Itse kaipaisin vain edelleenkin jotakin tutkimusta siitä, vähentävätkö maskit oikeasti tartuntoja. Nythän kaikki olemassa olevat tutkimukset käsittääkseni ovat käsitelleet sitä, suojaako maski käyttäjäänsä ja käyttäjän kanssa lähietäisyydellä olevia henkilöitä. Aivan samalla tavalla neljän metrin turvaväli suojaa "käyttäjäänsä" kahden metrin turvaväliä paremmin, mutta auttaako se käytännön tasolla vähentämään yhtään tartuntaa? Bonuksena sitten nämä jo moneen kertaan esiin tuodut oikeaoppisen käytön ongelmat sekä virheellisen turvallisuudentunteen tuoma riski.
Pitää sanoa, että minulle nuo eivät kyllä virheellistä turvallisuudentunnetta luo. Ennemminkin jonkinlaisen indikaation siitä, että poikkeukselliset ajat ovat edelleen käsillä. Kyseessä tietenkin vain oma mielipide.
Niinkuin varmaan tähän ketjuun kirjoittamieni viestien kautta on käynyt selväksikin, en tosiaankaan ole mikään koronapanikoija. Mutta olen sen kannalla, että järkeviä toimenpiteitä viruksen patoamiseksi kannattaa tehdä, ja mielestäni tämä maskijuttu on lopulta kuitenkin aika low hanging fruit, josta henkilökohtaisella tasolla selviää aika helposti.
Mitä tulee nimim.
@Vinyl esiinnostamaan kommenttiin, niin kivempaa ja kätevämpää on toki ilman maskia. Eli sitten kun tästä covidista on päästy eroon, niin toivon mukaan etäisyyksien kunnioittaminen ja parantunut käsihygienia normaalissa elämässä säilyy, sekä se, ettei nyt flunssaisena mentäisi töihin, baariin, lätkämatsiin tai festareille. Näin voidaan vähentää jatkosssa kausittaisten tautien leviämistä paremmin, kuin ennen. Maskit voi sitten heivata nurkkaan ja kaivaa esiin siinä ikävässä tapauksessa, että joku toinen hankalampi pöpö lähtisi leviämään.