TrafficIsland
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- TPS
Joo ja onhan noita eri sairauksiakin olemassa joissa tuo oirelista menee aika kirjavaksi esim. jos minä Fibromyargiaa sairastavana ottaisin ylös kaikki viikon aikana eri oireet ihan kirjaimillisesti niin kerkeisi muuta kun kokoajan kirjoittaa. Ymmärtää kyllä tätä tyyppiä suhteellisen hyvin jos media kokoajan aivopesee koronalla että itsestäkin helposti alkaa tuntua että se on ja lääkärin monesti on helpointa mennä helpoimman kaavan kautta kun alkaa selvittää oikeaa syytä jos potilas uskoo diagnoosiin.
Meinasin jo aiemmin kirjoittaa viestin siitä, että itselleni kyseisen henkilön oirekuvauksesta olisi tullut enemmänkin mieleen juuri fibromyalgia, borrelioosi, pitkäaikainen homealtistuminen tai vaikkapa jokin niskan alueen häiriö, joka säteilee koko kroppaan. Juuri koronaan tuo kirjava oirekuvaus ei mielestäni viittaa kovinkaan vahvasti, vaikka hän itse tuntuu olevan 100% varma siitä, negatiivisista testeistä huolimatta. Toki vääriä negatiivisia testituloksia voi tulla, mutta käsittääkseni mitä vakavampi tapaus, sitä suuremmalla todennäköisyydellä pitäisi niitä vasta-aineita alkaa näkyä. En ulkopuolisena menisi niin pitkälle että sanoisin ko. henkilöä luulosairaaksi, mutta varmasti psyykkinen puoli jollain tavalla tässäkin kietoutuu kokonaisuuteen.
Olen samoilla linjoilla @Sistis kanssa siitä, että näihin yksittäistapauksiin on todella vaikea yleensä ottaa mitään kantaa, ja eihän tästäkään voi olla varma, etteikö JS olisi koronaa sairastanut. Voi olla, tai sitten ei ole. Ongelmallista tämän henkilön tapauksessa on se, että hän on alkanut esiintyä jonkinlaisena pitkäaikaissairaiden koronapotilaiden esikuvana, vaikka diagnoosia ei positiivisen testituloksen muodossa ole tullut. Tällainen toiminta voi olla haitallista siinä mielessä, että minkä tahansa epämääräisen oirekuvan kanssa voidaan alkaa laajemmaltikin kuvittelemaan, että taustalla olisi korona.
Koronan pitkäaikaisvaikutuksista tarvitaan ehdottomasti mahdollisimman paljon lisätietoa, mutta vahvistamattomien tapauksien kautta ei tätä asiaa ole mielestäni järkevää lähestyä.