Toivottavasti päättäjät ja viranomaiset pystyvät (jälleen kerran) pitämään päänsä suhteellisen kylminä tämän viimeisimmän kiihdytyksen johdosta. THL:n ulostulot jo tosin vähän väläyttivät sitä puolta, että taas tuijotetaan pelkkiä numeroita, mikä tuntuu hieman oudolta, sillä jos jollakin taholla luulisi olevan paras tieto Suomen koronatilanteesta, se olisi juuri heillä. Aina aikaisemmin on pystytty osoittamaan tarkemmin joitain selkeitä ongelmakohtia, mutta nyt tämä viimeisin suositus Uudenmaan osalta tuntui aika hätäiseltä. Ei siinä, lisää rajoituksia = vähemmän tartuntoja, tuota yhtälöä tuskin kukaan käy kiistämään. Silti kyseenalaistaisin sen, tuleeko esimerkiksi kuuluisan kakkostason työkalupaketilla olemaan kovin isoa vaikutusta kokonaismääriin. Tavallisen, suosituksia noudattavan kansalaisen koronariski ei Helsingissä ole tällä hetkellä yhtään sen suurempi kuin esimerkiksi kaksi viikkoa sitten (näin väitän minä, ei lähdettä väitteelle). Jokainen tartunta on varmasti johdettavissa johonkin selkeään riskiä korottavaan toimeen, joka saattaa olla tartunnan saaneelle henkilölle luontainen tai vaihtoehtoisesti sellainen, jota hän ei edes tiedosta. Näin siis niissä harvoissa tapauksissa, kun korona on tullut jollekin Pirkolle tai Petterille "tyhjästä".
Ennakkoon reagoiminen on hyvästä, mutta toistaiseksi trendit eivät ole mielestäni olleet sellaisia, että pahemmalle ryöpsähdykselle olisi rahkeita. Jokainen nousu on tähän mennessä tasaantunut hämmentävän nopeasti, joka kerralla jo ennen asetettujen lisärajoitusten vaikutusta. Ryppäät johtavat paikalliseen reagointiin ja tehostuneeseen testaamiseen, mikä johtaa ensiksi korkeisiin tartuntamääriin, mutta tuo taas laskua myöhemmin sen ansiosta, että iso määrä oireettomia on saatu samalla haaviin. Normaalitilanteessa näitä oireettomia ei olisi todettu ja ne olisivat aiheuttaneet oman määränsä jatkotartuntoja jne.
Olisiko kehityskulku sittenkin nyt eri kuin aikaisemmissa nousuissa? Mahdollisesti, on tältä virukselta tullut jo aikaisemmin useampi yllätys ja nyt tietysti pelissä on tarttuvampi (mutta silti samoilla konsteilla helposti torjuttava) variantti. Itse näkisin "ulkomaantuonnin" rajoittamisessa suurimman mahdollisuuden saada koko maan laajuinen tilanne suhteellisen piakkoin laskemaan päin. Nykyiset rajoitukset ja kansalaisten ylivoimaisen enemmistön käytös ovat tällä hetkellä sillä tasolla, että maan sisällä epidemia leviää todella kitukasvuisesti. Keinot ovatkin sitten ehkä vaikeammin koostettavissa. Antaisin oman suostumukseni sille, että ulkomaalaista työvoimaa käyttäviä yrityksiä sanktioitaisiin mahdollisten tartuntatapausten perusteella, kuten täällä pari onkin jo ehdottanut. Pelkkä "maailman paras varautumissuunnitelma" ei mielestäni siirrä kaikkea vastuuta yksilöille tällaisessa tilanteessa.