F
Flonaldo
No jos jonkun väitteen esittää, kai sille jotain pohjaa olisi hyvä olla. Ei tarvitse olla mikään tieteellinen tutkimus, tietystikään.Jaa että todisteitako haluat?
No jos jonkun väitteen esittää, kai sille jotain pohjaa olisi hyvä olla. Ei tarvitse olla mikään tieteellinen tutkimus, tietystikään.Jaa että todisteitako haluat?
No jos jonkun väitteen esittää, kai sille jotain pohjaa olisi hyvä olla. Ei tarvitse olla mikään tieteellinen tutkimus, tietystikään.
Meinaat että maskia käyttävä ihminen ei sitten noudata turvavälejä ja pese / desinfioi käsiään ym. kun kuvittelee olevansa jotenkin suojattu maski naamassa. Ihan oikeasti nyt.Käytökseen voi vaikuttaa myös negatiivisesti jos uskoo maskin suojaan. Ollaan entistä varomattomampia.
Enneminkin niin, että ei välttämättä noudateta turvavälejä ja voidaan "turvallisin" mielin kokoontua vaikka semi jengillä pieneen tilaan. Meitä ihmisiä on moneksi, kuten olemme täällä Suomessakin päässeet toteamaan.Meinaat että maskia käyttävä ihminen ei sitten noudata turvavälejä ja pese / desinfioi käsiään ym. kun kuvittelee olevansa jotenkin suojattu maski naamassa. Ihan oikeasti nyt.
Melko kaukaa haettu ajatus. Kyllä kai ne ihmiset, jotka hakeutuvat pieniin tiloihin jengillä, hakeutuvat niihin maskeista riippumatta ja muutenkin. Ei mullakaan mitään tutkimusta ole asiasta, mutta kuulostaa vaan omiin korviin ihan järjettömältä ajatukselta.Enneminkin niin, että ei välttämättä noudateta turvavälejä ja voidaan "turvallisin" mielin kokoontua vaikka semi jengillä pieneen tilaan. Meitä ihmisiä on moneksi, kuten olemme täällä Suomessakin päässeet toteamaan.
Meinaat että maskia käyttävä ihminen ei sitten noudata turvavälejä ja pese / desinfioi käsiään ym. kun kuvittelee olevansa jotenkin suojattu maski naamassa. Ihan oikeasti nyt.
Nimenomaan nämä maskipäät ovat aina iholla ne joilla ei ole maski pitävät ne normaalit välit joita oli ennen koronaakin.Meinaat että maskia käyttävä ihminen ei sitten noudata turvavälejä ja pese / desinfioi käsiään ym. kun kuvittelee olevansa jotenkin suojattu maski naamassa. Ihan oikeasti nyt.
Nimenomaan nämä maskipäät ovat aina iholla ne joilla ei ole maski pitävät ne normaalit välit joita oli ennen koronaakin.
Maski luo sen väärän turvallisuuden tunteen ja siihen kun lisätään se niiden täysin väärä käyttö niin ne ovat täysin turhia.
Viiveellä ehkä mutta se määrä ei ole lähelläkään sitä mitä nämä rajoitteet nyt aiheuttaa.Pahasti on logiikka hakusessa. Jos covid pääsee leviämään isosti nuorempaan väestöön, niin viiveellä saa osansa myös riskiryhmät. Bonuksena tulee kaikkien yritysten asiakkaiden aktiivisuuden väheneminen, koska pelko pitää kotona. Joten päämäärä on taudin pitäminen kurissa, ei jonkun riskiryhmän suojelu, jos asiaa halutaan peilata talouden kautta.
Keinoista voidaan olla montaa mieltä, mutta päämäärän tulee olla selkeä.
Tätä olen sinullekin koettanut selittää mitä enemmän rajoitteita on sitä enemmän ihmiset pelkäävät.Tämä sama on kerrottu useamman nimimerkin toimesta, useaan kertaan, lainaamallesi nimimerkille. En nyt muista tähän hätään onko ko. nimimerkki kommentoinut tätä kohtalaisen helposti ymmärrettävissä olevaa ihmisten käyttäytymisilmiötä ja sen vaikutuksia talouteen, mutta kiva olisi lukea nimimerkin arvio tästä. Pahoitteluni vinoilusta, jos on ottanut kantaa.
mitä enemmän rajoitteita on sitä enemmän ihmiset pelkäävät.
Kun liigapeleissä vaaditaan maskeja eivät ihmiset sinne mene, sama juttu kaikissa paikoissa missä maskeja vaaditaan ei sinne mennä.
Pidän kuitenkin todennäköisenä sitä, että tuonne 400/päivä -tahtiin ei mennä. Se alkaisi vaatia Vaasan kaltaisia superhypermegaviruslinko-ryppäitä useampiakin. Kun tuo pahin vaihe Vaasassa saadaan taittumaan, nähdään tartuntaluvussa todennäköisesti vihdoin käänne alaspäin.
Aika näyttää, miten käy.
Taidanpa pian hilpaista baariin ja eikä siellä ole tarvinnut yksin olla viime kuukausina. En näe tarvetta muunlaiseen käyttäytymiseen maakunnassa, jossa on viime viikkoina todettu yhteensä kourallinen tartuntoja. Vaan onhan hienosti ihmiset peloteltu suunniltaan ja sen näkee ehkä parhaiten näistä suunnilleen ainoista yleisötapahtumista eli joukkuepeleistä. Harmi homma että noin iso osa on pois tolaltaan joko enemmän tai vähemmän. Ennustan todella synkkää vuosikymmentä mielenterveyspalveluiden näkökulmasta.
Täällä palstalla, ja myös muualla verkon syövereissä oli keväällä vauhdissa koulukunta, jonka mukaan viruksen leviäminen piti tukahduttaa tiukoilla rajoituksilla ja voimakkailla keinoilla. Itse huomasin asettuvani keskustelussa muutamaan otteeseen vastustamaan tätä, lähinnä sillä perusteella että en pitänyt pitkäaikaista tukahdutusta mahdollisena ja lyhytaikaista kovin järkevänä. Olen ihmetellyt, mihin tämä tukahdutusporukka on nyt keskusteluista kadonnut...eikö nyt juuri olisi hyvä tehdä jyrkkiä tukahdutustoimenpiteitä, kun tartuntojen leviämisvauhti on kovempaa kuin missään vaiheessa aiemmin?
Nyt kesän jälkeen olen huomannut, että kun tämä toinen ääripää on lähes kokonaan kadonnut, olen itse joutunut keskusteluissa pitämään meteliä sen suhteen, että tilanne on menossa huolestuttavaksi, tai oikeastaan on jo sitä. Tietyllä tavalla tämä aletaan jo myöntää, mutta silti sekä täällä palstalla että (oikeisto)poliitikkojen toimesta kuuluu nykyisin paljon sellaisia kommentteja, että "talous ei kestä toista lockdownia". Samalla toivotaan että melko marginaalisilla toimilla, kuten maskipuljaamisella tai yökerhojen sulkemisella saataisiin epidemia talttumaan. Oma ennuste on, että ei saada, ja R-luku pysyy edelleen yli yhdessä.
Tälläkin kertaa toki olisin hyvin mielelläni väärässä pessimistissävytteisen ennusteeni kanssa ja jos epidemian huiput olisi nyt n. 250-300 tartunnan päivävauhdissa tavoitettu, niin olisin hyvin iloinen siitä.
Hyvin samanlaisia ajatuksia minullakin.Pahinta koko asiassa ei ole edes virus itse vaan meidän ihmisten tapa käsitellä sitä. Virus on vaarallinen lähinnä valmiiksi heikommille yksilöille eikä täten aiheuta suurta vaaraa enemmistölle ihmisistä. Silti ympäri maailmaa keksitään miljoonia menetelmiä rajoittaa tai muuttaa yhteiskuntaa, vaikka ne kaikki ovat loppuviimeksi hyödyttömiä. Maskien avulla ei tarvita sulkuja, mutta tartuntoja tulee siitä huolimatta, esimerkkeinä useat suuret eurooppalaisvaltiot. Sulkujen avulla ei tarvita maskeja, mutta yhteiskunta laihtuu ja kuihtuu vaarallisen paljon.
Sama se mitä me ihmiset yritämme tehdä, covid leviää siitä huolimatta. Ihmisissä ja nyky-yhteiskunnissa on aivan liian jäätävän paljon sotkua aiheuttavia tekijöitä, jotta virusta voitaisiin tukahduttaa ilman haittavaikutuksia. Nyt kärsii vuoronperään talous ja ihmisten mielenterveys, tällä hetkellä itse asiassa molemmat. Virus leviää silti yhä.
Meillä ei ole muuta kuin hävittävää. Me olemme luoneet covidista niin ison psyykkisen uhan, että kaadamme maailman niskaamme ilman oikeasti hyvää syytä. Vaikka tekisimme mitä, covid leviää silti. Vaikkemme tekisikään mitään, covid leviää silti.
Ihminen kaatuu nyt omaan mahdottomuuteensa. Ja minua risoo, inhottaa, harmittaa katsoa sitä voimattomana sivusta.
Tehkää nyt se hyvä rokote jo että etenemme parempaan.
Oma johtopäätökseni kaikesta tästä on se, että Ruotsin linja on ollut kaiken aikaa se paras mahdollinen. Keväällä olin toista mieltä, mutta pystyn tunnustamaan olleeni väärässä.
Mitenhän se infektio-opin emeritusprofessori Peltola keväällä sanoikaan, "Eivät nämä virukset paljon meitä ihmisiä kuuntele. Epidemiat tulevat ja menevät ajallaan". Peltola on koko ajan ollut vähän sitä mieltä, että käynnissä on maailmanlaajuinen hysteria, ja että loppujen lopuksi ihminen on aika voimaton kaiken tämän edessä. On asioita, jotka tulee hyväksyä vaikka kipeää tekee.Sama se mitä me ihmiset yritämme tehdä, covid leviää siitä huolimatta. Ihmisissä ja nyky-yhteiskunnissa on aivan liian jäätävän paljon sotkua aiheuttavia tekijöitä, jotta virusta voitaisiin tukahduttaa ilman haittavaikutuksia. Nyt kärsii vuoronperään talous ja ihmisten mielenterveys, tällä hetkellä itse asiassa molemmat. Virus leviää silti yhä.
Meillä ei ole muuta kuin hävittävää. Me olemme luoneet covidista niin ison psyykkisen uhan, että kaadamme maailman niskaamme ilman oikeasti hyvää syytä. Vaikka tekisimme mitä, covid leviää silti. Vaikkemme tekisikään mitään, covid leviää silti.
Oma johtopäätökseni kaikesta tästä on se, että Ruotsin linja on ollut kaiken aikaa se paras mahdollinen. Keväällä olin toista mieltä, mutta pystyn tunnustamaan olleeni väärässä.
10% saa pidempiaikaista haittaa jälkitautien muodossa, laske ne kanssa mukaan.Viiveellä ehkä mutta se määrä ei ole lähelläkään sitä mitä nämä rajoitteet nyt aiheuttaa.
Tästä taudista tulee kuolleita mutta sen hintana ei saa olla toista sataa tuhatta uutta työntöntä jos se pelastettujen henkien määrä on jokunen sata.