Hiukan huolestuttaa edelleen näkyvillä oleva "en vitussa ota mitään Korona-rokotusta, riskiryhmät ja sairaanhoitohenkilöstö saa ottaa, mutta minä en kun olen perusterve(vaikka puhujalla onkin esim korkea verenpaine) ja rokotteet on skeidaa koska lässyn lässyn". Toivottavasti tuo asenne ei ole levinnyt niin laajalle että rokotteen tuoman laumasuojan teho jää pahasti vajaaksi näiden älykääpiöiden vuoksi ja rajoituksista saadaan nauttia tämän vuoksi kuukausitolkulla pidempään.
Vituttaa tämä minuakin. Mutta ilmeisesti tämän hetken käsitys on, että tämä nyt tuleva rokote ei estäisi henkilöä kantamasta koronaa, ja samalla levittämistä sitä eteenpäin. Se estää vain henkilöä sairastumasta tautiin. Onkohan tämä sitten sitä, että kaikki rokotteen saaneet sitten saavat sairastuessaan oireettoman koronan? Tämä jäi vähän epäselväksi.
Mutta jos noin on, että rokotetutkin levittävät tautia eteenpäin, niin laumasuojaa ei välttämättä edes tuolla rokotteella saada.
Toki tässä vaiheessa tästä ei vielä tiedetä juurikaan. Ja itse olen ollut siinä käsityksessä, että oireettomat kantajat joka tapauksessa tartuttavat sairautta huonommin eteenpäin kuin oireelliset. Jos näin on, niin kyllä kattavalla rokotteella saadaan varmasti taudin leviämistä hillittyä. Rokotteen suurin hyöty on kuitenkin siinä, että sillä saadaan vakavat tautitapaukset vähenemään (kattavuudesta riippuen). Tämä on sekä inhimillisesti ajateltuna että yhteiskunnallisesti todella merkittävä tieto.
Toki itsekkäästi ajatteleva pikkupiru minussa pohtii nyt niin, että olisiko tässä kohtaa jopa hyvä edellä kuvatuista syistä, jos ihmiset eivät ota kovinkaan innokkaasti rokotetta? Saisin itse sen ehkä vähän nopeammin... No, en minä pirua kuuntele. Yhteiskunnallisissa asioissa mennään yhteiskunnan etu edellä.