Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 946 071
  • 81 126

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Vihdoinkin, eiköhän silti monet käytä jatkossakin esim. kaupoissa.

Toivottavasti maskit ovat tulleet jäädäkseen, kun oireisena on ihan pakko matkustaa julkisilla tai mennä kauppaan, apteekkiin tai lääkärin vastaanotolle. Pieni vaiva siitä, että pysytään välttämään tartuttamasta muita, mikä näkyy sairauspoissaoloina. En halua osoittaa mitään yksittäistä ikäryhmää, mutta olen kiinnittänyt huomiota minua vanhempiin ihmisiin, jotka yskivät ja aivastelevat kuin muita ihmisiä ei olisikaan.

Ei me käsienpesuakaan lopeteta, vaikka epidemia loppuu.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Saa nähdä onko tällä vaikutusta, kun osa jengistä kävelee ulkonakin maskit naamalla. Mulla loppui nyt käyttö, joka on ollut jo pidempään muutenkin turhaa kolmen rokotuksen ja sairastetun taudin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Saa nähdä onko tällä vaikutusta, kun osa jengistä kavelee ulkonakin maskit naamalla. Mulla loppui nyt käyttö, joka on ollut jo pidempään muutenkin turhaa kolmen rokotuksen ja sairastetun taudin jälkeen.

Eilen en katsonut yhtään pahalla pyöräilijöitä, joilla oli maskit naamalla. Oli sen verran pölyä ilmassa, että heikottaa terveempääkin. Moni astmaoireilijahan on kiitellyt maskia talviaikaan, kun tuo lämmittää hengitystä.

Itselläkin pari junamatkaa edessä niiden viikottaisten bussireissujen lisäksi. (joissa näkee juuri tuota @Radiopää :nkin mainitsemaa käytöstä) Taitaa maski olla mukana reissuilla edelleen.
 

axe

Jäsen
Mielenkiintoista nähdä kyllä miten vaikuttaa noihin mua viime kuukaudet niin naurattaneisiin kauppamaskeihin. Siis naurattaneisiin tällä lähestymiskulmalla, että ne samat ihmiset istuu 10 tuhannen muun seassa kiekkopelissä tai Lauri Tähkän konsertissa ilman maskia, mutta sitten kuuliaisesti kuitenkin laittavat sen pelin tai keikan jälkeen myöhään illalla kauppaan sen maskin, kun siinä lentokonehallin kokoisessa hypermarketissa on 14 muuta ihmistä.

Onhan sellasilla alle nelivitosilla miespuolisilla aika hyvin täälläkin jo käyttö vähentynyt, mutta katotaas nyt kuinka tää meikkaamiselta säästävään naamioitumismaskiin niin ihanasti tottunut väki nyt sit reagoi, kun saakin luvan olla käyttämättä. Veikkaan ettei enää menekään niin automaattisesti naamalle, vaikka kuinka helppoa ja tottunutta olikin.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis naurattaneisiin tällä lähestymiskulmalla, että ne samat ihmiset istuu 10 tuhannen muun seassa kiekkopelissä tai Lauri Tähkän konsertissa ilman maskia, mutta sitten kuuliaisesti kuitenkin laittavat sen pelin tai keikan jälkeen myöhään illalla kauppaan sen maskin, kun siinä lentokonehallin kokoisessa hypermarketissa on 14 muuta ihmistä.
Minä olen lähtenyt siitä oletuksesta, että siellä kaupassa ja muissa vastaavissa maskisuosituksen piirissä olleissa paikoissa saattaa oleskella myös niitä riskiryhmäläisiä, joille se korona ei olekaan helppo tauti. Nämä samat riskiryhmäläiset sitten tuskin menevät kiekkopeleihin tai muualle, joissa maskeja ei ole.

Mutta tervetulleeksi toivotan maskisuosituksen poistumisen. Normaaliutta kohti on jossain vaiheessa mentävä, joten olkoon se nyt.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Vihdoinkin! Olenkin jo jonkin aikaa ihmetellyt, miten voi vieläkin olla maskin käyttöprosentti kaupoissa jotain 95% luokkaa. Toivottavasti ihmiset alkaisivat nyt pääasiassa luopumaan maskista, niin päästään pikkuhiljaa psykologisestikin palaamaan kohti normaalia.

Tämä pelon, varovaisuuden ja sosiaalisen downsiftaamisen aika on olllut monille, varsinkin nuorille erittäin vaikea ja aivan liian pitkä!
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toivottavasti ihmiset alkaisivat nyt pääasiassa luopumaan maskista, niin päästään pikkuhiljaa psykologisestikin palaamaan kohti normaalia.

Jos minulla olisi gradun aihe valitsematta niin tästä maskin käytöstä ja perusteista saisi hyvän setin näistä THL:n tiedotustilaisuuksissa. Yleisen maskisuosituksin luopumista perustellaan nyt sillä, ettei ole laajamittaista näyttöä enää sen hyödyistä. Jos näyttöä kerran oli aikaisemmin niin mihin aika on sen näytön kadottanut? Ellen ihan väärin sanoisi niin ilmaantuvuus on korkeimmillaan, viruksen määrä väestössä myös suhteellisesti korkein koko pandemian aikana ja sairastuneita on valtavan paljon. Suurin osa on onneksi rokotusten myötä varsin hyvässä suojassa ja sivulöydökset ovat merkittävässä osassa. Ja keväästä puheen ollen - tarjolla on ihan perinteisiäkin lenssuja, jollaista tämä Tappara-fani potee nyt ja ei tämän perinteisen lenssunsa kanssa pääse tänään välierään.

Pitkästi selitetty, mutta lyhyesti pointtini vielä kerran: THL:n ilmoittama fakta ei täsmää empiirisen näytön kanssa. Miten niin maskista ei ole enää hyötyä - jos siitä ei enää ole hyötyä niin miksi siitä oli näytettävää hyötyä aikaisemmin, kun virusta oli liikkeellä vähemmän?
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Luen tuon niin että maski yksinään ei riitä jos ei tehdä muita toimenpiteitä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tänään tosiaan tuli ilmi 7pv:n aikaiset tartunnat ja niitä tuli siis 28 891.
Keskimäärin siis 7pv:n aikana todettu 4 127 tartuntaa päivässä.

14pv:n tartuntamäärä tänään 65 907.
Pudotusta 2vk:n takaiseen vastaavaan summaan 34,6%.

7pv:n tartuntamäärä nyt 28 891.
Pudotusta 2vk:n takaiseen vastaavaan summaan 41,8%.

Kivassa pudotuksessa tartuntamäärät näillä testauskäytännöillä.

Kuolemia viikossa raportointipäivän mukaan 183.
190 193 168 210. Tuossa viimeisen 4 viime viikon vastaavat lukemat torstailta. Pientä laskua siis kuolemissa havaittavissa.

Pääkaupunkiseudun 7pv:n ilmaantuvuus nyt 959. Muun kuin HUS-alueen 7pv:n ilmaantuvuus nyt 1018.
Molemmat toki siis kivassa laskussa nyt.

Hienoa tosiaan, että THL:n toimesta luovuttiin yleisestä maskisuosituksesta.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Hienoa että päästiin yleisestä maskisuosituksesta eroon, niin voidaan alkaa palaamaan oikeasti myös kohti normaalia, koska eihän maskit normaalisti ole meidän katukuvaan kuuluneet. Toki edelleen jokainen saa käyttää niin paljon kuin kokee tarpeelliseksi mutta omalla kohdalla käyttö ainakin vähenee, saatan käyttää tai sitten en jos olen sisätiloissa jossa turvavälit ei täyty (lue iso yleisötilaisuus) ja sen lisäksi tuo on vielä meillä toimistolla suositeltu kaikkialla muualla paitsi omalla työpisteellä. Ja tuotannontiloissa pakollinen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Lienee turhaa toivoa, että tuo kasvoton tili tai kukaan muukaan avaisi miksi suositus poikkeaa THL:n vastaavasta?
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tuo Koronan kakkoskierros oli veikeä meidän perheessä kun vain 50% lopulta sen meistä sai. Naaraat sairastivat ja urokset selvisivät ilman tartuntaa. Liekö sitten ollut meillä jo aiemmin eikä huomattu, vai eikö siinä nyt tällä kertaa vaan potku riittänyt tarttumaan kun suht vähillä oireilla meni ohi naisillakin. Lähinnä vain nuhaa ja tukkoa oli.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tuorein Satakunnan alueen koronakatsaus. Yleinen maskisuositus loppuu Satakunnassakin, mutta jatkuu terveyslaitoksissa.

Yleinen maskisuositus päättyy myös Satakunnassa, sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä työskenneltäessä tai vierailtaessa maskisuositus jatkuu

THL on 14.4.2022 poistanut yleisen maskisuosituksen Suomessa lukuun ottamatta seuraavia tilanteita:

 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Minä olen lähtenyt siitä oletuksesta, että siellä kaupassa ja muissa vastaavissa maskisuosituksen piirissä olleissa paikoissa saattaa oleskella myös niitä riskiryhmäläisiä, joille se korona ei olekaan helppo tauti. Nämä samat riskiryhmäläiset sitten tuskin menevät kiekkopeleihin tai muualle, joissa maskeja ei ole.

Mutta tervetulleeksi toivotan maskisuosituksen poistumisen. Normaaliutta kohti on jossain vaiheessa mentävä, joten olkoon se nyt.
Mielestäni viestissäsi on nyt pieni ristiriita. Riskiryhmäläisethän ovat olleet kahdella tai useammalla rokotteella halutessaan suojattuja jo viime kesästä lähtien eikä asetelmaa näin ollen ole voinut heidän kannaltaan vaarallisen taudin suhteen juuri parantaa tästä hetkestä lähtien.

Eli kun normaalia kohti on sinun, minun ja lähes kaikkien mielestä mentävä, olisi sen voinut tehdä jo paljon aiemmin riskiryhmäläisten suojaamisen näkökulmasta ajatellen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Mutta sitten taas Uudenmaan koronakoordinaatioryhmä päivitti maskisuosituksensa vastaamaan THL:n vastaavaa….

Loppuu sanat tän sekoilun kanssa.
Helpoimmalla pääsee, kun ei yksinkertaisesti käytä maskia eikä edes ajattele koko "suositusta". Tehty jo aikaa sitten ja toimivaksi todettu.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Mä en ole käyttänyt koko härpäkettä viime toukokuun jälkeen paitsi pakollisissa tiloissa. En ole huomannut pahoja katseita ym., tosin koko maskihomma on tuntunut löysemmältä täällä päin. Ja kyllä sairastin koronan kuten kaikki muutkin täällä päin, yleisesti riippumatta maskien käyttämisestä.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ompas täälläkin ääni muuttunut siitä, kun viimeksi tänne kommentoinut. Alkaa ihmiset tajuta jo että eteenpäin on mentävä maskilla tai ilman. Ihmettelen niitä, jotka sitä vielä käyttää, mutta oma valinta. Toivottavasti monissa työpaikoissa päätetään myös lopettaa käyttö.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta sitten taas Uudenmaan koronakoordinaatioryhmä päivitti maskisuosituksensa vastaamaan THL:n vastaavaa….

Loppuu sanat tän sekoilun kanssa.
Miksi ihmeessä Helsingin kaupungin piti mennä hätäilemään tuon tiedottamisen kanssa? Olisivat nyt odottaneet, että alueensa koordinaatioryhmä tekee ensin päätöksen.

Ompas täälläkin ääni muuttunut siitä, kun viimeksi tänne kommentoinut. Alkaa ihmiset tajuta jo että eteenpäin on mentävä maskilla tai ilman. Ihmettelen niitä, jotka sitä vielä käyttää, mutta oma valinta. Toivottavasti monissa työpaikoissa päätetään myös lopettaa käyttö.
Todellakin! Nämä töissään maskia käyttämään joutuvathan tässä eniten säälittääkin. Eihän se ole ollut iso homma itse pukea maskia kymmeneksi minuutiksi kaupassa käynnin ajaksi. Eri juttu olisi, jos sitä joutuisi pitämään monta tuntia päivässä joka päivä.

Minä olen lähtenyt siitä oletuksesta, että siellä kaupassa ja muissa vastaavissa maskisuosituksen piirissä olleissa paikoissa saattaa oleskella myös niitä riskiryhmäläisiä, joille se korona ei olekaan helppo tauti. Nämä samat riskiryhmäläiset sitten tuskin menevät kiekkopeleihin tai muualle, joissa maskeja ei ole.

Mutta tervetulleeksi toivotan maskisuosituksen poistumisen. Normaaliutta kohti on jossain vaiheessa mentävä, joten olkoon se nyt.

Kaupassakaan ei ole pakko käydä jos ei halua / pysty. Esim. terveydenhoitolaitoksissa on sitten vähän eri asia.

Ja jos haluaa itseä suojata, niin FFP2 maskia sitten vain naamalle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka huomaavaisuus onkin kohteliasta, on tässä vaiheessa huomioitava, että riskiryhmäläiset ovat hyvän aikaa olleet rokotettu kolmeen/neljään otteeseen ja heidän itse käyttäessä FFP2-maskia, rokotetujen kanssaihmisten maskinkäytöllä ei ole enää käytännön merkitystä. Uudellamaalla kun vähintään aletaan lisäksi olla tilanteessa, että käytännössä jokainen on covidin jossain vaiheessa jo sairastanut.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikäli ruokaostosten teko maskitta ahdistaa edelleen, suosittelen kokeilemaan aurinkolaseja. Niiden taakse pääsee yhtä lailla "piiloon" ja omaan rauhaan, eikä olokaan ole yhtä alaston kuin ilman maskia voi jollain olla.

Itsehän olen muutenkin aurinkolasimies viimeisen päälle ja käytän Roy Orbisonin, Cisse Häkkisen, tai Slashin tapaan aika lailla aina kun astun päiväsaikaan ulos kotoa.

Näin vakavammin sanottuna, maskia olen tainnut käyttää ruokakaupassa viimeksi ehkä helmikuussa 2021, enkä toistaiseksi ole saanut ainuttakaan murhaavaa katsetta saati kommenttia.
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pirkanmaalla on ainakin maskeista luovuttu. Julkisissa, täydessä Nokia Areenassa ja ainakin pienemmissä kaupoissa maskia käyttää ehkä joka kymmenes. Käyttäköön kuka haluaa, ei ole muilta pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös