Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 171 220
  • 81 180

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki en osaa sanoa ulkomaiden tilanteesta. Otin vain kantaa tuohon Suomen pieneen prosenttiin. En niinkään vertailleksani Suomea ja esim Eurooppaa. Toki voi olla että sama tilanne kaikkialla.

Mutta kun lainauksessasi juuri verrattiin Suomea muihin maihin ja hait testauksesta syyn miksi Suomessa tilanne on ”parempi” kuin muualla. Eikö silloin nimenomaan pidä verrata näihin muihin maihin noita testimääriä tai putoaa kyllä väitteiltä pohja aivan totaalisesti. Se oli siis ilmeisesti ihan täyttä häränpaskaa ilman mitään oikeaa dataa?
 
Suosikkijoukkue
KK
Mutta kun lainauksessasi juuri verrattiin Suomea muihin maihin ja hait testauksesta syyn miksi Suomessa tilanne on ”parempi” kuin muualla. Eikö silloin nimenomaan pidä verrata näihin muihin maihin noita testimääriä tai putoaa kyllä väitteiltä pohja aivan totaalisesti. Se oli siis ilmeisesti ihan täyttä häränpaskaa ilman mitään oikeaa dataa?
Taisin jo korjata tuota viestiä, että en usko maiden tilastojen olevan vertailukelpoisia.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit


Telian Ylelle toimittamien matkapuhelinverkon datasta koottujen tilastojen perusteella talvilomalaisia oli Lapissa suurin piirtein saman verran kuin viime vuonna.
Johtava asiantuntija Tiia Palvimo Telialta muistuttaa kuitenkin, että tilastojen vertaaminen viimevuotiseen ei ole aivan yksinkertaista, koska ulkomaalaiset turistit puuttuvat Lapista tänä vuonna kokonaan.
– Oma arviomme on, että suomalaisturistien määrä Lapissa on tilastomme mukaan tänä vuonna vähintään yhtä suuri kuin viime vuonna. Tämä käy parhaiten selville väkimääriä vertaamalla ja huomioimalla ulkomaalaisturistien vaikutuksen niihin.




Kuten odotettua, on ns. tavan kansan keskuudessa pahin koronapaniikki hälventynyt. Hyvä juttu Lapin yrittäjille ja toki ihan yleisesti ihmisille, että elämää uskalletaan jatkaa.

Tämä tietenkin asettaa ison haasteen mahdollisille tuleville rajoituksille; kuinka moni oikeasti näitä jaksaa enää noudattaa vuoden jälkeen? Nyt olisi ensiarvoisen tärkeää julkistaa edes jonkinlainen strategia, jolla rajoituksia aletaan purkaa. Tämän ei edes tarvitsisi olla sidottu mihinkään päivämääriin, vaan rokotuksien edistämiseen. "Kun riskiryhmä 1 on rokotettu, voidaan tehdä XX ja kun molemmat riskiryhmät sekä terveydenhuolto, avaamme XXX".

Se kannustaisi aivan varmasti ihmisiä jaksamaan vielä seurata ja noudattaa jopa kiristyviä rajoituksia. Jos edelleen jatketaan ns. veitsenterä-linjalla, en usko riittävän monen ottavan tätä enää vakavasti.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
  • Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu yhteensä 734 (+1*)
  • Erikoissairaanhoidon osastoilla olevien potilaiden määrä: 100 (+10*)
  • Perusterveydenhuollon osastoilla olevien potilaiden määrä: 52 (+2*)
  • Teho-osastoilla olevien potilaiden määrä: 34 (+4*)
Jonkinmoista kasvua sairaalaluvuissa ja teholuvuissa. Kuolemien määrän lisääntyminen saatu hyvin rauhottumaan, taitaa rokotukset näkyä jo kuolemien määrässä.
 
Viimeksi muokattu:

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues


Telian Ylelle toimittamien matkapuhelinverkon datasta koottujen tilastojen perusteella talvilomalaisia oli Lapissa suurin piirtein saman verran kuin viime vuonna.
Johtava asiantuntija Tiia Palvimo Telialta muistuttaa kuitenkin, että tilastojen vertaaminen viimevuotiseen ei ole aivan yksinkertaista, koska ulkomaalaiset turistit puuttuvat Lapista tänä vuonna kokonaan.
– Oma arviomme on, että suomalaisturistien määrä Lapissa on tilastomme mukaan tänä vuonna vähintään yhtä suuri kuin viime vuonna. Tämä käy parhaiten selville väkimääriä vertaamalla ja huomioimalla ulkomaalaisturistien vaikutuksen niihin.




Kuten odotettua, on ns. tavan kansan keskuudessa pahin koronapaniikki hälventynyt. Hyvä juttu Lapin yrittäjille ja toki ihan yleisesti ihmisille, että elämää uskalletaan jatkaa.

Tämä tietenkin asettaa ison haasteen mahdollisille tuleville rajoituksille; kuinka moni oikeasti näitä jaksaa enää noudattaa vuoden jälkeen? Nyt olisi ensiarvoisen tärkeää julkistaa edes jonkinlainen strategia, jolla rajoituksia aletaan purkaa. Tämän ei edes tarvitsisi olla sidottu mihinkään päivämääriin, vaan rokotuksien edistämiseen. "Kun riskiryhmä 1 on rokotettu, voidaan tehdä XX ja kun molemmat riskiryhmät sekä terveydenhuolto, avaamme XXX".

Se kannustaisi aivan varmasti ihmisiä jaksamaan vielä seurata ja noudattaa jopa kiristyviä rajoituksia. Jos edelleen jatketaan ns. veitsenterä-linjalla, en usko riittävän monen ottavan tätä enää vakavasti.
Tuota exit-strategiaa todella toivoisi. Se eilen laittamasi Brittien suunnitelma esimerkiksi on mielestäni lupaavan ja järkevän oloinen. Suunnitelma, johon tehdään korjauksia tilanteen mukaan tarpeen vaatiessa, mutta suunnitelma kuitenkin.

Ja mitä rajoitusten noudattamisen tulee, niin uskon jossain määrin tuohon edellisessä viestissä mainitsemaani ihmisten itseohjautuvuuteen. Jos on dataa näyttää, että tartunnat on selkeästi kasvamaan, niin suurin osa ihmisistä ottaa asian vakavasti ja pyrkii vähentämään kontakteja. Mutta jos tosiaan ollaan suurin piirtein samassa tartuntamäärässä päivästä toiseen, mutta virallisesti kuitenkin ”veitsen terällä” ja samalla tilanteesta pois pääsystä ei ole mitään ajatusta olemassa tai ainakaan esitettynä, niin eihän se oikein motivoi parhaalla mahdollisella tavalla.

Tämän pienen tartuntapiikin myötä ne Marinin puolentoista viikon takaiset kommentitkin rajoitusten purkamisesta on jääneet nyt vähän taka-alalle. Mahdollisesti pieni notkahdus luvuissa saa ison kuvan ajattelun taas unohtumaan.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kaikki lähtee ajatuksesta; jos ajattelet tietyllä tavalla, niin myös tapahtuu. Siksi pitäisi aina ajatella mitä haluaa, ei sitä, mitä ei halua

Perhana, miksi minä en ole tätä aikaisemmin tajunnut? Minähän olisin upporikas jos olisin vain ajatellut niin tarpeeksi voimakkaasti. Tai koronaa ei enää olisi. Taas opin uutta.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Yksi syy voi löytyä myös testauksesta. Viime keväänä eikä vielä tänäkään vuonna monikaan ei päässyt halutessaan testeihin, vaikka oireita saattoi olla. Moni ei siis ole päässyt testiin joten tässä ainakin yksi syy.

"Suomessa on todettu 22.3.2020 mennessä yhteensä 626 laboratoriovarmistettua uuden koronaviruksen (COVID-19) aiheuttamaa tautitapausta, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Uusia tapauksia on yhteensä 105. Testattuja on lähes 10 000."


"Yrttiaho arvioi, että uusi ohjeistus ei kovin paljon lisää testaamisen tarvetta. Testauskapasiteetti on nyt Suomessa noin 30 000 testiä vuorokaudessa"


Testauskapasiteetti on kasvanut aika merkittävästi.

Keväällä yhtä positiivista kohti 15.97 testiä
Tämän päivän luvuilla koko korona ajalta tarvittiin yhtä positiivista kohti 59.13 testiä.

Ainakin Helsingissä jäljityksen yhteydessä kysytään mahdolliset oireet, joiden perusteella ohjataan tai ei - testiin.
Oleellisessa osassa on siis oma määritelmä siitä, tunteeko itsensä oireelliseksi vai ei. Testauskapasiteettia jää päivittäin käyttämättä, joten kaikki oireelliset pääsevät nyt halutessaan testiin. Vuosi sitten alkuun ei testattu kuin terveydenhoitohenkilökunnan epäillyt tartunnat. Tästä testausta laajennettiin sitä mukaa, kun testejä saatiin käyttöön. Nyt niitä kyllä on.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Taisin jo korjata tuota viestiä, että en usko maiden tilastojen olevan vertailukelpoisia.

Ei se mihinkään riitä etteivät ne ole mielestäsi vertailukelpoisia. Haen jotain muuta kuin "musta tuntuu"-tason todisteita oletuksellesi miksi Suomen tilanne on hyvä verrattuna moniin muihin maihin. Yritit sitä kaivaa vähäisestä testaamisesta, mutta sille väitteelle ei löydy mitään todisteita. Se ei siis ainakaan todistetusti ole totta vaan löyhä oletus, jonka en itse usko olevan totta. Toivottavasti ei kukaan muukaan.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Tuota exit-strategiaa todella toivoisi. Se eilen laittamasi Brittien suunnitelma esimerkiksi on mielestäni lupaavan ja järkevän oloinen. Suunnitelma, johon tehdään korjauksia tilanteen mukaan tarpeen vaatiessa, mutta suunnitelma kuitenkin.

Ja mitä rajoitusten noudattamisen tulee, niin uskon jossain määrin tuohon edellisessä viestissä mainitsemaani ihmisten itseohjautuvuuteen. Jos on dataa näyttää, että tartunnat on selkeästi kasvamaan, niin suurin osa ihmisistä ottaa asian vakavasti ja pyrkii vähentämään kontakteja. Mutta jos tosiaan ollaan suurin piirtein samassa tartuntamäärässä päivästä toiseen, mutta virallisesti kuitenkin ”veitsen terällä” ja samalla tilanteesta pois pääsystä ei ole mitään ajatusta olemassa tai ainakaan esitettynä, niin eihän se oikein motivoi parhaalla mahdollisella tavalla.

Tämän pienen tartuntapiikin myötä ne Marinin puolentoista viikon takaiset kommentitkin rajoitusten purkamisesta on jääneet nyt vähän taka-alalle. Mahdollisesti pieni notkahdus luvuissa saa ison kuvan ajattelun taas unohtumaan.

Isossa kuvassa tartuntoja tapahtuu päivittäin edelleen niin paljon, ettei ainakaan pääkaupunkiseudulla rajoitteiden purulle ole perustetta. Brittimuunnoksen vuoksi ollaan edelleen siinä veitsen terällä, lähteekö tartunnat lapasesta vai ei. Tällä ei viitata terveydenhuollon kantokykyyn, vaan siihen, että uusi tarttuvampi muuntunut virus lähtee leviämään voimakkaasti rajoituksista huolimatta. Nämä nykyiset rajoitukset riittävät juuri ja juuri pitämään tilanteen nyt vakaana, mutta pari suurempaa ryvästä työmailla tai kauppakeskuksissa muuttaa tilanteen muutamassa päivässä selvästi huonommaksi. Kotiin viety tartunta tartuttaa lähes väistämättä muut saman talouden asukkaat, jotka oireettomasssa vaiheessa altistavat taas isomman joukon tartunnoille.

Britit ovat aivan eri asemassa siksi, että siellä rokotepeitto alkaa olla merkittävästi kattavampi. Toiseksi, brittien rajoitukset ovat todella järeitä näihin meidän toimiin verrattuna. Siellä voidaan nyt alkaa purkaa sellaisia liikkumista rajoittavia toimia, joita meillä ei ole edes tarvinnut ottaa käyttöön.

Hallitus purki keväällä rajoitteita ennakoitua aiemmin, kun tartunnat saatiin alas. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö samaa tehtäisi nytkin, kunhan siihen on riittävät perusteet.
Mitään exit-suunnitelmaa ei voida kyllä vielä julkaista siitä syystä, että tartuntoja/päivä tapahtuu yksinkertaisesti liikaa.


Contents

  1. Summary: what you can and cannot do during the national lockdown
  2. Who this guidance is for
  3. Hands. Face. Space.
  4. Reducing the chance of catching or spreading the virus in your home
  5. When you can leave home
  6. Meeting other people
  7. Exercising
  8. Face coverings
  9. Support and childcare bubbles
  10. If you break the rules
  11. Protecting people more at risk from coronavirus
  12. Going to work
  13. Going to school or college
  14. Universities
  15. Childcare
  16. Travel
  17. International travel
  18. Staying away from home overnight
  19. Care home visits
  20. Funerals
  21. Weddings, civil partnerships and religious services
  22. Places of worship
  23. Sports and physical activity
  24. Moving home
  25. Financial support
  26. Businesses and venues
  27. Businesses and venues which can remain open
  28. Healthcare and public services
  29. Easy r
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
  • Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu yhteensä 734 (+1*)
  • Erikoissairaanhoidon osastoilla olevien potilaiden määrä: 100 (+10*)
  • Perusterveydenhuollon osastoilla olevien potilaiden määrä: 52 (+2*)
  • Teho-osastoilla olevien potilaiden määrä: 34 (+4*)
Jonkinmoista kasvua sairaalaluvuissa ja teholuvuissa. Kuolemien määrän lisääntynyt saatu hyvin rauhottumaan, taitaa rokotukset näkyä jo kuolemien määrässä.

"Taitaa rokotukset näkyä jo kuolemien määrässä."

Tottakai ne alkavat enenevässä määrin näkymään. Ruotsissakin rehellistä ylikuolleisuutta tuli n. parintuhannen kalmon verran, mutta se tulee toisaalta tänä vuonna näkymään ns. alikuolleisuutena, ellei muuten sairastavuus, itsarit tai onnettomuusmäärät kasva "totutusta". Olen nähnyt erittäin erikoisia graafeja, joiden sisältö yrittää tehdä väitteen, että ylikuolleisuus olisi ollut poikkeuksellisen suurta. Tässä tietysti poikkeuksellisuus on suhteellinen käsite, mutta en vain ymmärrä miten 11000 kuollutta -93 yhdessä huhtikuussa tai 95009 ruumista vuonna -02 eivät olleet vähintään yhtä "poikkeuksellisia" kun arvioinnissa on siis Ruotsin kuolleisuus ja kulloinenkin väestömäärä ja rakenne.

Todella ihmeellinen oletus tehdään, että kuolleisuus voisi aleta kokoajan kohti nollaa per vaikka 100 000 ihmistä, teoriassa mahdollinen ainoastaan (niin kauan) kun kansakunta vuosi vuodelta nuorenee keski-iältään.

Ainiin, takaisin koronakuolemiin by rokote. Mites tosiaan näissä se tilastointimenetelmä tai muu prosessi? Normi-eikinos-kuolema, koronakuolema vai rokotekuolema :D Eikö rokote siis ole vähintään epäillysti myötävaikuttanut potilaan kuolemaan, jos menehtyminen tapahtuu kuukauden sisään rokotteesta... Aijai, toivottavasti kukaan ei ainakaan ajattele, että olisi se kuitenkin sitten pisaratartutetummankin variantin saadessa varmaan kuollut yrittäessään selitellä rokotteella mahdollisesti joudutettua kuolemaa.

Itse sain pelikiellonkin, kun jouduin useammin kuin yhdessä viestissä teroittamaan sitä, kuinka sairastumisenkin kautta saatu immuniteetti pystyy teoreettisia tartuntamääriä (ja toki sen ohella kuolemiakin) pudottamaan, kun sairastuneita on vähäistä suurempi määrä. Jotenkin vastahakoinen suhtautuminen ja vastaanväittöä /asian vierestäpuhumista kuitenkin oli tätä ihan selvää mekaniikkaa koskien, joka soveltuu mielestäni edelleen ihan samalla logiikalla myös rokotuksiin. Ei tarvita mitään täyttä laumasuojaa, ennenkuin rokotettujen määrällä alkaa jo olla epidemiaa (sen terveydellisiä vaikutuksia väestöön) rajaavaa vaikutusta. Jo aiemmin muistin lisäksi mainita disclaimerina, että luonnollisesti neitseellisemmat taskut kuten vaikka Euroopan kontekstissa Suomi, ei pysty(nyt) vielä luottamaan mihinkään tällaiseen kollektiiviseen light-immuniteettiin ja paikallisen epidemian mahdollisuus toki pysyy.

Kiva kyllä kun tämä sekoilu joka tapauksessa viimein loppuu. Pääsee poliitikotkin sitten laskemaan vähän muitakin laskuja ja pohtimaan millainen veitsityökalusarja löytyy rakenteellisempia ongelmia ja velkaantumista kohtaan. Ikävämpää työtä toki kaikkinensa. Etenkin seuraavalla hallituksella erittäin epäkiitollinen tehtävä kun näiden Euroopan koronabileiden jäljet eivät välttämättä yhdessä tai kahdessa hallituskaudessa lähde, vaikka keksisi itsekin lisää "väliaikaisia" rahoitusmenetelmiä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
  • Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu yhteensä 734 (+1*)
  • Erikoissairaanhoidon osastoilla olevien potilaiden määrä: 100 (+10*)
  • Perusterveydenhuollon osastoilla olevien potilaiden määrä: 52 (+2*)
  • Teho-osastoilla olevien potilaiden määrä: 34 (+4*)
Jonkinmoista kasvua sairaalaluvuissa ja teholuvuissa. Kuolemien määrän lisääntyminen saatu hyvin rauhottumaan, taitaa rokotukset näkyä jo kuolemien määrässä.
Ei tullut perinteistä tiistain leikkausta sairaalamäärissä, vaikka sitä eilen huutelin. Katsotaan nyt jäikö sitten keskiviikon puolelle. Saattaa tietty olla, että tapauksia on saatu runsaasti nyt sellaiseen porukkaan, joka joutuu piipahtamaan osastolla varmuuden vuoksi jonkinlaisella jaksolla. Mutta ihan vielä en näin korkeaa nousua odottanut, vaikka tartuntamäärät ovatkin olleet kasvussa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Taisin jo korjata tuota viestiä, että en usko maiden tilastojen olevan vertailukelpoisia.

Totta kait tilastoihin voi olla uskomatta. Tilastointia ohjaa kansainväliset määritykset, joten tilastojen perusteet on vertailukelpoisia. Sitten on poliittisista, tai muista syistä tilastojaan väärentäviä maita, joiden dataan ei todellakaan voi uskoa. Kysymys kuuluukin, onko Euroopassa vähemmistö vai enemmistö tuollaisia maita.

Eurooppalaisessa vertailussa Suomi pärjää ihan hyvin. On maita, jotka ovat testanneet todella paljon, mutta siellä alkaa nousta suhdeluvut testiä/positiivinen niin isoiksi, ettei siinä ole enää järkeä.

Oleellista on se, että Suomessa jää päivittäin testikapasiteettia käyttämättä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos oireellisia onkin joku päivä aiempia enemmän, niin niistä selvitään vapaana olevan testikapasiteetin turvin viiveettä, ja saadaan heti tieto tarvittavia toimenpiteitä varten. Pelkkä huvin vuoksi testaaminen ei tartuntoja vähennä.



#Country,
Other
Total
Cases
New
Cases
Total
Deaths
New
Deaths
Total
Recovered
Active
Cases
Serious,
Critical
Tot Cases/
1M pop
Deaths/
1M pop
Total
Tests
Tests/
1M pop
Population
1Gibraltar4,23291 4,103386125,6382,702180,8195,368,09833,684
2Faeroe Islands6581 655213,43320229,4234,683,72748,983
3Luxembourg54,172628 50,9312,6131685,6449932,059,5843,256,146632,522
4Denmark208,0272,343 199,8185,8665135,83340416,164,5392,784,3995,805,397
5Andorra10,712109 10,24535822138,4961,409193,5952,503,00677,345
6Channel Islands4,03085 3,85887423,042486361,2912,065,736174,897
7Malta21,306+221306 +118,5002,5001848,170692680,4331,538,383442,304
8Iceland6,04929 5,99525817,65285496,5061,448,916342,674
9Monaco1,88522 1,6572061247,81655851,9531,317,86839,422
10UK4,126,150120,757 2,548,6211,456,7722,46960,5751,77386,272,1671,266,53868,116,498
11San Marino3,49472 3,1153079102,8342,11940,1201,180,79933,977
12Spain3,153,97167,636 2,542,353543,9823,53367,4411,44638,491,517823,05746,766,511
13Belgium755,594+1,12121,923 +2051,730681,94132965,0131,8869,198,605791,46611,622,238
14Portugal798,07416,023 701,40980,64262778,4161,5748,044,334790,41010,177,418
15France3,609,82784,613 250,5323,274,6823,40755,2241,29451,162,866782,70265,367,004
16Latvia82,462+6691,570 +2471,5069,3867944,0368381,445,983772,1721,872,618
17Lithuania194,833+4823,189 +7180,64011,00415372,2271,1822,081,601771,6712,697,523
18Russia4,189,153+11,82384,047 +4173,739,344365,7622,30028,698576109,600,000750,813145,975,002
19Liechtenstein2,553+354 2,48415466,8341,41427,354716,09238,199
20Czechia1,168,491+11,23319,537 +841,028,131120,8231,329108,9821,8227,576,422706,63410,721,843
21Ireland215,7434,137 23,364188,24215043,3808323,437,691691,2264,973,327
22Norway68,758608 63,7834,3672012,6191123,756,761689,4915,448,604
23Estonia59,407+962553 +1346,33512,5194444,764417901,906679,6001,327,113
24Italy2,818,86395,992 2,334,968387,9032,11846,6671,58938,229,611632,89760,404,177
25Finland54,532+400734 +140,00013,798349,8321323,183,208573,9345,546,293
26Austria448,371+1,7278,434 +37423,01416,92327149,6019335,162,574571,1069,039,605
27Switzerland551,355+1,1319,919 +12499,53241,90418763,4071,1414,939,727568,0798,695,487
28Sweden631,16612,649 N/AN/A20762,2451,2475,708,037562,92610,139,947
29Germany2,399,50068,772 2,207,700123,0283,05728,58081942,872,730510,64983,957,272
30Belarus279,4561,921 269,4288,10729,5802034,799,410508,0199,447,309
31Greece180,6726,321 161,25213,09932617,3896084,958,128477,20210,389,989
32Slovenia185,912+8993,792 +8170,52711,59310789,4181,824890,360428,2382,079,123
33Montenegro72,395957 63,2808,15868115,2571,524268,618427,655628,118
34Netherlands1,060,80115,249 N/AN/A56161,8208896,970,400406,21417,159,413
35Isle of Man45625 409225,34429331,471368,84185,324
36Hungary407,274+1,62814,450 +103310,84881,97639642,2291,4983,528,862365,8969,644,437
37Slovakia294,790+1,9986,671 +94255,30032,81966553,9771,2211,983,818363,2465,461,355
38Serbia439,5964,351 400,34734,89815350,4444992,858,176327,9788,714,523
39Croatia240,360+3435,462 +13232,6972,2016758,7851,3361,313,573321,2604,088,816
40Romania784,711+3,38220,013 +119728,25236,44697840,9681,0455,904,761308,27419,154,280
41Poland1,648,962+6,31042,436 +2471,389,516217,0101,34743,6011,1229,594,884253,70037,819,738
42North Macedonia99,4083,076 89,7426,59013147,7161,476503,565241,7132,083,319
43Bulgaria238,5919,933 201,02927,62933434,5061,4371,602,871231,8156,914,435
44Bosnia and Herzegovina128,6615,016 112,87910,76639,3751,535648,158198,3623,267,558
45Moldova177,4073,799 162,59511,01328144,045943693,078172,0704,027,881
46Ukraine1,311,844+4,18225,309 +1531,151,777134,75817730,1145816,714,484154,13343,563,039
47Albania101,2851,681 64,31835,2863835,220585436,091151,6442,875,760
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Tottakai ne alkavat enenevässä määrin näkymään. Ruotsissakin rehellistä ylikuolleisuutta tuli n. parintuhannen kalmon verran, mutta se tulee toisaalta tänä vuonna näkymään ns. alikuolleisuutena, ellei muuten sairastavuus, itsarit tai onnettomuusmäärät kasva "totutusta". Olen nähnyt erittäin erikoisia graafeja, joiden sisältö yrittää tehdä väitteen, että ylikuolleisuus olisi ollut poikkeuksellisen suurta. Tässä tietysti poikkeuksellisuus on suhteellinen käsite, mutta en vain ymmärrä miten 11000 kuollutta -93 yhdessä huhtikuussa tai 95009 ruumista vuonna -02 eivät olleet vähintään yhtä "poikkeuksellisia" kun arvioinnissa on siis Ruotsin kuolleisuus ja kulloinenkin väestömäärä ja rakenne.

Linkkasin kymmenisen sivua takaperin tuon Ruotsin ylikuolleisuusdatan, joka perustuu sikäläisen tilastokeskuksen tietoihin reilun sadan vuoden ajalta. Viime vuoden ylikuolleisuus oli reilut 7000 ja on suurinta sitten vuoden 1919. Tuosta datasta näkee myös, että kuolleisuuden odotusarvo on tullut jo kolmisenkymmentä vuotta tasaisesti alaspäin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rajojen pakkotestausasiaan taas uutta tietoa kun nyt hallinto-oikeuden emeritusprofessori Mäenpää sekä julkisoikeuden professori Salminen sanovat ettei tartuntatautilain päivitys tuo mitään muutosta asiaan:


Mäenpää arvioi, että asiassa vaikuttaisi olleen pallottelua vastuunkannosta. Hänen mielestään ministeriön olisi pitänyt olla aktiivisempi, koska aluehallintovirastojen valvontavastuu on sosiaali- ja terveysministeriöllä.

”Kun ministeriössä on havaittu, että aluehallintovirastot eivät käytä niille laissa selvästi säädettyä toimivaltaa määrätä pakollisia terveystarkastuksia tehtäväksi esimerkiksi lentoasemilla ja satamissa, ministeriön olisi pitänyt ohjeistaa virastoja aloittamaan lain mahdollistamat pakkotestaukset.”

Professori Salminen on samaa mieltä, että aluehallintovirastojen toimettomuutta pakkotestauksissa ei voi perustella ministeriön ohjeilla.

”Jos viranomainen jättää käyttämättä sille laissa säädettyä toimivaltaa, se on yhtä vakava asia kuin toimivallan ylittäminen. On myös syytä ottaa huomioon, että eduskunnan perustuslakivaliokunta ei ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, ovatko pakolliset terveystarkastukset mahdollisia voimassa olevan tartuntatautilain nojalla, vaikka tällainen käsitys on saattanut julkisesta keskustelusta muodostua.”


ping @Lätty-ylämummo ja nimimerkin @DAF kommentit kiinnostaisivat myös. Mikä näiden kannanottojen merkitys on vai onko mikään?
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Isossa kuvassa tartuntoja tapahtuu päivittäin edelleen niin paljon, ettei ainakaan pääkaupunkiseudulla rajoitteiden purulle ole perustetta. Brittimuunnoksen vuoksi ollaan edelleen siinä veitsen terällä, lähteekö tartunnat lapasesta vai ei. Tällä ei viitata terveydenhuollon kantokykyyn, vaan siihen, että uusi tarttuvampi muuntunut virus lähtee leviämään voimakkaasti rajoituksista huolimatta. Nämä nykyiset rajoitukset riittävät juuri ja juuri pitämään tilanteen nyt vakaana, mutta pari suurempaa ryvästä työmailla tai kauppakeskuksissa muuttaa tilanteen muutamassa päivässä selvästi huonommaksi. Kotiin viety tartunta tartuttaa lähes väistämättä muut saman talouden asukkaat, jotka oireettomasssa vaiheessa altistavat taas isomman joukon tartunnoille.

Britit ovat aivan eri asemassa siksi, että siellä rokotepeitto alkaa olla merkittävästi kattavampi. Toiseksi, brittien rajoitukset ovat todella järeitä näihin meidän toimiin verrattuna. Siellä voidaan nyt alkaa purkaa sellaisia liikkumista rajoittavia toimia, joita meillä ei ole edes tarvinnut ottaa käyttöön.

Hallitus purki keväällä rajoitteita ennakoitua aiemmin, kun tartunnat saatiin alas. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö samaa tehtäisi nytkin, kunhan siihen on riittävät perusteet.
Mitään exit-suunnitelmaa ei voida kyllä vielä julkaista siitä syystä, että tartuntoja/päivä tapahtuu yksinkertaisesti liikaa.


Contents

  1. Summary: what you can and cannot do during the national lockdown
  2. Who this guidance is for
  3. Hands. Face. Space.
  4. Reducing the chance of catching or spreading the virus in your home
  5. When you can leave home
  6. Meeting other people
  7. Exercising
  8. Face coverings
  9. Support and childcare bubbles
  10. If you break the rules
  11. Protecting people more at risk from coronavirus
  12. Going to work
  13. Going to school or college
  14. Universities
  15. Childcare
  16. Travel
  17. International travel
  18. Staying away from home overnight
  19. Care home visits
  20. Funerals
  21. Weddings, civil partnerships and religious services
  22. Places of worship
  23. Sports and physical activity
  24. Moving home
  25. Financial support
  26. Businesses and venues
  27. Businesses and venues which can remain open
  28. Healthcare and public services
  29. Easy r
Minun mielestäni terveydenhuollon kantokyky on se määre, minkä mukaan päätöksiä pitäisi tehdä. Mutta tässä on tietty ideologisia eroja; osalle se riittää ja osan mielestä tartuntoja pitää rajoittaa kattavaan rokopeittoon (laumasuoja) saakka.

Suunniteltuun rokoteaikatauluun perustuva exit-suunnitelma voidaan kyllä linjata ihan riippumatta tartuntatilanteestakin. Sen ei tietenkään tarvitse sisältää tarkkoja päiviä tai niitä voidaan muuttaa rokoteaikataulun päivittyessä. Lisäksi on myös sitten erillinen asia päättää mukailisiko aikataulu laumasuojan saavuttamista rokotteella vai voisiko rajoitusten purkaminen olla aikaisempaa, kuten Marin ehdotti.

Olisi kuitenkin tärkeä löytää tähän jokin konsensus hallituksessa, lyödä se lukkoon ja alkaa toteuttamaan suunnitelmaa. Se palvelisi varmasti kaikkia tahoja asettamalla selkeän päämäärän ja poistamalla epävarmuutta siitä mitä tuleman pitää.
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Linkkasin kymmenisen sivua takaperin tuon Ruotsin ylikuolleisuusdatan, joka perustuu sikäläisen tilastokeskuksen tietoihin reilun sadan vuoden ajalta. Viime vuoden ylikuolleisuus oli reilut 7000 ja on suurinta sitten vuoden 1919. Tuosta datasta näkee myös, että kuolleisuuden odotusarvo on tullut jo kolmisenkymmentä vuotta tasaisesti alaspäin.

Niin, juuri siitä puhelinkin. Nyt tarvittaisiin selvennys siis miksi "ylikuolleisuus" tässä esityksessä lasketaan ilmeisesti aiempaan vuoteen tapahtuneen vertaillun kuolleisuuden yksikkönoususta(tai laskusta)? :D ja sitä tukien saatu aaltoileva käyrä, jonka lopun laskutrendistä tulkitsija voi luulla, että olisi missään määrin odotusarvoista sen jatkuminen. Lisäksi toki kehnoa tai tarkoitushakuista kuvaajan tekemistä kun juuri espanjantauti 4.5 yksikköisine nousuineen ei edes mahdu koko kuvaajaan, SILTI tähän vajaan tolpan viereen piirretään nuoli tältä koronahysteriavuodelta :D

Eli kuten jo kirjoitin, kaipailen perusteita, miksi kuolleisuusodottama ja siitä päätelty ylikuolleisuus on syytä tapahtua tuollaisen ei mielekkään vertailun kautta eikä vaikka keskimääräisen eliniänodotepainotetun väestökoon ja jakauman mukaan, jolloin se olisi paljon ennustettavampi ja stabiilimpi. On jo päivänselvää, että kuolleisuus tulee tänä vuonna 2021 olemaan vähäisempi, mutta se vertailukohta on nyt sitten taas hakusessa.

Jo 2019 tilastoista oli pääteltävissä tilastollinen nousupaine 2020 vuodelle, kun absoluuttiset kuolemamäärät jäivät niin alhaisiksi, ihan tietämättä edes onko kyseessä väestöllinen ikäkausitasku tai lisääntynyt syntyvyys, joka selittäisi kenties osan madaltuneesta kuolleisuudesta. Tämä on osaltaan juuri se ihmetyksen aihe, jos minä tuon viisi miljoonaa 10-vuotiasta tervettä lasta ruotsiin vuonna 2022, "kuolleisuus" niiaa entisestään ja laskennallinen ylikuolleisuus (tulkittu tästä keinotekoisen alhaisesta suhdeluvusta) on siis aina vaan isompi. Onpa jännä.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Havaintoja maailmalta:

1. Koko maailman tilaston tammikuun alkupuolelta asti jatkunut selvä lasku on pysähtynyt. Viikkokeskiarvolla laskettu R-luku nousi hieman yli yhden. Tartunnat putosivat alle puoleen tammikuun huipuista. Kyseinen tilasto on kuitenkin hyvin epätarkka. Syyt kehitykseen löytyvät hyvin todennäköisesti seuraavista kohdista.

2. Israelin jyrkkä pudotus on taas hetkellisesti ohi. Todennäköisesti tartunnat kuitenkin putoavat taas kohta lisää. Aiemminkin oli vastaava tilanne, jossa jyrkkää pudotusta seurasi hetkellinen vakaa vaihe.

3. Italiassa on käännytty laskuvaiheen jälkeen lievään nousuun. Tartunnat edelleen 65% huippua alempana.

4. Ruotsissa tartunnat nousussa laskuvaiheen jälkeen. Nyt tartuntamäärä noin puolet huipuista.

5. Ranskassa on ollut melko tasaista, mutta pienen heilunnan sävyttämää pienen nousun jälkeen. Nyt ollaan n. 65% huipun alapuolella.

6. Belgiassa on ollut viime vuoden lopun jyrkän laskun jälkeen melko tasaista. Pieniä nousuja ja laskuja. Tartunnat tulleet huipusta alas n. 85%.

7. Britanniassa tartunnat edelleen laskussa, mutta laskuvauhti on viime päivinä hidastunut. Nyt huipuista tultu alas noin 80%.

8. Saksassa lasku on niin ikään pysähtynyt. Huipuista tultiin alas reilu 70%.

9. Yhdysvalloissa lasku jatkuu edelleen jyrkkänä. Huipuista tultu alas 75%.

10. Suomessa tartunnat saavuttaneet huippunsa. Kasvu näyttäisi hidastuvan (R-luku painuu kohti arvoa 1.0, ja ehkä sen alle)

11. Tšekki on Euroopan pahin koronapesäke tällä hetkellä. Tartunnat olivat jo hyvässä laskussa, ja tammikuun lopussa oli pudottu noin puoleen huipuista. Nyt on kuitenkin ollut taas kovaa nousua. Nykyinen taso on n. 25% huipuista, mutta nousu on varsin jyrkkä.

Tuossa havaintoja. Lasku oli hyvä laajalla rintamalla, mutta se näyttää nyt pitkälti pysähtyneen. Toivottavasti kuitenkin vain väliaikaisesti, ja rokotteiden tuoma helpotus tulee todennäköisesti näkymään EU-maiden luvuissa ehkä jo kuukauden päästä.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Suosikkijoukkue
IFK
Minun mielestäni terveydenhuollon kantokyky on se määre, minkä mukaan päätöksiä pitäisi tehdä. Mutta tässä on tietty ideologisia eroja; osalle se riittää ja osan mielestä tartuntoja pitää rajoittaa kattavaan rokopeittoon (laumasuoja) saakka.

Suunniteltuun rokoteaikatauluun perustuva exit-suunnitelma voidaan kyllä linjata ihan riippumatta tartuntatilanteestakin. Sen ei tietenkään tarvitse sisältää tarkkoja päiviä tai niitä voidaan muuttaa rokoteaikataulun päivittyessä. Lisäksi on myös sitten erillinen asia päättää mukailisiko aikataulu laumasuojan saavuttamista rokotteella vai voisiko rajoitusten purkaminen olla aikaisempaa, kuten Marin ehdotti.

Olisi kuitenkin tärkeä löytää tähän jokin konsensus hallituksessa, lyödä se lukkoon ja alkaa toteuttamaan suunnitelmaa. Se palvelisi varmasti kaikkia tahoja asettamalla selkeän päämäärän ja poistamalla epävarmuutta siitä mitä tuleman pitää.

Mä voin hoitaa.


Exit

Koronarajoitukset poistetaan tartuntatilanteen salliessa.

Helsingissä 22.2.2021
@Lätty-ylämummo
 
Viimeksi muokattu:

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Pian mennään ja ajetaan kohti lopullista lockdownia. Kiuru on jo kosteana tulevasta kakkostasosta ja alkaa toimistossaan hiiren hiljaa kutsua kansalliskaartia koolle vahtimaan ulkoilijoita, kun pääsee läväyttämään kolmostason sireenit vihdoinkin soimaan.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Erittäin hyvä kysymys.

Kysymykselle on erittäin vankka peruste:

6 §
"Viranomaisten yleiset velvollisuudet


Tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan."

Eli tartuntatautilaki ei mitenkään rajaa toimia yksin hallituksen tai AVI:en niskoille, vaan velvoite on kaikilla tasoilla.

15 §
"Kohdennetut terveystarkastukset


Aluehallintovirasto voi määrätä järjestettäväksi toimialueensa jollakin paikkakunnalla tai tietyssä työpaikassa, laitoksessa, kulkuneuvossa tai vastaavassa paikassa oleskeleville terveystarkastuksen, jos tarkastus on yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi tarpeen."

Pässinlihaa edelleen. Nyt on laissa jo suoraan ja tarkkaan määritelty se, kenelle homma kuuluu.


16 §
"Pakollinen terveystarkastus


Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä."

Mutta tämä. Tämä pykälä on nyt se, mikä hommassa hiertää. Itseasiassa yksi sana: välttämätön.
Syksyllä koronatilanteen ollessa oleellisesti toisenlainen,








"Hallituksen esitys herättää kysymyksen, miksi aluehallintovirastot eivät ole käyttäneet tätä toimivaltaansa, vaikka edellytykset sille ovat jo pitkään olleet olemassa”, sanoo Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden emeritusprofessori Olli Mäenpää."


Mä voin hoitaa.


Exit

Koronarajoitukset poistetaan tartuntatilanteen salliessa.

Helsingissä 22.2.2021
@Lätty-ylämummo
Erittäin hyvä kysymys.

Kysymykselle on erittäin vankka peruste:

6 §
"Viranomaisten yleiset velvollisuudet


Tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan."

Eli tartuntatautilaki ei mitenkään rajaa toimia yksin hallituksen tai AVI:en niskoille, vaan velvoite on kaikilla tasoilla.

15 §
"Kohdennetut terveystarkastukset


Aluehallintovirasto voi määrätä järjestettäväksi toimialueensa jollakin paikkakunnalla tai tietyssä työpaikassa, laitoksessa, kulkuneuvossa tai vastaavassa paikassa oleskeleville terveystarkastuksen, jos tarkastus on yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi tarpeen."

Pässinlihaa edelleen. Nyt on laissa jo suoraan ja tarkkaan määritelty se, kenelle homma kuuluu.


16 §
"Pakollinen terveystarkastus


Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä."

Mutta tämä. Tämä pykälä on nyt se, mikä hommassa hiertää. Itseasiassa yksi sana: välttämätön.
Syksyllä koronatilanteen ollessa oleellisesti toisenlainen,








"Hallituksen esitys herättää kysymyksen, miksi aluehallintovirastot eivät ole käyttäneet tätä toimivaltaansa, vaikka edellytykset sille ovat jo pitkään olleet olemassa”, sanoo Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden emeritusprofessori Olli Mäenpää."


Mä voin hoitaa.


Exit

Koronarajoitukset poistetaan tartuntatilanteen salliessa.

Helsingissä 22.2.2021
@Lätty-ylämummo
Mitä tartuntatilanteen salliessa tarkoittaa? Edes karkeasti. Tähän pitäisi nyt saada joku roti, että tilannetta voisi alkaa purkamaan auki. Nyt kaikki yritykset ja yksittäiset kansalaiset vain odottelevat ilman mitään hajua tulevasta. Tietoa luulisi olevan jo riittävästi analyysin tekemiseen ja jonkun linjan ottamiseen vähitellen. Britit Johnssonin johdolla ottivat nyt esimerkillisesti askeleen tässä asiassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös