Erittäin hyvä kysymys.
Kysymykselle on erittäin vankka peruste:
6 §
"Viranomaisten yleiset velvollisuudet
Tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan."
Eli tartuntatautilaki ei mitenkään rajaa toimia yksin hallituksen tai AVI:en niskoille, vaan velvoite on kaikilla tasoilla.
15 §
"Kohdennetut terveystarkastukset
Aluehallintovirasto voi määrätä järjestettäväksi toimialueensa jollakin paikkakunnalla tai tietyssä työpaikassa, laitoksessa, kulkuneuvossa tai vastaavassa paikassa oleskeleville terveystarkastuksen, jos tarkastus on yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi tarpeen."
Pässinlihaa edelleen. Nyt on laissa jo suoraan ja tarkkaan määritelty se, kenelle homma kuuluu.
16 §
"Pakollinen terveystarkastus
Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä."
Mutta tämä. Tämä pykälä on nyt se, mikä hommassa hiertää. Itseasiassa yksi sana: välttämätön.
Syksyllä koronatilanteen ollessa oleellisesti toisenlainen,
"Hallituksen esitys herättää kysymyksen, miksi aluehallintovirastot eivät ole käyttäneet tätä toimivaltaansa, vaikka edellytykset sille ovat jo pitkään olleet olemassa”, sanoo Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden emeritusprofessori
Olli Mäenpää."
Mä voin hoitaa.
Exit
Koronarajoitukset poistetaan tartuntatilanteen salliessa.
Helsingissä 22.2.2021
@Lätty-ylämummo