Mä en oo vielä oikein varma mitä mieltä mahdollisesta maskipakosta pitäisi olla. Jos siitä on jotain hyötyä, niin miksi ei? Jos siitä on enemmän haittaa kun hyötyä, eikai sitä suositeltaisi? Myöskään tosta maskin "likaantumisesta" en oikein saa koppia, miksi se likaantuisi mistään muualta kuin omasta räästä sieltä sisäpuolelta ja mitä haittaa siitä on? Yhdistettynä turvaväleihin ja käsihygieniaan, noin nopeella miettimisellä ja maalaisjärjellä maskin käyttö vaikuttaisi ihan järkevältä, jos siis "pakko" on ihmisten ilmoilla olla? Ja eikö tässä oo taas vähän sama kun rokotteissa, eli toimii vain jos kriittinen massa on messissä?
Kolme viikkoa olin juuri maskipakotettuna, eikä siihen tällainen tavallinen tonttu kyllä parin päivän totuttelun jälkeen enää sen kummemmin kiinnitä huomiota. Siis kaikissa julkisissa sisätiloissa oli maskipakko, kuten myös tiheämmin kansoitetuilla kaupunkialueilla. Vähän sama tuo mulle oli, kun lakki otetaan sisällä pois päästä, niin tuolla painettiin maski naamaan, ellei se jo ollut. Toki samaa maskia tuli käytettyä reilusti optimia pidempiä pätkiä, mutta so not. Eihän se maski itseä suojaa mutta estänee se ne pärskeet esim. jutellessa, ehkä?
Monesti muuten tuli talsittua ylhäisessä yksinäisyydessäkin vahingossa maski naamalla, kun ei sitä eestaas kauheasti jaksa veivata jostain baarista lähtiessä. Käsidesiä handuihin kun koskettelee maskia - ja sitä käsidesiä tosiaan oli ihan joka paikassa, mennessä ja tulessa. Junassa ja lentokoneessa ne muutamat tunnit maski päässä menee ihan kevyesti, varmaan jossain 6h tienoilla alkaa varmaan ahdistaa jos ei oo tottunut. Varmaan jotain hengitysreeniä pitäisi järjestää, jos liikaa tuottaa ongelmia.
Jaa niin juu, ei muuten tullut koronaa, tulokset tuli tänään. En siis pääse otsikoihin kun lähden tästä linkoamaan viiruksia. Mut eihän muhun tartu ees postimerkki!