jos TJ ei tee mitä hallitus haluaa, niin TJ saa kenkää. Turpaan ainakin.
Viranomaisvaltaa käyttävien puolella tuo ei onnistu, koska valta ja vastuut ovat laissa määriteltyjä. Ei hallitus, eivätkä ministeriöt omista AVI:a joten tuollainen ruotuun laittaminen ei onnistu, kun siihen ei laissa ole annettu mahdollisuuksia.

Ei mikään helpoin kokonaisuus ottaa haltuun, mutta pienellä vaivalla homman oivaltaa, mä en vaan ole kovin hyvä ja johdonmukainen selittäjä, kun ei tää tunnu kenellekään aukeavan. Sori siitä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ymmärtääkseni oppositio on jo viime keväällä ilmoittanut, että tukee hallituksen (järkeviä) perustuslain muutoksia koronan suhteen. Miksi pitää vuosi puhallella muniin, ja silti ei uskalleta edes esittää mitään järkevää, ennätysmäisen tuki (väittivät kokemustuki) armeijansa kanssa muuttaa asiat edes kohtuu ookooksi?

Lähde?

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Esim tämä ei itselle avaudu, minkä vitun takia näin tärkeässä aiheessa pitää olla hallituksen äänten varassa? Luulisi tämän olevan sen verran kriittinen koko valtiolle, että parlamentaarisella yhteistyöllä nuo lait olisi saatu nuijittua läpi.

Myönnän ettei itsellä ole aiheesta asiantuntemusta, mutta esim tuo AVIen tottelemattomuus ei avaudu. Eikö nuo kuitenkn ole raportointivelvollisia ministeriöille? Ja ministeriöt loppukädessä ministerille? Ehkä en ymmärrä julkisen puolen meininkiä, yksityisellä joku vastaanhangoitteleva johtaja olisi laitettu ruotuun.

Yksityisellä puolella ei (pääsääntöisesti, aivan yksittäisiä poikkeuksia on) ole virkavastuuta. Virkarikos tai virkavelvollisuuden rikkominen voi tulla tässä kahdella tapaa - noudattamalla jotain ohjetta tai noudattamatta sitä. Ensimmäisessä silloin, jos kyse ei ole määräyksestä ja esimerkiksi rikotaan perusoikeuksia.

Viranhaltijalla (tai valtion tapauksessa käytettävällä vanhahtavalla sanalla virkamies) on velvollisuus noudattaa lakia ja virkavelvollisuutta, vastaavasti hänen irtisanomiskynnyksensä on korkeampi ja toisaalta esimerkiksi lakko-oikeus hyvin rajattu. Työ- ja virkasuhteen ero ei ole triviaali juttu. Esimerkiksi klassinen "irtisanomispaketti" voi olla jopa laiton virkasuhteisen tapauksessa, vaikka siihen kumpikin suostuisi, koska voi olla että työnantajavirkamies ylittää siinä valtuutensa (tästä oli taannoin esimerkkikin case VTV:ssa).
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Vittuile mitä vittuilet. Tänään 565 uutta tartuntaa. Kyllä paljon muutakin oin tehtävä, kuin saatava nuo rajoilta tulevat tartunnat alas. Mutta eihän sitä tarvitse ymmärtää, kun on niin paljon kivempi syyllistellä vaan ulkomaalaisia. Keep on shit...

Jep, kyllä se suurin syyllinen on suomalainen ryömies joka vie tartunnan kotiin ja ei sulje lapsia kellariin, ettei vaan tartu. Ei sillä tokikaan ole väliä että satakuntalainen ryömies on RMC:llä töissä ja tartunta työmaalle tuli ulkomailta. Syyllinen on työmies, joka tartutti perheensä.

Turha tästä on ulkomaalaisia syyllistää, eihän se heidän syynsä ole, että he tulevat tänne töihin. Ongelma on saamaton hallitus, joka ilmeisesti kuitenkin vihdoin löysi keinon pakkotestauksiin.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Meillä tuli ohjeistus, minkä mukaan karanteeniaääntöä rikottaessa tulemalla töihin, katsotaan tuo rikokseksi, ja aiheuttaa välittömän työsuhteen purun. Ainakin meillä tää on otettu ihan tosissaan alusta asti. Tai on tuo ollut noin koko ajan, nyt vaan taas muistitettu.
 

DeLuxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Canadiens
En näe kyllä hallituksen toimissa moitittavaa. Jälkiviisaana jokainen voi arvostella viime kevään otteita jne.

Mitä mieltä palstaveljet ovat, onko rokotteen haittavaikutuksista ja jopa fataaleista sellaisista tiedotettu avoimesti? Kysyn, koska itse en oikein osaa sanoa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Toki yksinkertaiseen kysymykseen voi vastata linkillä monimuotoisesti.
Keep it simple, oli joskus kiekkojohdossakin sanonta, Sama pätee.
Näillä.

No joo. Toi sun 'puhallella muniin' meni taas tunteisiin. Media on käsitellyt vähintään riittävästi hallituksen toimia rajojen yli tulevan viruksen vähentämiseksi. Rajanylityspaikkoja on suljettu, avoinna olevien aukioloaikoja lyhennetty, Finnair saatu omistajaohjauksella vaatimaan testituloksia, rajan ylitystä rajoitettu moninaisesti, Henkilöraideliikenne itärajan yli keskeytetty, esitetty viime vuonna eduskunnalle 256 uutta lakialoitetta ja sun mielestä on vaan puhalleltu muniin? Oikeesti?

Perustuslailla on ihan oma säätämisjärjestyksensä. Lait ovat niin järeitä, että niihin tehtäviä muutoksia ei voi tehdä yksittäinen eduskunta, vaan lakiehdotuson jätettävälepäämään yli vaalien, jonka jälkeen uusi eduskunta joko hyväksyy taihylkää sen. Käytössä on myös nopeutettu järjestys, mutta se vaatisiniin suuren enemmistön taakseen, ettei sitä ole ollut realistista odottaa saatavaksi. Toiseksi, perusoikeuslainsäädäntö vaikuttaa periaatteessa kaikkeen muuhun lainsäädäntöön, joten sen säätämiseen täytyy suhtautua erittäin syvällisellä harkinnalla. Nyt hätäpäissään tehty muutos kosahtaa koiville seuraavassa mutkassa. Siksi on perusteltua, että noihin järeisiin lakeihin ei tehdä muutoksia heppoisin perustein.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En näe kyllä hallituksen toimissa moitittavaa. Jälkiviisaana jokainen voi arvostella viime kevään otteita jne.

Mitä mieltä palstaveljet ovat, onko rokotteen haittavaikutuksista ja jopa fataaleista sellaisista tiedotettu avoimesti? Kysyn, koska itse en oikein osaa sanoa.

Missä siis on ollut fataaleja haittavaikutuksia? Se sana tarkoittaa siis, että joku olisi välittömästi rokotuksen seurauksena kuollut.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Mielenkiintoinen tuo Gelfand et al. Lancetin artikkeli (29.1.2021) siitä, kuinka kulttuurillisesti "löysät" (lue: rennot) yhteiskunnat ovat selviytyneet COVID-19:ta heikosti ja "tiukat" (autoritääriset) ovat kyenneet pitämään taudin kurissa. Eihän tässä pitäisi toki mitään ihmetystä olevan arkijärjelläkään. Linkki artikkeliin: https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(20)30301-6/fulltext

Eli tässäkö kenties syy miksi "sääntö-Suomi" hoitaa tommat paremmin kuin vaikkapa etelä-Euroopan maat, yhdysvaltalaiset tai vaikkapa koon puolesta meitä lähempänä oleva Viro ja muut baltit.

Aiheesta populaarimmassa muodossa NPR:n (National Public Radion) uutisissa. Linkki vie NRP:n uutiseen: NPR Cookie Consent and Choices
 
K

Kiekkokatsoja

No joo. Toi sun 'puhallella muniin' meni taas tunteisiin. Media on käsitellyt vähintään riittävästi hallituksen toimia rajojen yli tulevan viruksen vähentämiseksi. Rajanylityspaikkoja on suljettu, avoinna olevien aukioloaikoja lyhennetty, Finnair saatu omistajaohjauksella vaatimaan testituloksia, rajan ylitystä rajoitettu moninaisesti, Henkilöraideliikenne itärajan yli keskeytetty, esitetty viime vuonna eduskunnalle 256 uutta lakialoitetta ja sun mielestä on vaan puhalleltu muniin? Oikeesti?

Perustuslailla on ihan oma säätämisjärjestyksensä. Lait ovat niin järeitä, että niihin tehtäviä muutoksia ei voi tehdä yksittäinen eduskunta, vaan lakiehdotuson jätettävälepäämään yli vaalien, jonka jälkeen uusi eduskunta joko hyväksyy taihylkää sen. Käytössä on myös nopeutettu järjestys, mutta se vaatisiniin suuren enemmistön taakseen, ettei sitä ole ollut realistista odottaa saatavaksi. Toiseksi, perusoikeuslainsäädäntö vaikuttaa periaatteessa kaikkeen muuhun lainsäädäntöön, joten sen säätämiseen täytyy suhtautua erittäin syvällisellä harkinnalla. Nyt hätäpäissään tehty muutos kosahtaa koiville seuraavassa mutkassa. Siksi on perusteltua, että noihin järeisiin lakeihin ei tehdä muutoksia heppoisin perustein.
No Suomen onneksi, tukijoukoissa oli se edellinen ennätyksellinen EU tuki armeija.
Mut surkeaa on edistyminen. Nyt
Esim vähäisissä korona alueissa, laitetaan kiinni, kun hus alueella on iso tarve.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Saa olla kyllä melkoinen demarifani tai vastaava jos jotenkin kykenee ylistämään tämän hallituksen koronatoimia. Alusta asti on säntäilty hysteerisen pelon vallassa ilman minkäänlaista järjellistä suunnitelmaa. Yksi hyvä esimerkki oli Uudenmaan sulku, joka oli aivan järkyttävän typerä idea.

Sitten oli koko kesä aikaa laittaa rajatestaus kuntoon mutta mitään ei saatu aikaan. Siitä tulee suurin miinus.
Yhteen aikaan täällä ainakin ihmiset juoksi baareissa mutta lasten harrastukset oli kielletty.

Suomen suhteellisen hyvä koronatilanne johtuu siitä, että suomalaiset ovat tunnollista ja jo ennestään turvavälejä pitävä kansakunta.

Kokonaisuudessaan kouluarvosana hallituksen toimille tähänasti on 5.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jep, kyllä se suurin syyllinen on suomalainen ryömies joka vie tartunnan kotiin ja ei sulje lapsia kellariin, ettei vaan tartu. Ei sillä tokikaan ole väliä että satakuntalainen ryömies on RMC:llä töissä ja tartunta työmaalle tuli ulkomailta. Syyllinen on työmies, joka tartutti perheensä.

Turha tästä on ulkomaalaisia syyllistää, eihän se heidän syynsä ole, että he tulevat tänne töihin. Ongelma on saamaton hallitus, joka ilmeisesti kuitenkin vihdoin löysi keinon pakkotestauksiin.

Oletanko väärin, että väität kaikkien Suomessa tapahtuneitten tartuntojen olevan peräisin RMC:ltä?
Muutenhan tuossa jokelluksessa ei ole mitään järkeä?

Oma oletus on, että suomalaisia työmiehiä on muualla töissä Satakunnassakin, eivätkä kaikki tartunnat ole ulkomailta tulleista henkilöistä lähtöisin. Mutta voin tietysti olla väärässä, Satakunnassa voi kaikki olla toisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös