Pidän kuitenkin todennäköisenä sitä, että tuonne 400/päivä -tahtiin ei mennä. Se alkaisi vaatia Vaasan kaltaisia superhypermegaviruslinko-ryppäitä useampiakin. Kun tuo pahin vaihe Vaasassa saadaan taittumaan, nähdään tartuntaluvussa todennäköisesti vihdoin käänne alaspäin.
Aika näyttää, miten käy.
Valitettavasti itse pidän erittäin todennäköisenä sitä, että JOS nykyistä kovempia rajoituksia ei tehdä, niin tartuntaluvut nousevat 400/päivä -tahtiin jo lokakuun lopulla, ja siitä nopeasti vielä korkeammalle. Se mikä nyt mahdollisesti voitetaan yökerhojen sulkemisella, hävitään hyvin helposti esim. sillä, että jotkut urheilujoukkueet tai ryhmäliikuntaporukat päätyvät viruslingoksi. Vaasan tilanne todennäköisesti saadaan rajoituksilla kuriin, mutta sitten ryöpsähtää taas jossain muualla. Lisäksi ollaan siirtymässä yhä kylmempään ja pimeämpään vuodenaikaan, mikä on viruksen leviämisen kannalta huomattavan iso tekijä. Samalla myös turnausväsymys on kasvussa: ihmiset eivät enää jaksa välittää viruksen leviämisestä ja kasvavista koronatartunta- ja kuolemaluvuista. Sama ilmiö on toki havaittavissa muuallakin Euroopassa ehkä vieläkin selvemmin.
Täällä palstalla, ja myös muualla verkon syövereissä oli keväällä vauhdissa koulukunta, jonka mukaan viruksen leviäminen piti tukahduttaa tiukoilla rajoituksilla ja voimakkailla keinoilla. Itse huomasin asettuvani keskustelussa muutamaan otteeseen vastustamaan tätä, lähinnä sillä perusteella että en pitänyt pitkäaikaista tukahdutusta mahdollisena ja lyhytaikaista kovin järkevänä. Olen ihmetellyt, mihin tämä tukahdutusporukka on nyt keskusteluista kadonnut...eikö nyt juuri olisi hyvä tehdä jyrkkiä tukahdutustoimenpiteitä, kun tartuntojen leviämisvauhti on kovempaa kuin missään vaiheessa aiemmin?
Nyt kesän jälkeen olen huomannut, että kun tämä toinen ääripää on lähes kokonaan kadonnut, olen itse joutunut keskusteluissa pitämään meteliä sen suhteen, että tilanne on menossa huolestuttavaksi, tai oikeastaan on jo sitä. Tietyllä tavalla tämä aletaan jo myöntää, mutta silti sekä täällä palstalla että (oikeisto)poliitikkojen toimesta kuuluu nykyisin paljon sellaisia kommentteja, että "talous ei kestä toista lockdownia". Samalla toivotaan että melko marginaalisilla toimilla, kuten maskipuljaamisella tai yökerhojen sulkemisella saataisiin epidemia talttumaan. Oma ennuste on, että ei saada, ja R-luku pysyy edelleen yli yhdessä.
Tälläkin kertaa toki olisin hyvin mielelläni väärässä pessimistissävytteisen ennusteeni kanssa ja jos epidemian huiput olisi nyt n. 250-300 tartunnan päivävauhdissa tavoitettu, niin olisin hyvin iloinen siitä.