Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 201 638
  • 81 140

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rajojen pakkotestausasiaan taas uutta tietoa kun nyt hallinto-oikeuden emeritusprofessori Mäenpää sekä julkisoikeuden professori Salminen sanovat ettei tartuntatautilain päivitys tuo mitään muutosta asiaan:


Mäenpää arvioi, että asiassa vaikuttaisi olleen pallottelua vastuunkannosta. Hänen mielestään ministeriön olisi pitänyt olla aktiivisempi, koska aluehallintovirastojen valvontavastuu on sosiaali- ja terveysministeriöllä.

”Kun ministeriössä on havaittu, että aluehallintovirastot eivät käytä niille laissa selvästi säädettyä toimivaltaa määrätä pakollisia terveystarkastuksia tehtäväksi esimerkiksi lentoasemilla ja satamissa, ministeriön olisi pitänyt ohjeistaa virastoja aloittamaan lain mahdollistamat pakkotestaukset.”

Professori Salminen on samaa mieltä, että aluehallintovirastojen toimettomuutta pakkotestauksissa ei voi perustella ministeriön ohjeilla.

”Jos viranomainen jättää käyttämättä sille laissa säädettyä toimivaltaa, se on yhtä vakava asia kuin toimivallan ylittäminen. On myös syytä ottaa huomioon, että eduskunnan perustuslakivaliokunta ei ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, ovatko pakolliset terveystarkastukset mahdollisia voimassa olevan tartuntatautilain nojalla, vaikka tällainen käsitys on saattanut julkisesta keskustelusta muodostua.”


ping @Lätty-ylämummo ja nimimerkin @DAF kommentit kiinnostaisivat myös. Mikä näiden kannanottojen merkitys on vai onko mikään?
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Isossa kuvassa tartuntoja tapahtuu päivittäin edelleen niin paljon, ettei ainakaan pääkaupunkiseudulla rajoitteiden purulle ole perustetta. Brittimuunnoksen vuoksi ollaan edelleen siinä veitsen terällä, lähteekö tartunnat lapasesta vai ei. Tällä ei viitata terveydenhuollon kantokykyyn, vaan siihen, että uusi tarttuvampi muuntunut virus lähtee leviämään voimakkaasti rajoituksista huolimatta. Nämä nykyiset rajoitukset riittävät juuri ja juuri pitämään tilanteen nyt vakaana, mutta pari suurempaa ryvästä työmailla tai kauppakeskuksissa muuttaa tilanteen muutamassa päivässä selvästi huonommaksi. Kotiin viety tartunta tartuttaa lähes väistämättä muut saman talouden asukkaat, jotka oireettomasssa vaiheessa altistavat taas isomman joukon tartunnoille.

Britit ovat aivan eri asemassa siksi, että siellä rokotepeitto alkaa olla merkittävästi kattavampi. Toiseksi, brittien rajoitukset ovat todella järeitä näihin meidän toimiin verrattuna. Siellä voidaan nyt alkaa purkaa sellaisia liikkumista rajoittavia toimia, joita meillä ei ole edes tarvinnut ottaa käyttöön.

Hallitus purki keväällä rajoitteita ennakoitua aiemmin, kun tartunnat saatiin alas. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö samaa tehtäisi nytkin, kunhan siihen on riittävät perusteet.
Mitään exit-suunnitelmaa ei voida kyllä vielä julkaista siitä syystä, että tartuntoja/päivä tapahtuu yksinkertaisesti liikaa.


Contents

  1. Summary: what you can and cannot do during the national lockdown
  2. Who this guidance is for
  3. Hands. Face. Space.
  4. Reducing the chance of catching or spreading the virus in your home
  5. When you can leave home
  6. Meeting other people
  7. Exercising
  8. Face coverings
  9. Support and childcare bubbles
  10. If you break the rules
  11. Protecting people more at risk from coronavirus
  12. Going to work
  13. Going to school or college
  14. Universities
  15. Childcare
  16. Travel
  17. International travel
  18. Staying away from home overnight
  19. Care home visits
  20. Funerals
  21. Weddings, civil partnerships and religious services
  22. Places of worship
  23. Sports and physical activity
  24. Moving home
  25. Financial support
  26. Businesses and venues
  27. Businesses and venues which can remain open
  28. Healthcare and public services
  29. Easy r
Minun mielestäni terveydenhuollon kantokyky on se määre, minkä mukaan päätöksiä pitäisi tehdä. Mutta tässä on tietty ideologisia eroja; osalle se riittää ja osan mielestä tartuntoja pitää rajoittaa kattavaan rokopeittoon (laumasuoja) saakka.

Suunniteltuun rokoteaikatauluun perustuva exit-suunnitelma voidaan kyllä linjata ihan riippumatta tartuntatilanteestakin. Sen ei tietenkään tarvitse sisältää tarkkoja päiviä tai niitä voidaan muuttaa rokoteaikataulun päivittyessä. Lisäksi on myös sitten erillinen asia päättää mukailisiko aikataulu laumasuojan saavuttamista rokotteella vai voisiko rajoitusten purkaminen olla aikaisempaa, kuten Marin ehdotti.

Olisi kuitenkin tärkeä löytää tähän jokin konsensus hallituksessa, lyödä se lukkoon ja alkaa toteuttamaan suunnitelmaa. Se palvelisi varmasti kaikkia tahoja asettamalla selkeän päämäärän ja poistamalla epävarmuutta siitä mitä tuleman pitää.
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Linkkasin kymmenisen sivua takaperin tuon Ruotsin ylikuolleisuusdatan, joka perustuu sikäläisen tilastokeskuksen tietoihin reilun sadan vuoden ajalta. Viime vuoden ylikuolleisuus oli reilut 7000 ja on suurinta sitten vuoden 1919. Tuosta datasta näkee myös, että kuolleisuuden odotusarvo on tullut jo kolmisenkymmentä vuotta tasaisesti alaspäin.

Niin, juuri siitä puhelinkin. Nyt tarvittaisiin selvennys siis miksi "ylikuolleisuus" tässä esityksessä lasketaan ilmeisesti aiempaan vuoteen tapahtuneen vertaillun kuolleisuuden yksikkönoususta(tai laskusta)? :D ja sitä tukien saatu aaltoileva käyrä, jonka lopun laskutrendistä tulkitsija voi luulla, että olisi missään määrin odotusarvoista sen jatkuminen. Lisäksi toki kehnoa tai tarkoitushakuista kuvaajan tekemistä kun juuri espanjantauti 4.5 yksikköisine nousuineen ei edes mahdu koko kuvaajaan, SILTI tähän vajaan tolpan viereen piirretään nuoli tältä koronahysteriavuodelta :D

Eli kuten jo kirjoitin, kaipailen perusteita, miksi kuolleisuusodottama ja siitä päätelty ylikuolleisuus on syytä tapahtua tuollaisen ei mielekkään vertailun kautta eikä vaikka keskimääräisen eliniänodotepainotetun väestökoon ja jakauman mukaan, jolloin se olisi paljon ennustettavampi ja stabiilimpi. On jo päivänselvää, että kuolleisuus tulee tänä vuonna 2021 olemaan vähäisempi, mutta se vertailukohta on nyt sitten taas hakusessa.

Jo 2019 tilastoista oli pääteltävissä tilastollinen nousupaine 2020 vuodelle, kun absoluuttiset kuolemamäärät jäivät niin alhaisiksi, ihan tietämättä edes onko kyseessä väestöllinen ikäkausitasku tai lisääntynyt syntyvyys, joka selittäisi kenties osan madaltuneesta kuolleisuudesta. Tämä on osaltaan juuri se ihmetyksen aihe, jos minä tuon viisi miljoonaa 10-vuotiasta tervettä lasta ruotsiin vuonna 2022, "kuolleisuus" niiaa entisestään ja laskennallinen ylikuolleisuus (tulkittu tästä keinotekoisen alhaisesta suhdeluvusta) on siis aina vaan isompi. Onpa jännä.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Havaintoja maailmalta:

1. Koko maailman tilaston tammikuun alkupuolelta asti jatkunut selvä lasku on pysähtynyt. Viikkokeskiarvolla laskettu R-luku nousi hieman yli yhden. Tartunnat putosivat alle puoleen tammikuun huipuista. Kyseinen tilasto on kuitenkin hyvin epätarkka. Syyt kehitykseen löytyvät hyvin todennäköisesti seuraavista kohdista.

2. Israelin jyrkkä pudotus on taas hetkellisesti ohi. Todennäköisesti tartunnat kuitenkin putoavat taas kohta lisää. Aiemminkin oli vastaava tilanne, jossa jyrkkää pudotusta seurasi hetkellinen vakaa vaihe.

3. Italiassa on käännytty laskuvaiheen jälkeen lievään nousuun. Tartunnat edelleen 65% huippua alempana.

4. Ruotsissa tartunnat nousussa laskuvaiheen jälkeen. Nyt tartuntamäärä noin puolet huipuista.

5. Ranskassa on ollut melko tasaista, mutta pienen heilunnan sävyttämää pienen nousun jälkeen. Nyt ollaan n. 65% huipun alapuolella.

6. Belgiassa on ollut viime vuoden lopun jyrkän laskun jälkeen melko tasaista. Pieniä nousuja ja laskuja. Tartunnat tulleet huipusta alas n. 85%.

7. Britanniassa tartunnat edelleen laskussa, mutta laskuvauhti on viime päivinä hidastunut. Nyt huipuista tultu alas noin 80%.

8. Saksassa lasku on niin ikään pysähtynyt. Huipuista tultiin alas reilu 70%.

9. Yhdysvalloissa lasku jatkuu edelleen jyrkkänä. Huipuista tultu alas 75%.

10. Suomessa tartunnat saavuttaneet huippunsa. Kasvu näyttäisi hidastuvan (R-luku painuu kohti arvoa 1.0, ja ehkä sen alle)

11. Tšekki on Euroopan pahin koronapesäke tällä hetkellä. Tartunnat olivat jo hyvässä laskussa, ja tammikuun lopussa oli pudottu noin puoleen huipuista. Nyt on kuitenkin ollut taas kovaa nousua. Nykyinen taso on n. 25% huipuista, mutta nousu on varsin jyrkkä.

Tuossa havaintoja. Lasku oli hyvä laajalla rintamalla, mutta se näyttää nyt pitkälti pysähtyneen. Toivottavasti kuitenkin vain väliaikaisesti, ja rokotteiden tuoma helpotus tulee todennäköisesti näkymään EU-maiden luvuissa ehkä jo kuukauden päästä.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Suosikkijoukkue
IFK
Minun mielestäni terveydenhuollon kantokyky on se määre, minkä mukaan päätöksiä pitäisi tehdä. Mutta tässä on tietty ideologisia eroja; osalle se riittää ja osan mielestä tartuntoja pitää rajoittaa kattavaan rokopeittoon (laumasuoja) saakka.

Suunniteltuun rokoteaikatauluun perustuva exit-suunnitelma voidaan kyllä linjata ihan riippumatta tartuntatilanteestakin. Sen ei tietenkään tarvitse sisältää tarkkoja päiviä tai niitä voidaan muuttaa rokoteaikataulun päivittyessä. Lisäksi on myös sitten erillinen asia päättää mukailisiko aikataulu laumasuojan saavuttamista rokotteella vai voisiko rajoitusten purkaminen olla aikaisempaa, kuten Marin ehdotti.

Olisi kuitenkin tärkeä löytää tähän jokin konsensus hallituksessa, lyödä se lukkoon ja alkaa toteuttamaan suunnitelmaa. Se palvelisi varmasti kaikkia tahoja asettamalla selkeän päämäärän ja poistamalla epävarmuutta siitä mitä tuleman pitää.

Mä voin hoitaa.


Exit

Koronarajoitukset poistetaan tartuntatilanteen salliessa.

Helsingissä 22.2.2021
@Lätty-ylämummo
 
Viimeksi muokattu:

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Pian mennään ja ajetaan kohti lopullista lockdownia. Kiuru on jo kosteana tulevasta kakkostasosta ja alkaa toimistossaan hiiren hiljaa kutsua kansalliskaartia koolle vahtimaan ulkoilijoita, kun pääsee läväyttämään kolmostason sireenit vihdoinkin soimaan.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Erittäin hyvä kysymys.

Kysymykselle on erittäin vankka peruste:

6 §
"Viranomaisten yleiset velvollisuudet


Tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan."

Eli tartuntatautilaki ei mitenkään rajaa toimia yksin hallituksen tai AVI:en niskoille, vaan velvoite on kaikilla tasoilla.

15 §
"Kohdennetut terveystarkastukset


Aluehallintovirasto voi määrätä järjestettäväksi toimialueensa jollakin paikkakunnalla tai tietyssä työpaikassa, laitoksessa, kulkuneuvossa tai vastaavassa paikassa oleskeleville terveystarkastuksen, jos tarkastus on yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi tarpeen."

Pässinlihaa edelleen. Nyt on laissa jo suoraan ja tarkkaan määritelty se, kenelle homma kuuluu.


16 §
"Pakollinen terveystarkastus


Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä."

Mutta tämä. Tämä pykälä on nyt se, mikä hommassa hiertää. Itseasiassa yksi sana: välttämätön.
Syksyllä koronatilanteen ollessa oleellisesti toisenlainen,








"Hallituksen esitys herättää kysymyksen, miksi aluehallintovirastot eivät ole käyttäneet tätä toimivaltaansa, vaikka edellytykset sille ovat jo pitkään olleet olemassa”, sanoo Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden emeritusprofessori Olli Mäenpää."


Mä voin hoitaa.


Exit

Koronarajoitukset poistetaan tartuntatilanteen salliessa.

Helsingissä 22.2.2021
@Lätty-ylämummo
Erittäin hyvä kysymys.

Kysymykselle on erittäin vankka peruste:

6 §
"Viranomaisten yleiset velvollisuudet


Tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan."

Eli tartuntatautilaki ei mitenkään rajaa toimia yksin hallituksen tai AVI:en niskoille, vaan velvoite on kaikilla tasoilla.

15 §
"Kohdennetut terveystarkastukset


Aluehallintovirasto voi määrätä järjestettäväksi toimialueensa jollakin paikkakunnalla tai tietyssä työpaikassa, laitoksessa, kulkuneuvossa tai vastaavassa paikassa oleskeleville terveystarkastuksen, jos tarkastus on yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi tarpeen."

Pässinlihaa edelleen. Nyt on laissa jo suoraan ja tarkkaan määritelty se, kenelle homma kuuluu.


16 §
"Pakollinen terveystarkastus


Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä."

Mutta tämä. Tämä pykälä on nyt se, mikä hommassa hiertää. Itseasiassa yksi sana: välttämätön.
Syksyllä koronatilanteen ollessa oleellisesti toisenlainen,








"Hallituksen esitys herättää kysymyksen, miksi aluehallintovirastot eivät ole käyttäneet tätä toimivaltaansa, vaikka edellytykset sille ovat jo pitkään olleet olemassa”, sanoo Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden emeritusprofessori Olli Mäenpää."


Mä voin hoitaa.


Exit

Koronarajoitukset poistetaan tartuntatilanteen salliessa.

Helsingissä 22.2.2021
@Lätty-ylämummo
Mitä tartuntatilanteen salliessa tarkoittaa? Edes karkeasti. Tähän pitäisi nyt saada joku roti, että tilannetta voisi alkaa purkamaan auki. Nyt kaikki yritykset ja yksittäiset kansalaiset vain odottelevat ilman mitään hajua tulevasta. Tietoa luulisi olevan jo riittävästi analyysin tekemiseen ja jonkun linjan ottamiseen vähitellen. Britit Johnssonin johdolla ottivat nyt esimerkillisesti askeleen tässä asiassa.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Pian mennään ja ajetaan kohti lopullista lockdownia. Kiuru on jo kosteana tulevasta kakkostasosta ja alkaa toimistossaan hiiren hiljaa kutsua kansalliskaartia koolle vahtimaan ulkoilijoita, kun pääsee läväyttämään kolmostason sireenit vihdoinkin soimaan.

Kakkostaso taitaa olla pelkkä ponnahduslauta. Ainakin THL, HUS, STM ja nimettömät hallituslähteet ovat vaatineet suoraa siirtymistä tasolle 3, koska mikään muu ei auta eli eiköhän viimeistään ensi viikon alussa olla ihan siellä veitsenterällä.

Toivottavasti tuo kakkosvaiheeseen siirtyminen julkaistaan jossain tiedotustilaisuudessa niin nähdään varmasti legendaarista settiä. Ensin aloitetaan poikkeuksellisen huonoilla uutisilla ja kuullaan kaikkien vakiokasvojen samat tarinat, kunnes Kiuru varusmiessoittokunnan tahdittamana siirtää Suomen tasolle 2. Sen jälkeen media esittää kysymyksiä, miksi tasoja ei ole enemmän ja onko mietitty täydellistä loppuvuoden lockdownia.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
2. Israelin jyrkkä pudotus on taas hetkellisesti ohi. Todennäköisesti tartunnat kuitenkin putoavat taas kohta lisää. Aiemminkin oli vastaava tilanne, jossa jyrkkää pudotusta seurasi hetkellinen vakaa vaihe.

Israelin käppyrässä pisti silmään, että 20. päivä ei ilmoitettu uusia tartuntoja ollenkaan, jonka vuoksi parin seuraavan päivän "keräilylukemat" ovat olleet hieman isommat. Noista ei voi oikein johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen tehdä (niin kuin et toki tehnykään).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Israelin käppyrässä pisti silmään, että 20. päivä ei ilmoitettu uusia tartuntoja ollenkaan, jonka vuoksi parin seuraavan päivän "keräilylukemat" ovat olleet hieman isommat. Noista ei voi oikein johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen tehdä (niin kuin et toki tehnykään).

Israelissa on muutenkin päivitetty tilastoja takautuvasti. Eli aiemmin ilmoitettua päivälukemaa on usein korjattu ylöspäin myöhemmin. Tämä vaikeuttaa jonkin verran tilastojen seuraamista. Wikipedia, josta itse seuraan Israelia, ei ole antanut nollapäivää mihinkään kohtaan. Worldometerin datasta en tässä kohtaa osaa sanoa.

Siellä on jo ilmeisesti lähes 80% saanut ensimmäisen piilkinsä. Jos tuo olisi tasaisesti jakautunut läpi väestön, niin kohta laumasuojan pitäisi alkaa näkyä. Mutta sellainen käsitys minulla on, että tuolla on edelleen saarekkeita, joissa rokotekattavuus on paljon alempi. Ja nämä ovat sen verran isoja, että virus ehtii jyllätä näissä vielä melko pitkään, mikä rumentaa tilastoja.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Mitä tartuntatilanteen salliessa tarkoittaa? Edes karkeasti. Tähän pitäisi nyt saada joku roti, että tilannetta voisi alkaa purkamaan auki. Nyt kaikki yritykset ja yksittäiset kansalaiset vain odottelevat ilman mitään hajua tulevasta. Tietoa luulisi olevan jo riittävästi analyysin tekemiseen ja jonkun linjan ottamiseen vähitellen. Britit Johnssonin johdolla ottivat nyt esimerkillisesti askeleen tässä asiassa.
Viime keväänä tuo tartuntatilanteen salliessa-termi oli paljon selkeämpi ja ymmärrettävämpi, koska silloin sanoma oli selvä: tartunnat alas niin sairaalahoidon kapasiteetti ei romahda ja heti tilanteen parantuessa höllätään rajoitustoimia kun ne eivät enää ole välttämättömiä.

Nyt maalitolppia on liikutettu jo sen verran monta kertaa, ettei tuo termi enää kerro ollenkaan yhtä selkeästi mitä vaaditaan että voidaan siirtyä kohti exit-kylttiä. Ensin tuli nämä ilmaantuvuusluvut ja uudet epidemiakriteerit. Ensinnäkin Uudenmaan osalta jo kiihtymisvaiheen määritelmä on sen verran alhainen, että vaaditaan käytännössä miltei tukahduttamista, jotta perustaso voitaisiin saavuttaa. Nykyisten rajojen vuotamisten tahdilla ei toivoakaan että HUS-alue pääsisi nykyisistä rajoituksista eroon. Motivoivaa? Toivoa tuovaa? Enpä usko.

Lisäksi nythän on myös annettu vielä ymmärtää että myös naapuriläänien ja jopa naapurimaiden tautitilanne voi vaikuttaa ALUEELLISTEN rajoitustoimien purkuun ja voimassapitoon. Vaikka siis oltaisiin muuten perustasolla. Joten eihän tästä enää itse pirukaan ota selvää mitä tuolla "tartuntatilanteen salliessa" tarkoitetaan? Todella huonoa informaatiota, eikä minkäänlaista johdonmukaisuutta. Milloin joku avaa jotain, milloin joku seuraavana päivänä ampuu sen alas ja kieltää taas kaiken. Täydellinen sekametelisoppa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Israelissa on muutenkin päivitetty tilastoja takautuvasti. Eli aiemmin ilmoitettua päivälukemaa on usein korjattu ylöspäin myöhemmin. Tämä vaikeuttaa jonkin verran tilastojen seuraamista. Wikipedia, josta itse seuraan Israelia, ei ole antanut nollapäivää mihinkään kohtaan. Worldometerin datasta en tässä kohtaa osaa sanoa.

Siellä on jo ilmeisesti lähes 80% saanut ensimmäisen piilkinsä. Jos tuo olisi tasaisesti jakautunut läpi väestön, niin kohta laumasuojan pitäisi alkaa näkyä. Mutta sellainen käsitys minulla on, että tuolla on edelleen saarekkeita, joissa rokotekattavuus on paljon alempi. Ja nämä ovat sen verran isoja, että virus ehtii jyllätä näissä vielä melko pitkään, mikä rumentaa tilastoja.

Itse olen seurannut ihan Googlen kautta. Tuollaisia 0-päiviä ei itselläni osunut aiemmalta janalta silmään.

 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Jutussa nähtävästi mainittu, että tehohoitopaikat alkavat täyttyä ja potilaita on varmuuden vuoksi siirretty muihin sairaaloihin, jonka lisäksi hoitajista alkaa olla pula.

Sama laulu on valitettavasti pari kertaa ennenkin jo kuultu. Ihan mikään hirveä Nostradamus ei tarvitse olla, jos epäilee, että HUS ilmoittaa ~parin viikon sisään, että valmiuslaki olisi otettava välittömästi käyttöön, jotta voidaan taata hoitopaikat ja hoitajat. Ihan siis vain varmuuden vuoksi, koska valmiuslakihan mahdollistaa hoitajien napsimisen kadulta käyttöön.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Rajojen pakkotestausasiaan taas uutta tietoa kun nyt hallinto-oikeuden emeritusprofessori Mäenpää sekä julkisoikeuden professori Salminen sanovat ettei tartuntatautilain päivitys tuo mitään muutosta asiaan:


Mäenpää arvioi, että asiassa vaikuttaisi olleen pallottelua vastuunkannosta. Hänen mielestään ministeriön olisi pitänyt olla aktiivisempi, koska aluehallintovirastojen valvontavastuu on sosiaali- ja terveysministeriöllä.

”Kun ministeriössä on havaittu, että aluehallintovirastot eivät käytä niille laissa selvästi säädettyä toimivaltaa määrätä pakollisia terveystarkastuksia tehtäväksi esimerkiksi lentoasemilla ja satamissa, ministeriön olisi pitänyt ohjeistaa virastoja aloittamaan lain mahdollistamat pakkotestaukset.”

Professori Salminen on samaa mieltä, että aluehallintovirastojen toimettomuutta pakkotestauksissa ei voi perustella ministeriön ohjeilla.

”Jos viranomainen jättää käyttämättä sille laissa säädettyä toimivaltaa, se on yhtä vakava asia kuin toimivallan ylittäminen. On myös syytä ottaa huomioon, että eduskunnan perustuslakivaliokunta ei ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, ovatko pakolliset terveystarkastukset mahdollisia voimassa olevan tartuntatautilain nojalla, vaikka tällainen käsitys on saattanut julkisesta keskustelusta muodostua.”


ping @Lätty-ylämummo ja nimimerkin @DAF kommentit kiinnostaisivat myös. Mikä näiden kannanottojen merkitys on vai onko mikään?

Erittäin hyvä kysymys.

Kysymykselle on erittäin vankka peruste:

6 §
"Viranomaisten yleiset velvollisuudet


Tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan."

Eli tartuntatautilaki ei mitenkään rajaa toimia yksin hallituksen tai AVI:en niskoille, vaan velvoite on kaikilla tasoilla.

15 §
"Kohdennetut terveystarkastukset


Aluehallintovirasto voi määrätä järjestettäväksi toimialueensa jollakin paikkakunnalla tai tietyssä työpaikassa, laitoksessa, kulkuneuvossa tai vastaavassa paikassa oleskeleville terveystarkastuksen, jos tarkastus on yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi tarpeen."

Pässinlihaa edelleen. Nyt on laissa jo suoraan ja tarkkaan määritelty se, kenelle homma kuuluisi.


16 §
"Pakollinen terveystarkastus


Aluehallintovirasto voi päättää, että 14 ja 15 §:n mukaiseen terveystarkastukseen osallistuminen on pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä."

Pakottaminenkin on mahdollista, mutta taas tuo välttämätön...

58 §
"Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet


Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella."

Tartuntatautilaki antaa siis valtuudet, mutta rajaa niiden käyttöä välttämättömiin tilanteisiin. Itse tulkitsen niin, että näitä lakeja kirjoittaneet ovat tällä laistaneet käsittelemästä ristiriitoja perusoikeuslakien kanssa, joihin törmätään väistämättä tartuntatautilakia toimeenpannessa.

Jos joku yhteenveto lyhyesti pitäisi tehdä, niin kysymys lienee siitä mikä on välttämätöntä. Jotta yksiön perustuslaillisia oikeuksia voidaan loukata, niin riittääkö tämä nykyisen 'räkäyskän' uhka, vai pitääkö olla 'musta surma'.

Syksyllä hallituksen poisvedetty ehdotus oli paikkoa aiempaan huonosti kirjoitettuun lakiin. Se johti lopputulemaan, jota perustuslakivaliokunta ei voinut mitenkään hyväksyä. Kokonaisuus onm niin hemmetin kompleksinen joka suuntaan, etten sitä pysty mitenkään hahmottamaan, saati tähän lyhyesti kirjoittamaan. Kiinnostuneet voi käydä alkuun lukemassa vaikka tuon, ja ilmoittautua, jos heidän mielestään tää on pala piirakkaa:


Kuten aiemmin kirjoitin, niin laki on tasan niin kuin se kirjoitetaan, mutta sitä käytetään niinkuin sitä tulkitaan.
Tulkintailmapiirissä on muutamassa kuukaudessa tapahtunut iso muutos. Syksyllä useammasta suusta tuli lausuntoja, ettei sen hetkinen tartuntatilanne anna mitään mahdollisuutta tulkita sitä välttämättömäksi. Nyt tilanne on muuttunut, mikä vaikuttaa myös tämänhetkisiin näkemyksiin. Tai ainakin tulkinnoista spekulointeihin. Tulkitaanko vanhaa lakia mahdollisen tartuntapurskahduksen yhteydessä niin, että nyt on välttämätöntä; todennäköisesti.

"Hallituksen esitys herättää kysymyksen, miksi aluehallintovirastot eivät ole käyttäneet tätä toimivaltaansa, vaikka edellytykset sille ovat jo pitkään olleet olemassa”, sanoo Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden emeritusprofessori Olli Mäenpää."

Tämä on hyvin kysytty, mutta miksi Mäenpää ei vastaa siihen? Miksi Mäenpää ei anna painetta, ja tulkitse sanan 'välttämätön' merkitystä?

Mäenpään lausuma siitä, ettei ongelma olisi osittain ainakin Perustuslakivaliokunnan aiheuttama asettuu outoon valoon tuon kanssa:

"Perustuslakivaliokunnan mielestä sääntelylle on esitetty hyväksyttäviä perusteita ja valiokunta pitää sinänsä mahdollisena säätää Suomeen saapuvia henkilöitä koskevista vaatimuksista, joilla pyritään estämään koronaviruksen leviämistä Suomeen ulkomailta tulevien henkilöiden mukana. Tällaisen sääntelyn on kuitenkin täytettävä perusoikeuksien yleiset ja mahdolliset perusoikeuskohtaiset erityiset rajoitusedellytykset sekä muutoinkin oltava perustuslain mukaista."

Tässä yhteydessä on nyt muistettava se, että kannanotto liittyy hallituksen poisvetämään lakiehdotukseen. Tällä sanamuodolla ymmärrän niin, että aiemmat lait eivät noita henkilöä koskevia oikeuksia anna, mutta sellainen lainsäädäntö on mahdollista reunaehdoin luoda.
Sitä en tiedä, pitääkö tämä sisällään kannanoton vanhan lain käytön mahdollisuudesta nykyisessä tilanteessa.
Mutta eikö Perustuslakivaliokunnan pitäisi ihan itse kyetä määrittämään tuo 'välttämätön', ja pistää faksi AVI:lle, että toimikaa? Kenen hemmetin homma se on? Kuka tässä maassa määrittää, mikä on välttämätöntä? Ja koska sen tekee...
Mäenpäästä ei näköjään siihen ollut.



Edit. Pauli Rautiaisen 'räkäyskä' vai 'ihmiskunnan loppu' puolenvalintaa voi kiinnostuneet puntaroida vaikkapa tuon valossa:
"Tartuntatautilain tarkoituksena on muodostaa pysyväisluonteinen lainsäädäntöpohjayleisvaarallisten tartuntatautien torjunnalle. Laki onlaadittu siten, että sitä voidaan soveltaa erityyppisiin tartuntatauteihin (ebolasta keuhkotuberkuloosiin) eikä COVID-19-tautia aiheuttava koronavirus sinällään ole mitenkään erityinentauti muidentartuntatautien johdossa, vaikka se onkin vuonna 2020 aiheuttanut pandemian."
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

Kakkostasolle siirtyminen koskisi siis vain Uusimaata ja Satakuntaa, eikä koko Suomea. THL:n esittää siis näin YLE:n tietojen mukaan.
No tässä on järki kyllä, koska esim. Kymenlaaksossa ei olisi oikein mitään itua siirtyä Defcon 2:een, jos täällä mennään käytännössä 1-8 tartunnan päivävauhtia ilmoitetuista.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Kakkostasolle siirtyminen koskisi siis vain Uusimaata ja Satakuntaa, eikä koko Suomea. THL:n esittää siis näin YLE:n tietojen mukaan.

Minkäköhänlaisen metelin Krista Kiuru tästä THL:n suunnitelmasta vielä nostaa? Tokihan Kiurun mielestä koko maa pitää siirtää
tasolle 2 tai vaikka suoraan tasolle 3 niinnopeasti kuin mahdollista. Muuten on taas mieli musta ja villiviirus pääsee jylläämään.

Tuo on mielestäni ihan hyvä, ettei koko maata siirretä samaan aikaan tasolle 2, kun ei ole mitään syytä siihen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jutussa nähtävästi mainittu, että tehohoitopaikat alkavat täyttyä ja potilaita on varmuuden vuoksi siirretty muihin sairaaloihin, jonka lisäksi hoitajista alkaa olla pula.

Sama laulu on valitettavasti pari kertaa ennenkin jo kuultu. Ihan mikään hirveä Nostradamus ei tarvitse olla, jos epäilee, että HUS ilmoittaa ~parin viikon sisään, että valmiuslaki olisi otettava välittömästi käyttöön, jotta voidaan taata hoitopaikat ja hoitajat. Ihan siis vain varmuuden vuoksi, koska valmiuslakihan mahdollistaa hoitajien napsimisen kadulta käyttöön.

Periaatteessa näin. Toisaalta noin.

Itseäni hieman ihmetyttää, että tehohoidossa olevien määrä on yli kaksinkertaistunut alle kahdessa viikossa. Se on hurja kasvu, jolle olisi kiva löytää joku selitys.

Sinänsä tuo valmiuslain pyytäminen HUS:n suunnasta on varmasti ihan oletettavaa. En kuitenkaan suhtautuisi hirveän vähitellen siihen, että maamme suurin sairaanhoitopiiri on huolissaan kehityksestä. Minusta jo tuo, että potilaita joudutaan siirtämään muihin sairaaloihin hoidon turvaamiseksi, on asia, johon ei ryhdytä kevein perustein.

Valmiuslaki varmasti helpottaisi tässä. Mutta en silti usko, että siihen ryhdyttäisiin. Eikä siihen toistaiseksi ole tarvetta.

Siitä ei liene kahta sanaa, että HUS:n tilanne on jokseenkin huono, ja kehittynyt huonompaan suuntaan?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hei, tässä ei ole enää montaakaan viikkoa, niin tulee kuluneeksi vuosi siitä kun poikkeustila julistettiin Suomeen ja josta tämän hässäkän voidaan katsoa alkaneen. Siihen on itse asiassa tasan kolme viikkoa. 365 kunnian päivää and still counting.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mitä tartuntatilanteen salliessa tarkoittaa? Edes karkeasti. Tähän pitäisi nyt saada joku roti, että tilannetta voisi alkaa purkamaan auki. Nyt kaikki yritykset ja yksittäiset kansalaiset vain odottelevat ilman mitään hajua tulevasta. Tietoa luulisi olevan jo riittävästi analyysin tekemiseen ja jonkun linjan ottamiseen vähitellen. Britit Johnssonin johdolla ottivat nyt esimerkillisesti askeleen tässä asiassa.

Samaa sarjaa kuin 'vesisateen salliessa'. Koiraa voi ulkoiluttaa, mutta ei puhaltaa saippuakuplia. Paitsi jos sataa vihmomalla.
Tämä on niitä kuuluisia veteen piirrettyjä viivoja, joka antaa tulkinnalle tilaa määrittää sen, mitä voi tehdä ja mitä ei. Eli jos sataa oikein rankasti, niin koiraakaan ei voi ulkoiluttaa. Paitsi jos on pakko. Saippuakuplankin voi puhaltaa, muttei siitä mitään kuplaa tule. Sade estää sen.

Englannin lähtökohta juuri nyt on aivan erilainen kuin meillä. Heillä oli rokotetuotanto omassa maassaan, joka saatiin käyttöön hieman oikoen ensimmäisten joukossa, ja nyt Brittejä on rokotettu huomattava osa, ainakin kaikki riskiryhmät. Toiseksi, Briteillä on ollut voimassa jo pitkään lockdown, jossa ulkonaliikkumista on rajattu voimakkaasti. Eli heillä paine rajoitusten purkamiseen on paljon kovempi kuin täällä. Mutta ollos huoleti, kyllä ne täälläkin purkautuu.

Tulevaisuutta ei tiedä kukaan. Normioloissa olotilaan tyydytään, koska se ei sisällä mitään kummempia uhkia. Nyt tulevaisuus kiinnostaa korostetusti, mutta ei sitä silti kukaan tiedä. Tän asian kanssa on vain elettävä, ja uskottava, että parempaan mennään. Mä ainakin uskon niin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit

Asiantuntijat ovat viime keväästä alkaen esitelleet käppyröitä tartuntamäärien ekspotentiaalisesta kasvusta sekä sen vaikutuksesta sairaalahoidon tarpeeseen. Kai tässä on ollut kuitenkin aikaa varautuakin varsinkin kun mm. THL on näitä käppyröitä kansalle aiemmin esitellyt. Minkälaista tuo varautuminen on ollut kun tilanteessa, jossa sekä teho- että sairaalahoidon tarve on vähäisempi kuin viime keväänä, potilaita joudutaan siirtämään muualle hoidettavaksi? Oikeastiko tuota kapasiteettia ei ole ollut edes vuoden aikana mahdollista kasvattaa tämän enempää?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
No tässä on järki kyllä, koska esim. Kymenlaaksossa ei olisi oikein mitään itua siirtyä Defcon 2:een, jos täällä mennään käytännössä 1-8 tartunnan päivävauhtia ilmoitetuista.
Mites satakunta? Raumalla on telakalla tilanne päällä, tuskin nyt hirveästi satakuntaan kokonaisuutena vaikuttaa. Paitsi tilastoissa.

thl:n suositukset saa heittää roskikseen. Kyllä krista ja sanna voittavat nämä erimielisyysväännöt, ja sitten on koko suomi samalla tasolla.

”vakavaa koronatilannetta” oikein otsikossa. Tässä on kaikki sanat käytetty jo tällaisessa lievässä tartuntatilanteess. Mitäköhän sanoja sitten löydetään, jos tilanne olisi oikeasti vakava.

Hallitukselle kyllä mahtavaa, että koronasta riittää puhetta. Harvassa muussa työpaikassa on koronankaan varjolla saanut lopettaa oikeiden töiden tekoa vuodeksi ja keskittyä vain koronaan. Mutta ei hätää, kyllä tämäkin joskus loppuu ja tytöt joutuvat katsomaan todellisuutta silmiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös