Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 024 385
  • 81 135

Altec

Jäsen
- Keskity opiskeluun, pidä yhteyttä vanhoihin kavereihin. Tutustu uusiin kavereihin vaikka virtuaalisesti

-Hanki sadevaatteet ja mene ulkoilemaan, huomaa että vettä ei sada 24h ympäri vuoden, hanki kuntoiluvälineitä kotiin, treenaa kehonpainolla

-Näe ystäviä vaikka menemällä kävelylle, pidä yhteyttä etänä. Keksi itsellesi joku uusi harrastus. Suhtaudu asiaan niin että kaverillakin on ikävä sinua, harmi että on pandemia ja kaikki on samassa veneessä.


Noin nopeasti pohdittuna.
Etänä, etänä, virtuaalisesti, virtuaalisesti sitä ja tätä. Mikään ei kuitenkaan korvaa sitä oikeaa kanssakäymistä. Keväällä ja kesällä lähes kuusi kuukautta etätöitä vailla oikein minkään näköistä muuta kosketuspintaa tuoreen työpaikan duunikavereihin muuten kuin Teamsin kautta.

Ei vaan omalla kohdalla kyllä jaksanut enää duunipäivän jälkeen istua loppuiltaa sen samaisen perkeleen pöydän ääressä ja soitella vähän lisää Teamsillä frendeille.

Eikä muuten jaksaneet vanhat kaveritkaan. Kyllä se oli perkele pakko vähän käydä jossain lounaalla tai kahvilla

Edit: Korjattu, että keväällä/kesällä meni lähes kuusi kuukautta etänä. Nyt lyhyen lomautuksen jälkeen menossa kolmatta kuukautta etänä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on sen tason tajunnanvirtaa, ettet taida olla ollut ihan hetkeen tekemisessä oikean maailman kanssa. Tästä on turha jatkaa vääntämistä, sen verran kaukana ollaan.

Eteenpäin.
Ahaa, hyvin tiedetty.

Kyllä minä sen ymmärrän että virtuaalinen ja live on ihan eri asia. Tämä nyt perustuu ihan siihen mitä itse olen asiasta puhunut koko korona-ajan omien kavereiden kanssa. Monellekaan tämä ei ole mikään ongelma, siis jos on vähänkään luova ihminen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Niin, että pistetään tuosta kuntosaliyrittäjät konkurssiin, vaikka paikkakunnalla on aivan häviävän vähän tartuntoja, ja niistä ei ole ensimmäistäkään tietääkseni johdettu sinne?

Joku voisi sanoa, että aika kohtuutonta. Täten pidänkin kuntosalijäsenyyteni voimassa ja käyn siellä niin pitkään, kunnes joku kieltää minua sinne menemästä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tässä koronapapatuksessa häiritsee oikeastaan eniten ristiriidat ja politikointi.

Ilman muuta elämistä täytyy jatkaa ehkä sen puolitoista vuotta jatkuvassa kurimuksessa mutta oltaisiin sentään rehellisiä asioille.

Kevään tartunnat lähtivät jyrkkään laskuun vain ja ainoastaan siksi että koulut suljettiin. Kaikki muu on epärehellistä puhetta. Poliittinen valinta on kumminkin pitää koulut auki ja se on ihan Ok. Mutta se että hyökätään lähikaupassa ilman maskia piipahtavaa henkilöä kohtaan on sairasta samalla kun satojen jos ei tuhansien oppilaiden opinahjot on auki. Siellä kontaktit syntyy ja tauti leviää varsinkin oireettomaNa. Mitään suhteellisuudentajua ei tässä touhussa ole.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Etänä, etänä, virtuaalisesti, virtuaalisesti sitä ja tätä. Mikään ei kuitenkaan korvaa sitä oikeaa kanssakäymistä. Keväällä ja kesällä lähes kuusi kuukautta etätöitä vailla oikein minkään näköistä muuta kosketuspintaa tuoreen työpaikan duunikavereihin muuten kuin Teamsin kautta.

Ei vaan omalla kohdalla kyllä jaksanut enää duunipäivän jälkeen istua loppuiltaa sen samaisen perkeleen pöydän ääressä ja soitella vähän lisää Teamsillä frendeille.

Eikä muuten jaksaneet vanhat kaveritkaan. Kyllä se oli perkele pakko vähän käydä jossain lounaalla tai kahvilla

Edit: Korjattu, että keväällä/kesällä meni lähes kuusi kuukautta etänä. Nyt lyhyen lomautuksen jälkeen menossa kolmatta kuukautta etänä.
Täähän on vittumaista ja harmittavaa että tätä etätouhua on.

Mutta tätä etätouhua ei ole ollut koko epidemia-aikaa. Tilanne on nyt pahempi ja tiukemmat rajoitukset on ollut nyt voimassa pahimmilla alueilla pari viikkoa.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ahaa, hyvin tiedetty.

Kyllä minä sen ymmärrän että virtuaalinen ja live on ihan eri asia. Tämä nyt perustuu ihan siihen mitä itse olen asiasta puhunut koko korona-ajan omien kavereiden kanssa. Monellekaan tämä ei ole mikään ongelma, siis jos on vähänkään luova ihminen.
Ihan mielenkiinnosta, kyselen että käytkö kotioven ulkopuolella laisinkaan?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, että pistetään tuosta kuntosaliyrittäjät konkurssiin, vaikka paikkakunnalla on aivan häviävän vähän tartuntoja, ja niistä ei ole ensimmäistäkään tietääkseni johdettu sinne?

Joku voisi sanoa, että aika kohtuutonta. Täten pidänkin kuntosalijäsenyyteni voimassa ja käyn siellä niin pitkään, kunnes joku kieltää minua sinne menemästä.
Jos paikkakunnalla on häviävän vähän tartuntoja, niin onko siellä leviämisvaiheen rajoitukset ja suositukset?
 

Altec

Jäsen
Täähän on vittumaista ja harmittavaa että tätä etätouhua on.

Mutta tätä etätouhua ei ole ollut koko epidemia-aikaa. Tilanne on nyt pahempi ja tiukemmat rajoitukset on ollut nyt voimassa pahimmilla alueilla pari viikkoa.
Itse olen ollut etänä tasan joka hetken aivan maaliskuun alusta, lukuunottamatta lyhyttä lomautusta, koko ajan. Kesälomaakaan ei ollut, kun tuore duunipaikka.

Ja tiedän monta muutakin joilla samanlainen tilanne. Älä yleistä.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Etänä, etänä, virtuaalisesti, virtuaalisesti sitä ja tätä. Mikään ei kuitenkaan korvaa sitä oikeaa kanssakäymistä.

En nyt täysin ymmärrä tätä uutta uusavuttomuutta. Kesällä rajoitukset oli aika pienet ja terasseilla ihmiset näytti hyvin viihtyvän. Nyt, kun pitäisi lyödä jarruja päälle, että toinen aalto kutistetaan, ei nähdä muita vaihtoehtoja kuin vastustaa sitä turhana henkeen vereen. Kyllä tämä kaikkia rassaa. Yksinasuvia varmasti eniten. Parasta olisi minimoida kanssakäymiset tai toteuttaa ne ulkotiloissa, kuten kesällä (terassit toki on kiinni).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen ollut etänä tasan joka hetken aivan maaliskuun alusta, lukuunottamatta lyhyttä lomautusta, koko ajan. Kesälomaakaan ei ollut, kun tuore duunipaikka.

Ja tiedän monta muutakin joilla samanlainen tilanne. Älä yleistä.
Tämä koskee sinun työelämää? Oletko siis ollut sen lisäksi lukittuna sisään koko 9 kk?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ärsyttää kyllä median klikkihakuisuus. Mullakin oli kaksi viikkoa sitten nenä normaalia enemmän tukossa ym. pientä, niin mietin vaan että pääsenkö otsikoihin jos soitan vaikka Iltalehteen ja kerron että mulla oli omasta mielestäni melko varmasti korona vaikka sitä ei todettu. Kerron vielä että olipas kesy tauti.

Aina kannattaa yrittää. Uskoisin, että tämä uutinen ylitti julkaisukynnyksen siksi, että siinä kerrottiin siitä, että kyseinen nainen aikoo ottaa rokotteen, vaikka onkin ainakin oman käsityksensä mukaan sairastanut koronan jo kahdesti. Uutisen yksi tarkoitus olikin siis nostaa rokotemyönteisyyttä Suomessa. Sitä en sitten tiedä, että onnistuiko se siinä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos paikkakunnalla on häviävän vähän tartuntoja, niin onko siellä leviämisvaiheen rajoitukset ja suositukset?
Onhan siellä helpostikin, kun noita rajoituksia määrätään maakunnan, eikä yksittäisten kuntien tartuntamääriin perustuen.
 
F

Flonaldo

- Tauti on merkittävästi vaarallinen vain heikkokuntoisille vanhuksille
- Työikäinen joutuu sairaalaan hieman herkemmin kuin influenssan kanssa, mutta selviää sieltä kyllä pois
- Nuorille (alle 40v) hyvä jos aiheuttaa perusflunssaa
"Merkittävästi" vaarallisuus on tietysti mielipidekysymys, mutta korona on moninkertaisesti influenssaa vaarallisempi jo niille yli nelikymppisille. Sairaalahoitoa tarvitsemisen riski on heille jo useita prosentteja. Kun mennään yli viisikymppisiin, lähennellään jo kaksinumeroisia prosentteja, kun otetaan huomioon erilaisten olemassa olevien "tavallisten" terveyshaittojen (kohonnut verenpaine, diabetes, sydän- ja verisuoniongelmat) yleisyys väestössä.

Todennäköisyys tarvita pitkäaikaista sairaalahoitoa tai tehohoitoa on näissä ihan tavan työikäisissä jo kertaluokkia suurempi kuin influenssan kohdalla. Tällöin puhutaan myös sairaalasta pois pääsemisen jälkeen pitkistä toipumisjaksoista ja selvästi heikentyneestä elämänlaadusta siksi aikaa.

Joka tapauksessa sitä kontaktien vähentämistä kaivataan myös niiltä, jotka juuri henkilökohtaisesti eivät ole suuressa vaarassa. Yhdessäkään maailman maassa ei ole kyetty rajaamaan tartuntoja nuorempiin ikäryhmiin, vaan tartunnat nuorissa leviävät väistämättä vanhempiin ja suuremmassa riskissä oleviin ihmisiin. He toki voivat taas itse omaa riskiään minimoida, mutta eivät kuitenkaan nollata.
 
Miten siis pitäisi toimia? Riskiryhmäläiset, hoitajat ja riskiryhmäläisten läheiset johonkin kuplaan? Muut saa sitten touhuta mitä haluaa?

Miten tän voisi käytännössä edes toteuttaa? Ja toisaalta mitä väliä? Todellisuus on tämä mitä nyt nähdään.

Kyllä. Hoitajat kuplaan hyvällä korvauksella ja heidän lapsensa etäopetukseen. Näillä sulkutoimilla ei kuolemia estetä, koska tauti leviää hoitokoteihin. Eihän liberaalissa yhteiskunnassa näin tietenkään toimita. Nyky-yhteiskunta ei tunne sanontaa "ammatinvalintakysymys". Alle 50-vuotiaille se todellakin on flunssaa vastaava terveysriski. Myös THL:n luvut tämän vahvistavat. Nyt kaikki kärsivät, kun kärsimys olisi teoriassa mahdollista rajata. Jotakin liberaalin Suomen hampaattomuudesta kertoo se, että maskipakkoa ei voida säätää toisin kuin monissa muissa Euroopankin maissa on tehty. Vaikka maskien todellinen suojavaikutus olisikin kolme promillea, kuten tanskalaistutkimuksessa todettiin hiljattain ja mikä on länsimainen käsitys maskien tehosta hengitystieinfektioiden estämisessä ollut ennen koronaa, ei 30 prosenttia kuten nyt on alettu joukkohysteriassa uskottelemaan.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomen uudet 377 ilmoitettua koronavirustartuntaa jakaantuivat seuraavasti:

Helsinki ja Uusimaa 180
Helsinki 112
Espoo 22
Vantaa 30
Järvenpää 1
Kirkkonummi 2
Hyvinkää 4
Kerava 2
Tuusula 1
Sipoo 3
Vihti 2
Hanko 1

Varsinais-Suomi 61
Turku 52
Salo 1
Kaarina 3
Lieto 2
Naantali 2
Paimio 1
Rusko -1
ei kuntatietoja 1

Pirkanmaa 26
Tampere 15
Lempäälä 3
Nokia 1
Pirkkala 2
Kangasala 1
Valkeakoski 4

Pohjois-Pohjanmaa 15
Oulu 5
Kempele 1
Ylivieska 3
Raahe 2
Sievi 1
Haapavesi 1
ei kuntatietoja 2

Etelä-Pohjanmaa 6
Alajärvi 2
Vimpeli 1
Kauhajoki 2
Lapua 1

Vaasa (alue) 9
Vaasa 9

Keski-Suomi 17
Jyväskylä 11
Äänekoski 1
Muurame 1
Uurainen 1
Saarijärvi 1
Hankasalmi 1
ei kuntatietoja 1

Kanta-Häme 19
Hämeenlinna 11
Riihimäki 3
Janakkala 1
Hausjärvi 3
ei kuntatietoja 1

Päijät-Häme 6
Lahti 6

Kymenlaakso 6
Kouvola 4
Kotka 2

Pohjois-Savo 4
Kuopio 2
Rautalampi 1
Varkaus 1

Etelä-Savo 9
Pieksämäki 7
Kangasniemi 1
Joroinen 1

Satakunta 7
Pori 6
ei kuntatietoja 1

Länsi-Pohja 2
Tornio 2

Lappi 1
Rovaniemi 1

Pohjois-Karjala 3
Joensuu 2
Nurmes 1

Etelä-Karjala 3
Lappeenranta 2
Imatra 1

Kainuu 1
ei kuntatietoja 1

Ahvenanmaa 2
Maarianhamina 1
Jomala 1

Edit. Aivopieru korjattu Ahvenanmaan yhden kunnan osalta --> Joroinen onkin Jomala.
 
Viimeksi muokattu:

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jatkuvasti.

Ihan mielenkiinnosta, onko sinulla jotain oikeaa sanottavaa? Vai meinasitko jatkaa tolla väsyneellä linjalla?
Ei, kun pohdin sitä, että teetkö itse kaiken tartunnan välttämisen. Varsinkin kun koronaa voi olla missä vain. Uutisointienkin perusteella jotkut hyvin varovaisestikin eläneet ovat tartunnan saaneet.

Minun mielestä ei voi toisen puolesta sanoa, mikä kellekin on tarpeellista. Ja missä menee se raja kuinka paljon tulisi vältellä tartuntaa enemmänkuin valtiovalta käskee. Meillä ihmisillä, kun on erilaisia tarpeita ja erilaiset elämän tilanteet. Siitä syystä, jotkut herkässä vaiheessa olevat saattavat tippua yhteiskunnan kyydistä nyt tämän etäilyn aikakaudella.

Valtiovaltakin halusi pitää koulut auki mahdollisimman pitkään, koska arvioivat että etäkoulu on erisyistä yksilölle haitallisempaa kuin mahdollisen koronan leviäminen.

Aika näyttää tuleeko tästä etäilystä yhteiskunnalle iso lasku vai ei.

Itse olen sellaisessa elämäntilanteessa, että en kaipaa perheen ulkopuolisia kontakteja kovinkaan paljoa. 15-30vuotta sitten asia varmasti ollut toisin.

Toivottavasti tämä on pian ohi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan siellä helpostikin, kun noita rajoituksia määrätään maakunnan, eikä yksittäisten kuntien tartuntamääriin perustuen.
Yksityisiä kuntosalejahan ei täällä uudellamaallakaan ole rajoitettu, on vain suosituksia jotka koskee aikuisten ryhmäliikuntaa.

Nyt jos ajatellaan, että sattuu olemaan sali, jossa on mahdollisuus treenata turvallisesti, niin en näe mitään syytä miksi ei treenaisi.

Itse jätin kuntosalin, koska syksyn aikana asiakasmäärä tuntui kasvavan koko ajan. Näytti siltä, että ihmiset treenaa kuten ennenkin, porukoissa ja vailla koronahuolta. Tämä siis Vantaalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei, kun pohdin sitä, että teetkö itse kaiken minimoidaksesi mahdollisen tartunnan välttämisen. Varsinkin kun koronaa voi olla missä vain. Uutisointienkin perusteella jotkut hyvin varovaisestikin eläneet ovat tartunnan saaneet.

Minun mielestä ei voi toisen puolesta sanoa, mikä kellekin on tarpeellista. Ja missä menee se raja kuinka paljon tulisi vältellä tartuntaa enemmänkuin valtiovalta käskee. Meillä ihmisillä, kun on erilaisia tarpeita ja erilaiset elämän tilanteet. Siitä syystä, jotkut herkässä vaiheessa olevat saattavat tippua yhteiskunnan kyydistä nyt tämän etäilyn aikakaudella.

Valtiovaltakin halusi pitää koulut auki mahdollisimman pitkään, koska arvioivat että etäkoulu on erisyistä yksilölle haitallisempaa kuin mahdollisen koronan leviäminen.

Aika näyttää tuleeko tästä etäilystä yhteiskunnalle iso lasku vai ei.

Itse olen sellaisessa elämäntilanteessa, että en kaipaa perheen ulkopuolisia kontakteja kovinkaan paljoa. 15-30vuotta sitten asia varmasti ollut toisin.

Toivottavasti tämä on pian ohi.
Duunit on jatkunut koko pandemian ajan nuorison parissa kontaktityössä pk-seudulla, eli periaatteessa riskihommaa koska tartuntoja on nuorilla paljon. Suojatumismahdollisuudet on heikot, joten tehdään ne mitä voidaan.

Vaimolla samanlainen työ, niillä asikastyössä maskit nyt viime viikot.

Lapset päiväkodissa ja koulussa normaalisti. Keväällä oli kotona aina kun oltiin vapaalla.

Salin laitoin jäihin ja tilasin lisää kahvakuulia, tarkoitus oli muutenkin siirtyä minimalistisempaam treenaamiseen, mutta paheneva tilanne nopeutti sitä parilla kuukaudella.

Paria kaveria olen nähnyt, käydään ulkona treenaamassa.

Vanhempia ei tule nyt kun tilanne paheni nähtyä, ollaan sovittu että soitellaan enemmän. Sukujoulu anoppilassavaihtui perhejouluun kotona, siinä on puolensa.

Festareita ja keikkoja on ikävä, mutta ne tulee takaisin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jotenkin niin vituttaa tää touhu ja päätöstasot tällä hetkellä Suomessa. Puhutaan jostain synnytystalkoista samalla kun sitten tarpeen (tai ehkä jopa pienen paljonkin) edessä lapset eivät voi yhtä extra-viikkoa olla kotona.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kevään tartunnat lähtivät jyrkkään laskuun vain ja ainoastaan siksi että koulut suljettiin. Kaikki muu on epärehellistä puhetta. Poliittinen valinta on kumminkin pitää koulut auki ja se on ihan Ok. Mutta se että hyökätään lähikaupassa ilman maskia piipahtavaa henkilöä kohtaan on sairasta samalla kun satojen jos ei tuhansien oppilaiden opinahjot on auki. Siellä kontaktit syntyy ja tauti leviää varsinkin oireettomaNa. Mitään suhteellisuudentajua ei tässä touhussa ole.

 
F

Flonaldo

Jotenkin niin vituttaa tää touhu ja päätöstasot tällä hetkellä Suomessa. Puhutaan jostain synnytystalkoista samalla kun sitten tarpeen (tai ehkä jopa pienen paljonkin) edessä lapset eivät voi yhtä extra-viikkoa olla kotona.
Jos uskot, että koulujen sulkemisella yhdeksi viikoksi homma on ratkaistu, minulla on myydä sinulle illalliskortti Zedu de Lucan synttäribileisiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomen uudet 377 ilmoitettua koronavirustartuntaa jakaantuivat seuraavasti:

Nyt oli pikaisesti katsottuna koko maa edustettuna, eikä mistään maakunnasta tullut ainakaan epäilyttävän vähäisiä tietoja. Voi toki olla, että kaikista on jäänyt tasaisesti vaikkapa 20% pois, ja tilasto näyttää vain tasaiselta, mutta tätä ei voi tietää, ja sitä tasaamaan käytetään liukuvaa keskiarvoa.

Minusta ihan hyvä luku. Katsotaan, miten suunta kehittyy. Varsinais-Suomi on se ongelma-alue, koska siellä tartuntojen kasvu on ollut niin räjähdysmäistä. Pirkanmaalla suunta on taas kääntynyt lievään laskuun.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Tässä koronapapatuksessa häiritsee oikeastaan eniten ristiriidat ja politikointi.

Ilman muuta elämistä täytyy jatkaa ehkä sen puolitoista vuotta jatkuvassa kurimuksessa mutta oltaisiin sentään rehellisiä asioille.

Kevään tartunnat lähtivät jyrkkään laskuun vain ja ainoastaan siksi että koulut suljettiin. Kaikki muu on epärehellistä puhetta. Poliittinen valinta on kumminkin pitää koulut auki ja se on ihan Ok. Mutta se että hyökätään lähikaupassa ilman maskia piipahtavaa henkilöä kohtaan on sairasta samalla kun satojen jos ei tuhansien oppilaiden opinahjot on auki. Siellä kontaktit syntyy ja tauti leviää varsinkin oireettomaNa. Mitään suhteellisuudentajua ei tässä touhussa ole.

Tämä! Muutenkin jollakin maskin käyttämisellä kaupassa on kyllä tosi marginaalinen vaikutus tartuntoihin. Ryhmäpaine on minutkin saanut käyttämään maskia kaupassa, vaikka se tuntuu äärimmäisen turhalta ja hyödyttömältä - sanoi kuka mitä vaan. Suhteellisuudentaju on kadonnut ajat sitten, kun tuntuu et asenne on se et ilman maskia korona suorastaan hyökkää julkisella paikalla sun tai toisten kimppuun. Kyllä tää korona leviää kouluissa/baareissa eniten eikä missään kaupassa tai museoissa/kirjastoissa/elokuvateattereissa.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Duunit on jatkunut koko pandemian ajan nuorison parissa kontaktityössä pk-seudulla, eli periaatteessa riskihommaa koska tartuntoja on nuorilla paljon. Suojatumismahdollisuudet on heikot, joten tehdään ne mitä voidaan.

Vaimolla samanlainen työ, niillä asikastyössä maskit nyt viime viikot.

Lapset päiväkodissa ja koulussa normaalisti. Keväällä oli kotona aina kun oltiin vapaalla.

Salin laitoin jäihin ja tilasin lisää kahvakuulia, tarkoitus oli muutenkin siirtyä minimalistisempaam treenaamiseen, mutta paheneva tilanne nopeutti sitä parilla kuukaudella.

Paria kaveria olen nähnyt, käydään ulkona treenaamassa.

Vanhempia ei tule nyt kun tilanne paheni nähtyä, ollaan sovittu että soitellaan enemmän. Sukujoulu anoppilassavaihtui perhejouluun kotona, siinä on puolensa.

Festareita ja keikkoja on ikävä, mutta ne tulee takaisin.

No mitä ihmettä. Jos kerta elät tälläistä elämää, niin miten koet oikeudeksesi arvioida sellaisten elämää, jolla ei oikeasti ihmiskontakteja, kuten vaikkapa yksinäisellä opiskelijalla (ks. edellinen sivu)? On vähän eri asia laittaa ''normaali elämä tauolle'', jos kotona näkee jatkuvasti puolisoa ja töissä asiakkaita, työkavereita tms. kuin ihmisen, joilla ei näitä luonnollisia kontakteja ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös