Tuli jostain syystä juuri semmoinen bon voyage -fiilis. Että mä olisin kokenut tän hetken niinkuin joskus ennenkin.
Tuo on tosiaan sellaista keskustelua, ettei se johda mihinkään. Nuo kyseiset henkilöt osallistuvat keskusteluun toissijaisilla argumenteilla, joita sitten käytetään perustelemaan asiaa, johon ne eivät edes liity. Trollailusta lienee kyse, tietämättömyydestä ei missään nimessä, kun kuitenkin tuosta sivuseikasta tuntui olevan enemmänkin tietoa.
Tuohon keskusteluun ei tosiaan kannattaisi osallistua. Mutta itse ajattelen asiaa niin, että väärien faktojen oikaisu kannattaa pyrkiä tekemään. Tätä keskustelua saattaa lukea joku sellainen, joka ei siihen osallistu aktiivisesti. Ja hänellä saattaa olla virheellisiä tai puutteellisia käsityksiä asiasta. Siksi tuollaisella oikaisulla on ainakin teoriassa konkreettista hyötyä, etenkin jos sen tekee riittävän moni kirjoittaja. Trollit toki saavat tuosta vettä myllyynsä, mutta se on pientä. Vähän hupia heillekin synkkään talveen.
Olen toki sitä mieltä, että maskien käytön tarpeellisuutta voi ja saa kyseenalaistaa. Mutta sen tekeminen puhtaasti toissijaisilla argumenteilla on pelkkää valheellisen informaation syöttämistä. Myöskään kukaan meistä maskien puolustajista ei mielestäni ole väittänyt maskien olevan se kriittinen ja tärkein suoja, vaan ainoastaan yksi tekijä monen joukossa. Ja sen käytön varjolla ei missään nimessä saa laiminlyödä muita toimia. En myöskään ole kenenkään meistä nähnyt vaativan täällä maskien käyttöä koko aikaa oman kodin ulkopuolella liikuttaessa, vaan ainoastaan tilanteissa, joissa turvavälien pitäminen on mahdotonta. Tyhjä kauppa on kuitenkin sellainen, että minä pitäisin siellä maskia ihan jo henkilökunnan takia. Ja siksi, että tyhkäkin kauppa saattaa äkkiä täyttyä, jos sopivan kokoinen seurue tulee sisään.
Ei se maski kiva ole. Itse kävin eilen kaupassa, ja olihan se esimerkiksi bussissa istumiseen verrattuna hankalaa. Mutta ei ylivoimaista. Hyödyt ovat edelleen haittoja suuremmat.