Itse olen päättänyt olla lukematta Ruotsalaisen kommentteja. Helpottanut elämääni huomattavasti viimeisen parin vuoden aikana.
No joo, kyllä sitä taas mietti, miksi ihmeessä edes uutisen avasin vaikka tiesin, että alkaa vituttamaan.
Itse olen päättänyt olla lukematta Ruotsalaisen kommentteja. Helpottanut elämääni huomattavasti viimeisen parin vuoden aikana.
Siitä sit. En jaksa sanoa mitään.
Olikohan se 100 000 tapauksen raja, josta epäiltiin ettei sitä ollenkaan ylitetä. Muistaakseni tartunnat oli laantumassa siihen 80 000 - 90 000 tapauksen kieppeille. Voi olla että muistan väärin, mutta aika hyvin otti kierroksia sen jälkeen.
Siis miljoona Suomalaista on virallisesti sairastanut koronaviruksen? Eli melkein viidesosa väestöstä? Kuinkahan moni tämän siis todellisuudessa on sairastanut? Tuli vaan mieleen, että en ainakaan omaan koronaani jaksanut mitään virallista tikutusta hakea ja tuskin olisin saanutkaan.
Meillä sama homma. Nelihekinen perhe ja kaikki saaneet kotitestistä positiivisen. Yksi näistä neljästä on merkitty virallisiin tilastoihin. Lisäksi naapurustossa on paljon suuren lapsiluvun perheitä, joissa kuuleman mukaan tauti on kiertänyt. Epäilenpä että näissäkään perheissä olisi jokainen virallisesti testattu. Myös esimerkiksi työkavereissa/tuttavissa on huomattavan paljon enemmän taudin ainakin kertaalleen sairastaneita kuin sairastumattomia. Tämän otannan perusteella rohkeasti väittäisin että olisiko enemmistö suomalaisistakin jo taudin ainakin kertaalleen sairastanut.Meidän taloudessa reilun viikon sisään kolme positiivista kotitestiä, joista vain yksi työnantajan maksamana ja haluamana labrassa varmennettu positiivinen.
Tulin kirjoittamaan omista havainnoista, mutta ei tarvikaan kun bart kirjoitti ne jo. Kaikki täsmää myös omalla kohdalla.Meillä sama homma. Nelihekinen perhe ja kaikki saaneet kotitestistä positiivisen. Yksi näistä neljästä on merkitty virallisiin tilastoihin. Lisäksi naapurustossa on paljon suuren lapsiluvun perheitä, joissa kuuleman mukaan tauti on kiertänyt. Epäilenpä että näissäkään perheissä olisi jokainen virallisesti testattu. Myös esimerkiksi työkavereissa/tuttavissa on huomattavan paljon enemmän taudin ainakin kertaalleen sairastaneita kuin sairastumattomia. Tämän otannan perusteella rohkeasti väittäisin että olisiko enemmistö suomalaisistakin jo taudin ainakin kertaalleen sairastanut.
Kyllä se kaiketi mahdollista on. Ainakin oman kokemuksen perusteella. Meidän perheessä molemmat lapset ja minä itse sairastuimme kovaan flunssaan helmikuun alussa. Oireet olivat kaikilla hyvin samankaltaiset - vähän lämpöä (< 39), kova nuha, karhea/kipeä kurkku jne. Tytär sai positiivisen tuloksen koronan kotitestistä. Me pojan kanssa emme saaneet kuten emme myöskään saaneet virallisesta testistäkään. Itselläni sen sijaan löydettiin testissä käsittääkseni RS-virus (tulkitsin itse testitulokset kanta.fi-palvelussa).Itse edelleen myös epäilen, että koko perheemme kuukausi sitten sairastama viikon flunssa oli koronaa, vaikka vaimo virallisesta testistä negatiivisen saikin. Tuntuu kummalliselta, että tilanteessa, jossa koronasairastumisia tuli omassa lähipiirissänikin oikealta ja vasemmalta, koko meidän perhe olisikin sairastunut johonkin toiseen flunssaan.
Eli "väliaikaisesta" koronapassista tulikin pysyvä keino rajoittaa ihmisten elämää.Koronavilkusta luovutaan vihdoin. Samalla myös koronapassiin tulee lakimuutos, jonka myötä sitä ei voi enää käyttää rajoitusten vaihtoehtona. jos rajoituksiin jouduttaisiin tulevaisuudessa turvautumaan. Tämä siis tarkoittaisi sitä, että yhteiskunta voitaisiin pitää passin avulla auki jos sellainen tilanne tulee eteen. Koronavilkusta aiotaan luopua – myös koronapassin käyttöön esitetään muutoksia
Kyllä tästä tiedotteesta eri käsityksen saa.Eli "väliaikaisesta" koronapassista tulikin pysyvä keino rajoittaa ihmisten elämää.
Itse edelleen myös epäilen, että koko perheemme kuukausi sitten sairastama viikon flunssa oli koronaa, vaikka vaimo virallisesta testistä negatiivisen saikin. Tuntuu kummalliselta, että tilanteessa, jossa koronasairastumisia tuli omassa lähipiirissänikin oikealta ja vasemmalta, koko meidän perhe olisikin sairastunut johonkin toiseen flunssaan.
Ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä koronapassin muutoksista tai koronavilkun kuoppaamisesta.
Terveydenhuollon kantokyky on ainoa mittari, jolla on merkitystä rajoituksiin. Se on kaksi vuotta ollut niin ja on jatkossakin.
Ravintolarajoitukset myös siirtyvät uuden lakimuutoksen myötä valtioneuvostolta kuntien ja aluehallintojen hoidettavaksi.Kyllä tästä tiedotteesta eri käsityksen saa.
Lakimuutoksen myötä koronapassia ei olisi mahdollista käyttää koronarajoitusten vaihtoehtona, jos rajoituksiin jouduttaisiin tulevaisuudessa turvautumaan.
Ei varmasti helposti enään rajoitusten tielle lähdetä. Eiköhän jatkossa mennä mahdollisilla maskisuosituksilla ja käsienpesulla.
Saa nähdä millaisia kriteerejä tuleville mahdollisille rajoituksille sitten on. Eiköhän rokotteet ja lievät variantit pidä huolen, ettei sairaalamäärät enää sellaisiin määriin kehity että rajoitteitta tarvittaisiin. Eiköhän tässä epidemia kehity Tanskan mukaiseen tapaan, samat variantit sielläkin ollut ja on. THL:ä ja järkiperäiset asiantuntijat varmasti pitävät siitä huolen ettei turhia rajoitteita nähdä, vaikka STM:n ja Ruotsalaisen tapaiset tukahduttajat ehkä muuta haluisivat.
Tässä vielä tämä luonnos, josta nyt pyydetään lausuntoja eri asiantuntijoilta.