Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 951 641
  • 81 126

Oadie

Jäsen
Voi v***u mikä otsikko taas; Koronarokote huolettaa osaa hoitajista - ”Alanvaihto on tosissaan käynyt mielessä”

Varmaan joka ammattikuntaan omat uunonsa mahtuu. Pitäisikö miettiä hieman vastuullisemmin keitä näihin lööppeihin siteeraa?
Kuka tässä on tuo uuno? Aika moni hoitaja tuntuu olevan epäileväinen tuohon rokotteeseen. Puolituttu hoitaja kritisoi sosiaalisessa mediassa tuota hoitajien etunenässä rokottamista "pakolla". Hoitajat kommenteissa olivat kaikki samaa mieltä.

Kun nyt todella moni tuntuu pelkäävän koronaakin niin kai ihmisillä on oikeus pelätä rokotettakin. Siis rokotetta, josta tietoa lienee koronaakin vähemmän. Jotkut hysteerikot ovat työntämässä tiettyä ryhmää rokotejonon keulille syyllistämällä ja omaa oloansa helpottaakseen. Joku voisi ajatella senkin olevan uunoa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hoitajat ovat kyllä täysin uskomaton ryhmä, kitinää riittää joka asiasta. Oli sitten palkka, työolot tai rokotteet niin kaikki on aina aivan perseestä ja väärin. Onneksi tilalle on aina tulijoita, kun joku tonttu haluaa jäädä hoitohommistaan pois.

Tai ovat niin iso ryhmä, että asiasta kuin asiasta löytyy vahvoja mielipiteitä omaava henkilö, jonka media nostaa otsikoihin. Ja tällä annetaan vääristynyttä mielikuvaa siitä, että koko ammattikunta olisi täynnä tuollaisia kitisijöitä.

Mitä sairaanhoitajia tunnen, ja olen heidän kanssaan käytyjen keskustelujen kautta saanut käsitystä, niin tämä rokotevastainen porukka on aika marginaalissa siellä. Suurin osa porukasta tuntee työnsä vuoksi rokotteet ja ymmärtää niiden riskit vähäisiksi hyötyihin nähden.

Toki voi toki olla myös niin, että minä tunnen vain tätä toista puolta, ja oma käsitykseni on turhan positiivinen, ja mediassa esiintyvä rokotevastainen porukka onkin isompi kuin luulen.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kuka tässä on tuo uuno? Aika moni hoitaja tuntuu olevan epäileväinen tuohon rokotteeseen. Puolituttu hoitaja kritisoi sosiaalisessa mediassa tuota hoitajien etunenässä rokottamista "pakolla". Hoitajat kommenteissa olivat kaikki samaa mieltä.

Niin, alavalinta ja vastuullisuus. Jos et kykene työskentelemään alallasi vastuullisesti, niin ehkä on parempikin vaihtaa alaa? Eihän hoitajia rokoteta pelkästään heidän itsensä suojaamiseksi.

Ymmärrän kyllä, että antivaxxereita löytyy joka ammattikunnasta, mutta se on eri asia, että minkälaista paskaa edes roskalehtien kannattaisi julkaista.

E: Ja mitä mahdat tarkoittaa "hoitajien etunenässä rokottamista pakolla"? Kymmenet tuhannet testihenkilöt ovat saaneet piikin paljon ennen kuin yhdenkään suomalaisen hoitajan rokottamista kyseisellä rokotteella on edes suunniteltu.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse hoitajana kun työskentelen ja työkavereita on yli 100, niin heistä alle 10% ottaa influenssarokotteen. Niin eipä tule yllätyksenä tuo uutinen, että koronarokotettakaan ei mielellään oteta.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Olisi hauska lukea ihan ensimmäisiä kotimaan median uutisointeja liittyen tähän Wuhanin mysteeritautiin. Jotenkin miellän ajankohdan ihan vuoden ensimmäisiin päiviin, vaikkakin esim. tämä ketju on avattu vasta 21. tammikuuta. Olin vuosikymmenen toisena viikonloppuna käymässä Tallinnassa ja mielestäni silloin tästä jo puhuttiin Suomessa.

Sen muistan, kun Suomen ensimmäisestä koronatapauksesta järjestettiin tiedotustilaisuus mikä tuntuu nyt +18k tartunnan jälkeen vähän huvittavalta.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä en usko tuohon suureen oireettomien määrään. Kuten tänne kirjoittelin jo aikaisemmin niistä "tutuista" jotka on sairastanut. Kaikki olivat mukamas alkuun käytännössä oireettomia, mutta kyllä se lopulta kävi ilmi että kaikilla oli oireita, lieviä sellaisia.

Jotenkin uskon että että monella on niin vääristynyt kuva koronasta. Ihmisten mieliin on jäänyt mielikuvia että mikäli tautiin sairastuu se on raju kokemus. Sitten kun käy ilmi että on vain lievästi sairas moni varmasti sanoo ettei ole oireita ollenkaan koska se ei vastaa ennakkokäsitystä asiasta.

Jep, itselläni monesti käy sairastuessa niin että ainoiksi oireiksi jäävät väsymys ja "kipeäksi tulemisen tunne". Jälkimmäisen tunnistaa helposti siitä, että ei tee lauantai-iltanakaan yhtään mieli edes kaljaa, mikä itselläni ei ole ollenkaan normaali olotila. Sitten kuitenkaan varsinainen oireinen sairaus (kuume, yskä yms.) ei välttämättä ala lainkaan. Uskoisin, että koronaviruksenkin osalta tällaiset keissit ovat yleisiä erityisesti nuoremman ja hyväkuntoisemman väestön keskuudessa, kuten tässä Pieksämäen tapauksessa ilmeisesti on käynyt. Onko väsymys ja nuutunut olotila sitten oireita ensinkään, on varmaan vähän veteen piirretty viiva.

Itse hoitajana kun työskentelen ja työkavereita on yli 100, niin heistä alle 10% ottaa influenssarokotteen. Niin eipä tule yllätyksenä tuo uutinen, että koronarokotettakaan ei mielellään oteta.

En ole itsekään ottanut influenssarokotetta kertaakaan (pl. sika-influenssapiikki), mutta silti on päivänselvää että kun koronarokotetta joskus hamassa tulevaisuudessa aletaan ei-riskiryhmäläisille jakamaan, niin aion sen ottaa. Kyseessä kuitenkin leviämispotentiaaliltaan ja vakavuusasteeltaan ihan erilaiset taudit.
 

Oadie

Jäsen
Niin, alavalinta ja vastuullisuus. Jos et kykene työskentelemään vastuullisesti, niin ehkä on parempikin vaihtaa alaa? Hoitajiahan ei rokoteta pelkästään heidän itsensä suojaamiseksi. Ymmärrän kyllä, että antivaxxereita löytyy joka ammattikunnasta, mutta se on eri asia, että minkälaista paskaa edes roskalehtien kannattaisi julkaista.
Jos tuo rokote on mittari vastuulliselle työskentelylle niin hoitajiin on pumpattava kaikki maailman rokotteet heti. Lisäksi määrättävä paljon muita kieltoja, jotta tuolla mittarilla vastuullinen tekeminen säilyy. Varsinkin kun uutena muotina keskuuteemme on tullut tuo oireeton sairastelu.

Roskalehdistä olen tismalleen samaa mieltä. Kuten joku palstaveli olikin jo tehnyt niin voisi jättää kyllä nuo Iltavitsien jutut lukematta itsekin. Saavuttaisi varmasti paremman mielenrauhan.

E.(Myöhemmin liittämääsi tekstiin) Tarkoitin että rokotteen todellinen vaikutus nähdään vasta kun se on käytössä. Myös mahdolliset haitat. Onhan noita muitakin rokotteita testattu useilla ihmisillä ennenkin, kunnes on löytynyt jotain miksi testit keskeytetty. Ja onhan niitä ongelmia tullut rokotteiden käyttöönoton jälkeenkin.

Minulla henkilökohtaisesti ei ole rokotteita mitään vastaan. Muutamia olen elämän aikana ottanut. Mutta jos sitä ei joku ota niin en käy heitä myöskään "potkimaan", koska se ei lisää omaa turvallisuuden tunnettani. Tässä jälkimmäisessä voin olla vähemmistössä.

Ja vielä "pakottamisella" tarkoitin että jos ei rokotetta ota niin työtehtävät vaihtuu. Näin ainakin A-studiossa pohdittiin. Mikä osiltaan on järkevääkin.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
On varmasti aika hurja määrä jengiä jotka eivät rokotetta ota. Itsekin niin kahden vaiheilla sen ottamisen kanssa vaikka en ole mielestäni mikään rokotevastainen. Omista sukulaisista jos pitää nyt ottaa randomisti 10 henkilöä ja kysyä heiltä ottaako rokotteen niin voisin arvata että ainakin 6-7 jättää ottamatta.

Joku pakkohan siihen pitäisi tulla jotta saataisiin hommaan roti.
 
K

kiwipilot

Kuka tässä on tuo uuno? Aika moni hoitaja tuntuu olevan epäileväinen tuohon rokotteeseen. Puolituttu hoitaja kritisoi sosiaalisessa mediassa tuota hoitajien etunenässä rokottamista "pakolla". Hoitajat kommenteissa olivat kaikki samaa mieltä.

Kun nyt todella moni tuntuu pelkäävän koronaakin niin kai ihmisillä on oikeus pelätä rokotettakin. Siis rokotetta, josta tietoa lienee koronaakin vähemmän. Jotkut hysteerikot ovat työntämässä tiettyä ryhmää rokotejonon keulille syyllistämällä ja omaa oloansa helpottaakseen. Joku voisi ajatella senkin olevan uunoa.

Olen hoitaja ja otan rokotetteet, niin influenssaan kuin koronaankin. Valitettavasti tässä meidän ”korkeasti”koulutetussa (kyllä, ilman itsekriitikin häivääkään rummutetaan kuinka ”ollaan korkeasti koulutettuja”) ammattiryhmässä on järkyttävän paljon ihmisiä jotka jättävät esim. influenssapiikin ottamatta koska A) Eivät usko siihen, B) ”Kukaan ei minua pakota” ja C) ”Siitä tulee vain sairaammaksi”. Tuo on silkkaa aivot sulattavaa tyhmyyttä.

Aikanaan koulussa törmäsin ihmisiin jotka uskoivat homeopatiaan sekä ilmoittivat olevansa ”rokotekriittisiä”. Osoittaa koulutusjärjestelmän suurta heikkoutta, että tuollaiset tötteröt saivat valmistua, työllistyä ja levittää idiotismiaan kentällä. Ja kyllä, tiedän monta tuollaista tapausta.

Ja ihan kaikille tiedoksi, ketään ei pakoteta - ainakaan meidän sote-yhtymässä - ottamaan influenssarokotteita. Ja sama tulevan koronapiikin kanssa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen hoitaja ja otan rokotetteet, niin influenssaan kuin koronaankin. Valitettavasti tässä meidän ”korkeasti”koulutetussa (kyllä, ilman itsekriitikin häivääkään rummutetaan kuinka ”ollaan korkeasti koulutettuja”) ammattiryhmässä on järkyttävän paljon ihmisiä jotka jättävät esim. influenssapiikin ottamatta koska A) Eivät usko siihen, B) ”Kukaan ei minua pakota” ja C) ”Siitä tulee vain sairaammaksi”. Tuo on silkkaa tyhmyyttä. Aikanaan koulussa törmäsin ihmisiin jotka uskoivat homeopatiaan sekä ilmoittivat olevansa ”rokotekriittisiä”. On koulutusjärjestelmän heikkous että tuollaiset tötteröt saivat valmistua ja työllistyä. Ja kyllä, tiedän monta tuollaista tapausta.

Ja ihan tiedoksi, ketään ei pakoteta ainakaan meidän sote-yhtymässä ottamaan influenssarokotteita. Ja sama tulevan koronapiikin kanssa.

Välillä näitä juttuja kun kuulee, niin miettii miten nuo henkilöt perustelevat esim. lääkkeiden käyttämisen. Mihin se raja vedetään, mikä on hyväksi ja mikä ei. Kun lukee monien lääkkeiden tiedot mahdollisista sivuoireista niin ei niitä säikympi ja kovin epäluuloinen tyyppi uskalla edes käyttää.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mun mielestä nyt ihan ymmärrettävää, että 100 % ihmisistä ei ole muna pystyssä lähdössä jonottamaan uutta, pikavauhtia testattua rokotetta. Se ei liity lainkaan siihen, onko ihminen rokotevastainen vai ei.

Se, että tällaiset harkitsevat henkilöt eri keskusteluissa leimataan vitun idiooteiksi ja käytetään kaikki muutkin mahdolliset termit, kuvastaa vain tätä koronahysteriaa. Panikoivat ihmiset näkevät pienen pienen valon pilkahduksen jossain, ja sitä kohden pitäisi lähteä ajattelematta yhtään mitään muuta.

Kyllä mä näkisin, että kun itseensä jotain aineita sisään pumppaa, niin normali ihminen siinäkin punnitsee hyödyt vs. haitat, kuten kaikessa muussakin tekemisessä.

En nyt näe, että tässä rokotteessa mitään suurempia riskejä olisi. Mutta noin yleisesti on fiksua ajatella. Esim. itse en ole tätä vielä juurikaan pohtinut. Katsellaan sitten, kun rokotuksen aika tulee ajankohtaiseksi. Saattaa käydä kuten influenssarokotuksessa, välillä otan, välillä en. Vähän miten on ehtinyt tai muistanut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun mielestä nyt ihan ymmärrettävää, että 100 % ihmisistä ei ole muna pystyssä lähdössä jonottamaan uutta, pikavauhtia testattua rokotetta. Se ei liity lainkaan siihen, onko ihminen rokotevastainen vai ei.

Ei niin. Sukupuolikin vaikuttaa tähän.

Vitsi vitsinä. Toki kaikkien rokotteiden ottamisessa pitää punnita hyötyjä ja haittoja. Keskimäärin haitat ovat kuitenkin hyvin pieniä. Ja tässä koronan kohdalla hyödyt ovat jopa erittäin suuria. Siksi minusta on ihan arkijärjellä jo pääteltävissä, että rokote kannattaa ottaa. Ja minusta rokotteen ottamattomuus näin ajateltuna kummastuttaa. Perustelut tuntuvat enemmän tunne- kuin järkiperäisiltä.

Tänään 316 lisää. Mikkelissä 54 uutta tartuntaa, eli siellä lienee joku paikallinen rypäs, mikä on mennyt minulta ohi. Pieksämäen ryppäästä saatiin vasta 10 tartuntaa tilastoihin, joten lähipäivinä tulee sieltäkin lisää.

Ei tilastollisesti mitenkään mullistavaa. Liukuva viikkokeskiarvo nousi hieman, mutta kahden viikon luku laski, kun sieltä putosi juuri tuo ennätyksellinen 344 tartunnan päivä.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Itse hoitajana kun työskentelen ja työkavereita on yli 100, niin heistä alle 10% ottaa influenssarokotteen. Niin eipä tule yllätyksenä tuo uutinen, että koronarokotettakaan ei mielellään oteta.

Todellako?

Itse työskentelen sote-alan läheisyydessä ja perhe sekä suku on täynnä sote-alalla työskenteleviä ja ainakin meilläpäin työnantajat vastaavat henkilökuntien rokottamisesta. Rokotesuojaa vaaditaan henkikökunnalta ja se on kirjattu lakiin. Rokotuksesta kieltäytyminen voi johtaa työsuhteen päättymiseen. Ainakin meidän perheessä kausirokotteet (ja muut) käydään kiltisti ottamassa määrättyinä aikoina. Ja ottaisimme kyllä muutenkin.

Lisätietoa esim. viime vuotisesta Superin vastuksesta ja sen lopputulemasta:

Teillä sitten ilmeisesti erilaiset käytänteet. Sairaanhoitopiiri leväperäisempi kenties. Tai yksityinen. En tiedä enkä spekuloi enempää.
 
K

kiwipilot

@Sistis: Mikkelin 54 on se Pieksämäki, tässä kylässä ei ole tartuntoja ollut hetkeen juuri ollenkaan (Pieksämäeltä saatiin yht 64 tartuntaa eli 54+10). Tämä on fakta. Maanantaina testaillaan lisää jolloin tullee joitain kymmeniä uusia tartuntoja. Sen voin sanoa, että tuo Pieksämäen massatestauksen toteuttaminen hipoo täydellisyyttä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Altec

Jäsen
Tänään 316 lisää. Mikkelissä 54 uutta tartuntaa, eli siellä lienee joku paikallinen rypäs, mikä on mennyt minulta ohi. Pieksämäen ryppäästä saatiin vasta 10 tartuntaa tilastoihin, joten lähipäivinä tulee sieltäkin lisää.
Vai voisko olla nuo Mikkelin luku myös osa tuota puutarharypästä?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@kiwipilot ja @Altec: Samaan päädyin itsekin. Taimitarhalla lienee siis asuntola myös Mikkelin puolella.

Tämä selkeää. Alkuun muistin (vaikka varsin hyvä maantiedossa olenkin), että noiden paikkakuntien välillä olisi hienan isompi etäisyys johtuen reiteistä, joiden kautta olen noihin kulkenut. Tai no, Pieksämäellä olen vain Juice Leskisen hengessä vaihtanut Kuopion junaan.
 
K

kiwipilot

Itse työskentelen sote-alan läheisyydessä ja perhe sekä suku on täynnä sote-alalla työskenteleviä ja ainakin meilläpäin työnantajat vastaavat henkilökuntien rokottamisesta. Rokotesuojaa vaaditaan henkikökunnalta ja se on kirjattu lakiin. Rokotuksesta kieltäytyminen voi johtaa työsuhteen päättymiseen. Ainakin meidän perheessä kausirokotteet (ja muut) käydään kiltisti ottamassa määrättyinä aikoina. Ja ottaisimme kyllä muutenkin.

Olen kanssasi samaa mieltä mutta valitettavasti tuo ei toteudu kuten sanot. @2silmäinen kyklooppi kokemukset ovat hyvin samanlaisia omieni kanssa.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
@kiwipilot ja @Altec: Samaan päädyin itsekin. Taimitarhalla lienee siis asuntola myös Mikkelin puolella.
Tai sitten näitä korjaillaan pikkuhiljaa. Tuskin työntekijät Mikkelistä asti käyvät Pieksämäellä tuolla palkalla. Puutarha taitaa olla vielä aika lailla keskustan tuntumassa Pieksämäellä.
 

Oadie

Jäsen
Olen hoitaja ja otan rokotetteet, niin influenssaan kuin koronaankin. Valitettavasti tässä meidän ”korkeasti”koulutetussa (kyllä, ilman itsekriitikin häivääkään rummutetaan kuinka ”ollaan korkeasti koulutettuja”) ammattiryhmässä on järkyttävän paljon ihmisiä jotka jättävät esim. influenssapiikin ottamatta koska A) Eivät usko siihen, B) ”Kukaan ei minua pakota” ja C) ”Siitä tulee vain sairaammaksi”. Tuo on silkkaa aivot sulattavaa tyhmyyttä.

Aikanaan koulussa törmäsin ihmisiin jotka uskoivat homeopatiaan sekä ilmoittivat olevansa ”rokotekriittisiä”. Osoittaa koulutusjärjestelmän suurta heikkoutta, että tuollaiset tötteröt saivat valmistua, työllistyä ja levittää idiotismiaan kentällä. Ja kyllä, tiedän monta tuollaista tapausta.

Ja ihan kaikille tiedoksi, ketään ei pakoteta - ainakaan meidän sote-yhtymässä - ottamaan influenssarokotteita. Ja sama tulevan koronapiikin kanssa.
Kiitos hoitajan näkökannasta asiaan. Tietoa on varmasti enemmän kuin tällaisella tavallisella palstaniilolla.

Toivottavasti ei tarvitse kuitenkaan huolestua, kun ammattiryhmän edustaja kertoo kolleegoissaan olevan suuri määrä tyhmiä ihmisiä idioottimaisine ajatuksineen. Vielä liittyen hoito-alaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai sitten näitä korjaillaan pikkuhiljaa. Tuskin työntekijät Mikkelistä asti käyvät Pieksämäellä tuolla palkalla. Puutarha taitaa olla vielä aika lailla keskustan tuntumassa Pieksämäellä.

Mikkelihän on kuntaliitosten myötä kasvanut, ja esim. Haukivuori sijaitsee vain reilun 30 kilometrin päässä Pieksämäeltä. Tarkkoja kuntarajoja en tähän hätään löytänyt mitään.
 
K

kiwipilot

Kiitos hoitajan näkökannasta asiaan. Tietoa on varmasti enemmän kuin tällaisella tavallisella palstaniilolla.

Toivottavasti ei tarvitse kuitenkaan huolestua, kun ammattiryhmän edustaja kertoo kolleegoissaan olevan suuri määrä tyhmiä ihmisiä idioottimaisine ajatuksineen. Vielä liittyen hoito-alaan.

Ei ehkä huolestua, mutta mielestäni on hyvä olla tietoinen siitä, että näyttöön ja tutkittuun tietoon perustuvan hoitotyön tekijöistä valitettevan suurella osalla on vähintääkin mielenkiintoisia ajatuksia juuri rokottamisesta, näistä reiki- ja enkelihoidon nimiin vannovista puhumattakaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai sitten näitä korjaillaan pikkuhiljaa. Tuskin työntekijät Mikkelistä asti käyvät Pieksämäellä tuolla palkalla. Puutarha taitaa olla vielä aika lailla keskustan tuntumassa Pieksämäellä.

HS:n uutisessa kerrotaan seuraavaa:

TAIMITARHAN työntekijät asuvat läheisissä rivitaloissa, jotka ovat valmistuneet kesällä.

”Asuintilat ovat erittäin hyvät. Yhdessä huoneessa asuu maksimissaan kaksi henkilöä. Asunnot ovat asuntolatyylisiä, joten niissä on myös yhteistä tilaa”, kertoo puutarhan toinen yrittäjä ja toimitusjohtaja Hanna Suhonen.
.

Eli kirjausvirhe tuon perusteella.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös