Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 957 831
  • 81 126

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Keitä nämä ihmiset ovat? Missä heitä voi nähdä? Miten tämä vaikuttaa heidän käytökseensä?
Vaikea sanoa keitä nämä ihmiset ovat, jotka käyttävät maskeja ainoastaan siksi, että että se on suositus ja oikeasti uskovat niiden turvaan. Heitä voi nähdä vaikkapa somen eri alustoilla, joissa pädetään sillä, että minä käytän maskia ja olen vastuullinen. Myöskin naurattaa nämä politikoiden haastattelut, joissa esim Marinilla on maski. Täähän on ainoastaan "vastuullista esimerkkiä". Käytökseen voi vaikuttaa myös negatiivisesti jos uskoo maskin suojaan. Ollaan entistä varomattomampia.

Minusta perusasioita on toisten ihmisten huomioiminen sekä hyvä käsihygienia.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
No jos jonkun väitteen esittää, kai sille jotain pohjaa olisi hyvä olla. Ei tarvitse olla mikään tieteellinen tutkimus, tietystikään.

Juu ei kai nykyaikana ole niin väliä tieteellisillä tutkimuksilla ihan valtiotasoakin ajatellen. Ja vaikka olisikin, niin niitähän löytyy ihan joka lähtöön.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Töissä on maski"pakko", koska on lähikontakteja asiakkaisiin. No ei siitä sen enempää. Päätin toteuttaa ihmiskokeen ja mennä maski päässä Prismaan, kun käyttöaikaa vikaan maskiin jäi. Koin olevani kummajainen. Maskit oli ehkä 1/20. Ei minua ihan hetkeen ole koettu niin mielenkiintoiseksi katseiden perusteella. Ei tämä ihan arkea ole Oulussa vielä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Meinaat että maskia käyttävä ihminen ei sitten noudata turvavälejä ja pese / desinfioi käsiään ym. kun kuvittelee olevansa jotenkin suojattu maski naamassa. Ihan oikeasti nyt.
Enneminkin niin, että ei välttämättä noudateta turvavälejä ja voidaan "turvallisin" mielin kokoontua vaikka semi jengillä pieneen tilaan. Meitä ihmisiä on moneksi, kuten olemme täällä Suomessakin päässeet toteamaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Enneminkin niin, että ei välttämättä noudateta turvavälejä ja voidaan "turvallisin" mielin kokoontua vaikka semi jengillä pieneen tilaan. Meitä ihmisiä on moneksi, kuten olemme täällä Suomessakin päässeet toteamaan.
Melko kaukaa haettu ajatus. Kyllä kai ne ihmiset, jotka hakeutuvat pieniin tiloihin jengillä, hakeutuvat niihin maskeista riippumatta ja muutenkin. Ei mullakaan mitään tutkimusta ole asiasta, mutta kuulostaa vaan omiin korviin ihan järjettömältä ajatukselta.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Taidanpa pian hilpaista baariin ja eikä siellä ole tarvinnut yksin olla viime kuukausina. En näe tarvetta muunlaiseen käyttäytymiseen maakunnassa, jossa on viime viikkoina todettu yhteensä kourallinen tartuntoja. Vaan onhan hienosti ihmiset peloteltu suunniltaan ja sen näkee ehkä parhaiten näistä suunnilleen ainoista yleisötapahtumista eli joukkuepeleistä. Harmi homma että noin iso osa on pois tolaltaan joko enemmän tai vähemmän. Ennustan todella synkkää vuosikymmentä mielenterveyspalveluiden näkökulmasta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tänään eka kertaa maski naamassa asiakkaan luo. Varsinaisen asian sain hoitaa ilman maskia, kun käytännössä puhuin kaksi tuntia pleksin takana, mutta sitten taas lähtiessä maski naamaan. Vähän outohan se oli, mutta sentään katu-uskottava kokomusta kangasmaski. Vituttaa lähinnä, kun painuu tuo parta sekaisin.

Ensi viikolla olisi vielä kaksi sovittua lähitapaamista, mutta sen jälkeen ei enää hirveästi ole muuta kuin etätapaamisia kalenterissa. Vähän perkelöi tämä mieltä, kun ihan fantsuja keissejä olisi päässyt hoitamaan. Jos nyt saisi hoitaa ensi viikon normaalisti, kiitos!
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Meinaat että maskia käyttävä ihminen ei sitten noudata turvavälejä ja pese / desinfioi käsiään ym. kun kuvittelee olevansa jotenkin suojattu maski naamassa. Ihan oikeasti nyt.

Tää nyt on pieni otanta, mut jos joku on tunkenut kaupassa tms. perseeseen kiinni, niin useasti tällä henkilöllä on ollut maski päässä. En sit tiedä johtuuko se siitä maskin tuomasta turvallisuuden tunteesta vai tunkisko ne muutenkin liian iholle - en oo kysellyt.

En nyt usko et kaikki unohtaa maski päässä hyvän käsihygienian + turvavälit, mut on siihen olemassa pieni vaara et kun sen maskin pistää naamaan, niin tuudittaudutaan siihen olotilaan et se suojaa kaikelta, etenkin kun media on tuonut maskeja niin paljon esille viime aikoina.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Meinaat että maskia käyttävä ihminen ei sitten noudata turvavälejä ja pese / desinfioi käsiään ym. kun kuvittelee olevansa jotenkin suojattu maski naamassa. Ihan oikeasti nyt.
Nimenomaan nämä maskipäät ovat aina iholla ne joilla ei ole maski pitävät ne normaalit välit joita oli ennen koronaakin.
Maski luo sen väärän turvallisuuden tunteen ja siihen kun lisätään se niiden täysin väärä käyttö niin ne ovat täysin turhia.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Nimenomaan nämä maskipäät ovat aina iholla ne joilla ei ole maski pitävät ne normaalit välit joita oli ennen koronaakin.
Maski luo sen väärän turvallisuuden tunteen ja siihen kun lisätään se niiden täysin väärä käyttö niin ne ovat täysin turhia.

Olihan ne upeita haastatteluja keväällä kun jengi palasi paniikissa Suomeen ties mistä Italiasta ja Espanjasta ja kauhea huoli oli lentokentällä kun kukaan ei pitänyt maskeja. Joku nohevampi toimittaja olisi voinut kysyä onkohan se turvallisuudentunne tausin kannalta sittenkään ihan hyvä asia ainakaan jos katsotaan puhtaasti lukuja.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Pahasti on logiikka hakusessa. Jos covid pääsee leviämään isosti nuorempaan väestöön, niin viiveellä saa osansa myös riskiryhmät. Bonuksena tulee kaikkien yritysten asiakkaiden aktiivisuuden väheneminen, koska pelko pitää kotona. Joten päämäärä on taudin pitäminen kurissa, ei jonkun riskiryhmän suojelu, jos asiaa halutaan peilata talouden kautta.

Keinoista voidaan olla montaa mieltä, mutta päämäärän tulee olla selkeä.
Viiveellä ehkä mutta se määrä ei ole lähelläkään sitä mitä nämä rajoitteet nyt aiheuttaa.
Tästä taudista tulee kuolleita mutta sen hintana ei saa olla toista sataa tuhatta uutta työntöntä jos se pelastettujen henkien määrä on jokunen sata.

Täysin eri juttu jos puhuttaisiin tuhansista kuolleista ja aktiiviväestöstä. Silloin rajoitukset olisivat perusteltuja nyt ne eivät ole.

Keinot nimenomaan eivät ole selkeitä tehdään jotain mitä keksitään ja mitään logiikkaa keinoissa ei ole.

Tämä sama on kerrottu useamman nimimerkin toimesta, useaan kertaan, lainaamallesi nimimerkille. En nyt muista tähän hätään onko ko. nimimerkki kommentoinut tätä kohtalaisen helposti ymmärrettävissä olevaa ihmisten käyttäytymisilmiötä ja sen vaikutuksia talouteen, mutta kiva olisi lukea nimimerkin arvio tästä. Pahoitteluni vinoilusta, jos on ottanut kantaa.
Tätä olen sinullekin koettanut selittää mitä enemmän rajoitteita on sitä enemmän ihmiset pelkäävät.
Kun liigapeleissä vaaditaan maskeja eivät ihmiset sinne mene, sama juttu kaikissa paikoissa missä maskeja vaaditaan ei sinne mennä.
Se ei ole turvallista ja sitten ne maskipäät paikoissa joissa ihmiset liikkuvat normaalisti tulevat iholle.
Kaikkien suojainten käyttöön liittyy pelko, ettei vaan jotain Satu jos niitä on pakko käyttää niin ihmiset lopettavat sen palvelun käyttämisen.

Mitä enemmän maskipakkoja sitä isompi taloudellinen kriisi ja sitä vähemmän rahaa hoitaa ihmisiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
mitä enemmän rajoitteita on sitä enemmän ihmiset pelkäävät.
Kun liigapeleissä vaaditaan maskeja eivät ihmiset sinne mene, sama juttu kaikissa paikoissa missä maskeja vaaditaan ei sinne mennä.

Tuskin. Sanoisin, että logiikkasi ei toimi. Päinvastoin, valtaenemmistö hyväksyy maskien käytön mm. kaupoissa ja julkisissa liikennevälineissä ja käyttää maskeja, syö ja liikkuu. Jos ihmiset eivät menisi paikkoihin, joissa suositellaan makseja, nehän olisivat tyhjiä. Näin ei todistettavasti ole.

Ei liigapelit ole poikkeus. Kokonaan toinen asia on, että ihmiset varmaan karsivat menoja, joita eivät pidä tärkeänä. Mutta ei se mistään maskisuosituksesta tai sen puutteesta johdu.

Ja mitä tulee rajoitteisiin, eivät ihmiset pelkää sitä enemmän, jos rajoitteet ovat perusteltuja ja ihmiset kokevat ne oikeiksi. Kyse on siis oikea-aikaisuudesta ja rajoitusten merkityksestä.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pidän kuitenkin todennäköisenä sitä, että tuonne 400/päivä -tahtiin ei mennä. Se alkaisi vaatia Vaasan kaltaisia superhypermegaviruslinko-ryppäitä useampiakin. Kun tuo pahin vaihe Vaasassa saadaan taittumaan, nähdään tartuntaluvussa todennäköisesti vihdoin käänne alaspäin.

Aika näyttää, miten käy.

Valitettavasti itse pidän erittäin todennäköisenä sitä, että JOS nykyistä kovempia rajoituksia ei tehdä, niin tartuntaluvut nousevat 400/päivä -tahtiin jo lokakuun lopulla, ja siitä nopeasti vielä korkeammalle. Se mikä nyt mahdollisesti voitetaan yökerhojen sulkemisella, hävitään hyvin helposti esim. sillä, että jotkut urheilujoukkueet tai ryhmäliikuntaporukat päätyvät viruslingoksi. Vaasan tilanne todennäköisesti saadaan rajoituksilla kuriin, mutta sitten ryöpsähtää taas jossain muualla. Lisäksi ollaan siirtymässä yhä kylmempään ja pimeämpään vuodenaikaan, mikä on viruksen leviämisen kannalta huomattavan iso tekijä. Samalla myös turnausväsymys on kasvussa: ihmiset eivät enää jaksa välittää viruksen leviämisestä ja kasvavista koronatartunta- ja kuolemaluvuista. Sama ilmiö on toki havaittavissa muuallakin Euroopassa ehkä vieläkin selvemmin.

Täällä palstalla, ja myös muualla verkon syövereissä oli keväällä vauhdissa koulukunta, jonka mukaan viruksen leviäminen piti tukahduttaa tiukoilla rajoituksilla ja voimakkailla keinoilla. Itse huomasin asettuvani keskustelussa muutamaan otteeseen vastustamaan tätä, lähinnä sillä perusteella että en pitänyt pitkäaikaista tukahdutusta mahdollisena ja lyhytaikaista kovin järkevänä. Olen ihmetellyt, mihin tämä tukahdutusporukka on nyt keskusteluista kadonnut...eikö nyt juuri olisi hyvä tehdä jyrkkiä tukahdutustoimenpiteitä, kun tartuntojen leviämisvauhti on kovempaa kuin missään vaiheessa aiemmin?

Nyt kesän jälkeen olen huomannut, että kun tämä toinen ääripää on lähes kokonaan kadonnut, olen itse joutunut keskusteluissa pitämään meteliä sen suhteen, että tilanne on menossa huolestuttavaksi, tai oikeastaan on jo sitä. Tietyllä tavalla tämä aletaan jo myöntää, mutta silti sekä täällä palstalla että (oikeisto)poliitikkojen toimesta kuuluu nykyisin paljon sellaisia kommentteja, että "talous ei kestä toista lockdownia". Samalla toivotaan että melko marginaalisilla toimilla, kuten maskipuljaamisella tai yökerhojen sulkemisella saataisiin epidemia talttumaan. Oma ennuste on, että ei saada, ja R-luku pysyy edelleen yli yhdessä.

Tälläkin kertaa toki olisin hyvin mielelläni väärässä pessimistissävytteisen ennusteeni kanssa ja jos epidemian huiput olisi nyt n. 250-300 tartunnan päivävauhdissa tavoitettu, niin olisin hyvin iloinen siitä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taidanpa pian hilpaista baariin ja eikä siellä ole tarvinnut yksin olla viime kuukausina. En näe tarvetta muunlaiseen käyttäytymiseen maakunnassa, jossa on viime viikkoina todettu yhteensä kourallinen tartuntoja. Vaan onhan hienosti ihmiset peloteltu suunniltaan ja sen näkee ehkä parhaiten näistä suunnilleen ainoista yleisötapahtumista eli joukkuepeleistä. Harmi homma että noin iso osa on pois tolaltaan joko enemmän tai vähemmän. Ennustan todella synkkää vuosikymmentä mielenterveyspalveluiden näkökulmasta.

Niin ehkä niitä tartuntoja on ollut niin vähän niiden "tolaltaan" olevien ihmisten käyttäytymisen vuoksi. Toi on aina hiukan kyseenalainen logiikka, että jos ongelmia ei ilmaannu niin varotoimenpiteet oli ylimitoitettuja. Ehkä ne olikin silloin juuri oikein mitoitettuja. Jos käyttää sateella sateenvarjoa ja pysyy kuivana, niin ei kai siitä voi päätellä että olisi pysynyt kuivana myös ilman sateenvarjoa.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Täällä palstalla, ja myös muualla verkon syövereissä oli keväällä vauhdissa koulukunta, jonka mukaan viruksen leviäminen piti tukahduttaa tiukoilla rajoituksilla ja voimakkailla keinoilla. Itse huomasin asettuvani keskustelussa muutamaan otteeseen vastustamaan tätä, lähinnä sillä perusteella että en pitänyt pitkäaikaista tukahdutusta mahdollisena ja lyhytaikaista kovin järkevänä. Olen ihmetellyt, mihin tämä tukahdutusporukka on nyt keskusteluista kadonnut...eikö nyt juuri olisi hyvä tehdä jyrkkiä tukahdutustoimenpiteitä, kun tartuntojen leviämisvauhti on kovempaa kuin missään vaiheessa aiemmin?

Nyt kesän jälkeen olen huomannut, että kun tämä toinen ääripää on lähes kokonaan kadonnut, olen itse joutunut keskusteluissa pitämään meteliä sen suhteen, että tilanne on menossa huolestuttavaksi, tai oikeastaan on jo sitä. Tietyllä tavalla tämä aletaan jo myöntää, mutta silti sekä täällä palstalla että (oikeisto)poliitikkojen toimesta kuuluu nykyisin paljon sellaisia kommentteja, että "talous ei kestä toista lockdownia". Samalla toivotaan että melko marginaalisilla toimilla, kuten maskipuljaamisella tai yökerhojen sulkemisella saataisiin epidemia talttumaan. Oma ennuste on, että ei saada, ja R-luku pysyy edelleen yli yhdessä.

Tälläkin kertaa toki olisin hyvin mielelläni väärässä pessimistissävytteisen ennusteeni kanssa ja jos epidemian huiput olisi nyt n. 250-300 tartunnan päivävauhdissa tavoitettu, niin olisin hyvin iloinen siitä.

Mielenkiintoista pohdintaa. Arvostan kovasti. Myönnän itse olleeni keväämmällä useastikin äänessä vaatien tiukempaa sitoutumista rajoituksiin. Tässä muutama henkilökohtainen mielipide miksi juuri tällä hetkellä koe tarvetta jakaa huoltani asiasta enempää:

- keväällä ei vielä tiedetty täysin taudin luonnetta. Kiinasta tulevat uutiset olivat mitä olivat alkuunsa ja kun tauti saapui Eurooppaan, tuntui hurjalta kuulla Italian koronalingoista ja -kuolemista. Samaan aikaan Ruotsi alkoi toteuttaa omaa ihmiskoettaan. Oli helppo vaatia, että virallinen Suomi ei saisi toistaa samoja virheitä. Jos keväällä tuntui toimenpiteet hitailta, niin nyt ollaan jokseenkin etukenossa lisäämässä rajoituksia, jolloin ei ole tarvetta isompaan keskusteluun.

- Tuntui, että THL oli Suomen Trump kommenteissaan. Kun yhtäkkiä olikin käsissä uhka, joka ei olekaan sotilaallisesti vastattavissa, THL:n annettiin antaa ensimmäiset asiantuntijakommentit. Niihin myös oli vaikea olla tarttumatta.

- Meillä on vieläkin suhteellisen vähän sairaalahoidossa ja tehohoitoa tarvitsevia potilaita. Vaikka trendi sairastuneiden kokonaismäärissä onkin huolestuttava, niin se ei vielä näy sairaaloissa.

- Mistä vielä pitäisi puhua ja vaahdota? Viimeiset kohta kymmenen kuukautta on joka tuutista tullut koronaan liittyviä juttuja, neuvoja ja ohjeita. Ei vaan aina jaksa.

Eiköhän odotukset ole kääntyneet siihen, että tuleeko sitä rokotetta vai ei. Ja jos tulee, niin milloin. Nyt ollaan siitä aikaisintaankin vielä noin 2-4 kuukauden päässä, että voi sanoa varmaksi mitään.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pahinta koko asiassa ei ole edes virus itse vaan meidän ihmisten tapa käsitellä sitä. Virus on vaarallinen lähinnä valmiiksi heikommille yksilöille eikä täten aiheuta suurta vaaraa enemmistölle ihmisistä. Silti ympäri maailmaa keksitään miljoonia menetelmiä rajoittaa tai muuttaa yhteiskuntaa, vaikka ne kaikki ovat loppuviimeksi hyödyttömiä. Maskien avulla ei tarvita sulkuja, mutta tartuntoja tulee siitä huolimatta, esimerkkeinä useat suuret eurooppalaisvaltiot. Sulkujen avulla ei tarvita maskeja, mutta yhteiskunta laihtuu ja kuihtuu vaarallisen paljon.

Sama se mitä me ihmiset yritämme tehdä, covid leviää siitä huolimatta. Ihmisissä ja nyky-yhteiskunnissa on aivan liian jäätävän paljon sotkua aiheuttavia tekijöitä, jotta virusta voitaisiin tukahduttaa ilman haittavaikutuksia. Nyt kärsii vuoronperään talous ja ihmisten mielenterveys, tällä hetkellä itse asiassa molemmat. Virus leviää silti yhä.

Meillä ei ole muuta kuin hävittävää. Me olemme luoneet covidista niin ison psyykkisen uhan, että kaadamme maailman niskaamme ilman oikeasti hyvää syytä. Vaikka tekisimme mitä, covid leviää silti. Vaikkemme tekisikään mitään, covid leviää silti.

Ihminen kaatuu nyt omaan mahdottomuuteensa. Ja minua risoo, inhottaa, harmittaa katsoa sitä voimattomana sivusta.

Tehkää nyt se hyvä rokote jo että etenemme parempaan.
Hyvin samanlaisia ajatuksia minullakin.

---------------------------------------------------

Oma johtopäätökseni kaikesta tästä on se, että Ruotsin linja on ollut kaiken aikaa se paras mahdollinen. Keväällä olin toista mieltä, mutta pystyn tunnustamaan olleeni väärässä.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oma johtopäätökseni kaikesta tästä on se, että Ruotsin linja on ollut kaiken aikaa se paras mahdollinen. Keväällä olin toista mieltä, mutta pystyn tunnustamaan olleeni väärässä.

Tosin Ruotsissa on jo pitkään ollut tiukemmat rajoitukset kuin Suomessa.

 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sama se mitä me ihmiset yritämme tehdä, covid leviää siitä huolimatta. Ihmisissä ja nyky-yhteiskunnissa on aivan liian jäätävän paljon sotkua aiheuttavia tekijöitä, jotta virusta voitaisiin tukahduttaa ilman haittavaikutuksia. Nyt kärsii vuoronperään talous ja ihmisten mielenterveys, tällä hetkellä itse asiassa molemmat. Virus leviää silti yhä.

Meillä ei ole muuta kuin hävittävää. Me olemme luoneet covidista niin ison psyykkisen uhan, että kaadamme maailman niskaamme ilman oikeasti hyvää syytä. Vaikka tekisimme mitä, covid leviää silti. Vaikkemme tekisikään mitään, covid leviää silti.
Mitenhän se infektio-opin emeritusprofessori Peltola keväällä sanoikaan, "Eivät nämä virukset paljon meitä ihmisiä kuuntele. Epidemiat tulevat ja menevät ajallaan". Peltola on koko ajan ollut vähän sitä mieltä, että käynnissä on maailmanlaajuinen hysteria, ja että loppujen lopuksi ihminen on aika voimaton kaiken tämän edessä. On asioita, jotka tulee hyväksyä vaikka kipeää tekee.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma johtopäätökseni kaikesta tästä on se, että Ruotsin linja on ollut kaiken aikaa se paras mahdollinen. Keväällä olin toista mieltä, mutta pystyn tunnustamaan olleeni väärässä.

Ihan mielenkiinnosta: miksi mielipiteesi on muuttunut? Minusta Ruotsin linja on ollut kaikkien tähän mennessä tapahtuneiden seurausten perusteella huomattavasti huonompi.

1. Ruotsissa tartuntoja on liki 10-kertaisesti ja kuolemia yli 15-kertaisesti. Tämä ei ole tuonut mitään laumasuojaa, vaan tauti jyllää taas kiihtyvällä voimalla.


2. Tämän hetken tietojen mukaan Suomi selvisi ensimmäisestä aallosta paremmin myös taloudellisesti: Suomen talous pyyhki Ruotsilla pöytää koronakeväänä - pääekonomisti kertoo, mistä se johtui

Tähän sellainen kommentti, että itse uskon molemmissa maissa vientiteollisuuden olevan viime kädessä se määräävin talouslukuihin vaikuttava tekijä, ja siksi kotimaan rajoitusten voimakkuus ei vaikuta asiaan kuin osittain. Jälkimmäisen osalta uskon voimakkaasti, että Suomen tiukka linja oli syynä siihen, että rajoituksista voitiin itse asiassa luopua verrattain nopeasti, ja kesällä päästiin jo lähelle normaalia.

3. Ruotsissa on jouduttu pitämään joissain asioissa jopa tiukempaa linjaa kuin Suomessa. Tähän on syynä mielestäni se, että päästivät taudin alussa niin pahasti leviämään, ettei sitä ole mahdollista saada aisoihin kuin tiukoilla toimilla.


Tuolta selviää mm. se, että Ruotsissa kokoontumisrajoitus on ollut kesästä alkaen 50 henkeä. Elokuvateatterit, teatterit ja kulttuuriala ylipäätään on todella suurissa vaikeuksissa. Yli 70-vuotiaiden suositus välttää kaikkia kontakteja on ollut voimassa myös todella pitkään.

Siellä siis on ollut se tilanne kaiken aikaa, minkä Suomi sai ensimmäisessä aallossa pidettyä vain lyhyenä tiukkojen toimien ansioista.

Loppukaneettina: En minä näe mitään hyvää tässä Ruotsin linjassa. Suomen linja keväällä oli kaikilla mittareilla huomattavasti parempi. Se oli itse asiassa niin hyvä, että nyt tunnutaan kiinnittävän huomiota enemmän hoidon sivuvaikutuksiin kuin siihen, mitä niillä vältettiin.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Itse näen että tämä Vaasan tilanne toimii hyvänä opetuksena meille. Nähdään mitä voi tapahtua jos liian huolimattomasti eletään. Mediassa on monesti ollut että meidän pitää oppia elämään taudin kanssa, ja just tämä uuden opettelu kuuluu siihen. Ei me voida olettaa että kaikki olisi heti kesän jälkeen ymmärtänyt missä mennään.

Vaasan testauspolitiikasta ollaan oltu todella hiljaa. Kun muualla Suomessa ilmeisesti pyritään testaamaan myös lieväoireisia, näin ei olla toimittu Vaasassa. Syy tähän on ettei Vaasan sairaalassa analysoida muita näytteitä kuin pikatestejä. Vaikka muualla saattaa tulla näitä yksittäisiä tapauksia, niin kokonaisuuden kannalta se on äärimmäisen tärkeää että ne saadaan pois. Vaasassa nämä yksittäiset tapaukset on jäänyt saamatta kiinni.

Hyvää viikonloppua kaikille korona ketjun seuraajille. Itse otan nyt ketjun seuraamisesta viikonloppu vapaata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös