Maskit ja maskipakko. Kovasti jakaa ihmisiä tämä, on mielipidettä puolesta ja vastaan. Ei pelkästään Suomessa, vaan kokemusten perusteella vähän kaikkialla. Lentoyhtiöt ja lentokentät lienee niitä, jotka ovat maskipakon / vahvan suosituksen niiden käytöstä ottaneet aika poikkeuksetta käyttöön. Käytännössä näidenkin noudattaminen on aika vaihtelevaa. Tässä taannoin lensin erään yhtiön koneella, jossa oli maskipakko. Istuin koneen keskivaiheilla ja omalta paikaltani bongasin 7 henkilöä, jotka ottivat maskin pois heti koneeseen saapumisen jälkeen. Koneen henkilökunta ei reagoinut mitenkään. Mitään yhdistävää tekijää näillä maskittomilla ei ollut. Tai no, viisi näistä puhui venäjää ja sitten oli yksi turkulainen jääkiekkoilija sekä sen tyttöystävä. Aika lailla ihmiset näitä "kapinallisia" mulkoili, mutta kukaan ei siis sanonut yhtään mitään. Sitten toisella, samaisen lentoyhtiön lennolla henkilöstö oli todella tiukkana. Yksi nainen yritti istuskella ilman maskia, lentoemäntä meni samoin tein sen luokse ja ripitti jotakin sormi pystyssä. Maski ilmestyi sen jälkeen melko nopsaan naisen naamalle.
Tiedä sitten, onko noista hyötyä vai ei. Pidän niitä, jos käsketään/toivotaan ja se siitä. Eipä tuo nyt niin iso vaiva ole. Mulla on käytössä näitä kertakäyttöisiä suu- ja nenäsuojuksia. Menee sen pari tuntia aina yhdellä aika kivuttomasti.
Samaa se näyttää olevan ihmisten suhtautuminen koko koronaan. Osa pelkää ilmiselvästi ja osa ei piittaa paskaakaan. Ja sitten on siltä väliltä. Se taitaa olla se suuri enemmistö, luulisin. Ollaan varovaisia, mutta ei pelätä.
Sitä turnausväsymystä koko hommaan näkyy myös. Juttelin tuossa yhden tutun tarjoilijan kanssa maassa, jossa ravintoloiden jne julkisten tilojen työntekijöillä on maskipakko. Osa piti niin, että oli nokka näkyvissä, osalla roikkui kaulalla ja osa piti ihan oikeaoppisesti. Tämä tuttu tarjoilija ei maskia pitänyt lainkaan, sanoi mulle että sakottakoon poliisi, aivan sama. Aikoi sanoa poliiseille jos ratsaavat, että tule itse pitämään tuollaista rättiä naamalla yli 30 asteen helteessä 12 tuntia putkeen. Ymmärrettävä näkökulma tuokin. Toisaalta tämä samainen tarjoilija kertoi myös, että koko virus on ihmisen aikaansaannosta ja osa jotakin salaliittoa. Tässä kohtaa puhe meni niin nopeaksi, että en saanut enää kunnolla selvää. Bill Gates, Soros ja Israel ainakin siinä vilahteli. Nyökyttelin vaan kohteliaasti vuodatuksen loppuun saakka.
Jännä juttu koko virus. Tästä kun ei kukaan oikeastaan tiedä juuri mitään (vielä) ja siksi tuo ennustaminenkin on aika hankalaa. Tuskin kukaan tietää varmasti, miten tässä käy ennen sitä toimivan rokotteen saamista. Ja saadaanko täysin toimivaa, sekin on auki. Toivotaan, että saadaan.
Jos veikata pitää, niin veikataan sitten niin, että kyllä se Suomessakin vielä ns. läsähtää tuulettimeen, tässä on vaan ns. taidepaussi menollaan. Ainoana perusteluna se, mitä Veikko Huovinenkin usein käytti, eli että ihminen on niin saatanan typerä olio. Toivottavasti olen tässä väärässä, vaikkakin pidän omaa perusteluani parempana kuin mitä THL:n tyyppien omat ovat, heh heh.