Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 200 167
  • 81 140

Sherlock

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sinulle sama. Ei ole vääriä positiivisia olemassakaan ellei näyte kontaminoidu. Vääriä negatiivisia voi olla.

WHO on kanssasi eri mieltä: "Antibody detection tests targeting COVID-19 may also cross-react with other pathogens, including other human coronaviruses.7,15,16 and give false-positive results."

Mutta joo, tuo muiden mainitsema THL:n tuplatestaus nostanee tarkkuutta huomattavasti.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen kotoisin pienestä kunnasta jonka asukasluku moninkertaistuu mökkiläisten ansiosta kesäisin. Olen kuullut, että kun rajoituksia tehtiin ja uusimaa laitettiin kiinni, on mökkiläisiä tullut jo aika paljon mökeilleen. On myös todettu, että kunnassa on koronaa. Sitä en tiedä onko se tullut Uudeltamaalta vai mistä, mutta minua ainakin vituttaa tieto että kunnassa on ylimääräistä porukkaa ketä on ohjeistettu pysymään muualla.

Isossa kuvassa tämä ei varmasti vaikuta mihinkään, mutta henkilökohtaisesti kyllä vituttaa jos välinpitämättömät ihmiset ovat sinne sitä koronaa vieneet.
Niin, tässähän on kaksi pointtia. Toinen on se, että nämä vierailevat mökkiläiset levittävät koronaa. Toisaalta, jos teillä jo on sitä, eipä sillä niin suurta väliä enää. Toinen pointti on se, että tulevatko mökkiläiset kolmepaikkaiselle terveysasemallenne viemään paikat alkuasukkailta. Itse en ymmärrä miksi veisivät. @Dennis tuossa maalaili, että tauti saattaisi yllättää, mutta kyllä normaalijärjellä varustettu henkilö huomaa milloin on tulossa sairaaksi. Kyllähän kai pahempaankin taudinkuvaan kuuluu, että ensin ollaan vähän kipeitä, sitten helpottaa ja sitten iskee pahin vaihe, jos iskee. En edes ymmärrä miksi joku stadilainen edes suostuisi jäämään johonkin korpeen hoitoon, kun kotikunnassa on maan johtava sairaala.

Edelleen olen sitä mieltä, että jos käyn kaupassa stadissa, ajan suoraan mökille, niin sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään, jos osaan palata himaan mahdollisten oireiden ilmetessä. Ei tarvii edes tankata jos lähtee täydellä tankilla liikkeelle.

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Alkaa jo kyllästyttämään koko keissi. Kokoajan odotellaan milloin räjähtää käsiin mutta aika pientä settiä tää edelleen on suomessa. Eiköhän tälläisenä tule jatkumaankin.

Henkisesti alan jo valmistautumaan siihen että tilanne alkaa menemään normaalia kohti ja tästä hulluudesta päästään eroon.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Edelleen olen sitä mieltä, että jos käyn kaupassa stadissa, ajan suoraan mökille, niin sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään, jos osaan palata himaan mahdollisten oireiden ilmetessä. Ei tarvii edes tankata jos lähtee täydellä tankilla liikkeelle.
Niin, olisihan kaikki paremmin, jos ihmiset aina käyttäytyisivät täydellisesti. Kaikki huolehtisivat käsihygieniasta, yskisivät hihoihin, käyttäisivät maskeja oikein kuin ammattilaiset jne. Varmasti silloin voisi ihmiset käydä mökillä ongelmitta ja muitakin rajoituksia höllätä. Se vaan kun ihmiset keskimäärin eivät täydellisesti seuraa ohjeita, etenkään ilman pakotusta. Hyvänä esimerkkinä lääkärin määrämät lääkehoidot vakavissakin tilanteissa kuten sydänkohtauksen jälkeen. Näistä n. 1/3 toteutuu hyvin, 1/3 ottaa lääkkeet miten sattuu ja 1/3 lopettaa lääkitykset omin toimin. Yritä siinä sitten uskoa, että porukka pystyy laajamittaisesti käyttäytymään omatoimisesti järkevästi poikkeavassa tartuntatautitilanteessa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Eipä ole. Toinkin esille ne muut. Tai me muut. Muistaakseni tilastollisia todennäköisyyksiä hallitsevana et voi antaa kaikkien osalta 100 prosenttia sille, että mitään ei tapahdu. Eihän kyse ole vain sinun matkastasi stadista mökille ja takaisin. Pienistä paikkakunnista pelkästään Paraisilla ja Mäntyharjulla on vajaat 15 000 mökkiä. Kun pieni osakin sinne menijöistä lähtee liikkeelle, aina sattuu ja tapahtuu.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Totta kai riippuu testistä joka tehdään. Nyt oli puhe vasta-ainetestistä, joten annoin siihen liittyviä lukuja, eli 95 %. En tiedä onko Suomessa käytössä olevalla vasta-ainetestillä sama, mutta lienee samaa suuruusluokkaa. Testien tarkkuudet ja herkkyydet toki määritetään tarkasti ennen käyttöönottoa, koska muuten testituloksia väestötasolla ei pystytä järkevästi tulkitsemaan. Tiedämme (tai siis testilaboratoriot tietävät) tarkasti mikä on testin tarkkuus ja herkkyys.

Ilmeisesti sinä viittaat myös PCR-testiin, josta tässä keskustelussa ei alunperin ollut kyse. On totta, että se on testimenetelmänä lähtökohtaisesti varsin tarkka eli vääriä positiivisia tulee vähemmän kuin vasta-ainetestissä. Tästä en ole kanssasi eri mieltä, hämmennyin vain kun tämä huomio ei niinkään liittynyt vasta-ainetesteihin, etkä tuonut kovin selvästi esiin puhuvasi PCR-testistä.
Minä en avannut sitä linkkiä kun ei ollut kuin "tässä" olikin Hesarin asialliseen juttuun. Täällä on pyörinyt jo aiemmin iltapäivälehtien täysin virheellisesti kirjoitettu juttu missä oli sekoitettu kaikki luvut keskenään yhdeksi prosenttiluvuksi. Lisäksi samaa väitettä on näkynyt ihan perus koronatesteistäkin, siksi halusin sen mainita. THL hän testaa nimen omaan noi pikatestit vielä erikseen tuon väärä vasta-aine mahdollisuuden takia ja silti sanoo, että sekään ei meinaa immuniteettiä.

Eli tässä vaiheessa voidaan todeta väärien positiivisten mahdollisuuden olevan käytännössä olemattoman pieni.

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En kannata Uudenmaan eristämistä. Koitin jopa kertoa, että eristämisen jatkaminen ei pohjaudu tarpeeseen tai lakiin. Kerroin sen jälkeen, että mökkitapaturmat kuormittavat paikallista terveydenhoitoa. Niissä kunnissa, joissa on esimerkiksi ennestään koronakuormitusta, lisäkuormaa ei mökkiläisten osalta toivota.
Päivystyspoliklinikathan ovat olleet viime viikkoina joutokäynnillä ympäri maata, kun tapaturmia ei satu ihmisten möllöttäessä kodeissaan eivätkä hoitoa tarvitsevatkaan ole viitsineet lähteä terveydenhoitoa "turhaan" kuormittamaan. Kiireettömiä aikoja varanneille potilaille sitten soitellaan, että pääsisivätkö tulemaan jo aiemmin, kun ei meillä ole täällä muuten mitään tekemistä. Tässä tilanteessa tämä mökkitapaturmien kuormittavuus tuskin katkaisee kamelin selkää.

Tähän skenaarioon vähän aihetta sivuten, en tiedä onko täällä ollut aiemmin keskustelua, mutta ambulanssi täytyy epäillyn koronatartuntapotilaan jäljiltä desinfioida kokonaan. Tämä tuottaa aika paljon työtä ja lanssi on poissa käytöstä tuon puhdistuksen ajan. Jossain oli juttua, että tämän takia jos mitenkään potilaan voinnin kannalta mahdollista niin sairaalaan suositellaan tulevan muualla kulkupelillä ja vain todellisessa hengenhädässä ambulanssin kanssa.
Niin, suositus taitaa olla tulla taksilla tai kaverin kyydillä. Taksia tai kaverin autoa, kun ei "tarvitse" desinfioida.

Tämä riippuu testistä mikä tehdään, mutta toi 95% on ymmärretty tässä väärin. Jotkin testit voivat antaa noin 1% verran vääriä positiivisia. Toki se on iso määrä sekin, mutta noiden testien tekomäärät on todella pieniä edelleen joten totuutta emme vielä tiedä. Tuota 5% vaan huudellaan myös väärien positiivisten osalta, vaikka se ei pidä paikkaansa. Näytteessä pitää aina olla jotain merkkejä eli siellä pitää olla jotain, että se voi antaa väärän positiivisen. Vasta-aineissa se toki voi olla mahdollista, itse viruksen osalta ei pitäisi olla ja sekin prosentti on huomattavasti pienempi kuin tuo 5%.

Tässä tämän aiheen esiin nostaneessa Hesarin artikkelin esimerkissä ainakin on nimenomaan niin päin, että testi antaa suhteessa enemmän vääriä positiivisia kuin vääriä negatiivisia tuloksia.

"Erään markkinoilla olevan testin herkkyys on 97,4 prosenttia, eli se tunnistaa oikein 97,4 prosenttia ihmisistä, joilla on koronaviruksen vasta-aineita. Saman testin tarkkuus on 96,2 prosenttia, eli se tunnistaa oikein 96,2 prosenttia niistä, joilla ei ole vasta-aineita."

Noilla luvuilla vääriä positiivisia tulisi siis 3,8 % jos otoksessa ei oikeasti olisi lainkaan positiivisia tapauksia.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tästä laittoi Hesarikin pohdintaa. Koronavirus | ”Ei tässä hyvin käy” – Suomalaiset festivaalien järjestäjät varautuvat jo pahimpaan, mutta tapahtumia ei peruta ennen kuin päättäjät sanovat ratkaisevat sanat

"TILANTEEN vaikeuden myöntävät myös Suomen isoimpien festareiden järjestäjät. Ruisrockin promoottorin Mikko Niemelän mukaan tilanne on kimurantti ja suorastaan ristiriitainen.

”Maalaisjärki sanoo yhtä, mutta tämänhetkiset rajoitukset ja määräykset toista. Tällä hetkellä lähinnä odottelemme ja olemme käymistilassa.”"

Tägätään @-pasi- tähän myös... Itse pidän täysin mahdottomana sitä että Juhannuksena järjestetään mitään festareita jonne kokoontuisi kymmeniätuhansia ihmisiä.
Jopa koko kesän festarit alkaa oleen "taputeltu"? Siellä on kuitenkin tosi iso riski että tauti leviäisi ns. Räjähdysmäisesti....

Kesältähän on taidettu perua jo Jukolan viestikin? Nesterallin kohtalo on vielä auki ja taitaa olla Kymi Gp:kin liipaisemella? Kunkkarit myös peruttu?

Kyllähän siihen pitää oikeasti "valmistautua" että tämä kesä alkaa isojen yleisötapahtumien osalta oleen paketissa jo huhtikuussa?

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Minä en avannut sitä linkkiä kun ei ollut kuin "tässä" olikin Hesarin asialliseen juttuun. Täällä on pyörinyt jo aiemmin iltapäivälehtien täysin virheellisesti kirjoitettu juttu missä oli sekoitettu kaikki luvut keskenään yhdeksi prosenttiluvuksi. Lisäksi samaa väitettä on näkynyt ihan perus koronatesteistäkin, siksi halusin sen mainita. THL hän testaa nimen omaan noi pikatestit vielä erikseen tuon väärä vasta-aine mahdollisuuden takia ja silti sanoo, että sekään ei meinaa immuniteettiä.

Eli tässä vaiheessa voidaan todeta väärien positiivisten mahdollisuuden olevan käytännössä olemattoman pieni.
Eli siis vastasit tietämättä mistä testistä oli kyse? Tämä selittää sekaannuksen. Olen myös samaa mieltä siitä, että tässä nimenomaisessa THL:n tutkimuksessa, jossa on käytetty positiivisten vasta-ainetestien varmistamiseen erityistekniikkaa, ovat testitulokset todennäköisesti varsin tarkkoja (eli vähän vääriä positiivisia). Tästä kirjoitinkin jo viestissä #13 869.

Vääriä positiivisia noista vasta-ainetesteistä tulee massatestauksissa kuitenkin varsin paljon, siitä et mihinkään pääse. Isommissa testauksissa kun ei ilmeisesti ole mahdollista THL:n tarkistaa positiivisia näytteitä. Tämän takia vasta-ainetestejä ei varmaankaan isommin oteta pitkään aikaan käyttöön, paitsi tutkimustarkoituksissa.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Päivystyspoliklinikathan ovat olleet viime viikkoina joutokäynnillä ympäri maata, kun tapaturmia ei satu ihmisten möllöttäessä kodeissaan eivätkä hoitoa tarvitsevatkaan ole viitsineet lähteä terveydenhoitoa "turhaan" kuormittamaan. Kiireettömiä aikoja varanneille potilaille sitten soitellaan, että pääsisivätkö tulemaan jo aiemmin, kun ei meillä ole täällä muuten mitään tekemistä. Tässä tilanteessa tämä mökkitapaturmien kuormittavuus tuskin katkaisee kamelin selkää.

Itse en ainkaan usko "kamelin selän" katkeamiseen. Mutta eihän se ole tavoitteena ja mielestäni hyvä uskoa joskus pikkukuntien terveydenhoidon väkeä ja kuntien johtoa. Jos hallitus ja asiantuntijat ovat jotenkin sellaisia, että niitä ei voi uskoa.

Sitten toki menee vaikeaksi, jos ei voi uskoa asiantuntijoita, hallitusta, mökkikuntien kantansa ilmaisseita terveysviranomaisia ja kuntien johtoa. Viestihän on, että ei mökeille vielä eikä muutenkaan ylimääräistä liikkumista.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Totta virkot. Tuplatestauksella luulisi pääsevän ainakin kohtalaisen lähelle 100 % varmuutta. 6/443 ei silti vielä kovin huikeita lukuja ole, joten vaikea tästä kovin radikaaleja johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen vielä tehdä.
eikö kannattaisi lukea se juttu. Viimeisin eli uusin testierä oli 140 eli tulos oli 5/140 ja se antaa tuon 3,4% satunnaisesti valituista näytteistä eli suhteessa tunnettuihin (luokkaa 0,6% kansalaisista) tapauksiin moninkertaisen määrän. Tarkemmin sanottuna noin 6 kertaa enemmän.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Minulle ei ole lieemmin näkemystä tuohon eristyksen lopettamiseen mutta tuo THL:n ja hallituksen touhu vaikuttaa kohtuullisen aloituksen jälkeen päivä päivältä enenevissä määrin juuri niin sekavalta kun hallituskombon toiminnasta voi olettaakiin.
Tehdään näin, eikun eipäs tehdäänpäs näin, eikun ei tehdä näinkään vaan tehdäänpäs sittenkin niin.
Sitten on jotain Krista Kiuruja laukomassa ummet ja lammet kun pastori saarnatornistaan. Ja kohta huutaa kansa kuorossa, että mikään äsken kerrottu ei pidä paikkaansa. Mieleen tulee tiedotustilaisuus jossa kertoi että kaikille järjestetään testaus, kun just lankomiehen vaimo edellisenä iltana kertoi että Kuusamosta ei ollut mitään saumaa päästä testiin vaikka on vanhusten hoidossa töissä. Sekin meni poliittisesti "lähtökohtaisesti Suomessa täytyy olla mahdollista, plää plää" kun vastasi maaseudun tulevaisuuden toimittajan suoraan kysymykseen onko kaikki tasavertaisessa asemassa sen suhteen miten testattavaksi pääsee.
Ensin ei ole järkeä kangas suojauksesta ja sitten on tai sitten ei ehkä olekaan.
Suljetaan Uusimaa ja samassa muun Suomen sairaalahoidettavien määrä alkaa pudota, no avataanpa se sittenkin ja tällä liikkeellä saatiin täysi kolmen viikon turha suljettu ajanjakso.
Ei siinä mitään, nyt alkaa vaan vituttaa koko edestakaisin soutaminen ja huopaaminen. Etiäpäin sano mummo lumessa.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eli siis vastasit tietämättä mistä testistä oli kyse? Tämä selittää sekaannuksen. Olen myös samaa mieltä siitä, että tässä nimenomaisessa THL:n tutkimuksessa, jossa on käytetty positiivisten vasta-ainetestien varmistamiseen erityistekniikkaa, ovat testitulokset todennäköisesti varsin tarkkoja (eli vähän vääriä positiivisia). Tästä kirjoitinkin jo viestissä #13 869.

Vääriä positiivisia noista vasta-ainetesteistä tulee massatestauksissa kuitenkin varsin paljon, siitä et mihinkään pääse. Isommissa testauksissa kun ei ilmeisesti ole mahdollista THL:n tarkistaa positiivisia näytteitä. Tämän takia vasta-ainetestejä ei varmaankaan isommin oteta pitkään aikaan käyttöön, paitsi tutkimustarkoituksissa.
Ei minä vastasin kyllä siihen missä oli se THLn testilinkki ja siitä alkanut keskustelu. Ja kuten sanoin tuolla tavalla ilman kontaminoitumista pitäisi luotettavuuden olla todella kovalla tasolla. Nyt vain porukka sitten yhdisteli noita pikatestien lukuja ristiin ja alkoi verrata niitä THL:n lukuihin.

Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Bullshittiä. Katolta pudonneet ja kiukaaseen kaatuneet eivät ole merkitsevä tekijä taudin leviämisessä.
Oireeton kantaja loukkaantuu mäkillä ja menee hakemaan lähiseudun terveyskeksuksesta tai sairaalasta apua altistaen samalla kyseisessä paikassa olevat muut ihmiset. toki se oireeton kantaja voi olla paikallinen tai muualta Suomesta seudulle tullut.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ei minä vastasin kyllä siihen missä oli se THLn testilinkki ja siitä alkanut keskustelu. Ja kuten sanoin tuolla tavalla ilman kontaminoitumista pitäisi luotettavuuden olla todella kovalla tasolla. Nyt vain porukka sitten yhdisteli noita pikatestien lukuja ristiin ja alkoi verrata niitä THL:n lukuihin.
En nyt vieläkään tasan tiedä miten tämä meni kun kumminkin ekassa viestissäsi minulle puhuit viruksen löytymisestä testeistä, vaikka alusta asti oli puhe vasta-ainetesteistä. Mutta eipä tuolla väliä. Hyvä, että ainakin nyt on vasta-aine- ja PCR-testien välinen ero selvä.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tutkimus muutti THL:n johtajan mielipiteen kasvomaskeista:

"Kasvomaskin käyttösuosituksen tarkoituksena on siis vähentää koronaviruksen siirtymistä muihin, mahdollisesti oireettomilta tai vasta koronan esioireista kärsiviltä ihmisiltä."

Tämä on ollut tiedossa jopa Jatkoajan keskustelupalstalla jo puolitoista kuukautta. Kuten myös maailmalla, sekä sivistyneissä että vähemmän sivistyneissä maissa. Hyvä, että THL:kin lopulta ymmärtää.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
En nyt vieläkään tasan tiedä miten tämä meni kun kumminkin ekassa viestissäsi minulle puhuit viruksen löytymisestä testeistä, vaikka alusta asti oli puhe vasta-ainetesteistä. Mutta eipä tuolla väliä. Hyvä, että ainakin nyt on vasta-aine- ja PCR-testien välinen ero selvä.
Virusta tai vasta-ainetta. Se lukee siinä minun ekassa viestissä. Kuten sanoin tarkoituksella puhuin molemmista testeistä mitä THL on suorittanut, koska täällä on levinnyt täysin samaa väärä positiivinen väitettä myös normaaleista koronatesteistä, ei vain nyt näistä vasta-ainetesteistä.

p_3ksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL, Jukurit
Tässä kohtaa rahat on saatu kaiketi kepulikonstein, mutta kyllä se rehellisesti omalla rahalla hankittu autokin aina jollekin naapurille on hyvin raskas asia.

"Kyllä ne minun mielestäni minun rahoja ovat". -Pentti Köyri, Kummeli

Toivottavasti ei haukattu kovin paljoa paskaa tällä Uudenmaan sulkujen aukaisemisella, sen kuuluisan "parin viikon" päästä taidetaan olla taas viisaampia. Omaa mutuilua vaan mutta tuskin sieltä nyt rynnitään farmareiden kumit ulvoen maakuntiin,vaikka osa varmasti näin tekeekin mutta tuskin se liikenne nollassakaan on. Toivottavasti ihmiset nyt käyttäis sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Virusta tai vasta-ainetta. Se lukee siinä minun ekassa viestissä. Kuten sanoin tarkoituksella puhuin molemmista testeistä mitä THL on suorittanut, koska täällä on levinnyt täysin samaa väärä positiivinen väitettä myös normaaleista koronatesteistä, ei vain nyt näistä vasta-ainetesteistä.
Ahaa, olitkin käsitellyt asiaa jo ennen ensimmäisenä lainaamaani viestiä. Sen verran nopeasti ketju täyttyy, niin meni ohi. Myöhemmin puhuit pelkästä viruksesta, joka sekoitti minua kun en ymmärtänyt asiayhteyttä.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tägätään @-pasi- tähän myös... Itse pidän täysin mahdottomana sitä että Juhannuksena järjestetään mitään festareita jonne kokoontuisi kymmeniätuhansia ihmisiä.
Jopa koko kesän festarit alkaa oleen "taputeltu"? Siellä on kuitenkin tosi iso riski että tauti leviäisi ns. Räjähdysmäisesti....

Kesältähän on taidettu perua jo Jukolan viestikin? Nesterallin kohtalo on vielä auki ja taitaa olla Kymi Gp:kin liipaisemella? Kunkkarit myös peruttu?

Kyllähän siihen pitää oikeasti "valmistautua" että tämä kesä alkaa isojen yleisötapahtumien osalta oleen paketissa jo huhtikuussa?

Takaisihan se jonkinlaisen rauhan festareiden duunareille, josko jo ratkeaisi, että koko kesän festarit peruttaisiin. Itsekään en millään usko, että kesäkuussa näillä näkymin mitään tapahtuisi. Tuosta sitten heti onkin jo Ruisrock, ihan pikkukekkeri, kun on hotellit loppuunmyyty. Eli kaupunkejakin nuo koskettaa, kun on hotellit täynnä, kaupoissa tunkua jne.

Jukola taidettiin perua, Kunkkarit muistaakseni vielä järjestymässä.

Itsellä seurannassa Assemblyt, jotka osin toki järjestyisi etänä, mutta jonneja koneineen paikalla on pilvin pimein. Toinen pelitapahtuma Vectorama alkukesästä jo peruuntui.

Alkukesästä monilla poliittisilla tahoilla myös puoluekokouksia ja järjestöillä vuosikokouksia. Oletan, että nämä on jo siirretty.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Suomessa ei varmaan saataisi millään niin rajuja eristämistoimia (todelliset ulkonaliikkumiskiellot yms) käyttöön kuin näissä etelä-euroopan maissa, kun pelkästään Uusimaan liikkumista rajoittavat toimetkin vaativat näin paljon päätöksiä, lakipykälien tutkimista ja asiantuntijoiden kuulemista

Kansalaisten perusoikeuksien kannalta tämä on tietysti hyvä juttu, mutta mitäs sitten jos oikea kriisi iskee ja nämä toimet tulisivat välttämättömiksi? Pystyykö peruslakivaliokunta ja hallitus tekemään koviakin ratkaisuja suhteellisen nopeasti?

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ahaa, olitkin käsitellyt asiaa jo ennen ensimmäisenä lainaamaani viestiä. Sen verran nopeasti ketju täyttyy, niin meni ohi. Myöhemmin puhuit pelkästä viruksesta, joka sekoitti minua kun en ymmärtänyt asiayhteyttä.
Hyvä että selvisi, eiköhän me olla tässä oltu ihan samoilla linjoilla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy